بازدید 13768

چگونه می‌توان اجرت ‎المثل ایام زندگی مشترک را مطالبه کرد؟

چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.
کد خبر: ۱۰۳۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲ 26 January 2021

چگونه می توان اجرت‎المثل ایام زندگی مشترک را مطالبه کرد؟چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ زوجین در قبال یکدیگر وظایف قانونی دارند. زن مکلف است از شوهر تمکین عام و خاص کند، ولی برخی کارها وظیفه شرعی و قانونی زوجه نیست؛ هرچند در عرف جامعه ایرانی زنان مشغول رسیدگی به فرزندان و امور منزل می‎شوند. در این راستا زوجه می‎تواند از زوج (شوهر) دستمزد این قبیل امور را که قانونا بر عهده او نیست، مطالبه کند.اگر توافقی بین آنها در خصوص مبلغ آن نباشد، زن می‎تواند با دادن دادخواست مطالبه اجرت‎المثل ایام زوجیت به طرفیت شوهر، تقاضای مطالبه اجرت‎المثل با جلب نظر کارشناسی کند. آشپزی، نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس‎ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست اجرت‏ المثل آنها را بدهد.

مستندات قانونی گرفتن اجرت‎المثل ایام زندگی مشترک

بر اساس تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی، چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت‌المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند. (الحاقی به موجب قانون الحاق یک تبصره به ماده (۳۳۶) قانون مدنی مصوب ۱۳۸۵)

همچنین طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده، دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین را مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‏‌کند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است.

طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی، دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکوم‎به نیز ثبت می‎شود. در هر حال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد، می‌‎تواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند.

شرایط مطالبه اجرت ‏المثل زوجه در زندگی مشترک

اولا زوجه (زن) باید ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است.

ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می‎کرده و ثالثا قصد اینکه رایگان باشد، نداشته است. به تعبیر حقوقی تبرعی نبوده یعنی رایگان نبوده است.

مراحل مطالبه (درخواست) اجرت‎المثل زندگی زناشویی

بدیهی است که دعوی مطالبه اجرت‎المثل باید از سوی زوجه اقامه شود. زوجه می‎تواند شخصا دادخواست بدهد یا می‎تواند به وکیل دادگستری وکالت بدهد.
با در دست داشتن شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست اجرت‎المثل تنظیم می‎شود و می‌توان خواسته دادخواست را نیز مطالبه اجرت‎المثل زندگی مشترک از مورخ فلان لغایت فلان با جلب نظر کارشناس قید کرد.

آیا اجرت‎المثل همه زنان یکسان است؟

در اینجا این پرسش مطرح می‎شود که آیا اجرت‎المثل همه زنان یکسان است؟
پاسخ این پرسش مسلما منفی است.

دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات طرفین در صورت تشخیص استحقاق زوجه، قرار ارجاع به کارشناسی صادر می‎کند.
کارشناس با توجه به فاکتورهای متعدد، اجرت‎المثل زن را تعیین می‎کند که البته هر کدام از زوجین می‎توانند نسبت به مبلغ آن اعتراض کند. تحصیلات زوجه، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم، نقل مکان کردن‎های متعدد و حتی اوضاع زوج و زوجه از جمله فاکتورهایی است که کارشناس مد نظر قرار می‎دهد.

مطالبه اجرت‎المثل ایام زندگی مشترک در رویه دادگاه‎ها

به طور خلاصه باید گفت که عمده دادگاه‎ها به درخواست اجرت‎المثل زوجه پاسخ مثبت می‎دهند و در نهایت رای به نفع او صادر می‎کنند، ولی اختلاف نیز بین بعضی شعب دادگاها وجود داشته و دارد. بعضی شعب مخالف معتقدند که در عرف جامعه ایرانی زنان به رایگان در منزل کار می‎کنند؛ بنابراین کارهای انجام‎شده توسط زن، ظهور در رایگان بودن دارد. مگر اینکه زوجه آن را ثابت کند.
از طرفی بعضی دادگاه‎ها معتقدند که اثبات امر عدمی یعنی ثابت کردن عدم قصد تبرع دشوار است و همین قدر که زن بگوید که رایگان کار نمی‎کردم کافی است.

طلاق از طرف مرد و گرفتن اجرت‎المثل زوجه
با دادن دادخواست طلاق از طرف مرد و عدم رضایت زوجه، رویه دادگاه ‏ها در جلسه دارسی این است که به صرف درخواست زوجه یا وکیل او، به جهت کارشناسی اجرت‎المثل، قرار کارشناسی اجرت‎المثل صادر می‎کنند و در این خصوص سهل‎گیر هستند.
اجرت‎المثل با شرط تنصیف دارایی مندرج در عقدنامه قابل جمع است و منافاتی با هم ندارند.
اجرت‎المثل زن با نحله قابل جمع نیست؛ بنابراین، نحله در صورتی به زن تعلق می‎گیرد که به هر دلیل اجرت‎المثل به او تعلق نگرفته باشد.

آیا نپرداختن اجرت المثل مشمول جلب می‎شود؟
اگر رای قطعی مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت اجرت‎المثل صادر شده باشد و سپس اجراییه صادر شود و ظرف یک ماه از آن تاریخ، زوج دادخواست اعسار از پرداخت اجرت‎المثل نداده باشد، به تقاضای زوجه، دادگاه حکم جلب شوهر (زوج) را صادر می‎کند.

آیا اعسار و تقسیط اجرت‎المثل پذیرفته می‎شود؟
اگر شوهر مالی نداشته باشد، می‎تواند با دادن دادخواست تقسیط اجرت ‏المثل، از دادگاه تقاضای قسط بندی مبلغ محکومیت اجرت‎المثل کند و در صورت بودن شرایط اعسار، دادگاه حکم بر تقسیط صادر می‌کند. البته به شرطی که زوج مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۸
واقعا شاهکارید با این قانونها .با این تعریف قانون گذار از زندگی مشترک باشید تا پسرها تن به ازدواج بدهند .
قوانين ازدواج بسيار بغرنج ونان وابدار براي عده أي شده است .هشدار مخصوصاً به دختران :
ببین تابناک میتونی بین چهارتو زوج اختلاف بیاندازی با این اخبارت .مهریه کم بود حالا طرف صبح تا شب برای مخارج زندگی کار میکنه خانم بره اجرت کار خونشم بخواد .واقعا هدفت چیه از این کار ؟
زن در ایران
۱۰ برابر پول دیه وفدیه مهریه می گیره .البته به سبک اسلامی
نفقه هر روزش هم هست .به سبک اسلامی .
آزادی به سبک غربی اشتغال و تحصیل و ازدواج و ورزش و ..
تمکین وحرف شنوی به سبک اسلامی نداره!!
مرد حق طلاقش رو به آسانی نداره !!!
در یک کلام مرد برده زن در ایران برای تامین نفقه وبیگاری برای اون شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
چرا مغلطه می کنی ؟؟
چرا مظلوم نمایی می کنی ؟
خودت هم می دونی حرفت اصلا صحت نداره
چندین قرن دو برابر زنها از پدر و مادر ارث گرفته اید و زنها فقط یک هشتم از زندگی که خودشان ساخته اند را مالک شده اند
چرا معترض این موضوع نیستی ؟؟
حق طلاق نداشتن زن باعث باجگیری مردان ناباب شده ولی معترض نیستی
ولی کل قوا بسیج شده تنها حق زن یعنی مهریه را نابود کنه
می دونی دیه جنین پسر دو برابر مادرشه ؟؟
می دونی اگه یه معتاد انگل اجتماع دختر را خواهر تحصبل کرده و فرهیخته ی تو را بکشه باید زندگی خودت را بفروشی تا مابه تفاوت دیه زن و مرد را به عنوان دستخوش به خانواده اش بپردازی تا قاتل قصاص بشه و اگه پول نداشته باشی قاتل آزاد می شه و به ریش تو می خنده ؟؟
می دونی داماد تو می تونه مانع تحصیل و پیشرفت دختر تو بشه و حتی حق داره دخترت را در خانه زندانی کنه و حتی به زور مجبور به تمکین کنه و مثل حیوان باهاش برخورد کنه ؟
چرا به جای سفسطه و مغلطه مدافع برابری حقوق انسانها نیستی ؟؟
اگر دختر تو شرایط برابر برای رشد و تحصیل و اشتغال داشته باشه و حقوق انسانی برابر در ازدواج و طلاق و دیگر حقوق امور داشته باشه لازم نیست از ترس براش مهریه تعیین کنی
می دونی چند هزار دختر گرفتار طلاق گرفتن هستند و داماد ناباب حتی منزل و مغازه و ماشین زیر پای پدر زن را مطالبه می کنه که طلاق بده ؟؟؟
منصف باش داداش !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
تمکین یعنی بزنی توی سرش و به زور وادار به رابطه جنسی کنی ؟؟؟
این قوانین هیچ سنخیتی با شرایط زندگی بشر امروزی ندارد
آخه مگه می شه در یک زندگی که زن و مرد هر دو باید تلاش کنند که چرخ زندگی را بچرخانند و فرزندان را به ثمر برسانند وظیفه زن فقط تمکین جنسی باشه و در قبال اون مهریه دریافت کنه و برای مابقی وطایف چرتکه بیندازه پول دریافت کنه ؟؟
حقوق انسانی زن و مرد را برابر کنید و این بساط معامله گری و خرید و فروش را در طبیعی ترین ارتباط بشری جمع کنید
این قوانین برای قذیم است زنان در آن بیسواد و وابسته بودند و فقط وظیفه تمکین جنسی و فرزند آوری داشتند مناسب بوده
نه امروز که زنان در تمام عرصه ها حضور دارند و بسیاری از آنها سرپرست خانوار هستند
الان همکار من یک ساله همسرش بیکار شده و کرونا هم گرفت و نیاز به درمان و هزینه و نگهداری داشت که همکار من با جان و دل تقبل کرد و عاشقانه زندگی و فرزند و همسرش را دوست داره و امیدواره همسرش دوباره شاغل بشه
بسیاری از زنان چون حقوق مرد کافی نیست حتی در منازل مردم کار می کنند مثل زن سرایدارمجتمع ما که یک تنه کارگر تمام واحد های ساختمان و همسایه هاست و وقت خالی نداره
برای چنین زنای اجرت المثل تعیین کنید منصفانه است ؟؟
مردی که صبح تا شب گرفتار بوده و خسته و هلاک به منزل رسیده کمترین انتظارش خانه تمیز و غذای گرم است که دوباره انر›ی بگیری برای تلاش فردا
چنین مردی که روزی حلال کسب می کنه برای کارهای خانه باید پول بپردازه ؟؟ پس زن صبح تا شب در خانه چکار کنه ؟؟
انسانها باید بیاموزند که هر دو برای زندگی تلاش کنند و کار باید جزو شخصیت انسانها باشه
این قوانین برای یک جامعه پویا و فعال و خوشحال مضر است
بله مشکل کم بود خوابیده ها را هم بیدار کنید
به به. جای تامل داشت واقعا !
اولا زوجه (زن) باید ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه او نبوده است.

ثانیا به دستور شوهر اقدام به این کارها می‎کرده و ثالثا قصد اینکه رایگان باشد، نداشته است. به تعبیر حقوقی تبرعی نبوده یعنی رایگان نبوده است.
معنی اینها این است که اجرت المثل پرداخت نمی شود چون به هیچ عنوان نمی تواند اون سه مورد را ثابت کند اصلا این قانون مسخره را بردارند اصلا تا حالا کسی اجرت المثل دریافت کرده ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
بله!!به راحتی دریافت می کنند، دوست من همسرش طلاق گرفت، سیصد سکه طلا مهریه و اجرت المثل سه سال کار خانه را کامل دریافت کرد
همینجوری آمار ازدواح پایینه این قانونها هم باعث میشه بره به سمت صفر
همینجوری آمار ازدواح پایینه این قانونها هم باعث میشه بره به سمت صفر
مردان امروز مانند آهوی دو حرفی به دنبال یک لقمه نان هستند
اکثرا وقتی منزل می آیند با غرغرو و نق نق زنانشان روبرو می شوند
تنها حق دارند با فامیلهای زنشون رفت و آمد بکنند
بدون اجازه همسرشون نمی توانند حتی یک کادو برای خواهر یا مادر خودشون با پول خودشون بخرند.
بدون اجازه همسرشون نمی تونند به منزل مادرشون بروند

لطفا بگویید کی باید اجرت نوکری یا کلفتی خود را بگیرد؟!
بعضی قانونهامون واقعا مسخره است! یعنی چی قانونا رسیدگی به فرزندان و امور منزل بر عهده زن نیست؟ پس وظیفه زن چیه؟ آخه همون وظایق قانونی و شرعی که براشون مشخص شده رو درست اجرا نمیکنن. اگر اینطوری حساب کنین خیلی چیزها قانونا و شرعا بر عهده مرد نیست ولی فقط بخاطر رضایت خانواده ش و رضایت دل خودش انجام میده و توقعی هم نداره!
خانواده ها رو بندازین به جون هم
میشه یکی به من بگه چطوری میشه به دادگاه ثابت کرد که زن تمکین نکرده؟ خیلی از زنها تو خونه هستند اما تمکین نمی کنند و خیلی از آقایون بخاطر آبرو یا مسائل دیگه با این وضعیت سر می کنند.
الان خیلی از کارها رو تو خونه آقایون دارند انجام میدن.فرداروز کدوم دادگاه میتونه اینو ثابت کنه؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر