بازدید 2274

80 درصد مراجعین به رمال‌ها، تحصیل‌کرده هستند!

کد خبر: ۱۰۳۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴ 08 June 2010

استخاره، سركتاب، دعا، كارگشايي، رزق و روزي، مهر و محبت، بخت گشايي و ... كليد واژه‌هايي است كه براي باز شدن قفل مشكلات افراد مستعصل، از سوي برخي افراد سودجو پيشنهاد مي‌شود، به طوري كه برخي از اين افراد با تصوراين كه تنها روش‌هاي غيرمعمول گره از كارشان باز مي‌كند به خوشبختي در آينده اميدوار مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، توزيع كارت‌هايي با عناويني همچون كف‌بيني، فال قهوه، دعانويسي، فال شمع، استخاره و ... چند وقتي است كه همچون بسياري از كارهاي روزمره در برخي زيارتگاه‌ها، خيابان‌ها، محافل زنانه، آرايشگاه‌ها و حتي اتوبوس‌هاي شهري جلب نظر مي‌كند اما موضوع به اين سادگي‌ها نيست زماني كه در پشت اين باورهاي به ظاهر راه‌گشا، سايه جرايمي همچون تجاوز، اخفال و...آرميده است.

80درصد افرادي كه به رمال‌ها مراجعه مي‌كنند تحصيل‌كرده‌ هستند!

عسرهنگ عبدالله قاسمي – معاون اجتماعي پليس آگاهي ناجا با بيان اين كه اين روزها افرادي براي انجام اين شيوه‌ها اخيرا كارت ويزيت چاپ مي‌كنند، يكي از شيوه‌هاي كلاهبرداري را رمالي عنوان مي‌كند و مي‌فزايد: افرادي مدعي مي‌شوند كه مي‌توانند آينده افراد را بازگو كرده و تغيير دهند در نتيجه با اين شيوه اقدام به كلاهبرداري از طعمه‌هاي خود مي‌كنند و طبق پرونده‌هاي موجود بيشتر افرادي كه به دعانويس‌ها و رمال‌ها مراجعه مي‌كنند افراد متمول هستند چون طبقات پايين نمي‌توانند هزينه گزافي كه اين افراد در نظر دارند، پرداخت كنند اين درحاليست كه 80 درصد افرادي كه به رمال‌ها مراجعه مي‌كنند از قشر تحصيل‌كرده جامعه هستند. به طور مثال در يكي از پرونده‌هاي مربوط به رمالي، شخصي كه براي گره گشايي از مشكلش به يك رمال مراجعه كرده بود داراي فوق‌ليسانس روانشناسي بود!

همچنين دكتر سعيد معدني ، جامعه‌شناس هم معتقد است كه عامل اصلي اقبال افراد تحصيل كرده به اين قبيل روش ها ناتواني در حل مساله است كه اين ناتواني الزاما ناشي از كم سوادي افراد نيست، بلكه به آگاهي‌هاي اجتماعي و نيز ميزان شناخت آن‌ها از دين باز مي‌گردد.

وي با اشاره به روي آوردن مردم به خرافات در كشورهاي توسعه‌يافته عنوان مي‌كند كه اين امر گواهي بر اين مدعاست كه سطح طبقاتي و يا ميزان تحصيلات تنها عوامل اثرگذار بر اقبال مردم به خرافات براي حل مشكلات نيستند.

معدني ادامه مي‌دهد: مراجعان به رمال‌ها را مي توان به دو گروه طبقه‌بندي كرد؛ گروه نخست كساني هستند كه روش‌هاي علمي و منطقي كمكي به حل مشكل آن‌ها نكرده و به همين دليل دچار استيصال شده‌اند و آخرين راه‌حل و شايد تنها راه پيموده نشده در نظر اين افراد دعانويسي و رمالي است و گروه دوم نيز افرادي هستند كه به روش‌هاي نوين اعتقاد نداشته و با مشاهده برخي موارد اتفاقي، روش‌هاي سنتي را اثرگذارتر مي‌دانند؛ در نتيجه اولين اقدام اين افراد براي حل مشكل، مراجعه به دعانويس و رمال است.

همچنين دكتر انور صمدي‌راد ـ آسيب شناس اجتماعي هم با بيان اين كه برخي از افراد طبقه مرفه و داراي مدارج عالي تحصيلي نيز به اين سودجويان مراجعه مي كنند معتقد است كه اين افراد علي رغم مقاومتي كه در مقابل خرافه گرايي بروز مي دهند، در پس ذهن خود نوعي پذيرش كم رنگ نسبت به دعانويسي و رمالي دارند كه اين امر شايد ناشي از گراش هاي فطري انسان به متافيزيك باشد.

آيا رمالي تنها كلاهبرداري است؟

بيش از 70 درصد از افراد رمال داراي سوء رفتار و اخلاق همچنين اعتياد هستند. موضوعي كه معاون اجتماعي پليس آگاهي ناجا به آن تاكيد كرده و مي‌گويد: متاسفانه در بسياري از پرونده‌ها خانواده‌ها از طريق مراجعه به رمال‌ها به اضلال كشيده شدند.

سرهنگ قاسمي ادامه مي‌دهد: در اكثر قريب به اتفاق پرونده هايي كه رمال‌ها آقا و مشتريان آن‌ها خانم‌ها هستند، متاسفانه دوستي‌هاي نامناسبي بوجود آمده است.

وي با بيان اين كه بيشترين آسيب‌ها را در اين موضوع خانم‌ها مي‌بينند، ‌به پرونده‌اي در مشهد اشاره مي‌كند كه مرد رمال به مشتريان خانم عنوان مي‌كرده تنها راه اثر كردن رمالي نوشتن متوني بر روي بدن آن‌هاست و از اين طريق سوءاستفاده‌هايي را داشته است و يا مواردي را داشتيم كه خانمي به رمالي مراجعه كرده و رمال با دادن داروي بيهوشي اقدام به تهيه عكس‌هاي غيراخلاقي از وي كرده بود.

تشكيل 120 فقره پرونده رمالي و دستگيري93 تن طي سال 88

به گفته معاون اجتماعي پليس آگاهي ناجا طي سال گذشته 120 فقره پرونده در رابطه با رمالي به پليس آگاهي ارجاع داده شد كه در اين راستا 93 تن توسط پليس دستگير و براي 57 تن قرار صادر شد كه از اين تعداد 39 تن مرد و 18 تن زن بودند.

درحالي سرهنگ قاسمي به اين آمار طي سال گذشته اشاره مي‌كند كه بسياري از افراد آسيب‌ديده براي حفظ آبرو و ... شكايتي را در اين باره به پليس اعلام نمي‌كنند.

طي‌الارض يك رمال و دعانويسي بر روي بدن زنان!

به گزارش ايسنا، رمالي مدعي مي‌شد كه مي‌تواند طي‌الارض كند اما پس از دستگيري اين شياد، مشخص شد كه وي سوراخي را پشت يك كمد ايجاد كرده و در يك فرصت مناسب با رفتن به داخل آن حفره، همدستانش به مشتريان اظهار مي‌كردند كه فرد مورنظر براي اقامه نماز ظهر به كربلا طي الارض كرده است! اين نمونه‌اي از پرونده‌هاي رمالي است كه طي سال گذشته به پليس آگاهي ارجاع داده شده است.

سرهنگ قاسمي در اين باره با بيان اين كه رمال‌ها از ايمان‌هاي ضعيف و درماندگي افراد سوء استفاده مي‌كنند، مي‌افزايد: رمال‌ها افرادي را اجير مي‌كنند تا آن‌ها با ورود به مجامع زنانه مثل آرايشگاه‌ها، مراكز خريد وغيره و همچنين با در نظرگرفتن سوژه خود اقدام به استماع حرف‌هاي آن‌ها كرده وبا شگرد خود چندي بعد به طعمه نزديك شده و مشكل وي را به خود منتصب ‌كنند. آن‌ها در نهايت با پيشنهاد اين را‌ه‌حل كه تنها با رفتن به پيش شخص رمالي مشكلشان حل شده است، نظر سوژه را جلب كرده و در نهايت او را به فرد رمال معرفي مي‌كنند.

آمارها نشان مي‌دهد كه اكثر افرادي كه اقدام به رمالي مي‌كنند داراي تحصيلات پاييني بوده و بسياري از‌ آن‌ها به صورت خانوادگي رمالي را آموخته و بيشتر با سوءاستفاده از اعتقادات مذهبي اقدام به جلب مشتري ‌مي‌كنند.

به گفته معدني ـ جامعه شناس اطلاعاتي كه اين شيادان در مورد شخصيت هاي درون گرا، برون گرا، منطقي و احساسي كسب مي‌كنند در فريب دادن مراجعان كمك زيادي مي‌كند و هميشه ساده انديشاني وجود دارند كه فريب اين افراد را مي‌خورند و به عنوان بهترين مبلغان براي آن‌ها در جامعه هستند.

چرا مردم به رمال‌ها مراجعه مي كنند؟

دكتر انور صمدي‌راد ـ آسيب شناس اجتماعي، شرايط فعلي جامعه را به گونه‌اي ارزيابي مي‌كند كه موهومات، امكان پذيرش بيشتري براي برخي اقشار مردم دارند و اقبال مردم به خرافات را ناشي از شرايط پر تعليق جامعه در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي مي‌داند.

وي با بيان اين كه روي آوردن به متافيزيك باعث بروز نوعي امنيت كاذب مي‌شود ادامه مي‌دهد كه اين امنيت مقطعي است و فريب خوردگان با آزمون و خطا، دير يا زود به اين نتيجه خواهند رسيد كه اين روش‌ها نمي‌تواند بدون تلاش بخردانه، كليد حل مشكلات باشد.

صمدي‌راد جهل و ناآگاهي مردم را مهمترين دليل روي آوردن مردم به مقولاتي همچون دعانويسي و رمالي عنوان مي‌كند.

به گفته اين آسيب‌شناس اجتماعي برخي از جوانان تنها از روي تفريح و سرگرمي همچنين امتحان صحت و سقم اين روش‌ها به رمال‌ها مراجعه مي‌كنند در نتيجه نبايد با اعلام يك حكم فراگير، همه مراجعه‌كنندگان را افرادي خرافي و گرفتار جهل و ناآگاهي دانست.

پليس به عنوان جرم كلاهبرداري با رمال‌ها برخورد مي‌كند

به گزارش ايسنا - حال اين سوال مطرح است كه مهمترين راهكار مقابله با گسترش اين پديده اجتماعي چيست؟ آيا ورود دستگاه قضايي و پليس در برخورد با اين شيوه از كلاهبرداري موثر است يا راهكار مناسب تنها بالا بردن سطح آگاهي مردم در طبقات مختلف جامعه است؟

صمدي‌راد ـ جامعه‌شناس، مهمترين راهكار مقابله با گسترش اين پديده اجتماعي را فراهم كردن امكان استفاده از راه‌حل‌هاي عقلاني و منطقي مي‌داند و تشريح مي‌كند كه ايجاد و توسعه مراكز كارآمد مشاوره و راهنمايي در تمامي مناطق كشور به طوري كه بصورت رايگان و يا ارزان قيمت، همواره در اختيار مردم باشند مي‌تواند حجم مراجعات به سودجويان و شياداني كه از عقايد ديني مردم سوء استفاده مي‌كنند را كاهش خواهد داد.

وي همچنين بر نقش علماي ديني و جامعه روحانيت بر افزايش آگاهي‌هاي مردم نسبت به مفاهيمي مثل توسل به ادعيه به منظور دستيابي به مقاصد خود تاكيد كرده و توضيح مي‌دهد كه جايگاه دعا در انديشه برخي از افراد به درستي تبيين نشده است و عده‌اي بر اين باورند كه توسل به دعا نياز به واسطه دارد و بدون آنكه در مسير منطقي قرار گيرند، اين موضوع به حل مسائل كمك مي‌كند.

برخورد شديد انتظامي و قضايي با رمالي تاثيرگذار نيست

صمدي‌راد با بيان اين كه برخورد شديد انتظامي و قضايي با اين پديده تاثيرگذار نخواهد بود، تصريح مي‌كند كه آگاهي دادن متناسب با فهم و درك طبقات مختلف جامعه با استفاده از حداكثر ظرفيت رسانه‌هاي گروهي مي‌تواند تاثير بسزايي در كاهش مراجعات به اين قبيل افراد سودجو داشته باشد.

به گفته معدني مسوولان فرهنگي مي‌توانند اقبال مردم به خرافه را به حداقل برسانند اما اين پديده هيچ گاه ريشه‌كن نخواهد شد چرا كه اين سوداگران، خود را به دانش نوين در حوزه روان شناسي و جامعه شناسي مجهز مي‌كنند.

همچنين معاون اجتماعي پليس آگاهي ناجا نيز در اين رابطه با بيان اين كه يكي از اولويت‌هاي پليس كشف پيش‌دستانه و پيشگيرانه است از مردم درخواست كرد كه در صورت اطلاع از فعاليت اين افراد موارد را به پليس 110 گزارش دهند و در صورت وجود شاكي پليس با اين افراد برخورد خواهد كرد.

وي با اشاره به قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاع و اختلاف كلاهبرداري اظهار مي‌كند: اين قانون مصوب شهريور 1364 مجلس شوراي اسلامي و تاييد 15، آذرماه 67 تشخيص مصلحت نظام است كه در ماده يك اين قانون عنوان شده است كه «هر كس از راه حيله و تقلب مردم را به وجود شركت‌ها يا تجارت‌خانه‌ها يا موسسات موهوم يا به داشتن اموال و اختيارات واهي فريب دهد و يا به امور غيرواقع اميدوار نمايد يا از حوادث و پيش‌آمدهاي غيرواقع بترساند و يا عنوان مجعول اختيار كند و به يكي از وسايل مذكور و يا وسايل تقلبي ديگر وجوه و يا اموال و يا اسناد و حوالجات يا قبوض يا مفاحصه حساب يا امسال آن‌ها را تحصيل كرده و از اين راه مال ديگري را ببرد، كلاهبردار محسوب مي‌شود و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از يك تا هفت سال و پرداخت جزاي نقدي محكوم خواهد شد.» در نتيجه پليس نيز براساس اين قانون با رمالي كه نوعي كلاهبرداري محسوب مي‌شود، برخورد مي‌كند.

به گزارش ايسنا، برخورد پليس با اين افراد زماني تاثير گذار است كه مجازات‌ها بازدارندگي لازم را داشته باشند درغير اين صورت اين افراد پس از گذراندن مجازات خود مجددا به ادامه فعاليت‌هاي مجرمانشان مي‌پردازند.

سرهنگ قاسمي نيز با تاييد اين موضوع يادآور مي‌شود كه اگرمجازات‌ها بازدارنده باشد اين افراد دست از ارتكاب اين جرم بر مي‌دارند اما تصريح مي‌كند كه ضعف ايمان افراد در ادامه فعاليت رمال‌ها بسيار تاثيرگذار است به طوري برخي‌ از افراد ساده‌انگار فكر مي كنند كه با دعا مي توانند به اهداف خود برسند!

به گزارش ايسنا، به نظر مي‌رسد همانگونه كه عنوان شد شايد نمي‌توان موضوع رمالي را به طور كامل از جامعه پاك كرد اما براي آگاهسازي مردم بايد برنامه‌ريزي درستي از سوي مسوولان ذيربط صورت گيرد و در كنار آن نيز قوانين هم بايد در مقابل اين گونه جرايم بازدارنده باشند تا تعداد افرادي كه براثر ناآگاهي و ساده‌انديشي در سايه اين پديده اجتماعي آسيب مي‌بينند به حداقل برسند.

به نظر مي‌رسد تنها زماني كه افراد دچار زيان‌هاي مالي و روحي مي‌شوند،‌ به خاطر مي‌آوريم كه هنوز پديده‌هايي نامشخص و البته به روز، در كنار روزمرگي‌هاي ما وجود دارد كه به دنبال طعمه‌اي براي رسيدن به اهدافي سودجويانه هستند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان