بازدید 13289
هراس فراگیر مسئولان از اجرای یک مصوبه شعاری

بازگشایی مدارس آنقدر دست به دست شد که گردن خانواده‌ها افتاد!

مقرر شد که دستورالعمل ویژه‌ای به منظور بازگشت ایمن دانش آموزان به مدارس در مناطق زرد و آبی تدارک دیده شود و با تصویب در ستاد ملی کرونا، در دست اجرا قرار گیرد؛ اتفاقی که در نتیجه اعتراض‌ها و به طور ویژه با مخالفت آشکار وزیر بهداشت و معاونانش، تا حدود زیادی به محاق رفت و مصوبه یاد شده دستخوش تغییراتی شد.
کد خبر: ۱۰۲۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰ 23 January 2021
تابناک اجتماعیمصوبه بازگشایی مدارس که سر و صدای زیادی به پا کرده بود، سرانجام با اعمال تغییراتی اجرایی شد؛ اما گزارش‌های رسیده، حکایت از هراس فراگیر مسئولان از تبعات این تصمیم دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه با فروکش کردن سومین موج شیوع کرونا در کشورمان و کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی را به تصویب رساند، موجی از اعتراض‌ به این تصمیم شکل گرفت که در راس آن مسئولان وزارت بهداشت کشورمان قرار داشتند که وضعیت کرونایی کشور را شکننده و تبعات بی توجهی به این وضعیت شکننده را بسیار سخت و سنگین توصیف می‌کردند.

آنچه در آن برهه موجب شد که مسئولان چنین تصمیمی بگیرند، تبعات فراوان تعطیلی مدارس به ویژه برای دانش آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی بود که برای پرهیز از بروزشان، چاره‌ای جز بازگشایی مدارس وجود نداشت. نکته‌ای کلیدی که بر اساسش قرار شد کادر اداری مدارس سراسر کشور به حضور در مدرسه موظف شوند تا ارتباط قطع شده میان والدین دانش آموزان و مدارس برقرار و همچنین مدارس با جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز و کلاس‌های پایه‌های اول و دوم ابتدایی، حضوری دایر شوند.

با این مقدمه مقرر شد که مسئولان وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل ویژه‌ای به منظور بازگشت ایمن دانش آموزان به مدارس در مناطق زرد و آبی تدارک ببینند و بعد این دستورالعمل‌ها در ستاد ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و با تصویب این نهاد مرجع، در دست اجرا قرار گیرد؛ اتفاقی که در نتیجه اعتراض‌ها و به طور ویژه با مخالفت آشکار وزیر بهداشت و معاونانش، تا حدود زیادی به محاق رفت و مصوبه یاد شده دستخوش تغییراتی شد.
 
بازگشایی مدارس آنقدر دست به دست شد که گردن خانواده‌ها افتاد!

صحبت درباره تغییراتی است که در لحن و کلام مسئولان به شدت خودنمایی می‌کرد و نشان می‌داد که بازگشایی مدارس به امری «اختیاری» تبدیل شده که خانواده‌ها می‌توانند از آن تبعیت کنند یا در صورت مخالفت با آن، به شیوه قبلی آموزش یعنی بهره مندی از آموزش فضای مجازی و نرم افزار شاد و استفاده از پیام رسان‌های دیگر اتکا کنند؛ وضعیتی که معلم‌ها و اولیای مدارس را به سردرگمی دچار کرد و در نهایت به شکل گیری تناقضی آشکار منجر شد که گریبان بسیاری از مردم را گرفته است.

این را می‌شود از واگویه‌ها و گلایه‌های والدین بسیاری از دانش آموزان دریافت که تاکید دارند بازگشت فرزندانشان به مدارس منوط به امضای تعهدنامه‌هایی شده که مدیران مدارس پیش روی ایشان می‌گذارند و در آن تاکید شده که اگر حضور دانش آموزان در مدارس منجر به بیماری ایشان یا تبعات دیگر (مثل انتقال بیماری به منزل) شود، مسئولیتی متوجه مدارس و معلمان نیست و خانواده‌ها مسئولیت این دست رویداد‌ها را پذیرفته اند!

اتفاقی عجیب که نشان می‌دهد وزارت آموزش و پرورش ـ که خواستار بازگشایی مدارس شده ـ حاضر به پذیرش تبعات این اقدام نیست. نکته‌ای کلیدی که پیشتر هم با یک تصمیم گیری به اطلاع عموم رسیده بود؛ تصمیمی که در آن تاکید شده بود بازگشایی مدارس به ادارات کل آموزش و پرورش در استان‌ها واگذار شده است. مصوبه‌ای که نتوانست مشکل را رفع کند چون ظاهرا مدیران استان‌ها هم زیر بار این مسئولیت نرفته و ترجیح داده اند که باز کردن گره کار را به مدارس واگذار کنند و در نهایت نتیجه، دریافت تعهد از والدین دانش آموزان شده است!

فرجام عجیب مصوبه‌ای که البته نمی‌تواند نافی مسئولیت ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص باشد چراکه بروز هر گونه اشکال در نتیجه اجرای این مصوبه، ولو مسئولیت آن گردن والدین دانش آموزان افتاده باشد، پیک جدیدی از شیوع بیماری شکل خواهد گرفت که رفع آن مستلزم اقداماتی جدید است که ستاد ملی با مصوبات جدید اتخاذ خواهد کرد. اقداماتی که تعطیلی مدارس یکی از محتمل‌ترین هایش خواهد بود، با این ملاحظه که بی اعتمادی جدیدی به تصمیمات مسئولان در مبارزه با بحران کرونا شکل خواهد گرفت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۳
بازگشایی مدارس به هر شکلی امسال اشتباه است و طبق معمول عواقب آن فقط برای مردم است متاسفانه آموزش و پرورش با بازگشایی مدارس به دنبال توجیه دریافت شهریه برای والدین است
والدین بچه هاشون رو به مدزسه نمی فرستند.بچه ای که هر روز مدرسه بره حتما ریسک بزرگی هست.اما راه حل جلوکیری از سواستفاده وافت تحصیلی ودرس خواندن دانش آموزان این هست که از همین حالا اعلام کنند امتحانات پایان سال حضوری هست وامتحانات رو با فاصله ورعایت موازین برگزار کنند.
حضور دانش آموزان اجباری نیست
با سوق دادن سه میلیون دانش آموز اول و دوم ابتدایی و دانش آموزان 40 هزار مدرسه زیر 50 نفر، به کلاس های درس، باید منتظر روزهای سیاه دیگری در این زمستان باشیم.
من آموزگار دوم دبستان هستم و اصلا راضی به حضور در مدرسه نیستم. به علت این که بچه های این سن اصلا رعایت نمی کنند . یعنی در سنی هستند که نمی توان از آنها انتظار رعایت را داشت.
با چهر ساعت پراکنده در هفته یادگیری ای برای کودک صورت نمی گیرد و من معلم باید 12 ساعت در هفته وقت بگذارم چون باید سه تا کلاس 10 نفره مجزا تشکیل دهم.
حالا بقیه ساعات هفته چه کنم. دیگر فرصتی برای تهیه محتوای مجازی نمی ماند.در آن ساعاتی که من به خاطر 10 نفر در مدرسه هستم آموزش مجازی بقیه بچه ها چه می شود؟
خوب یا بد ، درست یا غلط ، فعلا به همین آموزش مجازی خو کرده ایم و بچه ها هم خو کرده اند. اجازه دهید در فضایی امن تر مدارس را بازگشایی کنیم و مثل سالهای قبل به طور تمام وقت از آموزش حضوری بهره ببریم.
وقتی 89 در مردم با بازگشایی مدارس مخالف هستند چرا بایستی مدارس باز می شد که چنین مسایل را بدنبال خودش داشته باشد چرا دولت کار را به کاردان نمی دهد ؟
این کار به نوعی از سرباز کردن قانون است فردا هر اتفاقی که بیفتد می‌گویند خودتان تصمیم گرفتید
مزخرف ترین قسمت پرداخت کل شهریه مدرسه غیر انتفاعی می باشد ولی تمام اموزش انلاین بوده و مدرسه هیچ هزینه ایی برای بچه ها نکرده نه اموزشی نه اردو نه .... قرار شهریه بصورت حضوری بوده و نباید ما والدین تمام شهریه را که بصورت چک پرداخت شده را در حالت انلاین تقبل کنیم بنده به شخصه افت کیفیت اموزش و ضعیف شدن پایه بچه ها و مشگل اموزشی سال بعد را از امروز پیشبینی می کنم.
مملكت امام زمان. دلمون خوشه داريم مقدمات ظهور را فراهم مي كنيم. اين مديريت؟
اقا امسال این مدارس را بیخیال شوید
کار بسیار بدی وزیر انجام داد
بازگشایی فقط برای آشنایی نسل جدید با دهه فجر بوده.
سلام، گویا فقط جان دانش اموزان و معلمان تهرانی مهمه، شهرستانها نه فقط مواردی که وزیر اعلام کرده بلکه تمام پایه ها در تمام نقاط رو بازگشایی و اموزش رو حضوری و حضور معلمان در مدارس رو کاملا اجباری کرده و هرچقدر اعنراض کردیم فایده نداشت، این درحالی که بیشتر معلمان موقع بازگشایی مهرماه مدارس مبتلا شدند، دقیقا واضح و مشخص که ما قربانی سیاستهای دولت هستیم، و از طرفی با توجه به نزدیک شدن ۲۲ بهمن قراره همه چیز عادی جلوه داده بشه، اگر ما بمیریم هم اصلا نه خود وزیر و نه حتی سایر مسئولین آموزش و پرورش ذره ای ناراحت هم نمیشن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر