بازدید 11520

تصمیم دولت بایدن برای تمدید معاهده «استارت نو»

دو مقام ارشد آمریکایی خبر داده‌اند که رئیس‌جمهور جدید این کشور به دنبال تمدید پنج ساله معاهده کنترل تسلیحات راهبردی «استارت نو» با روسیه است.
کد خبر: ۱۰۲۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲ 22 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، در حالی که کمتر از دو هفته تا انقضای معاهده کنترل تسلیحات راهبردی «استارت نو» میان آمریکا و روسیه زمان باقی مانده، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از دو مقام ارشد آمریکایی خبر داده که «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید این کشور قصد دارد این معاهده را برای ۵ سال دیگر تمدید کند.

یکی از این مقام‌های آمریکایی به شرط ناشناخته ماندن به روزنامه «واشنگتن پست» گفته است: «روشن است که معاهده استارت نو به نفع امنیت ملی آمریکاست و حتی هنگامی که رابطه با روسیه خصمانه باشد، این موضوع منطقی‌تر به نظر می‌رسد.»

پیشتر نیز «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه دولت بایدن در جلسه مجلس سنا گفته بود که این معاهده در جهت منافع ملی آمریکا قرار دارد.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌هایی جو بایدن قصد ندارد دست به تنظیم مجدد روابط با مسکو بزند.

واشنگتن پست به نقل از این مقامات نوشته که دولت جدید آمریکا قصد دارد «هزینه‌های جدیدی را بر روسیه تحمیل کند» و این کشور را به دلیل آنچه که «اقدامات تند و بی‌پروا» در سال‌های اخیر خوانده مسئول بداند.

این خبر در حالی منتشر شده که پیشتر مسکو گفته بود در خصوص تمدید معاهده استارت نو و احیای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد آماده همکاری با دولت جدید آمریکاست.

پیشتر «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه دو ماه گذشته و هنگامی که زمزمه‌های پیروزی بایدن به گوش می‌رسید گفته بود روشن است دولت ترامپ تصمیم گرفته معاهده کنترل تسلیحات راهبردی «استارت نو» را تمدید نکند.

همچنین «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از ریابکوف ابراز نگرانی کرده بود که ممکن است نه دولت ترامپ و نه دولت بایدن پیشنهادی در خصوص تمدید این معاهده به روسیه ارائه ندهند.

ده سال پیش دولت‌های روسیه و آمریکا معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده «نیو استارت» یا «استارت جدید» نیز معروف شد.

پیمان استارت نو، پنجم فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و «مارشال بیلینگزلیا»، نماینده آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفته واشنگتن و مسکو به توافق موقتی در خصوص تمدید این توافق رسیده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر