بازدید 6791

رفتار ویروس کرونا کاملا غیرقابل پیش‌بینی است

در صورت واکسیناسیون به موقع، می‌توان به تابستان آرام در سال آینده خوش‌بین باشیم.
کد خبر: ۱۰۲۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 20 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا و احتمال خطر کرونای انگلیسی، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت ابتلا، بستری و فوت به علت کووید ۱۹ در کشور به نسبت چند ماه گذشته ثبات بیشتری دارد که این موضوع را می‌توان ناشی از رفتار اجتماعی مردم و مسئولان دانست.

وی ادامه داد: در عین حال شرایط ابتلا و بستری و فوت به علت کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا در بیشترین حالت قرار دارد که این موضوع می‌تواند به علت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در این کشورها و همچنین سرمای هوا و رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی یا فاصله گذاری باشد.

لاری افزود: هر چقدر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور بیشتر باشد و مردم و مسئولان همانند دو ماه اخیر همکاری مناسبی داشته باشند، مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ با قدرت بیشتری انجام می‌شود و عادی‌انگاری شرایط می‌تواند، خطرناک‌ترین اتفاق در زمینه ویروس کرونا تلقی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال همان طور که در تمام حدود یک سال اخیر مشاهده کردیم، رفتار ویروس کرونا کاملا غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین مهم‌ترین موضوع در زمینه کووید ۱۹، رعایت موارد بهداشتی و جدی گرفتن شیوع این ویروس است.

وی گفت: همچنین جهش ویروس کرونا در هر کشور یا انتقال نوع جهش یافته این ویروس به سایر نقاط امری اجتناب ناپذیر است و تنها راه چاره برای پیشگیری از آن، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

لاری در پاسخ به این سوال که آیا تابستان آرامی خواهیم داشت؟ افزود: تمام تلاش دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ تا قبل از پایان سال جاری حداقل در گروه‌های پرخطر و اولویت‌هایی مثل کادر بهداشت و درمان انجام شود و در حال حاضر مهم‌ترین نگرانی ما، برخی سفرهای انجام شده در روزهای اخیر به مناطق جنوبی و شمالی کشور است و بنابراین اگر مردم همکاری نکنند و فکر کنند که شرایط عادی شده و می‌توانند به سفر بروند، وضعیت خوبی در ماه‌های بعد نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: اگر واکسیناسیون علیه این بیماری به موقع انجام و طبق برنامه‌ریزی ۲۰ درصد، تا پایان سال انجام شود، همچنین واکسن داخلی نیز در سال آینده برای واکسیناسیون اضافه شود و اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حد بالا و مناسب باشد، می‌توان به تابستان آرام خوش‌بین باشیم.

لاری با اشاره به همراهی علما و مراجع در رعایت پروتکل‌ها و تاثیر کلی آن در جامعه، بیان کرد: همه‌ی علما و مراجع و به خصوص مقام معظم رهبری از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون همکاری بسیار مناسبی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته‌اند، مقام معظم رهبری به عنوان یک الگو بارها ثابت کردند که اهمیت ویژه‌ای برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک قائل هستند و حتی این موارد را بارها به مسئولان تذکر داده‌اند.

وی گفت: همراهی علما و مراجع در رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک توانست موجب همراهی بیشتر جامعه شود و بخشی از این فرهنگ‌سازی‌ها از طرف علما و مراجع و همچنین بخشی توسط رسانه‌ها اتفاق افتاده است، به هر حال همه جوامع با شیوع ویروس کرونا مجبور به تغییر سبک زندگی شدند و این تغییر باید به سرعت اتفاق می‌افتاد و نیازمند فرهنگ‌سازی بود که این همراهی‌ها موجب تسریع فرهنگ سازی شد و جای تشکر و قدردانی دارد و امیدواریم این همراهی از طرف علما با کادر بهداشت و درمان به بهترین شکل ادامه پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل