بازدید 14513
۲

پدر علم نوین کوهنوردی در اصفهان

حاج رضا رستمیان نخستین کوهنورد اصفهانی بود که توانست تمامی قله‌های بلند ایران را صعود کند.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 18 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ حاج رضا رستمیان ۸۱ ساله که بازنشسته ذوب آهن اصفهان است و از ۸ سال دفاع مقدس ۷ سال آن را در جبهه‌های حق علیه باطل بوده از سال ۱۳۳۷ با حضور در کشتی ورزش را شروع کرد، ولی پس از مدتی کوتاه به کوهنوردی روی آورد.

استاد رستمیان پس از حدود ۲ سال فعالیت در کوهنوردی و فتح تمامی قله‌های محلی اصفهان صعود خود را به قله‌های بالای ۴۰۰۰ هزار متر شروع کرد و توانست در مدت کوتاهی تمامی قله‌های بلند ایران را فتح کند.

پیر کوهنوردی ایران با حضور در کلاس مدرسان جهانی و خبره کوهنوردی آن زمان توانست در سال ۱۳۴۷ طی ۴ هفته مباحث فنی و یخ نوردی را در ارتفاعات توچال آموزش ببیند و موفق به دریافت گواهینامه مقدماتی و پیشرفته مربیگری در کوهنوردی شد که در آن زمان فقط ۳ نفر توانستند دریافت کنند.

در همان سال نیز با هیاس نوشل اتریشی موفق به صعود به قله دماوند شد آن هم در زمانی که هیچ جان پناهی در این قله وجود نداشت.

دو ماه بعد به اتفاق مرحوم شش بلوکی یکی از موفق‌ترین کوهنوردان ایران مجددا توانست قله دماوند را صعود کند.
وی در سال ۱۳۴۱ و با تجهیزات محدود آن زمان توانست در یک حرکت کم نظیر ۴۵متر صعود میمونی در منطقه صفه اصفهان داشته باشد.

استاد و پیشکسوت کوهنوردی ایران طی سال‌های ۱۳۴۴ و ۱۳۴۶ مجددا قله دماوند را صعود کرد و در سال ۱۳۴۸ تواتست مقام نخست سنگ نوردی در پنجمین کنگره بزرگ کوهنوردی ایران کسب کند و به عنوان پدر نوین علم کوهنوردی اصفهان شناخته شود.

صعود‌های پیر کوهنوردی ایران در فصل زمستان که با تجهیزات بسیار محدود آن زمان بود را می‌توان به زردکوه، توچال، تفتان، کرکس، شاه شهیدان، هفت تنان اشاره کرد که در نوع خود کم نظیر بود.

استاد رستمیان در دوران حرفه‌ای خود توانسته قلل دماوند، علم کوه، سبلان، دنا، زردکوه و البرز مرکزی را در فصول مختلف چندین بار با تجهیزات محدود و نبود جان پناه در کوه‌های آن زمان صعود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دمش گرم
درود بر پدر کوهنوردی ایران شما مایه افتخار و سربلندی کشور هستید خدا حفظتان نماید....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل