بازدید 30372
بسته ویدیویی «تابناک»

به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی / تظاهرات حکومتی در واپسین روزهای رژیم پهلوی / فرار محمدرضا شاه از ایران / اثرات حبس انفرادی روی روان / آیا درک انسان از مفاهیم مختلف نسبی است؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیو‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 18 January 2021

به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی / تظاهرات حکومتی در واپسین روزهای رژیم پهلوی / فرار محمدرضا شاه از ایران / اثرات حبس انفرادی روی روان / آیا درک انسان از مفاهیم مختلف نسبی است؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تظاهرات حکومتی در واپسین روزهای رژیم پهلوی

انتصاب شاپور بختیار توسط شاه به عنوان آخرین نخست وزیر دوران پهلوی، با هدف جذب بخش‌های ملی گرا بود که بختیار نیز جزو آن‌ها محسوب می‌شود؛ اما جبهه ملی بختیار را اخراج کرد و ملی گرا‌ها از او فاصله گرفتند. در این شرایط، رژیم پهلوی برای آنکه چنین القا کند که با روی کار آمدن دولت بختیار، شرایط سیاسی تغییر کرده، یک تظاهرات حکومتی با حضور کارمندان دولت و طرفداران رژیم به همراه عده‌ای که خود را طرفدار بختیار معرفی می‌کردند، در سوم بهمن ۱۳۵۷ برگزار شد؛ تظاهراتی که در خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان تهران برگزار و در آن درباره عدم تخریب اموال عمومی شعار داده شد و بر خلاف راهپیما‌های حکومتی پیشین در دوره پهلوی، شاه از شعار‌ها حذف شده بود. تصاویری از این تظاهرات را در تابناک می‌بینید.

 


فرار محمدرضا شاه از ایران

با اوج گیری انقلاب اسلامی، محمدرضا پهلوی در ۲۶ دی ۱۳۵۷ با دو هواپیما در حالی از ایران خارج شد که تقریباً عمده اموال و وسایل مهم خانواده سلطنتی را با خود می‌برد و به همین دلیل، اطرافیان خاندان پهلوی نیز دریافتند این سفر بی‌بازگشت است. با این حال شاه در زمان خروج از ایران، از استراحت در آسوان سخن گفت و سعی کرد شرایط را عادی جلوه دهد. پس از خروج محمدرضا شاه از ایران، انقلابیون با شدت بیشتری به مبارزه پرداختند و سقوط حکومت پهلوی شتاب بیشتری گرفت. تصاویری از فرار شاه و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد، از جمله پایین کشیدن مجسمه‌های شاه از میادین و ساختمان‌ها را می‌بینید.

 


به گلوله بستن مردم در جریان انقلاب اسلامی

یکی از باور‌های غلطی که با گذشت سال‌هایی از انقلاب ایران، عمدتاً توسط بازماندگان خاندان پهلوی مطرح شد، تعداد اندک کشته‌ها در جریان انقلاب و مماشات محمدرضا پهلوی و عناصر او در دولت و ارکان نظامی و امنیتی رژیم وقت، با معترضان بود. با این حال تصاویر و آمار‌ها نشان می‌دهد، تعداد بسیار بالایی در جریان انقلاب ۱۳۵۷ کشته شدند. بر اساس آمار بنیاد شهید، تعداد کل شهدای انقلاب از سال ۱۳۴۲ ـ که ۱۵ خرداد آن مبدا نهضت اسلامی و آغاز کشتار وسیع مردم تلقی می‌شود ـ تا سال ۱۳۵۷ بالغ بر ۳۱۶۴ تن می‌گردد. البته این رقم فقط شامل آنهایی است که در بنیاد شهید پرونده دارند و با توجه به گستره جغرافیایی این بنیاد و نیز گذشت بیش از دو دهه از انقلاب در آن مقطع، ممکن است فقط نام تعداد بسیار کمی از شهدا ضبط نشده باشد. همچنین باید به این آمار صد‌ها کشته متعلق به گروه‌های دیگر را نیز اشاره کرد که احتمالاً در آمار بنیاد شهید لحاظ نشده است. تصاویری از به گلوله بستن مردم در دوران اوج گیری انقلاب اسلامی تا پیروزی را می‌بینید.

 


اثرات حبس انفرادی روی روان

انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و صرف اینکه از دنیای بیرون جدا شده و منزوی شوند می‌تواند تاثیرات مخرب روانی و حتی جسمی روی آن‌ها بگذارد. تنهایی مطلق می‌تواند باعث بروز توهم، خشم، اضطراب، حملات هراس و پارانویا شود و حتی چند روز حبس انفرادی می‌تواند منجر به تاثیرات طولانی مدت روانی شود. در این ویدیو با جزئیات بیشتری در مورد چرایی این تاثیرات آشنا شوید.

 


آیا درک انسان از مفاهیم مختلف نسبی است؟

محققین به تازگی کشف کرده‌اند که درک انسان از مفاهیم مختلفی مانند رنگ یا خطر نسبی است. در یک تحقیق که از شرکت‌کنندگان خواسته شد، تا رنگ ۱۰۰۰ نقطه را تعیین کنند. این نقاط در طیف رنگی از کاملا آبی تا کاملا بنفش بودند و تحقیق ثابت کرد که شرکت‌کنندگان بعد از مدتی تفسیر متفاوتی از رنگ آبی پیدا کردند و قضاوت آن‌ها دچار مشکل شد. این اصل در مورد مسائل پیچیده‌تری مانند تشخیص تهدیدکننده بودن یا نبودن یک چهره نیز یکسان بود. در این ویدیو بیشتر با این تحقیقات و نتایج آن آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۶
در آن زمان رسانه ی عمومی نبوده که مطالب از زوایای مختلف و حتی غیر حرفه ای بررسی شود . این گزارش و مستندات شما صرفا یک دیدگاه است از یک زاویه خاص !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
واقعا تکان دهنده بود مخصوصا تصاویر بدن آن همه شهید که با آن وضع نامناسب زیر یخ ها ردیف کرده بودند.
ناشناس
| Turkey |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
قضاوت شعارهای آن زمان با مردم است،
فقط عرض سلام دارم،
خوبید؟ خوشید؟ سلامتید؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ممنمن راستی دیگه چه خبرا
گذشت زمان بهترین قاضی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
بله گذشت زمان بهترین قاضی است اگر یک عده تاریخ را تحریف نکنند نمونه هایی از هنر پهلوی را نام میبرم که بر اساس شواهد تاریخی است در زمان پهلوی نه بهداشت و درمان بود نه سواد و علم کشور از لحاظ فناوری و تکنولوژی صفر بود شاید قیمت ها ارزان بود ولی مردم قدرت خرید نداشتند از لحاظ نظامی وابسته آمریکا بود و خودش هیچی نمی تونست تولید بکنه در دیگر عرضه ها هم مستعمره بود و قدرت تولید نداشت از قطعات ماشین تا دارو را از خارج وارد میکرد سعی میکرد فرهنگ غلط و فاسد غرب را بر مردم ایران تحمیل کند از بدترین شکنجه ها برای گرفتن اعتراف استفاده میکرد حتی گاهی شاید گناه فرد خواندن یک اعلامیه بود ولی شکنجه میشد با روش های وحشیانه ای که آدم نمیتونه اصلا به زبان بیاره پهلوی به آمریکا و انگلیس باج میداد و نوکر اون ها بود که عکس دستبوسی ملکه انگلیس هم از اون به جا مانده‌ پهلوی به آمریکا و انگلیسی خدمت میکرد و دست نشانده ی آن ها بود که در جنگ جهانی اول و دوم تا توانستند خون ایرانیان را ریختند انگلیسی که از زمان قاجار شروع به جدا کردن بخش هایی از خاک ایران کرد و نمونه ای از آن جدایی بحرین به دشت شاه است
اگرچه الان بعضی ها دارند تاریخ را تحریف میکنند و روی خیانت های پهلوی پرده میگذارند ولی هیچ چیز از خدا پنهان نیست و او به عدالت قضاوت میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
تازه اینکه چیزی نیست نه موبایلی بود نه پرایدی من یادمه تو دهات ما یک ضبط سیدی خور پیدا نمیشد
خیلی پیشرفت بد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
ناشناس ۱۳:۱۲ شما حتما عراق زندگی می کردین از حقایق اطلاعی ندارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
شما که میگی زمان شاه وابسته بودیم اینهمه جنگنده و تانک و تسلیحات نظامی که در جنگ ازش استفاده کردیم چه کسی تامین کرده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
ناشناس 13:12:
داداش یواش ،پیاده شو باهم بریم
خسته شدیم انقدر اینا رو نشون دادید
اقا جون مادرتون یکاری کنید این ویدیوها همزمان پلی نشه
سلام عسقولیا
تو شهر دورافتاده ما کرمان حتی یک خط موبایل نبود یک گوشی آیفون پیدانمیشد اینها رو باید گفت اطلاع رسانی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
حالا شما مسخره میکنید اما در دهه ۷۰ در مخابرات پوستری نصب کرده بودند و نوشته بود تعداد موبایل در زمان قبل از انقلاب ۰ در بعد از انقلاب فلان مقدار
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
مگر در آمریکا و اروپا موبیل و اینتر نت بود!
هر زمانی را باید با خودش مقایسه کرد!
اکنون کجا ایستاده ایم!؟
یعنی خجالت خوب چیزیه !
در زمان شاه همه دنبال پرکردن جیباشون بودن اختلاس فراوون بچه های خودشون تو آمریکا و انگلیس عشق و حال میکردن
اقا از اون زمان ۴۰ ساااال گذشته میخواستی پراید اهن قراضه رو هم نداشته باشی !!!! خدا عقل بده
خدماتشون رو داریم میبینیم
بهترين كار اينه كه ايران آنموقع را با كشورهاي هم رديف مثل امارات و كره و عربستان اونموقع مقايسه كنيدو ايران الان را هم با همان كشورها مقايسه كنيد معلوم ميشه ايران پيشرفت داشته يا پسرفت!
اينكه با مخالفان در هرحكومتي برخورد بشه تا حدودي طبيعيه.
عزیزان یه عده گیر دادید به این که اون موقع موبایل نبود
اندکی تفکر⁦⁦
عجب
شعارها و پلاکاردها تظاهرکنندگان جالب بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی