بازدید 3515

آمار مبتلایان به دیابت در کشور

در صورت داشتن فعاليت جسمي يک و نيم ساعته در هفته، استرس کمتر و استفاده از ميوه‌ها و غلات بيشتر مي‌توانيم تا 80 درصد خودمان را در برابر بيماري ديابت مقاوم کرده و از ديابت پيشگيري کنيم.
کد خبر: ۱۰۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۵ 07 June 2010

رئيس انجمن ديابت ايران، در خصوص افزايش شيوع ديابت در کشور هشدار داد و گفت: پنج و نيم ميليون نفر در کشور به ديابت مبتلا هستند که نيمي از آنها از بيماري خود بي‌خبرند.   

اسدالله رجب روز دوشنبه در گفت‌وگو با ايرنا افزود: اگر بیست سال پيش در ايران حدود 600 هزار نفر مبتلا به بيماري ديابت وجود داشت، امروزه اين رقم چندين برابر شده است.

وي گفت: استان‌هاي بوشهر و يزد با ابتلاي 16 درصد جمعيت، بيشترين شيوع ديابت را در کشور دارند.

رجب با اشاره به اين‌که 13 درصد جمعيت بالاي 30 سال شهر تهران نيز ديابت دارند، افزود: کمبود يا نبود ترشح انسولين در بدن، پرادراري، کاهش شديد و ناگهاني وزن و دير خوب شدن زخم‌ها، شايعترين علائم اين بيماري است.
به گفته وي، هزينه درمان اين بيماري در کشور بيش از هزار ميليارد ريال در سال برآورد مي‌شود که علت اصلي اين هزينه‌هاي زياد، عوارض ناشي از اين بيماري است.
وي از کم‌توجهي مردم به بيماري ديابت ابراز تاسف کرد و افزود: اين کم‌توجهي باعث مي‌شود هزينه‌هاي مادام‌العمري هم به خانواده و هم به اقتصاد کشور تحميل شود.
رئيس انجمن ديابت ايران با توجه به اين‌که فدراسيون جهاني ديابت، «آموزش» را شعار پيشگيري از اين بيماري ناميده است، گفت: برنامه‌اي بايد تدوين کرد که طي آن، آموزش‌ها در سراسر کشور، استاندارد و يکسان شود تا ديابتي ها بتوانند از حق آموزش يکسان برخوردار شوند.
رجب تصريح کرد: تحقق چنين امري نيازمند عزم ملي است و بدون همکاري و همدلي وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکي، وزارت رفاه و مجلس شوراي اسلامي، سازمان‌هاي بيمه‌گذار و نيز انجمن‌هاي تخصصي ميسر نمي‌شود.

وي با اشاره به تاريخچه آموزش ديابت گفت: تاريخچه آموزش ديابت در جهان به 100 سال پيش و اين آموزش در ايران به 20 سال گذشته برمي‌گردد و ميزان آموزش براي فرد ديابتي حداقل 15 ساعت است.
 
رجب ادامه داد: در صورت داشتن فعاليت جسمي يک و نيم ساعته در هفته، استرس کمتر و استفاده از ميوه‌ها و غلات بيشتر مي‌توانيم تا 80 درصد خودمان را در برابر بيماري ديابت مقاوم کرده و از ديابت پيشگيري کنيم.

وي خاطرنشان کرد: همچنين اگر آموزش خوبي به بيماران ديابتي داده شود، 70 درصد آنها به بيماري ها و عوارض ناشي از ديابت دچار نخواهند شد و در صحت و سلامت زندگي خواهند کرد.

رييس انجمن ديابت ايران، وضعيت ديابت را در کشور نسبت به منطقه مديترانه شرقي چندان مطلوب ندانست و گفت: متاسفانه در کشور ما کمتر به بحث آموزش در خصوص پيشگيري از ديابت پرداخته مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار