بازدید 7297

سیزدهمین و آخرین اعدام در دوران ترامپ

پنج روز مانده به پایان دوران زمامداری دانلد ترامپ، حکم سیزدهمین و آخرین زندانی محکوم به اعدام ساعت ۱:۲۳ بامداد روز شنبه با تزریق ماده مرگبار در زندان ایالتی ایندیانا اجرا شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ 16 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از ای‌پی، داستین هیگز به جرم دست داشتن در قتل سه زن در مریلند در سال ۱۹۹۶ به اعدام محکوم شده بود. او پیش از آنکه ماده مرگبار به بدنش تزریق شود، نام هر سه قربانی را بر زبان آورد، ادعای بیگناهی کرد، چهره خود را سمت خانواده‌اش چرخاند و خطاب به آنها که در اتاقی دیگر حضور داشتند گفت: «دوستتان دارم.» پزشکان زندان ساعت ۱:۲۳ بامداد مرگ کامل هیگز را تایید کردند.

در هفته پایانی دوران حضور ترامپ در کاخ سفید سه حکم اعدام فدرال اجرا شد؛ لیزا مونتگمری (تنها زن اعدام‌شده آمریکا در ۷۰ سال اخیر) به جرم کشتن یک زن باردار روز چهارشنبه، کوری جانسن قاچاقچی در روز پنجشنبه و هیگس ۴۸ ساله در بامداد شنبه. به این ترتیب، حدود یک‌چهارم از تعداد تمام زندانیان محکوم به اعدام در چهار سال ترامپ اعدام شدند و حالا حدود ۵۰ زندانی اعدامی دیگر باقی مانده‌اند که بعید است حکم‌شان به این زودی‌ها اجرا شود.

اعدام ۱۳ نفر در چهار سال اخیر یک رکورد در تاریخ ایالات متحده و بیش از مجموع تمام اعدام‌های فدرال در ۵۶ سال گذشته بود. به عبارت دیگر، در ۱۲۰ سال اخیر تاریخ آمریکا در دوران هیچ‌یک از رئیسان جمهوری ایالات متحده این تعداد شهروند اعدام نشده بودند. اساسا دموکرات‌ها چندان به اجرای حکم اعدام اعتقاد ندارند و این روند پس از حدود ۱۷ سال توقف در یک سال اخیر از سر گرفته شده بود.

انتظار می‌رود با روی کار آمدن جو بایدن از روز چهارشنبه، روند اجرای حکم‌های اعدام فدرال دست‌کم تا چهار سال آینده متوقف شود. این جدای از اعدام‌های ایالتی است که به شرایط حقوقی و قضایی هر کدام از ۵۰ ایالت آمریکا بستگی دارد.

 

 

همشهری آنلاین

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان