بازدید 32369

تدارک‌مجلس برای پرداخت یارانه حداقل ۱۰۰ هزارتومانی

کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه التفاوت ناشی از محاسبه ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز ۴۲۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده را به صورت یارانه میان مردم توزیع کند.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ 16 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، کمیسیون تلفیق مجلس قصد دارد مابه التفاوت ناشی از محاسبه ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز ۴۲۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده را به صورت یارانه میان مردم توزیع کند.

این موضوعی است که رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ رسانه‌ای کرده و گفته بود: «مواردی در خصوص تک نرخی شدن ارز مطرح شد، در لایحه بودجه دولت قصد داشت با ظرافت خاصی ارز را بر اساس نرخ نیمایی به فروش برساند. تاکنون مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است که قصد داریم به صورت مستقیم از طریق بن کارت، یارانه نقدی و یا یارانه دارویی به دست مردم برسانیم.»

به گزارش فارس مراد از ظرافت خاص دولتی‌ها تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیشنهاد شد تا دلار جهانگیری از محاسبات دخل و خرج کشور حذف شود. البته مسئولان سازمان برنامه و بودجه، تدارک حذف آن را در محاسبات پیش بینی کرده بودند، ولی می‌خواستند برای کاهش تبعات آن مجلس را نیز در این امر شریک کنند و در مواقع ضروری بهره‌برداری لازم را از آن ببرند.

برای اولین بار این موضوع را مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور به فارس گفت و تاکید کرد: صادرات نفت با قیمت ۴۰ دلار در هر بشکه و ارز محاسباتی ۱۱۵۰۰ تومان پیش بینی شده است و ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی از بودجه حذف شد. نرخ ارز در بودجه یکسان بوده و صرفا جنبه محاسباتی دارد که ۱۱۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود و ارز ۴۲۰۰ تومانی نداریم.

*پیشنهاد قیمت ارز در لایحه بودجه‌

طبق بند ۴ تبصره یک لایحه بودجه، در صورت تغییر نرخ ترجیحی مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS به دولت اجازه داده می‌شود منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۳۶ جدول شماره ۵ این قانون واریز نماید. منابع واریزی از محل ردیف شماره ۷۱-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره این قانون صرف تامین معیشت و سلامت مردم می‌شود.

به بیان ساده دولت تمایل دارد که ارز ترجیحی را از محاسبه برای تبدیل دلار به ریال حذف کند تا منابع بیشتری بدست بیاید و البته به گفته مسئولان آن را صرف تامین معیشت و سلامت مردم کند.

پس آن نیز رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد طبق مصوبه کمیسیون، ارز ۴۲۰۰ تومانی از محاسبات بودجه سال آینده حذف خواهد شد. دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را ۱۱۵۰۰ تومان و ۱۷۵۰۰ تومان را در قالب حکم تبصره ۱ و ۴ آورده بود و می‌خواست این اجازه را بگیرد که در سامانه‌ای تی اس آنچه که نرخ بازار است بفروشد. ما در مجلس نرخ ارز اضافه نکردیم فقط محاسبات ما در مجلس بر اساس ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

*شرح ماجرا

دولت برای رتق و فتق امور کشور ارز ناشی از فروش نفت و میعانات و سایر منابعی را که بدست می‌اورد به بانک مرکزی می‌فروشد و ریال آن را در بودجه مصرف می‌کند. سوال اینجاست ارز‌های دولت با چه نرخی تبدیل می‌شود یا به عبارت بودجه‌ای نرخ تسعیر ارز چقدر است؟ طی دو سال اخیر با پیدایش ارز ۴۲۰۰ تومانی مبنای محاسبه همین نرخ بود، اما عملکرد دولت در این مدت نشان می‌دهد که اتفاقات دیگری رخ داده است. یعنی اینکه دولت ارز‌های نفتی را با قیمت بالاتر به بانک مرکزی می‌فروشد.

برای اینکه بتوان حساب و کتاب دقیق داشت باید ببینم دولت برای سال آینده چه میزان منابع ارزی پیش بینی کرده است. طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفت و میعانات گازی در نظر گرفته که مفروضات آن در جدول مشاهده می‌شود.

دولت ۲.۳ میلیون بشکه با قیمت هر بشکه ۴۰ دلار و نرخ تسعیر ۱۱۵۰۰ تومانی را مفروض دانسته که درآمد ارزی صادرات نفت ۳۳.۵ میلیارد دلار و گاز نیز ۲.۹ میلیارد دلار که جمعا ۳۶.۴ میلیارد دلار می‌شود که از این میزان با کسر سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت ۱۷.۳ میلیارد دلار دست دولت را می‌گیرد.

*تغییر میزان صادرات نفت در مجلس

کمیسیون تلفیق بودجه در گام اول ۲.۳ میلیون بشکه نفت را به ۱.۵ میلیون بشکه کاهش داد و نرخ تبدیل ارز آن به ریال را از ۱۱۵۰۰ تومان به ۱۷۵۰۰ تومان افزایش داد چرا اولا براساس پیشنهاد دولت، قصدشان بر همین نرخ و حتی بالاتر بوده و دومین اینکه ارقام بودجه از شفافیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

*پول نفت سر سفره مردم؟

حالا قرار است مجلس به پیشنهاد نیم بند و غیرشفاف مسئولان سر و شکلی بدهد که نقطه کور و ابهامی وجود نداشت باشد و عملا بتواند پول نفت که معمولا صرف امور جاری دولت می‌شود و همیشه هم با اشتهای سیری ناپذیر همراه است به دست مردم برساند.

*سناریو‌های محتمل چیست؟

پیگیری‌های خبرنگار فارس از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس حاکی از آن است که این کمیسیون قصد دارد یارانه نقدی و یارانه معیشتی (بنزینی) و یارانه جدیدی که میخواهد به مردم بدهد تجمیع کند و صرفا یک یارانه برای مردم واریز نماید.

با توجه به اینکه مجموع منابع پیش بینی شده بابت پرداخت یارانه نقدی و معیشتی در بخش «مصارف» در جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان است و همچنین ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل مابه التفاوت ناشی از محاسبه ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی با ارز ۴۲۰۰ تا ۱۷۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده ایجاد می‌شود، انتظار می‌رود میزان بودجه‌ای که سال آینده بابت توزیع یارانه نقدی در بین مردم اختصاص خواهد یافت حداکثر حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان باشد. البته از آنجایی که بابت مدیریت هزینه‌های ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، بخشی از منابع جدید ایجاد شده باید به بخش سلامت یعنی بیمه‌ها اختصاص یابد، این احتمال وجود دارد که رقم مذکور به حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش یابد.

پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد در حال حاضر، سه سناریو اصلی درباره پرداخت یارانه نقدی در بین اعضای کمیسیون تلفیق مجلس مطرح است:

سناریو اول (پرداخت یارانه به صورت مساوی بین تمام یارانه بگیران):

مطابق این سناریو به تمامی یارانه نقدی بگیران فعلی بوده که طبق آمار‌های رسمی بالغ بر ۷۷ میلیون نفر هستند، یارانه‌ای به صورت مساوی پرداخت می‌شود. در این حالت، قرار است به هر فرد ماهانه ۱۵۰ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت شود و مجموعا حدود ۱۳۸.۵ هزار میلیارد تومان در سال بابت پرداخت یارانه به مردم اختصاص می‌یابد. در این حالت یارانه افرادی که یارانه معیشتی نمی‌گیرند (حدود ۱۷ میلیون نفر)، بیش از سه برابر شده، ولی یارانه افرادی که جزو دریافت کنندگان یارانه معیشتی هستند (حدود ۶۰ میلیون نفر)، حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

این سناریو، راحت‌ترین سناریو از لحاظ اجرایی و در عین حال، غیرعادلانه‌ترین حالت توزیع یارانه در بین مردم و نوعی بازگشت به عقب (مدل توزیع یارانه در سال ۸۹) است.

سناریو دوم (صرفا افزایش یارانه افرادی که یارانه معیشتی می‌گیرند):

مطابق این سناریو، ۱۷ میلیون نفری که صرفا یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی می‌گیرند، همچنان این یارانه را دریافت می‌کنند (بار مالی سالانه حدود ۹.۲ هزار میلیارد تومان)، ولی میزان یارانه افرادی که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی می‌گیرند و حدود ۶۰ میلیون نفر هستند، به ۲۰۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. مجموعا بار مالی اجرای این سناریو، حدود ۱۵۳ هزار میلیارد تومان است.

در این حالت یارانه افرادی که یارانه معیشتی نمی‌گیرند (حدود ۱۷ میلیون نفر)، ثابت باقی می‌ماند، ولی یارانه افرادی که جزو دریافت کنندگان یارانه معیشتی هستند (حدود ۶۰ میلیون نفر)، حداقل ۲ برابر می‌شود.

این سناریو نسبت به سناریو قبلی عادلانه‌تر است و در عین حال، پیچیدگی اجرایی خاصی ندارد.

سناریو سوم (پرداخت یارانه متناسب با وضعیت مالی خانوارها)

مطابق این سناریو، پرداخت یارانه به صورت سه پله‌ای صورت می‌گیرد:

گروه اول: افرادی که یارانه کمک معیشت کرونا نمی‌گیرند. این گروه از افراد حدود ۴۳ میلیون نفر هستند. یارانه این افراد به ۱۰۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. در واقع، یارانه نیمی از این افراد که «صرفا» یارانه نقدی می‌گرفتند ۲.۲ برابر می‌شود و یارانه نیمی دیگر از این افراد که هم یارانه نقدی و هم یارانه معیشتی می‌گرفتند، حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

گروه دوم: افرادی که هم یارانه نقدی و معیشتی و هم به صورت موقت، یارانه کمک معیشت کرونا می‌گیرند، ولی تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار ندارند. این افراد که اخیرا شناسایی شده اند و اولین مرحله از یارانه کمک معیشت کرونا به آن‌ها پرداخت شده است، حدود ۲۵ میلیون نفر هستند. این افراد، بیمه و درآمد ثابت نداشتند و از نظر دهک‌های بانکی در شرایط پایین جامعه بودند. یارانه این افراد به ۲۰۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد یعنی حداقل ۲ برابر می‌شود.

گروه سوم: افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند و هم یارانه نقدی و معیشتی و هم به صورت موقت، یارانه کمک معیشت کرونا می‌گیرند. این گروه از افراد هم حدود ۹ میلیون نفر هستند. یارانه این افراد به ۲۵۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد یعنی حداقل ۲.۵ برابر می‌شود.

مجموعا بار مالی اجرای این سناریو، حدود ۱۴۹.۵ هزار میلیارد تومان است.

این سناریو نسبت به سناریو‌های قبلی به مراتب عادلانه‌تر است و در عین حال، پیچیدگی اجرایی خاصی ندارد.

ظرف چند روز آینده مشخص خواهد شد که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، کدام سناریو را برای پرداخت یارانه در سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌کنند.

البته مصوبه کمیسیون تلفیق باید در صحن علنی مجلس هم تصویب شود و نهایتا به تایید شورای نگهبان برسد تا وارد فاز اجرایی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۷
یک میلیون تومان یارانه هم که بدهند جبراان کاهش قدرت خرید مردم ناشی از تورم سه سال اخیر را نمی کند. یارانه 45 هزار تومانی زمان احمدی نژاد که ان روزها معادل خداق 20 دلار بود حالا به کمتر از دو دلار رسیده است و عملا هیچ شده است. در دو سال اخیر به برکت تدابیر استثنایی جنا بروحانی و تیم اقتصادی اش ارزش پول ملی به یک هفتم کاهش یافته و در عوض همه کالاها با نرخ دلار 30 هزار تومانی عرضه می شود. یعنی ارزش ریال مردم یک هفتم شده و هزینه های زندگی انها دلاری .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
چرا اینقدر تبلیغ کردند که نفت را سر سفره مردم می آوریم خوب همه می دانند که نفت خوردنی نیست و باعث آلودگی سفره می شود و لذا سفره مردم نه اینکه بزرگ نشد بلکه جمع شد.
البته بعضی ها که عادت داشتند سر سفره نفتی بشینند خوب خوردند و خوب بردند ولی مردم فقط مسموم و بی سفره شدند. .
عجب طرحی
جهت اطلاع عرض کنم که با فرض انجام این کار حدود 105 تریلیون یعنی 105 هزار میلیارد تومان از حاصلضرب 8 میلیارد در 13300 ( 17500 4200) به دست می اد که اگه به 60 میلیون نفر در 12 ماه سال یارانه تعلق بگیره به یارانه هر نفر باید حدود 140 هزارتومان باید اضافه بشه یعنی به هر نفر باید 185 هزار تومان بدن نه 100 هزار تومان
حالا سوال اینجاست که این اختلاف مبلغی رو که به مردم نمیدن به کی میخوان بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بماند این نکته که با حذف ارز 4200 قیمت خیلی از کالاهای اساسی مثل دارو و مواد غذایی و نهاده ها به شدت بالا میره و در حقیقت مجلس 55 هزار تومان اضافه تر تو جیب هر یارانه بگیر میگذاره و از اون جیبش 200 هزارتومان و شاید هم بیشتر برمیداره
هنر این مجلس اینه
به فرض که مجلس هم تصویب کرد این دولت که به حرف مجلس عمل نمی گند. از یارانه تصویب شده 120 هزار تومانی چه خبر . به ننننظر می رسد که با ضعیف ترین مجلس تاریخ ایران مواجه هستیم که فقط حرف میزند و توان اجرایی کردن یک مصوبه اش را هم ندارد.
درود به مجلس انقلابی که به فکر مردم است . مجلس قبلی که فقط به فکر باند بازی و عکس گرفتن با اشتون بود و برای مردم کاری نکرد
اقایان نمایندگان جهادی وانقلابی چراساده ترین روش برای بستن دهان مردم که همان یارانه باشد را انتخاب میکنید وقتی شماها سواد درست کردن معیشت واقتصاد وقوانین را ندارید چرا کاندید شده اید والان جای متخصصان را اشغال کردید تاکی میخواهید به بهانه هرچیزی را گران کنید وبرای ساکت کردن مردم 50تومن سرهربرج توکف دست مردم بگذارید؟ عزیزان نماینده ایا میدانید دزطول ماه 10یارانه معیشتی20یارانه بنزینیاول برج یارانه گرانی و..... سرجمع این یارانه ها به اندازه5دلار میشود که بااین 5دلار دارید شعور فهم مردم را هدف قرارمیدهید وقتی اقای قالیباف قبل انتخاب شندنش هرروز سخنرانی وهمایش مردم اقتصاد قابل حل هست چرامردم باید مرغ را گران بخرند چرا باید گوجه فرنگی نایاب شود را بخورد ملت میداد والان اینها که قدم نحسشان به مجلس گذاشتن تخم مرغ را ازسفر مردم برداشتند دانه ای2000تومن ننگ برمسئولان بی عرضه وبی لیاقت وبی عار این کشور فقط فقط جناح بازی وتخریب وشعار دروغ پیشه خودساختند خدا داد مردم برس عذابشان کن
این مجلس اگر قدرتی داشت جلوی این افزایش قیمت افسارگسیخته رو میگرفت قیمت ها 100 برابر رشد میکنه
بدون هیچ نظارتی و ... بعد میان لایحه میبرن مجلس که دوزار به یارانه اضافه کنن واقعا شرم بر شما
الان یارانه باید نفری یک میلیون بشود نه صد هزار
باز هم تقسیم پول ؟؟؟؟ این نشان می دهد که این مجلس هیچ برنامه و تفکری برای حل اساسی مشکلات مملکت ندارد و فقط می خواهد با تقسیم پول بی ارزش و فاقد پشتوانه که در قدرت خرید مردم تاثیری ندارد برای خود عوامفریبانه خلق محبوبیت کند . مملکت به دلیل خط مشی های سیاسی و اقتصادی که لزوما هم مقصرش دولت نیست دارد توسط دزدان داخلی و خارجی چپاول می شود
با سلام
اگر دولت بعدی پیرو مجلس باشد کامل کشور اقتصاد کشور را به خاک سیا می نشاند چون کسانی که در مجلس هستند هیچ اطلا عات اقتصادی ندارند و تعدای هم که دارند نمی توانند تصمیم اقتصادی خوب بگیرند
نگو یید به برکت روحانی به برکت انها که توجه نکردند و تحریم ها را کاغذ پاره حساب کردند اگر تحریمها اثر نداشت چرا اثر داشت و دلار سکه اجناس را چند برابر کرد
با سلام ماه قبل برا من اون100 تومن واریز کردن، امروز 27 هنوز واریز نکردن گرونی شده 5 برابر روغن پیدا نمیشه مغازه ها دارن روغن 18 تومنی رو میدن 35 تومن میگن دوس داری بخر نداری نخر واقعا خجالت نمی‌کشید من یه زن سرپرست نه شغلی نه درآمدی نه بیمه ای اون چند تومن برام واریز نکردین وای بر مسئولین چطور اسم خودشون گذاشتن مسلمان و شب میتونن راحت بخوابن آه مطلوم دامنگیرتون میشه از خدا بترسید
باسلام
خدابدادماملت بیچاره برسه دیگه نون خالی هم نمیتونیم بخوریم
خدا به خیر کنه معلوم نیست برای مردم چه خوابی دیدن
با این حساب کسانی که حقوق بگیر هستند باید بار گرانی و چند برابر شدن کالاهای اساسی رو هم به دوش بکشند چون لیاقت داشتند رفتند سر کاری و یا بازنشسته شدند اون بی لیاقت هایی که اغلب معتاد و بی سرو پا و بی عار بودند و به فکر در آمد خانواده خودشون نبودند و دنبال کار نرفتند مفت خوری کنند مملکت شده تنبل خانه شاه عباسی .....
خیلی ها یه زمانی ماشین داشتن فروختن خریدار نرفته سند رو به نام خودش بزنه شما داخل سیستم که می‌زنید هنوز ماشین به اسم فروشنده است یارانه نمیدین یا طرف چند سال پیش ا یه سفر کاری به امارات داشته میگین یا آنه نمیدیم در صورتی که بنده خدا در حال حاضر یه باز نشسته تامین اجتمایی هست که دهم ب ج حقوقش خرج شکم شده و موجودی صفر شده آخه ا اگه کسی داشته باشه نمیاد وام یک میلیونی بگیره
بجای این همه حاتم بخشی از بودجه کشور ،لطف بفرمائیدبرای جوانان ایجاد اشتغال کنیدو کشور را از رکود تولید بیرون بیاورید شما هرچقدر یارانه را بیشتر کنید قدرت خریذ مردم کمتر میگرددبجای سیاسیکاری ورای آوری برای ریاست جمهوری و غیره به فکر نیرو کار،تولید کار و رزق و روزی مردم باشید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی