بازدید 5710
با حضور چهره هاي دانشگاهي و ورزشي؛

برگزاري نخستين همايش ديپلماسي در ورزش

کد خبر: ۱۰۲۷۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴ 12 January 2021

نخستين همايش ديپلماسي در ورزش با هدف بررسي ظرفيت هاي موجود در اين حوزه و بررسي سابقه گسترش تعاملات ديپلماتيك از طريق رويدادهاي ورزشي در كشور به ميزباني موسسه ابرار معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش تابناک ورزشی، دكتر عابد اكبري دبير اين همايش ابتدا گزارشي از روند برگزاري نخستين همايش ديپلماسي در ورزش ارائه داده و بر اين نكته تاكيد كرد كه با توجه به اهميت توسعه ديپلماسي ورزشي و تاثير اين موضوع در گسترش تعاملات بين المللي كتابي از مجموعه سخنراني ها و مقالات همايش منتشر خواهد شد.
در ادامه دكتر حميدرضا آصفي عضو هيات مديره باشگاه استقلال با اشاره به جايگاه و تاريخچه ديپلماسي ورزشي در جهان گفت:متاسفانه به موضوع ديپلماسي ورزشي توجه جدي نشده و اين مقوله مورد غفلت قرار گرفته است. ظرفيت هاي بسيار خوبي در بخش اشتراكات فرهنگي و تاريخي بين ما و برخي از كشورهاي منطقه وجود دارد. مي توان از اين ظرفيت ها براي برگزاري رويدادهاي ورزشي همچنين توسعه همكاري ها و ارتباطات به خوبي استفاده كرد. ما در اين بخش نبايد رويكرد واكنشي داشته باشيم بلكه لازم است استراتژي مناسبي تعريف كنيم و خصوصا زمينه نزديك تر شدن كشورهاي دوست و همسايه در منطقه را از طريق تقويت همكاري هاي ورزشي فراهم سازيم.

آصفي همچنين گفت:يكي از نيازها اين است نقش دولت در ورزش تنها حمايتي و تقويت كننده فعاليت هاي ورزشي باشد اما متاسفانه دولت ها پيش از اين منافع گروهي را مد نظر قرار داده اند. اگر اين رويكرد دگرگون شود و با استفاده از زمينه هاي موجود و اشتراكات بتوانيم در مسير توسعه ديپلماسي ورزش تلاش كنيم پشتوانه جدي براي ارتباطات ديپلماتيك كشور فراهم مي شود.
دكتر روزبه وثوق احمدي رئيس سابق كميته وضعيت فدراسيون فوتبال نيز در اين همايش گفت:حقوق بین الملل نیز در طول سالیان، دارای شاخه های تخصصی شده است. حقوق ورزشی از جمله، مواردی است که جایگاه خود را طی سالیان اخیر در حوزه حقوق بین الملل بیش از پیش پیدا کرده است. دیپلماسی ورزشی زیرمجموعه‌ای از دیپلماسی عمومی است که برای بهبود روابط میان‌ مدّت و بلند مدت بین دولت ها از طریق تأثیرگذاری بر عامّۀ مردم کشورهای خارجی برای تحقق اهداف سیاست خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه استفاده از دیپلماسی ورزشی به نحوی و در برخی موارد با حقوق ورزشی بین المللی ترکیب شده و به کمک یکدیگر آمده اند. متداول ترین اهداف استراتژیک کشور ها جهت استفاده از دیپلماسی ورزشی را می توان فراهم کردن امكان غیررسمی برای دیدار و آغاز گفتگو بين سران کشورها، فراهم کردن چشم‌اندازهایی در مورد کشور میزبان و آگاهی‌دادن و آموزش دیگران دربارۀ آن، برقرار کردن پلی براي حل اختلافات فرهنگی و زبانی بین ملت ها و جستجوی نقاط مشترک از طریق ورزش و در نهایت ایجاد بستری سیاسی برای توافق نامه های جدید تجاری یا قانونگذاری و نهایتاً ایجاد میراثی ماندگار از کشور میزبان که وجهه آن کشور در جهان برشمرد.
دكتر سعيد آجورلو استاد علوم سياسي دانشگاه علوم و تحقيقات نيز در ادامه اين همايش ديپلماسي ورزش را يكي از عناصر تاثيرگذار در كاهش تهديدها و ايجاد فرصت هاي تازه ارزيابي كرده و گفت:تغییر نگرش و رویکردهای کلان دولتی در موضوع ورزش شرط اصلی کم کردن تهدیدهای عرصه ورزش است. تا زمانی که این تحول در سطح کلان ایجاد نشود و دولت ها همچنان نگاه ابزاری و تاکتیکی به ورزش داشته باشند زمینه قدرت گرفتن نهادهای اداره کننده ورزش و ارتقای کیفیت نیروی انسانی ورزش پدید نمی آید و ورزش ثروتمند نمی شود. ورزش قوی از دل رویکردی راهبردی ایجاد می شود نه نگرشی تاکتیکی. شکل گرفتن نگرش راهبردی که به هویت و روح و معنای ورزش به عنوان پدیده ای مستقل احترام می گذارد، موجب می شود که نهادهای اداره کننده آن عقب تر از واقعیت های موجود نباشند و زمینه سیاست گذاری چند بعدی و هوشمندانه درباره ورزش به وجود آید. در چنین شرایطی است که پس از اجماع درونی و گفت و گوی ملی درباره ورزش و حل مشکلات ساختاری و مدیریتی می توان به تقویت " دیپلماسی ورزش" در درجه اول مقابل تهدیدها و در سطح بعد برای ایجاد فرصت فکر کرد.
فاطمه نكولعل آزاد، دبير اجرايي نخستین همايش بین‏المللی ديپلماسي ورزشي نيز در پايان اين همايش گفت: همايش ديپلماسي ورزشي كه توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‏المللی ابرار معاصر تهران طراحي و سازماندهي گرديده، تلاشي براي شناخت اصلي‌ترين چالش‌هاي فراروي ورزش ايران در حوزة بين‌المللي محسوب مي‌شود. محورهاي اصلي همايش مربوط به قالب‌هاي تحليلي و ادراكي است كه مي‌تواند زمينه‌هاي لازم براي شناخت تهديد، بازيگران تهديدساز، فرآيند گسترش تهديد، سازوكارهاي مقابله و مديريت تهديدات را فراهم سازد. بر اين اساس، محورهاي همايش در راستاي شناخت، بازدارندگي و مديريت تهديدات ورزشي برنامه‌ريزي شده است.
گفتني است دكتر عليرضا دلخوش، مدیرکل همکاریهای فرهنگی و امورایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه، دکترفریدالدین فتاحیان مدير روابط بين الملل كميته ملي المپيك و دکتر ابراهیم متقی ازجمله ديگر سخنرانان حاضر در اين همايش بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی