بازدید 39435
از سئول تا میرداماد

آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی به کجا رسید؟

پس از ماه بحث و گفت‌وگو پیرامون آزادسازی میلیارد‌ها دلار ارز بلوکه شده ایران در کره جنوبی، امروز رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن تأکید بر استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور گفت: هفت میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است، در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است.
کد خبر: ۱۰۲۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 11 January 2021
یونهاپ بزرگترین خبرگزاری کره جنوبی سه شنبه هفته گذشته با یادآوری توقیف یک نفتکش کره جنوبی در آب‌های تنگه هرمز از سوی ایران نوشت: توقیف این نفتکش بار دیگر موضوع دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را مطرح کرده است.
 
آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در کره به کجا رسید؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پیش از آن، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح روز دوشنبه (هفته قبل) در بیانیه‌ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست محیطی در خلیج فارس خبر داد. سپاه در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی، تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

در ادامه این موضوع، خبرگزاری یونهاپ در گزارشی اعلام کرد: «چوی یانگ سام سخنگوی وزارت امورخارجه کره جنوبی امروز (سه شنبه) در یک نشست خبری گفت: یک هیات به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع وقت در تلاش برای حل وفصل مساله توقیف کشتی کره‌ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت.

وی افزود: کو کیانگ سوک، مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت امورخارجه کره جنوبی، این هیات دیپلماتیک را هدایت خواهد کرد. بنا بر اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، همچنین چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه این کشور نیز که قرار است روز یکشنبه آینده به ایران سفر کند درباره موضوع کشتی توقیف شده رایزنی خواهد کرد. برنامه ریزی سفر سه روزه معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده بود که هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای است.»

آنچه مشخص است، همانطور که یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی گفته است، برنامه ریزی برای سفر معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده و هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای است.

 

چرا میلیارد‌ها دلار در کره جنوبی حبس شده است؟

 
رضا نصری حقوقدان بینالمللی معتقد است در شرایط تحریم‌های یکجانبه آمریکا، کشور‌هایی مانند کره جنوبی در برابر تکالیف و وظایفشان در قبال ایران همواره خود را «مجبور و معذور» دانستهاند! حقیقت هم این است که آن‌ها از استقلال و اراده لازم برای پیروی از حقوق بینالملل و اجرای تعهدات خود در قبال ایران برخوردار نیستند و به شدت مطیع اوامر غیرقانونی آمریکا هستند.
 

چند میلیارد دلار اموال ایران در خارج بلوکه شده است؟

 
پایگاه خبری آسیا تایمز در این باره با اشاره به دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نوشته است، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در نقاط مختلف جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است.
 

دلار‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی چند میلیارد دلار است؟

 
در پاسخ به این سوال، همتی رئیس کل مرکزی کشورمان اخیرا در گفت‌وگویی اظهار داشت: «امریکایی‌ها غیر قانونی نفت، پتروشیمی، فولاد و پول‌های بانک مرکزی را تحریم کرده اند و هم اکنون ایران ۷ میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره‌ای به جای پرداخت سود به این سپرده ها، هزینه نگهدار‌ی آن را نیز از ما می‌گیرد.»
 
همتی در حالی از حدود هفت میلیارد دلار ارز بلوکه شده در کره جنوبی خبر می‌دهد که هفته گذشته، خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد از شهریور سال ۱۳۹۸، حدود سه تریلیون وون پول ایرانی در یک بانک کره جنوبی مسدود شده و این پول توسط شعبه سئول بانک ملت ایران واریز شده است. این گزارش می‌افزاید: علاوه بر این سه تریلیون وون، حدود ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران در دو بانک کره جنوبی به نام‌های بانک صنعتی کره و ووری بانک مسدود شده است.
 
همچنین پیش از این، «حسین تنهایی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی سال گذشته گفته بود که میزان وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است.
 
آنچه مسلم است، با فشار حداکثری دولت آمریکا و افزایش تحریم‌های خصمانه علیه ملت ایران، دستیابی به منابع ارزی به حق ایران در کشور‌هایی همچون کره جنوبی، ژاپن، عراق و چین بیش از پیش ضرورت دارد؛ موضوعی که حالا با شکست ترامپ در انتخابات آمریکا و ورود بایدن به کاخ سفید، چشم انداز متفاوتی را پیش روی دو کشور قرار داده است.
 

مذاکرات از سئول تا میرداماد

 
در ماه می‌ سال ۲۰۲۰ عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، گفته بود دو بانک کره‌ای، مانع از دسترسی ایران برای استفاده از پول خود و خرید دارو و مواد غذایی شده اند که هدف تحریم‌های آمریکا نیستند.
 
حال پس از گذشت چندین ماه از سفر سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی به سئول، امروز همتی در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی با بیان اینکه مسدود شدن پولمان در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشور‌ها نیز منابعی داشتیم و علی رغم تحریم‌های آمریکا از آن‌ها استفاده کردیم و به آن‌ها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانستیم به منابع مان در این کشور دسترسی داشته باشیم. همتی با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آن‌ها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه نگاری‌هایی نیز با مقامات کر‌ه ای انجام شد که علیرغم قول و قرار‌ها نتیجه ای نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.
 
آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در کره به کجا رسید؟
 
رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است و البته امیدوارم این مساله که مانعی بر سر روابط ایران و کره جنوبی است، هر چه سریع‌تر برطرف شود و قطعاً هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است. رییس شورای پول و اعتبار، درخصوص عملکرد کشور کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران را مسدود کند، غیرقابل قبول است.
 
وی یادآور شد: تأکید می کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند، والا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حساب‌ها که هنر و کار خارق العاده‌ای نیست، بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت در حال اخراج آمریکا در این باره تصمیم گیری کند. رییس کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد مبنی بر پیگیری‌های حقوقی در این باره گفت: در صورتی که این موضوع حل نشود، برای احقاق حقوقمان و استفاده از حق طبیعی و منابع مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده ایم و این امر را ادامه خواهیم داد. همتی با بیان اینکه کره جنوبی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کند، گفت: معتقدم کره جنوبی نباید مبنای روابط قدیمی و صمیمی خود با ایران را براساس روابط سایر کشور‌ها و شخصی همچون ترامپ قرار دهد.

تاثیر آزادسازی منابع ارزی بر اقتصاد ایران
 
مسلما یکی از آثار مثبت بازگشت منابع ارزی به چرخه اقتصادی کشورمان، تعدیل نرخ ارز به دلیل تقویت سمت عرضه خواهد بود. موضوعی که همواره در جنگ اقتصادی سال‌های اخیر آمریکا علیه ملت ایران، به عنوان راهکاری برای برهم زدن ثبات اقتصادی و ایجاد نارضایتی در جامعه مطرح بوده است. در نتیجه در صورت تداوم دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و تلاش‌های بانک مرکزی، با آزادسازی منابع ارزی و بازگشت میلیارد‌ها دلار به کشورمان، شاهد افت معنادار نرخ ارز و رشد اقتصادی خواهیم بود.
 

سخن پایانی

 
به نظر می‌رسد، در آینده‌ای نزدیک، بخشی از میلیارد‌ها دلار منابع ارزی کشورمان در کشور‌هایی نظیر کره جنوبی، آزاد و به چرخه اقتصاد و تامین ارزی کشور کمک خواهد شد؛ اما آنچه باید مد نظر تصمیم گیران در دولت قرار بگیرد، لزوم بازنگری در همکاری‌های تجاری با این کشور‌هاست. در این باره، رضا نصری معتقد است دست کم شرایط همکاری مجدد با این کشور‌ها یا شرکت‌های آن‌ها و جهت گیری‌های قانونگذاری در ایران باید به گونه ای باشد که این دولت‌ها در نقض تعهدات خود نسبت به ایران یا در اجرای قوانین فرامرزی و توقعات غیر قانونی آمریکا متحمل هزینه شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
تا زمانی که تمامی خسارات ناشی از کشتی کره ای به محیط زیست را تامین نکرده اند باید کشتی در توقیف به سر ببرد تا بفهمند یک من ماست چقدر کره می دهد.
حالا اون 7 میلیارد هم آزاد کردین به مردم چی میرسه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مردم کدوم کشور؟ به ایرانی ها که قرار نیست چیزی برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
گرانی ,فقز, و افزایش قیمت دلار و افزایش فشار داخلی به مردم...نوش جلن
همتی این قدر پول بدون پشتوانه چاپ کرده که با ۷ میلیارد دلار که هیچ ۱۰۰ میلیارد دلار هم بدهید هیچ نرخی تعدیل نمیشود.
مقاله تان سراسر تناقض اقتصادی است.
اولا هیچ پولی نمی اید تا اف ای تی اف تصویب شود
ثانیا بدهی های دولت به بانک مرکزی ان قدر زیاده که با این ۷ میلیارد دلار هیچ گشایشی رخ نخواهد داد
ثالثا: اقایون با ۷ میلیارد دلار میخواهند دوباره خودرو و کالاهای لوکس وارد کنند؟
...
یک دلار از این ملیاردها دلار بدرد مردم داخل ایران نمی خوره
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
به درد مردم که میخوره ولی اینا برای مردم هزینه نمیکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
من مي ييييييييييييدونم!
سرنوشت این پولها همه به سرنوشت پولهای قبلی دچار میشود
این چه تجارتی است؟
آیا شرکت های کره ای قبول می کنند طلب شان از صادرات گوشی در بانک های ایران نگهداری شود؟
کشتی شونو نگهدارید تا بدهی شونو بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
خخ کشتی هایت میشه 20 میلیون دلار، اونا راضین کشتی رو بدن طلب ندن
ت.س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
در جواب ناشناس - بحث یک کشتی نیست بحث تجارت کره در خلیج فارسه - اینجوری اونا میدونن 7 میلیارد پولی نیست
دوزار بده آش بهمون خیال باش
کشتی کره ای رو فرستادین معاینه فنی؟!
اقای همتی رفتند عراق و با اب و تاب فرمودند پولهامون را پس میدهند و الان به شکل جو و غلات در حال پس دادن هستند!!!!!!! .
بعد ترکیه هم که پولهای ایران را پس نمی دهد یا ژاپن؟؟.
اقای همتی یک تور جهان گردی به سرتاسر جهان بگذارند!!!!!!
تحریمهای امریکا نمیگذارد تبادل مالی انجام شود و همچنین اف ای تی اف
بله پولهای زیادی در کشورهای مختلف فریز شده و کسی منکر ان ها نیست ولی بانکهای کشورهای خارجی از خزانه داری امریکا میترسند
همیشه یک سوال ذهنم رو درگیر کرده و اونم اینه که اگر کره جنوبی و یا ر کشور دیگری پول ایران رو بر اثر فشار آمریکا بلوکه کرده آیا از نظر حقوق و قوانین بین اللملی مرتکب جرم شده است یا خیر ؟ و هزینه های عدم النفع و ضرر و زیان ایران بخاطر عدم سرمایه گذاری چگونه در نظر گرفته می شود. اگر جرم است پس را شکایتی نکردیم تا احقاق حق کنیم ؟ اگر کسی به موضوع اشراف دارد لطفا پاسخ دهد تا مطلع شوم. متشکرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
اینم پاسخ دلار پول آمریکاست وخریدو فروشش با خزانه داری آمریکاست هرکشوری که میخاد از دلار استفاده کنه باید قوانین خزانه داری امریکارو رعایت کنه .حالا چرا از دلار استفاده میشه این ضعف تمام کشورها و پولهاشونه نه چیز دیگه ضمنه ۲۵درصد اقتصاد دنیا فقط امریکاست
یعنی ۲.۲ میلیارد دلار بقیش آزاد شده؟
والا اونی که پول بسته میگه ۹.۲ میلیارد شما که صاحب تولید میگید ۷ میلیارد ...
در شرایطی که ایران در تحریمه و مردمش فشار مضاعفی رو تحمل میکنند چرا در تمامی عکسهای منتشره از جلسات وزارت امور خارجه روی میزها پر از آجیل و آبمیوه هستش . مگه پول اینا از جیب مردم هزینه نمیشه
در جلسات متشکله در نهادهای سیاسی خارجی فقط آب اونم در حد معمول میزارن .
هنوز که هنوزه باید اینارو تذکر بدیم
تکلیف ۲۰ میلیارد دلار چین را بگین

کره پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چين اجازه مبادله كالا را مي ده ولي كره جنوبي نه
جالبه، رقم مطالبه گر معمولا بیشتر از رقم اعلام شده از سوی بدکار است. چگونه است ایران مبلغ طلب خود را 7 میلیارد دلار اعلام می کند در حالی که کره، 9.2 میلیارد؟ علت این اختلاف چیست؟ نکنه برای 2.2 میلیارد، حساب دیگه ای باز شده؟
دلارهای آزاد شده به چرخه اقتصاد داخلی وارد میشود؟
مگه 9/2 میلیارد دلار نیست چرا همش میگید 7 میلیارد بقیش کجا قراره بره
باید برای آلوده کردن آبهای خلیج فارس، حق پارکینگ و .... بیش از ده هزار دلار جریمه بشوند.
کره جنوبی مستعمره آمریکاست...بدون اجازه آب نمیخوره..مذاکرات بیمورد هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
چه مستعمره ای است که رفاه و دموکراسی و اقتصاد و صنعت و پزشکی و عدالت اجتماعیش و ... اینقدر پیشرفت کرده ؟ ...
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بایدن بایدن بایدن بایدن بایدن بایدن
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
کاش ما هم مسعمره بودیم..حداقل کار و پول با ارزش داشتیم راحت زندگی کنیم
الان موقع فشار بر گلوی کره جنوبی است.ضمنا تا این کشتی انها آزاد نشده جرات اعزام دومی را نخواهند داشت.
امیدوارم آزاد نشه وقتی مرهم زخم مردم نمیشه میخام تا صد سال دیگه آزاد نشه
تو چین دلار بلوکه شده نداریم ؟ چند تایی کشتی چینی ضد محیط زیست هم میشه پیدا کرد که چین هم پولهایمان را آزاد کند.
خود کره میگوید که بدهی اش به ایران ۹/۲ میلیارد دلار است
و ما اصرار داریم که ۷ میلیارد دلار است !!!!!
با این ارزش ریال، هر‌کشوری هر کاری کنه هیچ هزینه ای براش نداره!
چی داریم که اگه رو‌ دنیا ببندیمش دنیا ضربه میخوره؟؟
زعفرون یا گلاب؟؟

تکنولوژی و ارزش پول حرف میزنه تو دنیا. نه پراید و کم ارزش ترین پول دنیا!!!
وقتی به مردم چیزی نمیرسه همون پیش کره ها بمونه جاش امنتره
آقا یعنی چی بین 6.5 تا 9 ؟؟ 2.5 میلیارد فرق این 2 تا عدده!!
یعنی شما حساب کتاب طلبت از کشور های دیگه رو دقیق نمیدونی؟؟
راستی اگه جرات دارین یه کشتی هم از چین گروگان بگیرین! یه چیزی نزدیک 20 میلیارد هم از اون چشم بادومیا طلب داریم!!!
چين هم به ما بدهي زيادي داره و كشتي هاي ترالش دارن تو خليج فارس منابع دريايي مون رو غارت مي كنن ، چرا يكي از كشتي هاي اونا رو نمي گيرين تا مجبور بشن بدهي ها شون رو پس بدن ؟!!!!
چین تمام دریای جنوبو جارو میکنه و میبره مشکل محیط زیستی پیش نمیاد ولی ناو کره ای محیط زیستو آلوده کرده؟!!!!!!!!!
تجارت التماسی نفت , یعنی همین...از ما نفت وارد میکنند ,بعد پولش رو هم در بانک خودشون نگه میدارند...عجب بدبختی هستیم ما...کی این معامله ها رو امضاء میکنه..!؟
خیلی غیرتی شدین، برین چینو بگیرین
متاسفانه كشورهايي مثل كره جنوبي و ژاپن به شدت تحت تاثير سياستهاي آمريكا قرار دارند و بعد از جنگ جهاني دوم كمترين اختياري از خودشان ندارند بطوريكه كوچكترين داعيه استقلال طلبي باعث خواهد شد اقتصاد آنها آسيب ببيند، بلايي كه در چند سال قبل بر سر ژاپن آمد و هنوز اقتصاد اين كشور به مرحله قبل نرسيده است.
همانجا بمونه امن تره؟
کشور کره با چه حقی و عقلی این عمل رو مرتکب شده ... مردم ما چند ساله تحت فشار گرانی هاین ... جوونا امید خودشون رو از دست دادند ...فقط بخاطر بالا بودن دلار ... دلار هم چون موجودی بانک مرکزی کم بود ، بالا رفت ... ازین طرف چند تا کشور مثلا متمدن و فهمیده پول های مارو بلوک کردند ... بهتره کشور خائن کره هرچه سریعتر اصل پول و سودش را برگردونه .
نه به واردات وسایل خانگی کره جنوبی به کشورمان
نماینده کره میگه ۹ ملیارد دلار همتی میگه ۷ ملیارد دلار معلوم نیست این وسط دوملیارد را میخوان چی کار کنن
چقدرش به ما میرسه ....هیچی
با سلام خدمت هموطنان کره استثمار شده امریکاست وبدون اجازه خزانه داری امریکا کرهای ها اجازه هیچ کاری راندارند وقضیه اف ای تی اف به معنای محسور کردن کارهای بانکی یعنی هیچ کشوری اجازه ندارد با ایران از لحاظ بانکی دادوستد بکند مگر اینکه این قانون را زیر پا بگذارید وبنده این رت از کرهایها بعید میدانم چونکه هم باید جریمه بشودوهم تحریم از طرف امریکا که من این قضیه ازتد شدن را بعید میدانم وغیر ممکن
تا پول و پس نگیریم آروم نمی گیگیریم
بلی کره غیرقانونی پول ایران را بلوکه کرده چون تحریم ایران اگر از طرف شورای امنیت بود،قانونی بود.
امریکا سرخود وغیرقانونی ایران را تحریم کرده.
تازه امریکا خارج شدنش از برجام نیز غیرقانونی است وطبق قوانین بین المللی باید به ایران خسارت هم بدهد اما چون زورمندهست کسی جرات نمیکندامریکا را محکوم وملزم به پرداخت خسارت به ایران بکند
ترو خدا یه کمی هم به فکر مردم باشید پولی که از کره میگیرید همشو نه یه جزیی هم دمه عید شرمنده زن وبچه شدیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان