بازدید 58414

علت ریپ زدن موتور ماشین چیست؟

یافتن علت ریپ زدن ماشین یک سرنخ مناسب برای رفع مشکلات نا مشخص در قسمت‌های مختلف خودرو است. در واقع  بهترین واکنش در هنگام مواجهه با لرزش و یا خفگی ماشین یافتن علت و رفع آن است.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵ 07 January 2021

علت ریپ زدن موتور ماشین چیست؟

به گزارش «تابناک»، ایجاد لرزش در هنگام حرکت ماشین و در اصطلاح عامیانه علت ریپ زدن ماشین‌ می‌تواند ایرادات مختلفی را به همراه داشته باشد.  

علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری،  علت ریپ زدن ماشین پراید در حال حرکت،  علت ریپ زدن پراید انژکتور و ماشین ال ۹۰ همگی تحت تاثیر یک اختلال در سیستم داخلی خودرو رخ داده و در صورت رسیدگی به موقع، قابل رفع می‌باشند.  

علت ریپ زدن ماشین تحت تاثیر دلایل مختلفی می‌تواند با نوع تعمیرات متفاوتی مواجه باشد؛ بنابراین اساسی‌ترین اقدام در رفع ریپ زدن ماشین یافتن و تشخیص علت این اتفاق است.


دلایل اصلی ریپ زدن ماشین در شرایط متفاوت

اینکه علت ریپ زدن ماشین بر اثر ایراد در نحوه عملکرد تجهیزات جزئی خودرو بوده و یا به علت از بین رفتن یک قطعه اساسی باشد، از جمله نکات مهم در بررسی علت ریپ زدن ماشین است. راهنمایی گرفتن از افراد متخصص در زمینه تعمیرات خودرو مناسب‌ترین اقدامی است که در مواجهه با لرزش قسمت‌های مختلف بخصوص موتور خودرو می‌توان انجام داد.

 در این مطلب با بررسی انواع ریپ زدن خودرو در مواقع مختلف تا حدودی با عیوب احتمالی قطعات خودرو و ارتباط آن‌ها با علت ریپ زدن ماشین آشنا می‌شویم.

ماشین در حالتی از سلامت کامل برخوردار است که در هنگام استارت بدون هیچ گونه لرزش و خفگی روشن شود.

اگر خودرو شما در هنگام روشن شدن شروع لرزیدن و یا اصطلاح مکانیکی ریپ زدن کرد باید علت آن را جویا شوید.  

علت ریپ زدن ماشین در انواع خودرو و همین طور وابسته به وضعیت سیستم داخلی این وسیله نقیله می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

سیستم برق رسانی خودرو با مشکلاتی مثل خرابی شمع، وایر و کوئل مواجه است.

عدم سوخت رسانی مناسب و برق کافی به سیلندر‌ها از طریق کوئل و یا درست کار نکردن انژکتور بنزین، حرکت نامناسب چرخ‌ها و در نتیجه لرزش و ریپ زدن ماشین را به دنبال دارد.

خراب شدن سوزن‌های انژکتور ماشین، کیپ شدن فیلتر بنزین و ضعیف شدن فشار بنزین، مخلوط شدن بنزین با آب یا دیگر مواد، خرابی و یا کثیف شدن دریچه گاز که منجر به مناسب نبودن مخلوط بنزین و هوا شده است،  علت ریپ زدن ماشین را نشان می‌دهد.

موارد مختلف ریپ زدن ماشین

خودرو در شرایط گوناگون ممکن است ریپ زده و به درستی آماده حرکت نشود. این وضعیت در حالت‌های مختلف برای انواع ماشین رخ می‌دهد که در این قسمت به بررسی علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف می‌پردازیم.


ضربه زدن موتور و یا کله زدن ماشین در حال حرکت

ممکن است در هنگام حرکت با مشکلاتی مثل ریپ زدن و یا اصطلاحا کله زدن ماشین در حین حرکت مواجه شوید. در این حالت علت ریپ زدن ماشین یکی از موارد زیر می‌باشد.

محفظه‌ی احتراق موتور آلوده شده است، برای رفع این مشکل موتور را باز کرده و جرم‌های محفظه احتراق را پاک کنید.

موتور به علت دمای بالا داغ کرده است. در این صورت اولین کار بررسی وضعیت سیستم خنک کننده است.

داغ کردن شمع‌ها از علت‌های اصلی ریپ زدن ماشین در حین حرکت است. برای رفع این مشکل دهانه پلاتین را تنظیم کرده و در صورت رفع نشدن مشکل داغی شمع آن‌ها را تعویض کنید.

آوانس دلکو از تنظیمات استاندارد خارج شده است (بیشتر از حالت استاندارد است). در این حالت باید آوانس را با اندازه استاندارد درج شده در کاتالوگ تنظیم کنید.

آوانس اتوماتیک گریز از مرکز عملکرد مناسب و صحیحی ندارد. برای رفع این مشکل بهتر است وضعیت فنر‌ها را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.


علت ریپ زدن ماشین در سرعت بالا

علت ریپ ردن ماشین در زمانی که سرعت بالاست می‌تواند یکی از موارد اشاره شده در این قسمت باشد.
عمده‌ترین دلیل ریپ زدن خودرو در سرعت بالا پلاتین سوخته است. در این شرایط باید اقدام به تمیز کردن پلاتین با یک برس کنید. در حالتی که سوختگی زیاد است و پلاتین تغییر شکل داده است باید تعویض گردد.

شمع‌هایی که تعداد پلاتین آن‌ها بیش از یک عدد است باید یکی یکی بررسی و رفع عیب شوند.

تنظیم نبودن فاصله دهانه پلاتین را با استفاده از فیلتر‌ها رفع کنید.

وایر‌ها را بررسی کرده و اگر اتصال محکمی ندارند و سر آن‌ها کثیف است، آن‌ها را باز کرده و پس از تمیز کردن در جای اصلی محکم ببندید. در نهایت تمامی اتصالات داخلی دلکو را محکم و تمیز کنید.

ممکن است خارج شدن آب از اگزوز به دلیل ترک خوردن سیلندر علت ریپ زدن ماشین در این حالت باشد. از دیگر دلایل خروج آب از اگزوز سوختن واشر سر سیلندر ماشین است.

علت ریپ زدن موتور ماشین چیست؟

علت ریپ زدن ماشین در هنگام روشن کردن

یکی از بدترین حالت‌های ریپ زدن ماشین در هنگام صبح و روشن کردن خودرو است.  علت ریپ زدن ماشین در این حالت در بیشتر درصد ممکن خرابی سیستم برق رسانی موتور است. عوامل اصلی این اتفاق در خودرو را می‌توان در نکات زیر بیان کرد.
از اصلی‌ترین دلایل بر هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق بوده که تحت تاثیر آب بندی نبودن کامل سوپاپ‌ها، خرابی آن‌ها و سفت بودن فیلتر سوپاپ اتفاق می‌افتد.
فرسودگی وایر‌ها، کهنگی و یا مناسب نبودن شمع‌ها موجب نشتی برق در سیستم و ریپ زدن ماشین‌ می‌شود.
خرابی سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی که با ترکیب سوخت و هوا در موتور ارتباط دارد،  علت ریپ زدن ماشین است.

خرابی سوزن انژکتور از دیگر دلایل عدم برق رسانی به موتور و ریپ زدن ماشین است.
به هم خوردن تظیمات مرکزی موتور (ECU) منجر به نرسیدن سوخت کافی برای عمل جرقه زدن در موتور خودرو شده و ریپ زدن ماشین را به دنبال دارد.

علت ریپ زدن ماشین در سربالایی

برای رسیدن به یک جواب مطلوب در این حالت دلایل ریپ زدن ماشین در همه شرایط را بررسی می‌کنیم.
مسیر خروج دود مسدود است، در این حالت به دلیل گرفتگی مسیر دود، رفع گرفتگی به درستی صورت نگرفته و دود حاصله به سختی از خودرو خارج می‌شود. همین امر موجب ریپ زدن ماشین شده و گاهی اوقات در سربالایی یا در هنگام حرکت ماشین اصطلاحا خفه کرده و خاموش می‌شود.

خرابی مدار جرقه که شامل وایر‌ها و چکش برق است،  علت ریپ زدن ماشین در این حالت است.

عدم وجود بنزین در مخزن و یا قاطی شدن آب با بنزین در مخزن منجر به نرسیدن بنزین به محفظه احتراق و ریپ زدن ماشین است.

بنزین به اندازه کافی به موتور نمی‎رسد. بررسی لوله‌ها در این حالت می‌تواند کارساز باشد.

علت ریپ زدن ماشین کاربراتوری

نکات مهم و تاثیر گذار در ریپ زدن خودرو کاربراتوری به شرح ذیل است:
تنظیم نبودن دهانه کابراتور و خرابی آن علت ریپ زدن ماشین است.
امکان وجود مشکلات مکانیکی در موتور ماشین
نیم سوز شدن پمپ بنزین در ماشین‌های مختلف
سنسور دریچه گاز ماشین خراب شده است.

علت ریپ زدن ماشین در حالت گاز ال پی جی

از دلایل مهم در ریپ زدن ماشین در هنگام حرکت با گاز ال پی جی می‌توان به نکات زیر اشاره داشت:
احتمالا انژکتور گاز خودرو خراب شده است.
یخ ردن گاز در رگلاتور و عدم سوخت رسانی درست علت ریپ زدن ماشین است.
تنظیم نبودن فشار گاز خارج شده از رگلاتور می‌تواند علت ریپ زدن ماشین در این حالت باشد.

علت ریپ زدن ماشین‌های مختلف

در این قسمت عمده دلایل و علت ریپ زدن ماشین پراید در حال حرکت، ماشین پراید انژکتوری، ماشین ال ۹۰،  ماشین تیبا در حالت کلی بیان می‌شود. در بیشتر ماشین‌ها دلایل اصلی ریپ زدن ماشین مشکل در سیستم برق رسانی به علت خرابی شمع، وایر و کوئل است.

اگر بعد از روشن شدن ماشین ریپ بزند، سوخت و یا برق به سیلندر‌ها نمی‌رسد. پایین آمدن فشار بنزین به دلیل خرابی و یا کیپ شدن پمپ بنزین در خودرو، خرابی سوزن‌های انژکتور، خرابی دریگه گاز و یا سنسور‌های مربوط به هوای ورودی و در نتیجه مخلوط شدن بنزین با آب از عمده موارد ریپ زدن ماشین‌های مختلف است.

برای برطرف کردن علت ریپ زدن ماشین چه کنیم؟

برای رفع مشکل ریپ زدن خودرو اوصولا اقدامات زیر در بیشتر مکانیکی‌ها صورت می‌گیرد:

تعویض شمع خودرو

اصلی‌ترین علت ریپ زدن ماشین خرابی شمع است. برای رفع این مشکل وضعیت شمع‌ها را بررسی و در صورت مشاهده ایراد در عملکرد آن‌ها اقدامات لازم را برای تعویض شمع خودرو انجام دهید.

شستشوی انژکتور

یکی از دلایل ریپ زدن خودرو در هنگام تعویض دنده و یا گاز دادن کثیفی انژکتور ماشین است. برای رفع این مشکل تا جایی که می‌توانید سالی یک بار اقدمات لازم برای شستشوی انژکتور را انجام دهید.

بهم خوردن تنظیمات موتور خودرو

از دلایل اصلی ریپ زدن ماشین در حین حرکت و تعویض دنده تنظیم نبودن موتور ماشین است؛ بنابراین بهتر است سالی یک الی دوبار به صورتی که صدای خروج دود از اگزوز یکنواخت باشد و کم و زیاد نشود موتور را تنظیم کنید.


تمیز کردن پمپ بنزین

کثیفی پمپ بنزین از دیگر موارد اصلی در بررسی علت ریپ زدن ماشین است. بررسی وضعیت پمپ بنزین در هنگام تعویض روغن موتور و قیلتر‌ها و تمیز کردن آن در عدم ریپ زدن ماشین موثر تاثیر دارد.

 

منبع: khedmatazma.com

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار