بازدید 6020
صباح زنگنه:

مطالبه انتقام خون حاج قاسم باعث بسیج افکار عمومی

کارشناس مسائل منطقه مطالبه انتقام خون حاج قاسم و ابومهدی المهندس را عامل بسیج افکار عمومی منطقه دانست و گفت: در عین حال صهیونیست‌ها و برخی دولت‌های منطقه با سوء‌استفاده از این وضعیت به دنبال تحریک آمریکا برای آتش‌افروزی و درگیری جدید در منطقه هستند؛ اگر آمریکا دچار چنین اشتباه وحشتناکی شود، قطعاً باید در آینده‌ای نزدیک با منطقه خداحافظی کند.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 05 January 2021

به گزارش تابناک، صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند تحولات منطقه یک سال پس از شهادت سردار سلیمانی و وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه، گفت: ابتدا باید این سؤال را مطرح کرد که آیا انتقام‌گیری یا درس گرفتن از شهدای بزرگی مانند سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توانسته همراهی، همفکری و بسیج افکار عمومی را در منطقه ایجاد کند؟ به نظر می رسد چنین اتفاقی در سطح ملت‌های منطقه رخ داده، اما برخی دولت‌های منطقه هنوز درصدد منع انتشار فکر و راه این شهدا هستند و سعی می‌کنند با ایجاد معضلات و مشکلاتی مانع الهام‌بخشی آنان شوند.


زنگنه اظهار کرد: یکی از راه‌های این دولت‌ها، تحریک آمریکاست که در منطقه آتش‌افروزی کند تا آنها چند صباح دیگری به حکومت خود ادامه دهند. البته مقامات فعلی آمریکا به شدت نگران انتقام گرفتن مردم منطقه هستند و فشار روانی این وضعیت بر مقامات فعلی این کشور زیاد است. به همین دلیل رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات با سوء‌استفاده از این وضعیت، آمریکا را تشویق و تحریک می‌کنند تا اوضاع امنیتی منطقه را دچار بی‌ثباتی و اغتشاش کند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: از طرفی هر نوع اغتشاش و درگیری، ولو محدود، به سرعت می‌تواند به یک درگیری گسترده تبدیل شود و اصلاً هیچ تضمینی وجود ندارد که انجام یک عملیات نظامی در یک نقطه به همان نقطه محدود شود.

وضعیت سیاسی نامناسب ترامپ؛ مانع ایجاد درگیری جدید
وی با یادآوری اینکه مقامات آمریکایی در وضعیت سیاسی مناسبی نیستند که بتوانند چنین تصمیم سرنوشت‌سازی بگیرند، گفت: ترامپ در انتخابات شکست خورده و باید با قدرت خداحافظی کند لذا بعید است که در روزهای باقیمانده وارد چنین مخاطره‌ای شود؛ نه جامعه آمریکا پذیرای چنین درگیری و مناقشه‌ای است و نه در منطقه چنین شرایطی وجود دارد. در سه دهه اخیر حداقل ۵ جنگ منطقه‌ای از سوی آمریکا انجام گرفته و ظرفیت‌های نظامی، مالی و اقتصادی منطقه را نابود کرده است، بنابراین هیچ کشوری توانایی حمایت مالی از چنین قماری را ندارد.

زنگنه تصریح کرد: وضعیت ناشی از شیوع کرونا بسیاری از امکانات مالی را تضعیف کرده و با وجود کاهش درآمدها و کسری بودجه عربستان و سایر کشورهای منطقه، هیچ نشانه‌ای از امکان پشتیبانی مالی از یک درگیری جدید در منطقه نیست، بنابراین فضاسازی‌ها مبنی بر احتمال بالای جنگ در منطقه در روزهای آخر ریاست‌جمهوری ترامپ، بیشتر برای گریز از مطالبه مجازات و انتقام است.

وی ابراز کرد: البته طرح‌های زیادی برای مجازات در نظر گرفته شده، هرچند ممکن است این مجازات بیشتر از منظر حقوقی و سیاسی باشد اما هیچ گاه زمانی برای انتقام تعیین نشده است. به هر حال هر دو طرف درگیر در منطقه در حالت آماده‌باش هستند و بعید است وزارت دفاع آمریکا دچار اشتباه دیگری شود و انجام یک اقدام تحریک‌آمیز را در منطقه بپذیرد، چون باید در آینده‌ای نزدیک با منطقه خداحافظی کند.

هوشمندی؛ ویژگی اقدام متقابل محور مقاومت
این کارشناس مسائل منطقه درباره تأکید رهبران مقاومت بر انتقام هوشمند و هوشیاری نیروهای مقاومت در این وضعیت گفت: سران مقاومت هیچ گاه راضی نیستند که مردم منطقه را در فضای آتش و خون وارد کنند و عقلانیت آنان تاکنون توانسته منطقه را از مصیبت‌ها و جنگ‌های بسیاری مصون بدارد. اگر آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و حکام مرتجع منطقه برای جان و آرامش مردم و ثبات کشورهای منطقه ارزشی قائل نیستند، محور مقاومت و سران آن به وجود آرامش و ثبات بسیار اهمیت می‌دهد. به همین دلیل عمل و عکس‌العمل آنها در تحولات منطقه حساب‌شده و هیچ‌گاه شروع‌کننده درگیری‌های منطقه نبوده‌اند اما در پاسخ هوشمندانه عمل کرده‌اند.

زنگنه در پایان اظهار کرد: در دوره‌های مختلف از فرماندهان رژیم صهیونیستی انتقام‌های بسیاری گرفته شده که اعلام نشده، اما صهیونیست‌ها می‌دانند چه بلایی بر سرشان آمده و کجا ضربه خورده‌اند لذا به خوبی از توان محور مقامت برای اجرای مطالبه انتقام سخت آگاهی دارند و خساراتی که تاکنون به لحاظ سیاسی و اقتصادی از ناحیه این پاسخ‌های هوشمندانه به آنها وارد شده قابل محاسبه نیست.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار