بازدید 22799
۳
در بحرانی‌ترین سال تاریخ سینما رخ داد

۱۱۰ فیلم خواهان رقابت در سی و نهمین جشنواره فجر! / فرهادی و مهرجویی فیلم‌هایشان را ندادند

در سال جاری و سال آینده، دورنمای تیره تری برای اکران قابل تصور است و سرمایه گذاران این فیلم‌ها احتمالاً با در نظر گرفتن عدم بازگشت سرمایه‌شان این فیلم‌ها را تولید کرده‌اند؛ معادله‌ای که نشان می‌دهد سینمای ایران دست‌کم در حوزه اقتصادی وضعیت طبیعی ندارد.
کد خبر: ۱۰۲۵۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۲ 05 January 2021

110 فیلم خواهان رقابت در سی و نهمین جشنواره فجر! / فرهادی و مهرجویی فیلم‌هایشان را ندادند

با رونمایی از فهرست فیلم‌های متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، نام ۱۱۰ فیلم اعلام شد که خواهان رقابت در مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران هستند؛ فهرستی بلندبالا در غیاب گروهی از بزرگان که فراتر از انتظار مدیران سینمایی است و بر خلاف اعلام قبلی می‌تواند هیات انتخاب را به ساختار جشنواره بازگرداند.

به گزارش «تابناک»؛ سینما نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان و حتی در هالیوود با همه عقبه مالی‌اش زمین‌گیر شده است، به گونه ای چندی پیش فریاد‌های تام کروز سر صحنه تازه‌ترین نسخه از سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن که به عوامل می‌گفت: «باید این صنعت را حفظ کنیم تا عده زیادی بتوانند به سر کارشان در سینما برگردند»، نشان داد سینما در چه شرایط خطرناکی حتی در حرفه‌ای‌ترین بخش است.

همین وضعیت باعث شده تولید در سطح جهان به شکل محسوسی فروکش کند و همه کمپانی‌ها تولید حداقلی را در دستور کار قرار دهند و تولید عمده را به دوران پساکرونا موکول کنند. با این حال، در ایران اوضاع به گونه دیگری پیش رفته و اکنون با رونمایی از لیست فیلم‌هایی که متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر هستند، مشخص شده دست کم ۱۱۰ فیلم سینمایی در صف ایستاده‌اند!

هرچند شماری از این فیلم‌ها، اصطلاحاً ویدیویی هستند و سینمایی نیستند، در مجموع بخش اعظم این تولیدات سینمایی بوده‌اند. در عین حال، باید در نظر داشت یک فیلم ویدیویی در شرایط کنونی دست کم دو میلیارد تومان و یک فیلم سینمایی دست کم پنج میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه شماری از فیلم‌های تولیدی بیش از ۱۰ میلیارد و در مواردی قریب به ۱۵ میلیارد تومان هزینه داشته‌اند، این لیست حدود ۴۰۰ میلیارد تومان یا بیشتر سرمایه را شامل می‌شود.

در سال‌های پیشین که وضعیت سینما نسبتاً قابل قبول بود و گرفتار چنین بحرانی نشده بود، حدود ۱۰ فیلم سینمایی اصل پولشان را از گیشه بازمی‌گردانند و کمتر از این تعداد به سوددهی می‌رسیدند؛ بنابراین در سال جاری و سال آینده دورنمای تیره تری برای اکران قابل تصور است و سرمایه گذاران این فیلم‌ها احتمالاً با در نظر گرفتن عدم بازگشت سرمایه‌شان این فیلم‌ها را تولید کرده‌اند؛ معادله‌ای که نشان می‌دهد سینمای ایران دست‌کم در حوزه اقتصادی وضعیت طبیعی ندارد.

در کنار این وضعیت عجیب، اتفاق قابل تامل اینکه گروهی از سینماگران صاحب نام سینمای ایران که فیلم‌هایشان یا به اتمام رسیده بود و یا پیش بینی می‌شود تا زمان جشنواره آماده نمایش شود، فرم ثبت نام را پر نکردند و در این دوره از جشنواره فجر حضور نیافتند که از آن جمله می‌توان به اصغر فرهادی با فیلم «قهرمان» و داریوش مهرجویی با فیلم «لامینور» اشاره کرد. در مقابل طیف وسیعی از فیلم‌ها از کارگردان‌های فیلم اولی است که پیش بینی می‌شود، اغلب این جنس آثار کیفیت بالایی برخوردار نداشته نباشد.

به گفته متولیان جشنواره، این فهرست جهت تطابق با آیین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی اعلام شده در فراخوان جشنواره سی و نهم، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و فهرست نهایی آثار برای ارائه به هیات داوران اعلام خواهد شد. همچنین بر اساس تأکید مجدد دبیرخانه جشنواره سی و نهم، تنها آثاری در فهرست نهایی داوران قرار خواهد گرفت که نسخه DCP آن‌ها تا ۲۰ دی ۱۳۹۹ به دبیرخانه جشنواره ارائه شده باشد و اگر نسخه نهایی فیلمی پس از این موعد به دبیرخانه برسد، فیلم خودبه‌خود حذف‌ شده تلقی خواهد شد.

فهرست فیلم‌های متقاضی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر به شرح زیر است؛

110 فیلم خواهان رقابت در سی و نهمین جشنواره فجر! / فرهادی و مهرجویی فیلم‌هایشان را ندادند

110 فیلم خواهان رقابت در سی و نهمین جشنواره فجر! / فرهادی و مهرجویی فیلم‌هایشان را ندادند

110 فیلم خواهان رقابت در سی و نهمین جشنواره فجر! / فرهادی و مهرجویی فیلم‌هایشان را ندادند

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
جالبه كه كارگردان بعضي فيلمها بازيگرايي هست كه حتي در اون زمينه هم حرف آنچناني براي گفتن ندارن چه رسد به مقام كارگرداني
اگر دلیل فرهادی و مهرجویی فنی نبوده دمشون گرم......
نشان می دهد که همچنان صنعت سینمای کشور ما بر اساس اصول اقتصادی نیست و پول های مشکوک همچنان رواج دارد که برایشان بازگشت سرمایه اصلا مهم نیست. پس داستان چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار