مجلس می‌تواند حقوق کارگران را افزایش دهد؟

عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با هدف بهبود وضع معیشت خانوار‌های کارگری به خصوص با افزایش روزافزون قیمت کالا‌های اساسی و کوچک شدن سفره‌های قشر‌های ضعیف جامعه طرحی برای افزایش دستمزد کارگران آن هم دو بار در سال تهیه کرده اند.
کد خبر: ۱۰۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 04 January 2021

کامیار سوران ـ عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با هدف بهبود وضع معیشت خانوار‌های کارگری به خصوص با افزایش روزافزون قیمت کالا‌های اساسی و کوچک شدن سفره‌های قشر‌های ضعیف جامعه طرحی برای افزایش دستمزد کارگران آن هم دو بار در سال تهیه کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ تعدادی از نمایندگان مجلس، مشخصا از اعضای کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری پارلمان، با تهیه طرحی جهت اصلاح شیوه تعیین دستمزد کارگران (این قشر زحمتکش جامعه) دست به کار شده و پیشنهاد افزایش حقوق کارگران هر شش ماه یک بار را مطرح کرده اند. تاکید برخی از وکلای ملت این است که نه تنها باید حقوق کارگران دو بار در سال زیاد شود که نباید حقوق آن‌ها در سال آینده کمتر از ۴۰ درصد افزایش یابد.

قبل از پرداختن به جزییات طرح مجلس برای افزایش حقوق کارگران، بررسی روال تعیین دستمزد سالیانه کارگران خالی از لطف نیست.

طبق ماده ۴۱ قانون کار، نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت در ماه‌های پایانی هر سال در شورای عالی کار گرد هم می‌آیند و در خصوص اصلی‌ترین دغدغه کارگران یعنی حقوق و دستمزد سالیانه آن‌ها بحث و بررسی می‌کنند. خروجی این جلسات تعیین و تصویب رقم دستمزد کارگران برای سال بعد است؛ آن هم به گونه‌ای که منافع کارگران و کارفرمایان تامین شود. معمولا دور جدید مذاکرات مزدی میان کارگران و کارفرمایان از نیمه دوم سال شروع شده و رسیدن به نتایج نهایی تا اسفند ماه طول می‌کشد.

البته قبل از تصویب رقم نهایی دستمزد کارگران در شورای عالی کار، باید فرآیندی پیموده شود که شامل جمع بندی در کمیته مزد متشکل از اعضا و نمایندگان تشکل‌های کارگری است؛ این کمیته حداقل دستمزد را مبتنی بر محاسبه نرخ تورم تعیین می‌کند.

بعد از آن نوبت به تصمیم گیری در ستاد دستمزد می‌رسد که یکی از زیر مجموعه‌های شورای عالی کار است و چانه زنی‌های اصلی بر سر تعیین رقم دستمزد کارگران در این ستاد صورت می‌گیرد. البته این ستاد رقم دستمزد را نهایی نمی‌کند بلکه نتیجه مذاکرات و گفتگو‌های دو جانبه میان نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی زیر نظر معاون روابط کار جمع بندی و به شورای عالی کار ارسال می‌شود.

با طی این فرآیند، شورای عالی کار آخرین مرحله از تعیین مزد کارگران است که تصمیم نهایی در آن اتخاذ می‌شود؛ این شورا میزان حداقل مزد کارگران در نقاط مختلف کشور را با توجه به درصد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران و سبد هزینه و معیشت یک خانوار چهار نفره مشخص می‌کند.

حالا تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کرده اند که هر شش ماه یک بار، دستمزد کارگران افزایش یابد که در همین ابتدای کار مسئولان وزارت کار و به طور مشخص معاون روابط کار این وزارتخانه و نمایندگان مزدی کارگران اعلام کرده‌اند تنها مرجع تعیین دستمزد کارگران، شورای عالی کار بوده و قوه مقننه هیچ نقشی در مقوله‌ی تعیین دستمزد ندارد. همچنین بنا بر گفته‌ی نمایندگان کارگری شورای عالی کار، در قانون کار امکان افزایش چندباره دستمزد در یک سال وجود دارد و برای این منظور، نیازی به طرح جدید نمایندگان مجلس نیست؛ آن‌ها حتی به نمایندگان پیشنهاد کرده اند به جای این طرح به دولت فشار بیاورند تا الزامات ماده ۴۱ قانون کار را اجرایی کند.

به رغم مخالفت نمایندگان کارگری و دولتی‌ها با این طرح، اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: «باید وضعیت رفاهی و معیشتی کارگران در حدی باشد که بتوانند به راحتی مخارج زندگی‌شان را تأمین کنند، حال اینکه این روز‌ها کارگران حتی در تأمین نیاز‌های اولیه زندگی‌شان از قبیل مسکن و مایحتاج عمومی با مشکل مواجه هستند. کارگران دارای شأن و منزلت هستند و چرخ تولید و اقتصاد کشور نیز به دست کارگران می‌چرخد، بنابراین باید از سطح زندگی رفاه عمومی نسبی برخوردار باشند.»

او با اشاره ماده ۴۲ قانون کار گفت که طبق این قانون باید شورای عالی حقوق و دستمزد نرخ تورم، نسبت به تعیین و افزایش میزان حقوق و دستمزد اقدام کند، اما در هیچ جای آن قید نشده که این اقدام می‌بایست صرفا یک بار در سال انجام شود؛ لذا در طرح جدید تعدادی از نمایندگان مجلس، شرایطی فراهم شده که حقوق کارگران دو بار در سال و هر شش ماه تعیین شده و شورای عالی حقوق و دستمزد نسبت به افزایش آن متناسب با نرخ تورم اقدام کند.

با توجه به واکنش‌های مختلف مقامات دولتی، کارفرمایی و کارگری به این طرح انتظار می‌رود که این طرح در کمیسیون اجتماعی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه و به خصوص جامعه کارگری مورد بررسی قرار گیرد و در آن تمامی جوانب کار در نظر گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۹
دلتان را به این مجلس خوس نکنید
هیچ فرقی با قبلی ها نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بدتر و غیر مردمی تر از مجلس های قبل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
از ضعیف ترین مجلس انتظار گرفتن حق مظلوم نیست
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
این مجلس به مراتب بدتر از قبلی هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
دوست عزیز چه پرتوقعی این مجلس نیومدن برای من وتو کارکنند اینها اومدن بله قربانگوی محض وچشم بسته دستوررااجراکنن
این نمایندگان تنها هدفی که ندارند بهبود معیشت مردم است در حال حذف دلار 4200 تومانی و جایگزینی دلار 17500 تومانی برای کالاهای اساسی هستند تا قیمت کالاهای اساسی چند برابر شود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
کدام ارز 4200 کدام کالای اساسی عزیز من ارز 4200 فقط در جیب دلالان و مافیای قدرت است دست قشر ضعیف که نمی رسه خدا وکیلی کدوم کالای اساسی رو خودت با ارز 4200 خریدی چه بهتر که حذف بشه ولی در قالب نقدی و یا هر طور دیگه به قشر ضعیف بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
علی وقتی قیمت ها چند برابر شد و با یارانه نقدی هم نتوانستی جبران یکی از گرانی ها را بکنید متوجه می شوید دلال و رانت بهانه بود
یک بام و دو هوا حکایت این مجلس است از یک طرف دولت را بابت افزایش هزینه ها ( حقوق کارمندان و معلمان ) زیر سوال میبرند از طرفی می گویند حقوق کارگران کم است .همه اینها مشکل معیشتی دارند همشون اسیب پذیرند فرقی نداره
هرسال درروزهای پایان سال که همه سردرگم خرید هستند چندروز جلسه بدون خروجی گذاشته میشه وهیچ فایده ای نداره همیشه به قشرکارگرظم شده امسال که دیگه لبنیات ومرغ وگوشت هم ازسفره هر پروازکرد.
نماینده های مجلس مرفهین بی دردی هستند که همه بیرون از مجلس کارفرمای یکسری کارگر بدبختن، همشون یا شرکت دارن یا تجارتخونه یا فروشگاه یا کارخونه یا ملک کشاورزی که باید به کارگراشون دستمزد بدن، پس نتیجه میگیریم محاله که با افزایش دستمزد کارگر موافقت کنن!!!! باید قانون عوض بشه، باید افزایش حقوق کارگر بی چون و چرا باشه، چیزی که مشخصه چرا باید به رای مجلس گذاشته بشه، حق مردم رو چرا شما باید نماینده مجلس تصمیم بگیره که بده یا نده!
نماینده های مجلس فقط بلدن پرچم امریکا رو تو محلس زیر باد کولر گازی و هیتر و تهویه مطبوع بدون دود و سرما و گرما همراه خاویار اصل طلایی اتیش بزنن و به دلار فروش کمک کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
واقعا همینطور

آفرین
در طول گذشت 40سال بريد مستندات رو كنيد كه مجلس چه كار مثبتي در اين خصوص كرده يا چه قانوني از براي تامين اجتماعي عوض شده تمام شركت هاي اقماريشم كه نابود كردن كه با پول همين كارگر تاسيس شده بود از بازنشته گرفته تا كسي كه سر كار هستش بريد ببينيد كدام يك زندگي به ساماني داره.
افراد در دولت،چه در شورای عالی کار و چه در مجلس درگیر بحث حقوق و دستمزد هستند نه کاری به اقتصاد کلان دارند،نه کاری به بودجه دارند،نه کاری به تفاوت بنگاههای کوچک خصوصی با شرکت های بزرگ دولتی دارند،نه کاری به نقش رشد نقدینگی در تورم دارند و...تا وقتی این مسایل به دست افرادی کاردان و با سواد با دیدگاههای عمل گرایانه و غیر سیاسی سپرده نشود در بر همین پاشنه میچرخد.این دوستان مجلسی حتی به این توجه ندارند که وقتی بودجه یک بار در سال تصویب می شود و مبحث حقوق و دستمزد در ان تعیین تکلیف شده چطور میتوان دوباره این سر فصل را تغییر داد و اصلا شعار افزایش دستمزد با تورم در غیاب رشد اقتصادی چه منفعتی برای جامعه کارگری و کارمندی دارد؟اگر درامد کارگر و کارمند حتی 100 درصد اضافه شود ولی قیمت ها 150 درصد اضافه شود،ایا وضع کارگران و کارمندان بهتر می شود؟برادر بفهم اقتصاد علم ریاضیات است نه ابزار پیروزی در انتخابات و دعواهای جناحی
حقوق کارگران را افزایش ندید تورم زاست . قیمت نون و ماشین و بنزین و نقلیه عمومی و مالیات و خدمات و خودرو و آب و برق و اینترنت و ... افزایش بدین که تورم زا نیستند
پاسخ ها
saeed
| - |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
آفرین
دیواری کوتاه تر از دیوار زندگی کارگران برای توجیه بی تدبیری ها نیست.
حدود 100 درصد به حقوق کارمندان دولت برای سال99 اضافه شده
وقتی بودجه را بستن رفتند!
مجلس هم تایید کرده است
چیو مجلسیان افزایش بدهند؟!!!
همان نهایت25% تصویب شد رفت
بقیش تلاش الکی است
و از آن جالبتر تلاش شورای تعیین میزان دستمزد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
دستمزد کارگران هیچ ربطی به بوذجه نداره برادر.اونی که مشا میگی حقوق کارمندان دولت هستش که شما هم جزوش هستید گویا
کارگر
| - |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
بنده یک کارشناس هستم در سازمان دولتی که بصورت شرکتی و با حقوق اداره کار کار میکنم.
بدلیل مدرک فوق لیسانس در گروه 13 قرار گرفتم وحداکثر 15 درصد به حقوق من اضافه شده که تا اکنون هنوز این 15 درصد اضافه پرداخت نشده و علی الحساب می باشد.
عملا دارم میبینم چقدر اجحاف و ظلم در بدنه دولت صورت میگیرد. بخش خصوصی هم که جای خود دارد
بسیار متاسفم برای این دولت واین مجلس
افزایش دو بار آنهم تا 40% یک ترفند است تا یک عزم برای حل بخشی از مشکلات کارگران! و یعنی هر بار 20% بر حقوقها افزاده شود! درحالیکه تورم رسمی اعلامی حدود 50% است. این بدان معناست که مجموع افزایش حقوق در دوبار مانند پارسال حتی به اندازه نرخ تورم اعلامی هم نمی رسد و با یکبار افزایش هیچ توفیری ندارد!
پاسخ ها
سید مهدی
| Turkey |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
تورم 50 درصد؟ یک کالای اساسی رو بگو که از اول 99 کمتر از 100 درصد گرون شده باشه؟
بعضی اقلام مثل تخم مرغ 3 برابر شدن
تورم بدون اغراق بالای 80 درصد بوده امثال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
سید مهدی جان!
اول درست بخون بعد نظر بده!
گفته تورن رسمی اعلامی نه تورم واقعی که بالای 500% است و نه اون تورمی که تو اعلام کردی
افزایش حقوق همرا ه با نظارت.....خیلی از کارفرماها دارند سفته میگیرند وخیلی خیلی زیر حد اقل مزد حقوق میدهند ای کاش بازرس نامحسوس هم تصویب بشه
غذای سنگین خورده اند و رودل کرده اند . بدون مشخص کردن منابع تامینمالی و یا راضی کردن کارفرمایان خصوصی این طرح به درد سطل زباله می خورد.
بازم به نمایندگان مجلس . ما که از نماینده های کارگری تا بحال خیری ندیدیم . البته شاید علت مخالفتشان با این طرح بابت اینه که از جلسات بیهوده ای ایکه برای افزایش دستمزدها با کارفرما برگزار میشه برای اونها درامدی درمیاد.
لطفا به شورای عالی کار و نمایندگان شورای کارگری بفرمایید. در این چند سال چه گلی به سر کارگران زده اید که الان یک مجلسی میخواهد کاری بکند با ان مخاتفت میکنید .البته باید توجه داشت که کارفرمایان و دولت افرادی در شورای عالی کار دارند که کارشان جنگ زرگری به نفع دولت و کارفرمایان است وشاید این بار دولت میخواهد با افراد خودی داخل مجلس جنگ زرگری به نفع دولت و کارفرمایان راه بیندازد
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
مجلس جز حرف زدن کاری نمیکند
از عمد حقوق کارگران رو پایین تصویب میکنن که هزینه کارخونه هاشون زیاد نشه
اگر مجلس چنین قدرتی دارد قانونی تصویب کند تا اجاره خانه ها هم کاهش یابد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
قراره یک قانون تصویب کنند که بر طبق آن اسرائیل 20 ساله ازبین بره اونوقت تو فکر می کنی نمیتونند اجاره بها را کنترل کنند؟نه تنها می تونند بلکه می تونند کاری کنند که صاحب خانه ها هم مثل اسرائیل نیست و نابود بشوند.باور کن دیگه کسی هم به مستاجرها ظلم نمیکنه
روغن نداریم کسی میدونه کجا روغن آوردن یه باک بنزین مصرف کردم هرجا میرم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
عزیزم روع درفروشگاه شهر نجف فروشگاه الدولی بفور یافت میشود لادن طلبعت ورامین بهار نرگش و............
مجلس همه کاره ی هیچ کاره
عمرا
کشور همسایه ترکیه حداقل حقوق کارگران رو 2800 لیر اعلام کرد . حالا خودتون حساب کنید که چقدر سطح دستمزد ایران با اونجا فرق داره . ترکیه رو عرض کردم نه جای دیگه !!!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
عزیزم شما هم بپذیر مثل ترکیه پول برق،اب،گاز،بنزین و گازئیل بدی میشه همون حقوق را به شما هم داد
جواب شما : خیر
این تحرکات مجلس فقط برای بازی دادن افکار عمومی و گرفتن ژست مردمی است .
کارگران دنا پلاس ندارند به نمایندگان بدهند بنابراین امکانش نیست
اینا فقط حواسشون به برجامه
مجلس نمی توان بدون اطلاع از وضعیت بنگاه ها نسبت به افزایش حقوق اقدام کند زیرا اگر افزایش بیشتر از واقعیت های کسب و کار باشد و بدون اطلاع بنگاه ها، فقط به اخراج نیروی کار می انجامد. مجلس دست از شعار بیهوده بردارد و باید بفهمد که همه کاره نیست و بر اساس عقل و تدبیر و واقعیت ها باید تصمیم بگیرد. از یک طرف دولذتر ا متهم به کسری بودجه می کند و از طرف دیگر دست به اقداماتی می زند که نتیجه اش کسری بودجه و تورم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
پس اینهمه افزایش حقوق پرسنل دولتی که این یکی دوساله اتفاق افتاده از بودجه نبوده و منجر به کسری بودجه نمیشه؟؟ بس کنید این توجیهات الکی را.
خب به نظر این اساتید درس نخوانده این افزایش از کجا تامین میشود؟ کارفرمایان دو دسته اند افرادی که سودی سرشار درمیارن و حقوق کم می‌دهند و افرادی که خود درگیر دریافتی هستند و همگی در مرز ورشکستگی ... گروه اول با افزایش اجباری حقوق ها درآمد را نیز افزایش میدهند (چرا که یا رقیبی ندارند یا با بخش‌هایی کار می‌کنند که امکان این سود سرشار را دارند) که این خود به معنای افزایش عمومی هزینه‌ها برای همان کارگران و بقیه مردم است و گروه دوم به سرعت ورشکسته می‌شن و تبدیل میشن به همون کارگران و در کنار کارگران خود بیکار ... در این حالت است که شغل‌های کاذب بسیاری که عموما رنگ و بوی دلالی دارند ظهور می‌کند ...

آقایان اساتید راهکار بهبود معیشت افزایش درآمد نیست ... در کشوری که دلال ماشین و تریدر و کذا یه ریال مالیات نمیده اما تولیدی و کارگر میده اصولا نیازی به هیچ چیزی برای بد بخت کردن نیست ... شما اگر اینکاره بودید میرفتید جلو درآمدهای بی حساب و کتاب و پول شویی بگیرید نه اینکه دلتون شور بزنه که ای وای قوانین می‌خواد ما رو محدود کنه ... البته این حسن ظنی است که به شما دارم و الا احتمالا خودتون هم می‌دونید داستان چیه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
چرا همه این توجیهات و برای حقوق کارگر بدبخت میارن. دولتی که تو یکی دوسال آخرش داره به بهانه های مختلف حقوق کارمنداش و (آموزش و پرورش، بهداشت
و درمان، صداو سیما و ...) را بالا میبره اونها از بودجه عمومی نیست؟ بابتش کسری بودجه ای که ایجاد میکنه تورم ایجاد نمیشه که از جیب همون کارگرا بره؟ با هزار دوز و کلک بورس و ... دولت از جیب ملت و حذف بودجه عمرانی این افزایش حقوقها رو داره تامین میکنه. چرا اونها رو نمی بینید. مگه این کارگر زن و بچه و خرج و برج نداره. یک کم منصف باشیم.
فرزندانشان در آمرکا هستند و اینجا فریاد میکشند مرگ بر آمریکا !
اینها همه حرفه تو را خدا بنیاد برکت و ستاد اجرایی حضرت امام مخابرات خریده حتی حاضر نیستند طرح طبقه بندی برای نیروهای شرکتی اجرا کنند
پیگیری کنید
خیر. مجلس منتصبین فقط می تواند مردم را فقیرتر و بدبخت تر کند.
اگر قيمت ماشين بود الان شيوا اقدام كرده بود ودر يك فصل سه بار افزايش داد وآخرسر هم ديد كفايت نمي كند كلا گفت آزاد با قيمت بازار همخوان شود
اگر قيمت ماشين بود الان شيوا اقدام كرده بود ودر يك فصل سه بار افزايش داد وآخرسر هم ديد كفايت نمي كند كلا گفت آزاد با قيمت بازار همخوان شود
انها به فکر دنا پلاس وشاسی بلند برای خودشان هستند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان