بازدید 18893

قطار شيراز- اصفهان ، قطاري كه سوت نمي‌زند

کد خبر: ۱۰۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳ 05 June 2010
ايلنا: يكسال پيش و همزمان با سالگرد ملكوتي امام‌خميني(ره) وزير راه و ترابري به همراه معاون اول رييس جمهور به شيراز رفت تا عده‌اي از خانواده شهدا را سوار بر قطاري كند كه به ظاهر قرار بود به اصفهان و سپس به تهران بيايد و خانواده‌هاي شهدا را به مرقد امام برساند تا به تصور مسولان وزارت راه آرزوي ديرينه مردم شيراز توسط استاد رييس جمهور محقق شده و وزير افتخار رساندن خانواده‌هاي شهدا همزمان با سالگرد رحلت امام خميني را در كارنامه خود به ثبت رساند.


راه‌آهن 506 کیلومتری اصفهان- شیراز در حالی روز 13 خردادماه افتتاح شد که در همان زمان منابع محلي اعلام کرده بودند هيچ يك از ايستگاه‌هاي اين قطار آماده افتتاح نيست و این راه‌آهن پس از افتتاح توسط مسئولان امر و عبور قطاری حامل زائران شیرازی به سمت تهران برای تکمیل پروژه تعطیل تا عملیات بلاست‌ریزی و تراورسها تکمیل و ارتباطات ایستگاه‌ها برقرار شود و چرا که با وضعیت این راه‌آهن، آماده بهره‌برداری نیست و عبور قطار حادثه آفرین خواهد بود.

به اين جهت قطار نمايشي شيراز– اصفهان در روز13خرداد حامل زائران بود و با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و تنها از شیراز تا آباده در حدود 7 ساعت طول کشید تا مسافران جا به جا شوند مسیری که باید در حدود 11 ساعت به طور عادی طول می‌کشید تا مسافران به تهران جابه جا شوند، حدود 17 ساعت به طول انجامید و اين امر خود به خوبي اذعان از آماده نبودن زير ساخت‌ها و بالاست‌هاي مسير داشت البته قرار بود اين قطار با سرعت 160 كيلومتر در ساعت حركت كند كه بنا به شواهد اين قطار با سرعت 30 كيلومتر در ساعت يعني يك سوم سرعت قطارهاي معمولي كه با سرعت120 كيلومتر در ساعت حركت مي‌كنند، حركت كرده است تا در حين حركت حادثه و در نهايت مشكلي براي مسافران اتفاق نيفتد.

در آن زمان بنا به گفته مسوولان شيرازي هنوز بالاست‌ریزی در مسیر اقلید تا اصفهان تکمیل نشده بود و از قسمت سعادت‌شهر تا شیراز پیچ‌های تراورس‌های بتنی به ریل نیز کامل سفت نشده‌اند و هر لحظه احتمال وقوع حادثه بود.

به اين جهت اين قطار تنها سه روز پس از افتتاح نمايشي‌اش متوقف شد تا مسئولان مجددا مسير را ريل گذاري و اقدامات زير سازي لازم و ايستگاه سازي‌ها را انجام دهند. از آنجا كه وزارت راه و ترابري براي افتتاح نمايشي اين مسير بسيار هزينه كرده بود بنابراين مردم شيراز هر لحظه به دنبال زمان افتتاح رسمي اين طرح در مواجه با مسولين وزارت راه و استانداري شيراز از آنها در مورد زمان قطعي افتتاح اين قطار سوال كردند تا اين كه در نهايت مسولان چندين بار زمان‌هاي متفاوت چند ماهه را اعلام و سپس زمان اعلامي را تغيير دادند تا همانند سال‌هاي قبل مردم شيراز را همچنان منتظر شنيدن صداي سوت اين قطار بگذارند.

در آن زمان البته دستغيب نماينده مردم شيراز نيز به اين افتتاح نمايشي واكنش نشان داد و از مردم شيراز خواست تا از خريد بليط اين قطار تا زمان افتتاح رسمي اين قطار خودداري كنند و حتي اين اقدام وزارتخانه را دليلي براي استيضاح وزير راه خواند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس در آن زمان اظهارداشت: «برای احداث تخصصی راه آهن باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت. مراحلی که کوبیدن خاک 98 درصد، بالاست و تراوس و در نهایت ریل گذاری را شامل می‌شود. این در صورتی است که در زمان احداث راه آهن اصفهان – شیراز علاوه بر این‌که در برخی از مسیرها حتی کوبیدن خاک به زیر 98 درصد می‌رسد. مرحله بالاست نیز در برخی از مسیرها انجام نشده و شاهد هستیم که قطعات بتنی مستقیماً بر روی خاک کوبیده قرارگرفته است».

وي با اشاره به این‌که مسوولین بارها گفته‌اند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاه‌های سیاسی نباید تلخ کرد، تاکید کرد: «اگر این راه آهن استاندارد است پس چرا زمان فروش بلیت‌های این قطار را به 4 ماه دیگر موکول کردند. آیا این امر به این دلیل نیست که در این زمان می‌خواهند به دوباره کاری این پروژه بپردازند»؟

نماینده شیراز در مجلس گفت: «در هیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است که اولین سفر یک قطار به حمل مسافر اختصاص یابد، در صورتی که باید تا ماه‌ها از قطار تازه احداث شده در جهت حمل بار استفاده شود تا تمامی ‌ابعاد و شاخصه‌های ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد. اما امروز شاهد هستیم که این روند در کشور ما به گونه‌ای دیگر است».

بنا به گفته مسولان وقت وزارت راه و ترابري براي انجام اين پروژه حدود 600 تا 700 میلیارد تومان خرج شده است این در حالی که در گذشته چینی‌ها قرار بود با مبلغی کمتر از این راه‌آهن را اجرا کنند اما کار از دست آنها گرفته شد و به پیمانکاران ایرانی سپرده شد.

حال پس از گذشت يك سال از افتتاح نمايشي اين راه آهن و پس از افتتاح مجدد آن به مناسبت عيد نوروز بعد از بارها اعلام زمان افتتاح اما هنوز سوت اين قطار با فواصل زماني بلند شنيده مي‌شود چرا كه بنا به گفته مردم شيراز پس از ايام نوروز مجدد فروش بليط براي اين قطار متوقف شده است به گونه‌اي كه دانشجويان شيراز براي تردد به تهران و حضور در نمايشگاه كتاب با پاسخ " فعلا فروش بليط نداريم " مواجه شدند تا مسوولان براي چندمين بار در طي يك سال امكانات لازم براي اين قطار را فراهم كنند تا شايد روزي برسد كه قطار شيراز- اصفهان- تهران به طور متناوب تردد داشته باشد.

البته روح الله احمدزاده استاندارد فارس كه گويي از توقف فروش بليط اين قطار اطلاعي ندارد در اين باره گفت: تردد مسافر در اين خط ادامه داد و متوقف نيست اين قطار آرزوي 70 ساله مردم شيراز است كه در گير كمبود بودجه است.

وي ادامه داد: براي تكميل اين پروژه 450ميليارد تومان ريالي و 150 ميليون يورو ارزي اختصاص يافت كه توانست 95 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد و چنانچه وزارت راه و ترابري همت كرده و ساير هزينه‌هار ا متقبل شود، مي‌توان اين عمليات اجرايي اين راه آهن را كامل كرد.
استاندار فارس افزود:5 درصد باقي مانده مربوط به ايستگاه‌هاست كه وزير در زمان افتتاح اين قطار قول مساعد داد كه براي اعتبارات آن فكري كند تا پايان سال تكميل شود و با توجه به گذراندن سه ماه از سال جاري اميدواريم با تخصيص اعتبار 130ميليارد تومان ديگر براي تكميل ايستگاه‌ها بتوانيم اين مسير را كامل كنيم.

احمدزاده تصريح كرد: هنوز هم تردد مسافرين از ايستگاه صدرا صورت مي‌گيرد و اين ايستگاه به عنوان ايستگاه موقت راه‌اندازي شده است.

به اين جهت به نظر مي‌رسد با وعده‌هاي اعلامي از سوي مسوولان وزارت راه و ترابري و نحوه تخصيص اعتبارات به پروژه‌هاي اين وزارت‌خانه هنوز هم نمي‌توان به افتتاح رسمي اين پروژه اميدي داشت و بايد هر سال افتتاح نمايشي آن را سال شمار كنيم البته وزير راه و ترابري افتتاح اين مسير را نمايشي نمي‌داند و در مرداد سال گذشته براي اين كه به خبرنگاران حوزه راه ثابت كند كه اين مسير تكميل شده است و مشكلي وجود ندارد وعده داد تا هفته پاياني مرداد ماه خبرنگاران از اين مسير بازديد كنند كه هنوز نه وعده وزير محقق شده و نه خبري از بازديد خبري از اين مسير وجود دارد كه خود نشان دهنده اين امراست كه اين مسير هنوز آماده نيست و وزارتخانه به جهت آماده‌سازي كامل از حضور خبرنگاران دراين مسير جلوگيري مي‌كند.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
آن تصویری از ریل که پس از حرکت اولین قطار دیدیم بیانگر اینست که حالا حالاها باید منتطر باشیم. شاید لازم باشد دو سه سال دیگر برای بیان عملکرد دولت دهم یک افتتاح دیگر را هم شاهد باشیم. ولی من مانده ام در آنزمان آیا باز هم تقصیر دولت های قبلی!! است که پروژه را بدین شکل اجرا نموند. باید صبر کرد و دید!!
تابناك رياضياتت افتضاحه.خنگ يك سوم 120 كلومتر در ساعت مي شه 40 كيلومتر نه 30 كيلومتر در ساعت!!!!
آقای اطاعت همین حرف را در برنامه تلویزیونی زد کلی راه÷یمیایی ترتیب دادند و فحش خورد این چیزی را توی ایران نباید گفت استغر فر اله
تابناک باز هم که بر علیه دولت کریمه دکتر احمدی نژاد دروغ پراکنی می کنی؟ بارها نوشته ایم و سانسور کرده ای، راه آهن شیراز فقط یکی از کارهای موفق ایشان است تا کور شود هر آنکه نتواند دید. حالا برو پی کارت
راه آهن اصفهان شیراز دروغه!؟
یک شایعه در مورد این خط اهن در شیراز هست که ادامه پروژه به سمت بوشهر از ایستگاه صدرا غیر ممکن هست و مسیر قطار از مرودشت و از مسیر خرامه و کربال به سمت شرق شهر شیراز ابتدای ورودی شهر از سمت بندر عباس و عسلویه کشیده خواهد شد و این خط اهن که در صدرا مستقر هست فقط یک ارتباط ریلی بین شهر شیراز و شهرستان مرودشت میباشد.
سلام من خودم اهل شیراز هستم و نمیدانم تا کی میخواهند دروغ بگویند و آخرت خودشون را به خطر بندازند.قطار شیراز فقط سال قبل خانواده شهدا را آورد تهران و بهد از آن هم تعطیل شد.
کاش این وزیر راه را استیضاح کنند ... واقعا عملکردش بسیار مشکل ساز بوده
سال قبل در چنین روزی وزیر محترم راه یک باند از بزرگراه جدید التاسیس پردیس تهران را افتتاح نمودن جواب وزیر محترم به منتقدین این افتتاح نا به هنگام راحتی زائرین مرقد حضرت امام بود. نمیدانم چرا امسال جناب وزیرزائرین مرقد امام را فراموش کردند. راستی تبلیغات انتخاباتی بهانه بود یا......... زائرین آمدند و رفتند و این بزرگراه همچنان مسدود خودتان قضاوت کنید
البته لازم به ذکر است که ایستگاه قطار شهر شیراز تا شهر اصفهان چندان فاصله ندارد. ایستگاه به یاسوج نزدیکتر است تا شیراز.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی