بازدید 6702

رضایت معتادان از دستگاه خودپرداز سرنگ

کد خبر: ۱۰۲۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳ 05 June 2010
مدیر کل درمان و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور درباره نتایج طرح آزمایشی نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ گفت: از نظر ما اجرای این طرح مثبت است چرا که بر پایه یک طرح تحقیقاتی بیش از 90 درصد معتادان از ایجاد چنین امکانی اعلام رضایت کرده اند.

به گزارش مهر طرح آزمایشی نصب و اجرای دستگاههای خودپرداز سرنگ از نیمه دوم سال 87 در کشور اجرا شده و با وجود مخالفتهایی که در شیوه اجرای چنین طرحی مطرح است مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از موفقیت آن سخن می گویند.

سعید صفاتیان با بیان اینکه اجرای این طرح یکسال دیگر در تهران به صورت آزمایشی انجام می شود، اظهار داشت: در صورت موفقیت این طرح دستگاههای خودپرداز در دیگر استانها نیز نصب می شود.

وی با اعلام اینکه دستگاههای جدید ایرادهای دستگاههای پیشین را ندارند، افزود: دستگاههای قبلی به دلیل اینکه عمرشان تمام شده بود از رده خارج شدند و دستگاههای جدید خریداری و نصب شده است.

صفاتیان تصریح کرد: بر اساس گزارش مراکز درمانی که در این طرح با ما همکاری می کنند تغییراتی در این دستگاهها اعمال شد که یکی از این تغییرات میزان هزینه خرید امکانات از دستگاه است به طوری که اکنون استفاده کننده می تواند با انداختن یک سکه 25 تومانی از این دستگاه استفاده کند.

وی اضافه کرد: همچنین اگر استفاده کنندگان یک سرنگ آلوده در دستگاه بیندازند در ازای آن یک سرنگ نو دریافت می کنند. تعدادی بروشور جدید نیز در دستگاه قرارد داده شده که طریقه استفاده از دستگاه را آموزش می دهد و در خصوص عوارض و عواقب اعتیاد نیز اطلاعاتی را گوشزد می کند. از جمله تغییرات دیگر مکان استقرار دستگاهها است که آنها را از بیرون مراکز به داخل انتقال دادیم و برای استفاده در ساعات شب هم یک نگهبان کنار دستگاه مستقر شده است، مضاف براینکه سیستم الکترونیکی داخل دستگاه را به طور دقیقتری تنظیم کرده ایم.

وی با اعلام اینکه خرید این دستگاهها بین 700 تا 800 هزار تومان هزینه در بر داشته است، تاکید کرد: موقعیت مکانی این دستگاهها همان آدرس مراکز درمانی قبلی است مگر اینکه آدرس این مراکز در طی این مدت تغییر کرده باشد.

مدیر کل درمان و پیشگیری از مواد مخدر ساعتهای 22 شب تا پنج صبح را بیشترین ساعات استفاده از این دستگاهها عنوان کرد و گفت: در ساعاتی که اغلب هیچ داروخانه ای باز نیست تا معتاد تزریقی به آنجا مراجعه کند و سرنگ دریافت کند بیشترین مراجعه کننده را داشتیم. همچنین نزدیک به 70 درصد استفاده کنندگان این دستگاهها صبح ها به مراکز استقرار این دستگاهها مراجعه می کنند.

وی افزود: چند استان دیگر هم متقاضی نصب این دستگاه بوده و درخواست آن را هم ارائه کرده اند و ما فعلا قصد داریم دوره آزمایشی این طرح را در تهران به پایان برسانیم تا بعد در خصوص آن تصمیم گیری کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر