بازدید 328080

خداحافظی با ساعت قدیم یا جدید!

«ساعت چند است؟ قدیم یا جدید؟» این دو پرسش سال هاست که در کنار هم قرار دارند و در نیمه نخست سال بیش از همیشه استفاده می شود. درست حدس زدید می خواهیم امروز از تغییر ساعت رسمی کشورمان بنویسیم قانونی که سال هاست در کشور در حال اجراست و به تازگی طرحی برای پایان دادن به این قانون در مجلس اعلام وصول شده است.
کد خبر: ۱۰۲۳۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 26 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، امروز ضمن بررسی تاریخچه این تغییر ساعت در کشورمان و تجربه دیگر کشورها، نظرات مخالفان و موافقان این قانون را نوشته ایم که خواندنش خالی از لطف نخواهد بود.

چرا ساعت‌ها به جلو و عقب می‌روند؟

بسیاری از کشورها از جمله ایران برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولاً یک ساعت به جلو می‌کشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری همخوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد. البته این اتفاق برای کشورهای استوایی که طول روز و شب شان در فصل های مختلف آن چنان زیاد نیست بی فایده است و هر کشوری به قطب نزدیک تر باشد به دلیل فاصله معنادار بین روز و شب، اجرای این طرح باعث کاهش بیشتر انرژی می شود.

اولین بار تغییر ساعت کجا اجرا شد

اولین بار ایده استفاده بیشتر از نور خورشید در سال 1784 در فرانسه مطرح شد تا شب ها شمع کمتری مصرف شود، اما پیشنهادی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور ارائه نشد و این پیشنهاد، برای اولین بار در سال ۱۹۰۷ در انگلستان مطرح شد که در آن مقطع هم عملی نشد، اما تغییر ساعت رسمی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ در کشور آلمان عملی شد. بعداً برخی دیگر از کشورها از جمله آمریکا، انگلستان و برخی از کشورهای اروپایی نیز دست به اقدام مشابهی زدند. علت جهانی شدن این اتفاق در آن زمان، کمبود شدید انرژی در اروپای جنگ زده بعد از جنگ جهانی اول بود.

تاریخچه تغییر ساعت در ایران

ساعت رسمی در ایران برای نخستین بار پیش از انقلاب اسلامی عقب و جلو رفت. بعد از انقلاب این روند به حالت تعلیق درآمد، اما در سال ۱۳۷۰ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی مجدد تصویب و اجرا شد. طبق آمار‌ها در آن زمان، مصرف برق تا حدی پایین آمد. البته این قانون در اسفند سال ۱۳۸۴ همزمان با ریاست جمهوری احمدی نژاد برای یک سال اجرا نشد که دلیل آن «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «نبود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تأیید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام شد. البته در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از آن زمان تا کنون همچنان ساعت رسمی کشور در اول فروردین هر سال به جلو رفته و ۳۱ شهریور به جای خودش بازمی‌گردد.

تجربه تغییر ساعت در دیگر کشور‌ها

کشور‌های مختلفی برای کم شدن مصرف انرژی و کم شدن هزینه روشنایی به تغییر ساعت اقدام کرده اند که تجربه تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

کاهش مصرف انرژی - آلمان: آلمانی‌ها در مطالعه‌ای نشان دادند که کل انرژی مصرفی در اروپا طی سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۳ دو برابر شده، ولی استفاده از انرژی برای روشنایی از ۲۵‌درصد به ۱۰‌درصد کاهش یافته است. در سال ۱۹۷۹ سیستم استاندارد (ST) مورد استفاده بوده و از سال ۱۹۸۰، تغییر ساعت مورد استفاده قرار گرفته و باعث کاهش ۹/۳‌درصد انرژی با تغییر ساعت بوده است.

بیشتر شدن مصرف سوخت - اتحادیه اروپا: بررسی اثر تغییر ساعت بر مصرف برق در ۱۵ کشور اتحادیه اروپا حاکی از آن است که مصرف انرژی کمتر از یک درصد کاهش یافته، اما تقاضای انرژی الکتریکی برای گرما ۹‌درصد افزایش داشته است. همچنین مطالعه فوق نشان داده این طرح باعث افزایش مصرف سوخت تا ۳/۰‌درصد بوده. به همین دلیل چند ماه پیش قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به تغییرندادن ساعت فصلی از سال ۲۰۲۱ میلادی به بعد رای مثبت دادند.

دیگر کشورها: ۷۲ کشور با استفاده از این طرح و تغییر ساعت در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند. البته درکشوری مثل انگلستان به دلیل این که نتوانست مصرف انرژی را کاهش دهد خیلی زود تعطیل شد، ولی بررسی‌ها در کره‌جنوبی در سال ۱۹۹۷ نشان داده که تغییر ساعت در تابستان مصرف برق برای روشنایی را ۱/۸‌درصد و مصرف برق برای تهویه هوا را ۹۵/۴‌درصد کاهش داده است.

مخالفان این قانون چه می‌گویند

برخی‌ها معتقدند جلو کشیدن ساعت‌ها که در قرن نوزدهم میلادی ابداع شده است، اکنون در قرن ماشینی بیست و یکم میلادی کارایی چندانی ندارد. همچنین برخی از محققان می‌گویند تغییر ساعت در قرن بیست و یک که تقریباً بسیاری از اماکن و مراکز در تمامی بیست و چهار ساعت شبانه روز مشغول به کار هستند، توجیه مناسبی ندارد. در بسیاری از موارد، حتی یک ساعت زودتر بیدار شدن افراد شاغل، به استفاده بیشتر از نور خورشید و استفاده کمتر از برق نمی‌انجامد، زیرا اکثر تجهیزات و حتی لامپ‌ها در محل‌های کار، بدون در نظر گرفتن زمان روز یا شب، روشن نگه داشته می‌شود. برخی مخالفان هم محقق نشدن کاهش مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و سردرگمی جامعه و هرج و مرج در روز‌های اولیه ماه را دلیلی برای پایان دادن این طرح می‌دانند. البته در میان این مخالفت‌ها تغییر در ساعت خواب و اختلالاتی که ممکن است برای انسان پدید آید هم دیده می‌شود.

موافقان چه نظری دارند

بیشترین نظر موافقان درباره اجرای این قانون، صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش حجم فشار وارد شده بر نیروگاه‌ها در زمان پر مصرفی است. آن‌ها معتقدند این قانون بسیار مفید است و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف برق، باعث افزایش بهره‌وری افراد از روشنایی روز می‌شود. همچنین آن‌ها تاکید دارند که قانون تغییر یک ساعته زمان رسمی کشور به جز کاهش مصرف برق باعث بهره‌برداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر و افزایش کسب و کار خرده‌فروش‌ها و رونق مسابقات ورزشی و دیگر فعالیت‌ها می‌شود. سخنگوی صنعت برق کشور هم به باشگاه خبرنگاران گفته که همه ساله تغییر ساعت باعث می‌شود عدد قابل توجهی یعنی حدود ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف انرژی را داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵۷
در مجموع جلو کشيدن ساعت کار خوبي است و من موافقم. از نظر اسلامي هم که تاکيد دارد شب ها زودتر بخوابيد و صبح هم زودتر از خواب بلند شويد نيز اين کار باعث زود خوابيدن و زود بلند شدن مي شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
تابستان؟ باعث دیر خوابیدن و برای نماز صبح بیدار نشدن می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
پیشنهاد بنده این است که ساعت را40 سال رو به جلو بکشند تا از کشورهای مترقی عقب نماییم.
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
در صرفه جوئی چه تاثیری داره وقتی پیشتر مشاغل آزاد، ساعت کار ندارند شبها تا بوق سگ کار میکنندو صبحها هم بدون توجه به عقب و جلو رفتن ساعت فقط بر اساس ساعت عرفی خودشان مشغول فعالیت میشوند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی در وضعیت حاضر مقرون به صرفه است و نگرانی از بابت مصرف بیشتر انرژی نیست. مصرف کنندگان خودشان رعایت بیشتری می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
چقدر نمازها با این کار ممکنه قضابشه مخصوصا با تغییر ساعت در تلفن های همراه چون خیلی ها با آلارم موبایل از خواب بیدار می شن.
هیچ زیانی و هیچ خسارت اقتصادی به هیچ وجه قابل مقایسه با از دست رفتن حتی یک نماز نیست.
مجلس انقلابی مشکلات را یکی پس از دیگری حل خواهد کرد. اولین مشکل مردم نام بزرگراه ها بود که حل شد. مشکل دوم ساعت است که به زودی حل می شود. نگرانیم مجلس با همین سرعت برای حل مشکلات پیش برود در سال های بعد هیچ مشکلی برای حل نباشد و مجلس بیکار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مجلس انقلابی......
متاسفم
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
و بعدش همه شون بیکار بشوند. روم به دیوار چقدر آینده نگرند مجلسی های ما. و البته فقط دنبال حل مسائل دبستانی هستند و مسائل مهم و بغرنج رو از دستور کارشون کلللللا گذاشتند کنار. . حالا که اینطوره یه فکری هم به حال این دستگیره در ادارات بکنند . . .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
انسان پست و کوچک همه چیز رو از دید خودش حل میکند نه بصورت واقعیت .
انصافا مرد باش و حرفات رو ثابت کن و ثابت کن که این مجلس اقدامات مثبتی نداشته و فقط چرندیاتی که میگی رو انجام داده.
تا کی میخواین چپاول گران رو با ایجاد حاشیه و تخریب نیروهای دلسوز در امنیت قرار بدین؟
مگه اروپا و آمریکا برا برجامتون کلی نقشه نکشیده بودن که با مصوبه خوب مجلس مجبور به عقب نشینی شدن ؟
مگه برا اشتغال و حمایت از تولید کلی مصوبه نداشتن ،
و کلی اقدامات خوب مجلس که با حاشیه سازی غربگدایان ، کارای خوب مجلس رو مخفی میکنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اقای ناشناس ۱۶:۲۲ یه دلیل درست حسابی بیار لطفا اگه میخوای ثابت کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
نیم‌ساعت‌بره‌جلو
اصل خبر چی بود؟
سر جدتون دست به این قانون نزنید. تابستونا ساعت 5 قدیم آفتاب میزنه. نه میشه بیدار شد رفت سر کار نه میشه خوابید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
سحرخیز باش تا کامروا شوی! نمیشه که تا لنگ ظهر بخوابی و بخوای خانه و ماشین در سطح اروپا داشته باشی! باید کار کنی
این تغییر باعث صرفه جوییی انرژی میشه که کشور ایران شدیدا به اون نیازمنده.
خواهشا این مجلس انقلابی به جای دنبال این طرح ها رفتن به حل مشکلات کلیدی جامعه بپردازه. این طرح رو یکبار هم در دوران آقای احمدی نژاد پیگیری کردن فهمیدن اشتباه بوده. یا آن صفت انقلابی رو از این مجلس بردارید یا دنبال اصل کار باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
هیچ تاثیری نداره! خود اروپایی ها هم دارن این تغییر ساعت را لغو میکنن
تهش چی لغو میشه؟!!! راحت شیم؟
نبوغ نمایندگان فاقد تفکر استراتژیک مجلس حداقلی!!!
تشكر ازمجلس انقلابي كه پيگير مطالبات دولت احمدي ن‍ژاد مي باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
سلام معلوم چه نقشه ای دارن اینبار با ساعت میخان اذهان رو مشغول کنن
وقت گذرانی های مجلس برای موضوعات بی ارزش که فقط نظرات یک گروه خاص را تامین می کند. قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت کماکان تورمی است.
یکی از بهترین مصوبات این مجلس می تواند خداحافظی با مصوبه جلو کشیدن ساعت در 6 ماهه اول سال باشد
ادارات و سایر مراکز اگر مشکلی دارند ساعت شروع کار خود را به 6:30 صبح تغییر دهند - لطفا با ساعت کاری نداشته باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
قشتگ معلومه چه کاره‌ای.
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
دقیقا بجای تغییرساعت، ساعت شروع کار ادارات و سازمان ها و شرکت های بخش دولتی و خصوصی را به صورت یکسان تغییر دهند
همه استدلال ها بر اساس حدس و گمان هستش .هیچ سازمانی دقیق ازدمیزان صرفه جویی انرژی آمار دقیق نداده و مطمئنا نخواهد توانست بدهد.چون مدیریت در مملکت یلخی و فاقد جنبه های علمی معمول در دنیا اداره میشه.باور ندارید از مسئولین بپرسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
وقتی هیچ کس نمیداند چقدر تاثیر داشته پس چرا اصلا چنین قانونی تصویب شده و مردم را گرفتار کرده؟
فقط لجبازی نباشد همین.
استفاده از نور خورشید در منازل بجای روشن کردن لامپ صرفه جویی خوبی در مصرف برق هست.در منزل من تا وقتی نور خورشید باشه خبری از روشن کردن لامپ ها نبست و به صورت طبیعی وقتی خورشید غروب میکنه لامپ ها رو رشن میکنیم و حداکثر 12 شب هم میخوابیم.یک ساعت برای کل کشور عدد بالایی در صرف جویی هست.
فکر کنم اروپایی ها و آمریکاییها توی برجام جدید بحث تغییر ساعت رسمی ایران رو مطرح کردن که مجلسیها سریع دست بکارشدن و میخوان قانون تصویب کنن که ساعت رسمی کشور ثابت بمونه!
ما ایرانی هاحتی توکارخدا هم دخالت می کنیم آخ چراباید ساعت تغییرمیدادن،خوب می شد بگن یک ساعت زودتریادیرتردراین ایام برن سرکار.
بجای مشغول کردن افکار عمومی به ساعت لطفاً به فکر معیشت مردم باشید
به نظرم یک خطای کوچک در الویت بندی نمایندگان محترم اتفاق افتاده . الان اینکه ساعت جلو یا عقب برود و یا 4 صفر از پول ملی برداشته شود و موضوعات مشابه مشکل کشور نیست . الان معیشت مردم و قیمت دلار و گرانی و عوامل موثر بر ان دغدغه مردم هست و انتظار می رود اینها مد نظر قرار گیرد . انشا الله
خداییش کاره یگه ای ندارید تومجلسِ؟....مادارین گشنگی میمیریم شما به فکر ساعت هستید...چرا یه طرح نمیزارید واسه معیشت مردم ....10ساله یارانه 45 هزار تومان خداییش چه فرض کردید مردمو ..ناسلامتی مسلمان هستید
مشکلات حل شد
برای تغییریک ساعت چه هزینه‌های انجام می شود . نابغه ها نمی توانند تصمیم بگیرند . تصویب بشود و یا نشود برای زندگی مردم هیچ فرقی نمی کند فقط ساعت کاری نمایندگان پر شده و حقوق چند ده میلیونی را به جیب زدند . در زندگی مردم مشکلات بیشتر از ساعت دارند
من از این مجلس بسیار سپاسگزارم که حد اقل دست به کارهایی که تخصصش را ندارد نمیزند و در اندازه قد وقواره اش عمل میکند
در زمان احمدی نژاد دو سال این قانون تعلیق شد نه یکسال 1385 و 1386 که با دخالت مجلس در سال 1387 مجددا قانون مراعات گردید
به تازگی طرحی برای پایان دادن به این قانون در مجلس اعلام وصول شده است) احمدنژاد یعنی پایداری چی و پایدارچی یعنی احمدنژاد
خدا کنه این مشکل حل شه چون تنها مشکل تو زندگیه منه
اگر به دور از احساسات صحبت کنیم می بینم که ساعت یک امر قراردادی است. به نظر می رسد بهترین کار این است که فقط نیم ساعت برای همیشه جلو کشیده شود تا : ۱- اختلاف ساعت تابستان و زمستان زیاد محسوس نباشد. ۲- از همه مهمتر با ساعت جهانی روند می شویم. بجز ایران و افغانستان تقریبا تمام کشور های دنیا ساعت روند دارند .در این صورت در ارتباطات جهانی هم دچار مشکل ساعت نمی‌شیم.ساعت یک کار قراردادی است.می شود این کار را کرد
خوب چی؟
یعنی موضوعی مهمتر توی کشور وجود نداره که مجلس دنبال کنه؟!!!!!
سال اول احمدی نژادی این کار کرد 8 میلیارد دولت ضرر خورد. مگه یادتون نیست. الانم وقت باید غربی. شرقی باشه. فاصله طلوع خورشید از زاهدان تا تبریز یک ساعته. تا کی. بی تدبیری
واقعا کار مزخرفیه شبهای طولانی زمستون رو طولانی تر میکنه.
پاسخ ها
M.r
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
به زمستان چه ربطی داره
مجلس ما فقط دنبال حل مسائلی هست که قبلا یه بار حل شده. و البته دنبال حل مسائل دبستانی و ساده هستند . یه وقت خدایی نکرده خسته نشوند با این همه زحمت. با این دست فرمون پیش برند مسائل حاد دنیا رو تا چند ماه آینده حل میکنند و میرند خونشون؟ خونمون ؟ خونتون؟ .....
بعد از یک عمر یه اتفاق خوب قراره تو این مملکت بیفته، مگه باید همه مصوبات فقط در مورد شکم و هسته ای و درگیری حزبی باشه. ثابت شده تغییر ساعت هر ۶ ماه باعث افزایش احتمال سکته می شه. تو رو خدا تصویب کنید تا مردم حداقل در این یک مورد بدون سردرگمی و استرس زندگی کنند.
این مجلس انقلابی کارش فقط گند زدن به همه چیزه
برای کشورهایی خوب است که اقتصاد دارند برای ما تفاوتی نمیکند کار مفید کارمندا محترم در روز کمتر از نیم ساعت است
جالبه 6 ماه اول ساعتو میکشن جلو بعد که هوا گرم میشه واسه کمبود برق ساعت کار ادارات یک ساعت زودتر شروع میشه
واسه این خبرها خوب کامنت رو باز میذارید.
آقایان مجلسی یه فکری هم برای موتورسیکلتها بکنین موتوری که دو میلیون بود الان میگند 25 میلیون 30 میلیون هیشکی اصلا فکرشو هم نمیکرد موتور این همه قیمت بخوره
ساعتکاری‌روعوض‌کنید
باید رفت و آمد خودروهای شخصی از ساعت ۸ شب منع شود تا مردم عزیز ولگردی شبانه را کنار بگذارند و بنیاد خانواده محکم شود و مصرف انرژی کاهش یابد
مجلس محترم اولویتهای کشور یادش رفته موضوعات تبلیغاتی رو به وقتش کار کنین میدونین هر دقیقه هزینه مجلس عمر نمایندگان و عمر مردم این سرزمیتن چقدر ارزش داره
اگه پس و پیش کشیدنساعت رسمی کشور توسط یه مشت نماینده بیکار عمل انقلابیه واقعا برات متاسفم اگه شما کاین نماینده گان بیکار کمی فکر کنند میفهمند در گرمای چهل پنجاه درجه تابستون در ادارات تا ساعت دو نیم چقدر برق مصرف میشه پس آقایون نماینده انقلابی به قول بعضیا قبل از طرحهای مزخرف با اهل فنودر این موضوع با مدیریت شرکت برق مشورت کنید هرچند شما عقل کل هستید ویه تنه برا دنیا تصمیم میگیرید
من میگم اصلا اینا باید بکشن کنار
واقعا متاسفم مجالس به جای رسیدن به امور اساسی افتاده دنبال چه کاری همه دنیا می دانند جلو کشیدن ساعت چقدر مفید هستش حالا اینا دارن انتقام شخصی می گیرند وضعیت کشور رو نمی بینند معلومه مجلس در راس امور نیست
کشیدن ساعت به جلو کار واقعا درستی هستش نمی دونم چرا با روان مردم بازی می کنند دنبال چی هستید
یه سوال فنی دارم ایا تمام مشکلات و بدبختیای ملت تموم شده و فقط مشکل ساعت مونده ک باید حل بشه؟؟؟؟؟؟
ساعت زمستانی و تابستانی طرحی کاملا بی فایده است که هزینه آن استرس و ناآرامی مردم است که این خود باعث به هم ریختن ساعت بیولوژیک و باعث انواع بیماریهای "روان تنی " میشود، چرا برنامه زندگی با برنامه طبیعت باید تضاد داشته باشد
هشتاد درصد جامعه با تغییر ساعت تفاوتی در نحوه انجام کارشون ایجاد نمیکنند پس بهتره ساعت ثابت بمونه وادارات شروع کارشونا یک ساعت زودتر شروع کنند بدون اینکه ساعت یه ملت را تغییر بدن
بهتر بجایی اینکه اول هرسال یکساعت به عقب بکشند نیم ساعت عقب بکشند واول پاییز دیگه تغیر ندن وهمیشه ثابت بمونه نیم ساعت عقب کشیدن ساعت تاثیری نداره ومردم اذیت نمیشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اول سال ساعت را جلو می کشند عقب نمی کشند.
تمام مشکلات ما با این طرحهای صد من یه قاز حل شد ؟ این مجلس فقط با مطرح نمودن ا ینگونه از طرحا می خواهد وانمود کند ، مجلس انقلابی در حال کار و تلاش بوده و در آخر به مردم گزارش کار بدهد ، غافل از خروجی آن ؟
این دولت هزاران بلا سر مردم بیچاره آورده مهم نیست ساعت قدیم یا جدید باشه به قدری گرفتاری داریم که به اینا وقت نمیشه فکر کنیم
بجای تغییرساعت، بهتراست زمان شروع
بکار ادارات ،سازمانها و......را تغییردهند.
کاش به جای اینکه تو فکر تغییر ساعت بودید یه خورده رایانه رو ببخشید یارانه رو میبردید بالا ده ساله ۴۵۵۰۰مونده نمایندگان زحمتکش مجلس عرق ریزان و له له زنان فقط به فکر تغییر ندادن ساعت هستند خدااااااا قووووووووتتتتت زحمتکش
ای کاش مهارت و توانایی افراد را ارتقاء می دادندمن خودم کارمند هستم به والله افرادی در کنار خودم می بینم که نبودنشان برای مردم و جامعه مفیدتره تا حضورشان. اگه ادارات از شر این آدم ها نجات پیدا کنه بهترین صرفه جویی و بهینه سازی محسوب میشه
تغییر دادن ساعت رسمی کشور یک کار منسوخ و بیهوده است و موجب هدررفت انرژی و افت مداوم شبکه برق در کشور میشه! بخصوص در اول پاییز که هوا زودتر تاریک میشه! ولی تغییر ندادن ساعت موجب صرفه جویی در مصرف انرژی میشه و باعث جلوگیری از هدررفتن انرژی و افت جریان و قطعی مداوم برق میشه!
بلخره نمایندگان مجلس یک کار درست تو عمرشون انجام دادن! و به امید آنکه این طرح تصویب شود.
یه چیزش خوبه مجلس از بیکاری در میاد بلاخره چیزی برای عنوان پیدا کردند مملکتی که نه صنعتی داره نه پیشرفتی هیچ چیز مثبتی نداره چه فرقی میکنه ساعت عقب باشه یا جلو اصلا ساعت و 5ساعت جلو بکشید یا عقب هیچ تاثیری ندارد
این مجلس احمدی نژادی اقلیتی ....

۶۰۰ مگاوات یعنی دو تا نیروگاه بزرگ!!!
دوباره اول سال بانکها ۴ صبح ادارات ۵ صبح. ...

یعنی مجلس باید امضا کند برق در تهران کم شد و بسوی خاموشی رفت ابتدا برق ساختمان مجلس در گرمای تابستان کلن قطع شود.
اول معیشت بعد به فکر ساعت مشکلات مردم حل کنید ساعت چه 1ساعت جلو جه 1ساعت عقب نون نمیشه
ول کنید بابا ساعتو فکر مردم باشید دارن از گشنکی میمیرن
با سلام ما باید قبل از کشورهای اروپایی دست به لغو این قانون میزدیم همان زمان که احمدی نژاد میخواست این کارو بکنه نباید مجلس جلوشو میگرفت حالا دیگه وقتشه این قانون لغو بشه خداکنه خیلی از قانونامون اصلاح بشه اگه لازمه حذف بشه به امید اون روز، در ضمن مسئولین محترم اگه اجازه بدن جوانان بیایند جاشون که همون طور که علم ۵ سال پیش تغییر میکنه نسل جوان هم علم و دانش و ایده و خلاقیتشون خیلی بهتر از اونها هست امیدوارم مسئولین بفمند. متشکرم
خدا رو شکر که ریشه تمام مشکلات کشور کشف شد انشاءالله به حول و قوه الهی و صرف ساعتی ۱۸ میلیون برای جلسات مجلس انقلابی اوضاع خوب میشه راستی مجلس عزیز از واکسن کرونا چه خبر ؟؟؟
الان مشکل فقط تغییر ساعت؟؟؟؟
این باید شب یلدا درست می شد
به نظرم عقب کشیدن ساعت خیلی بهتره
تورا به خدا این ساعتو بردارین!همش استرس!اگر برش دارن خیلی خوبه
خدا كنه ساعت ثابت بشه
بهترین دغدغه یا بحث های داغ از جمله بی کاری جوانان و هزینه های ازدواج و.... را ول کردن چسبیدن به این بحثا که سرو تهش به هیچ جا ختم نمیشه واقعا که طبقه بالارو دادین اجاره...
کل مشکلات مملکت ما ساعت است وباید به کشف کننده این مشکل جایزه نوبل داد
تغییر ساعت ، شیوه و کار بسیار نادرستی است. سوای اینکه اثرات مثبتی در مصرف دارد یا خیر که با تجربه شخصی می توان گفت تاثیر قابل ملاحظه ای ندارد اما قبل از اینها روح و روان آدم ها رو برای مقطعی دچار اختلال و آشفتگی می کند. شاید به استثنا افرادی که محرک ها و تغییرات تاثیر کمی در روحیات آنها دارد بعبارتی بی تفاوت هستند.
اروپا کم کم داره قانون تغییر ساعترا متوقف می کننه به دلیل اسیبهای جسمی و روانی که انسانها وارد می کنه.
طرح مجلس طرح خوبی هست. تغییر ساعت فقط باعث افزایش بیناریهای قلبی وعلل الخصوص سکته های قلبی می شود وبسبار مضر هست
کاربسیارخوبی است چون هیچ تاثیری نداره فقط مردم سردرگم میشوند. بجای تغییر ساعت . ساعت کاری ادارات را تغییر دهند بهتر است و همان کاربرد رادارد. دکتر به پیر زن گفت فشارخونت ۱۲است پیرزن پرسید ۱۲جدید یاقدیم
واقعا خسته نبآشن این مجلسی های دلسوز
بقولی آقا شما جیب ما را نزنید نمی خواد به ما کمک کنید
شماها کاری نکنید مشکلات توسط
این مردم زحمتکش و با غیر ت حل میشود.
اخه دستکاری ساعت من نمی فهمم یعنی چی خوب بابا توشش ماه اول سال که روزها بلندتره مثلا بجای اینکه ساعت8بیاند سرکار بگید ساعت هفت بیایید چه نیازی به تغییر ساعت خدادادی که مطابق با فطرت انسانهت واوقات شرعی هست دارید؟
روز اول فروررین میره جلو ولی ۳۰ شهریور میاد عقب

.کسی متوجه نشد اشتباه نوشتن
خواهشن ساعت دیگه دسکارنکنید
به جای این کارا در نیمه اول یک ساعت زود برن سرکار ولی ساعت ثابت باشه
از بیکاری نمیدونین چیکار باید بکنین. این قیمت‌ها رو کنترل کنین. باساعت چه مشکلی دارین. همه مشکلات حل شده. مونده ساعت
سلام
خدا پدرو مادر بانی این گار را بیامرزد.
حتی تنظیم غذا خوردن و نماز و...را به هم زده بود
در فروردین دانش اموزان هوا تاریک بود که از خانه خارج می شدند.
این طرح زمانی که تلویزیون تا ساعت ۱۲ شب برنامه دتست کارایی داشت الان شب وروز برا مردم معنی ندارد بیشترشان تاصبح بیدارند.
کارمندان وارباب رجوع سردر گم بودند.مردم دچار نوعی مشکل روانی می شدند مخصوصا افراد میان سال به بالا
همون نظر اولی ، آقا چه کاریه ، راست میگه نیم ساعت جابجا کنن دیگه دست بهش نزنن ، خدایی سالهاس تو این فکر بودم ، ایول داری اولی ، مخ فقط خودت ، مطمعنم نظرای خوب دیگه ایی هم داری باید از اینطور مغزها استفاده کرد
طبق روال هر سال خوبه
حالا تمام مشکلات مملکت حل شد چسبیدین به ساعت ؟
خدایش خداهم نمی دانسته ساعت چطوری تنظیم کنه که آقایون ساعت رادستکاری می کنند یا خبری هستش....
اگر ساعت دست من میدادن باطریش ازروش ورمیداشتم تااصلا هیچ حرکتی نکند ،،،،
انشاالله مجلس محترم تصویب کنند دیگه به ساعتها دست نزنند به خدا دو ماه اول سال که ساعتها رو جلو می کشند تمام مردم عصبی میشوند من کارمند بانک هستم اوایل فروردین و اردیبهشت هر سال با این مورد برخورد میکنم باور بفرمائید هیچ تاثیری در مصرف انرژی ندارد چه فرقی میکنه یک ساعت چراغها رو زودتر روشن میکنند چون تا دو ماه اول هوا تاریک میباشد از آنطرف هم دیر خاموش میکنند ساعت خواب وبیداری مردم بهم میخوره استرس بالا می ره کم خوابی باعث سکته میشه اونایی که می فرمایند برای نماز صبح بیدار میشوند فرقی نمیکنه اونی که میخواهد نماز بخواند بیدار میشود و اونی که نماز را سبک میشمارد بیدار نمیشود انشا الله برا همیشه این مشکل حل بشود
کسی که نماز خونه با ساعت کار نداره با اذان کار داره هر زمان بگه بیدار میشه و قبل از طلوع خورشید بیدار میشه نمازش رو می خونه اون کسی که نماز را سبک میشمارد ساعت رو بهونه کرده کشیدن ساعت به جلو فقط مردم رو به دردسر میاندازه و بس
مشکل مردم ایران فقط همین ساعت‌ هست آیا
هرچیزی که گرون میشه میگن تحریم
برنج تولیدخودمونه توی نصف سال دوبرابرشد
گوجه مرغ ایناهگ وارداتین آیا
ول کنیداین بحث های الکی رو
به فکر مردم باشید
مردم نون شب ندارن بخورن اونوقت میگیدساعتومیخوان فلان کنند
خجالت داره بخدا
زمان احمدی نزاد تغییر نکرد به خدا پوست ما کارمندا کنده شد اگه ساعت شروع کار رو تغییر بدن اره مشکلی نداره اما اینو بدونید بدن با طول شب و روز حالتش عوض میشه و ما که کارمندیم درک میکنیم نه اونایی که ساعت ۹ یا ۱۰ میرن مغازه
حیف حقوق که به این بیکار ها میدن
اگرعقب جلوکردن ساعت‌ مشکلات روحل میکنه هرروز عقب وجلوش کنیدتامشکلی نباشه
خجالت بکشین باافکارتون مردم نون شب ندارن میگین ساعت فلان کنیم
با رویه قبل از این برنامه موافقم ،دغدغه قدیم و جدید را بر دارید.
در زمان آقای دکتر احمدی نژاد این طرح ملغی شد ولی با مخالفت نیز در پیش بود این برای کشورهای دقیق است نه اینجا که شب و روز آدم گم می کنه و باعث سر در گمی می شود
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
دکتررررررررررررررررررررررررررررررررررر احمدی نژاد
آزه؟
لطفا نظرات فنی بلد نبستید تحلیل های سیاسی ندین .
واقعاً کار درستی هست که ساعت تغییر نکند و ساعات شروع کار تغییر کند.
حالا سخت نگیرید مجلسی که از ساعت شروع کنه انشاءالله به اقتصاد و هسته ای و... هم میرسه
مشکل ایران باعقب یا جلو کشیدن⌚۱۰۰سال دیگه درست نمیشه تا زمانی که اوضاع این خاک آریایی و ملت ایران همین باشه .....
مشکل ما الان اینه که مشکلی نداریم نماینده هام دیگه حوصله شون سر میره
ما از خیر تغییر ساعت گذشتیم هرچند که گند می زنه به مملکت فقط مشخص می کنه که نمایندگان از اول تا الان در حواشی هستند نه در اصل . در این چهل سال گذشته اگر هر رئیس جمهور فقط یک کار انجام می داد الان مشکلی نداشتیم مشکل الان مملکت اینه که یا مسئولین یا بستگانشان دزدند و به فکر ۸ سال مسئولیتشان هستند که آنقدر بچاپند قبل از اتمام مسئولیت. یه سوال. آیا این بود زندگی که مردم براش انقلاب کردند این قولی بود که رهبران داده اند . فقر بی کاری اختلاس بدبختی گرانی . بی پولی . آیا این هدف انقلاب بود . از اسلام هم فقط اسمی مونده و لباسی
کشور ما پهناور است و اگر ساعت جلو کشیده نشود اواخر بهار و اوابل تایستان اذان صبح در نقاط شرقی مانند مشهد حدود ساعت 2:35 صبح خواهد بود. پس نکنید این کار را
مردم شانس اوردن جلوکشیدن ساعت همزمان با تعطیلات نوروزه وگرنه فقط از شدت استرس میزان تصادف وسکته قلبی راحت دوبرابر میشد .
به نظر بنده جلو کشیدن ساعت بزرگترین اشتباهه شاید چند دلیل برای جلو کشیدن باشه ولی هزار دلیل برای جلو نکشیدن وجود داره
اون کسی که تو محل کارش کار دزدی میکنه وبقولی زیر کار در میره وکار مردمو راه نمیدازه حقوق یامفتی هم دریافت میکنه براش فرقی نداره ساعت بره جلو یا بره عقب چون تو خون و ذاتش دردی هست وادامه میده
در این مورد خیلی خیلی کار عاقلانه ای انجام میدید
اگر جابجا کردن عقربه ساعت برای جلوگیری از اتلاف برق است حرف گزافی است
مجلس ها بیکارهستن توایران همه چیزدرست شده بودفقط مانده بودساعت اونم حل کردن دست شمادردنکنه زحمت کشیدن...عجب بیکارهستن باباگرانی مردم رارنگ میده یه فکربه گرانی کنید
ادارنیروی انژی امسال شمارا می کشه دست نزنید به ساعت
به نظر من تغییر ساعت رسمی دردو فصل اول سال موجب آشفتگی نظم‌ خواب مردم می شود وضرری که جامعه از بابت عواقب روانی این کار می شود بسیار بیشتر از فواید مادی این طرح است
کارمندان باساعت قدیم میرن سر کار باساعت جدید میان منزل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
کدام اداره یا سازمانی رو میدونی که اینجوره؟
ساعت چند میرن و چند برمیگردن؟
بهترین کار ممکن هست ثابت شدن ساعت
ساعت رسمی کشور ایران ثابت باشد بهتر است
مردم از سردرگمی در می آیند
ساعت بهاری و پاییزی چندان نقشی در مصرف انرژی ندارد
ثبات در ساعت رسمی کشور خواسته ی مردم ایران می باشد
طرح خوبی است که ساعت رسمی کشور در طول سال ثابت باشد
والا تو مجلس یه مشت بی سواد با مدارک جعلی جمع شدن فقط فکر پر کردن جیب خودشون هستن نه فکر مردم البته کسایم هستن فکر مردم باشند خدا آجر آخرت بهشون بده ولی بقیه نمی‌زارن سنگ میندازه جلو پاشون
بابا اینااین‌کارهن
با سلام
اقای مسعول
اقای رییس مجلس چی میگین ب خودتون
مردم دارن از گرسنگی و بی پولی و بی کاری و تورم و گرونی دارن لح میشن ب داد مردم برسین
ن اینکه الکی بشینین مجلس ماهی نفری چند میلیون حقوق بگیرین سرماه رسید بگین یه کارمفید کردیم ازسال فلان این و فلانی ها نمیتونستن تصویب کنن بلخره ما تصویب کردیم زمان جلو عقب کشیدن ساعت فصلی رو واقعا متاسفم برای همچین مسعولینی که اریم رو ب فلاکت کشیده میشیم قیمت ها ک ساعت ب ساعت بالا میره کاری برای این گرونی کنین نه ساعت
چرا باید فقط من بفهمم , از بچگی تا حالا میگم نیم ساعت بین جدید و قدیم , فهمیدن زیادی باعث آزار آدم میشه.....
بچه ها گول نخورید این طرح مجلس به ضرر مردمه باید پول برق بیشتری بدی درآمد دولت رو بالا میبره
نماینده شهرمن خسته نباشی ساعت عقب جلو شدچه بهای به حال مادارد
همه چی حل شد حالا موند ساعت که اونم داره حل میشه!!!!
این دولت و مجلس ماشالا ندارن؟؟؟
بجای جابجایی ساعت رسمی به نظر من ساعت کار ادارات و مدارس دانشگاهها و اصناف را در ۶ ماه اول و دوم جا بجا کنند.بطور مثال ۶ ماهه دوم خورشید دیر طلوع می کند پس بهتر است ادارات بجای هفت و سی دقیقه ساعت ۸ یا هشت و سی دقیقه باز شوند و در بهار و تابستان مثلا هفت صبح که هوا هنوز خنک است شروع بکار کرده و زودتر هم تعطیل شوند.با توجه به هنه گیری اینترنت و تلویزیون ۲۴ ساعته عملا با تغییر ساعت صرفه جویی در مصرف برق اتفاق نمی افتد
یک عده بیسوادهیچ کاره میخوان دست به کاربزرگی بزنن..احمقها...
ضربه ای که این کار به کشاورزان زد قابل جبران نیست چون که قنات را نمیتوان خاموش کرد ولی چاه عمیق برقی یادآوری را خاموش میکنند.تداخل ایجاد میشود وباعث نزاع ودرگیری وقتی قتل شده درروستا ها....بیخیال باید بهتر است.مشکل کشور جای دیگر است که ازحوصله هشتاد ساله ها خارج است.
واقعا جای تاسف داره. مجلس به جای توجه به نکات اصلی اجتماعی ، اقتصادی ،معیشتی و سیاسی داره دست رو چیزهایی می زاره که نه تنها جز ضروریات نیست بلکه صرفه جویی های منابع انرژی رو هم در وجود خودش داره. ای کاش بیشتر بیندیشیم. من هم از همینجا پیشنهاد می کنم نمایندگان محترم مجلس بنابر عضویت کمیسیون روزی یک ساعت مطالعات تطبیقی کشورهای موفق را در برنامه کاری داشته باشند تا دچار روزمرگی نشوند
خب که چی
سلام، وسط رو بگیرن و تمام
نه یکساعت بکشن جلو نه عقب یکبار نیم ساعت اختلاف رو اجرا کنن و ثابت بمونه اینهمه هم خودشون و مردم رو اذیت نمیکنن.
وقت تابستانی مناسب کشورهای اروپایی با هوای معتدل هست و نه کشورهای گرمسیر مثل ایران
بعد از غروب آفتاب مردم برای خرید و تفریح از خانه خارج می شوند
هیچ مقیاسی که نشان بدهد این تغییر ساعت باعث صرفه جویی در انرژی میشود وجود ندارد
تابستون آدم که می ره خونه مثل جنازه می افته . نه خواب کافی داره و نه به خانواده می شه رسید . هیچکی هم عصاب نداره تاچیزی به کسی می گی پاچه آدمو می گیره چرا چون تا غروب سگ دو می زنه . نمی دونم چرا این کارو کردن شاید می خواستن همرو رو به جون هم بندازن
تمومش کنید بابا هی بکش پائین بکش بالا!یه مجلس میگه باشه یکی میگه نباشه.
سلام الان چطور برای کرونا ساعت کار و تغییر میدن تو نیمه اول سالآبهتره از اردیبهشت تا ابان) ساعت شروع کار 6.5 صبح باشه و خود ساعت را تغییر تدهند
اگر ساعت تغییر نکند که نمی شود توپاییز وزمستون دانش آموز اول ابتدایی دانش آموز دختر باید توهوای تاریک بلند شه توکوچه وخیابون راه بیفته می دونید امنیت سلب میشه این چه آدم بی فکری نشسته این طرح بی معنی را اده تا مثلا یه آدم احمق نگه ساعت قدیم یاجدید.فکرنمی کنید هزارویک جور مشکلات درست میشه. به جای این فکرهای مسخره بشین فکرکن چکار کنیم دانش آموزان وجوونهامون به سمت مواد مخدر نرن،
ساعت بیولوژیک بدن با این تغییرات ساعت همخوانی و وفق ایجاد نمیکند و باعث سکته های قلبی میشه
خدایش یه چیزی میگم کمی فکر کنید روش

واقعا فکر نمی کنم تغییر ساعت توی ایران صرفه داشته باشه
چون مردم صبح می رن بیرون تا شب سر کارن
کارمند هم سر کار لحظه ای حاظر نیستند از کولر دل بکنند حالا هم که سر کارا کولر گازی هم هست
معمولا کسی خونه نیست پس دل کمتر میسوزنند و بیشتر از انرژی استفاده میکنند
ولی اگه خونه باشند چون مجبورا هزینه ی انرژی برق را پرداخت کنند پس با دقت بیشتر انرژی را مصرف میکنند
طرح آزاردهنده ایست انشاله برداشته شود.
از مجلس حداقلی بیش از این نمی توان انتظار داشت چون انها در قد قواره قانون گذاری برای مشکلات اساسی کشور نیستند
تغییر ساعت از همه لحاظ به ضرر مردمه زمانهای اذان و نماز و خصوصا در ماه مبارک رمضان برای بیدار شدن در زمان سحر که یک ساعت کمتر می خوابیم و به محض اینکه افطار میکنیم ساعت شده ده شب اوایل فروردین تا ۲۰ اردیبهشت هوا تاریک است مجبوریم چراغها رو روشن بگذاریم و شبها بجای اینکه ساعت ۱۱ خاموَش کنیم ۱۲ به زور خاموش میشه فرزندانمان باید صبح در حالیکه هوا تاریک است به مدرسه بروند در شهر ما زنجان به خاطر اینکه هوا تاریک بود یک سگ به دانش آموز حمله و زخمی کرده بوده که الان هم آثارش در صورتش قابل مشاهده است تمام مردم تا بیایند به این ساعت عادت کنند سه ماه طول میکشد و عصبی و ناراحت هستند خداوند به نمایندگان این دوره توفیق خدمت بدهد که به فکر مردم هستند از همه لحاظ چه معیشت چه سلامتی امیدوارم برای همیشه این طرح لِغو شود و ساعتها سرجایش بماند خواهشها در امورات خداوند دستکاری نکنید چون مصلحت را او میداند نه بشر دکتر جواد هستم از پایتخت شور و شعور حسینی زنجان
آخ ک ی عمره فکرم درگیر همینه ک این چ کاریه ی بار بره جلوباز بعد شیش ماه برگرده سر جاش، صب میرفتیم مدرسه هوا تاریک بود، بابا وقت همه چی بهم میخورد، خدا پدر و مادرتونو بیامرزه یکی عقلش رسید بالاخره
ساعت باید ثابت باشد .من ساعت ۴صبح باید بیدار بشم .ساعت که به جلو میبرن یه ساعت زودتر میشد یعنی ساعت ۳ صبح میشد مغز من دیگه خسته شده چون بدن در شش ماه دوم سال ساعت ۴ صبح بیدار میشده حالا درسته یه ساعت میرد جلو ولی میشد در اصل ۳ صبح وزمان هم دار میدود وقت کم میاری خدا وکیلی اینکار نکنید بذارید ثابت باشد .من در نیمه اول سال بیشتر مرخصی و غیبت دارم تا نیمه دوم سال
مجلس محترم اگرمیخواهیدکاری برای این مردم کنیدمثل احمدی نژادبه نرخ روز۴۵دلاریارانه بدین چون زمانیکه آقای احمدی نژاد یارانه داد دلار۱۰۰۰تومان بود الان۴۵دلار با احتساب تورم چقدرمیشه دردمردم بی نونی یه نه ساعت وکیل ملت توخودبهترمیدانی
ای بابا عوض نکنید دیگر عادت کرده بودییم
عوض نکنید ساعت بیولوژیکی بدنم داغون شدهه عوض نکنیدد
نباید ساعت را عقب جلو کنند.راندمان و کیفیت زندگی ۸۰ ملیون نفر کاهش مییابد.
اونسالی که احمدی‌نژاد ساعت رو جلو نکشیده بو، بجای ساعت ۶ صبح، ساعت ۵ صبح خورشید وسط آسمون بود و ساعت ۹ صبح تو خوزستان اوج گرما شروع میشد. یه چیزی بوده که ساعت تابستانی بوجود اومده اونوقت هر موقع یکی از راستیها رییس دولت شده اولین کارش عدم تغییر ساعت تو فروردین سال اول ورودش بوده. مردم گیج میشن دیگه چه صیغه ‌‌ایه دیگه؟ الان همه موبایل دارن وقتی تنظیمات ساعت موبایلت رو رو حالت اتوماتیک بذاری و ساعت تابستانی رو هم تیک بزنی عمرا گیج و سردرگم هم نمیشی. والسلام.
من مخالفم ساعت جدید
توروخدا ساعت جدید نکنید
توکل برخدا
من نمیفهمم چرا تو هیچ کاری نظر مردم و نمیپرسن یعنی مردم ایران خودشون نمیدونن چی به صلاحشونه چی به ضررشون؟؟بابا این کار صد سال پیش توسط روباه پیر اجرا شد دیدن مردمشون از لحاظ روانی به هم میریزن گذاشتنش کنار.اما ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم.اگه راست میگین نظر مردم و در این مورد بپرسین بعد اجرا کنین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم