بازدید 24208
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

مرد تانکی؛ یک قهرمان ناشناس / تراژدی نمایش هوایی فارن‌بورو / تصرف آتتو، نبرد در قلمرو آمریکا / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس / امضای پیمان ورشو

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ 26 December 2020

مرد تانکی؛ یک قهرمان ناشناس / تراژدی نمایش هوایی فارن‌بورو / تصرف آتتو، نبرد در قلمرو آمریکا / تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ / هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس / امضای پیمان ورشو

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


مرد تانکی؛ یک قهرمان ناشناس

در اعتراضات میدان تیان‌آن‌من، که از ۱۵ آوریل ۱۹۸۹ با اعتراض دانشجویان شروع شد و با مشارکت عده کثیری از چینی‌ها ادامه پیدا کرد، مردم به بی‌ثباتی اقتصادی چین و سرکوب‌های حزب کمونیست و فساد حکومتی اعتراض داشتند. نیرو‌های مسلح چینی با قتل و کشتار وسیعی از مردم (۲۴۱-۲۶۰۰ نفر) در ۴ ژوئن ۱۹۸۹ شدیدا این اعتراضات را سرکوب کردند و به آن خاتمه دادند. مرد تانکی یا معترض ناشناس، لقبی است که رسانه‌ها به یک فرد ناشناس چینی داده‌اند که صبح روز پس از سرکوب اعتراضات میدان تیان‌آن‌من در جلوی ستونی از تانک‌های تایپ ۵۹ چینی در حال حرکت قرار گرفته و برای مدتی جلوی حرکت آن‌ها را گرفت. اطلاعات کمی در مورد این مرد و سرنوشت او در دست است. بر سر اینکه آیا چهار نفری که می‌آیند و او را از محل دور می‌کنند، مردمی عادی بودند یا نیرو‌های امنیتی چینی نیز اختلاف نظر وجود دارد. کمی پس از این رویداد، روزنامه ساندی این مرد را یک دانشجوی ۱۹ ساله به نام وانگ وِیلین معرفی کرد، اما صحت این ادعا اثبات نشده است. از آن زمان شایعه‌های زیادی در مورد این فرد و احوال او سر بر آورده، ولی برای هیچ‌یک مدرک کافی ارائه نشده‌ است.

 


تراژدی نمایش هوایی فارن‌بورو

در جریان نمایش هوایی فارن برو در سال ۱۹۵۲ یک هواپیمای دی هاویلند ۱۱۰ در اثر نقص فنی سقوط کرد و ۲۰ تماشاچی و خلبان آن جان دری کشته شدند. این هواپیما که نسخه اولیه بود، بعد‌ها با رفع نواقص تبدیل به دی هاویلند سی ویکسن شد که تا سال ۱۹۷۲ قسمتی از ناوگان هوایی بریتانیا بود.

 


تصاویر کمیاب از نبرد استراسبورگ

شرح نبرد و تصرف شهر استراسبورگ از یک قطعه خبری از دوران جنگ جهانی دوم که در آن راوی توضیح می‌دهد نیروهای متفقین چگونه در مسیر تصرف آلمان این شهر مهم فرانسوی را از اشغال آلمان‌ها نجات دادند. تصاویری از نبرد و تصرف مناطق اشغال شده و به اسارت گرفتن نیروهای آلمانی اشغال‌گر و واکنش مردمی که آزاد شده‌اند. در بین تصاویر آنچه بیشتر به چشم می‌آید، استقبال سرد اهالی لموز از نیروهای متفقین است که راوی توضیح می‌دهد به دلیل نزدیکی جغرافیایی به مردم آن در هویت ملی خود دچار سردرگمی شده‌اند. برای نخستین بار با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


هشت اتفاق تاریخی مهم کریسمس

کریسمس روزی است که مسیحیان در آن به دنیا آمدن عیسی مسیح را جشن می‌گیرند. این روز که در سرتاسر دنیا روز شادی و جشن است، مصادف با وقایع گوناگون و تلخ و شیرینی در تاریخ دنیا بوده که لیست هشت اتفاق مهم‌تر آن را در این ویدیو همراه با تصاویر جالب از آن وقایع می‌توانید ببینید.

 


تصرف آتتو، نبرد در قلمرو آمریکا

در جریان جنگ جهانی دوم، تنها یک نبرد در قلمروهای ایالات متحده آمریکا رخ داد؛ نبرد آتتو در جزیره آتتو که در قلمرو ایالت آلاسکا است. در جریان جنگ جهانی دوم تحت تاثیر فرهنگ نظامی‌گری غالب آن زمان ژاپن، باور ارتشیان ژاپن این بود که مرگ در نبرد بهتر از تسلیم شدن است؛ آن‌ها به این کار گیوکوسای می‌گفتند که در معنی یعنی جواهر خرد شده که ریشه در این مثل چینی دارد: «یک مرد واقعی شرمسار از تکه سفال سالم بودن ترجیح می‌دهد که یک جواهر خرد شده باشد.» این روحیه که ریشه در رسم سامورایی‌ها برای خودکشی افتخارآمیز دارد، منجر به حملاتی شد که بین آمریکایی‌ها به حمله بانزای شهرت یافت. دلیل این اسم این بود که ژاپنی‌ها پیش از حمله فریاد می‌زدند: «تننو هه‌کا بانزای»؛ یعنی زنده باد امپراتور. در جریان این نبرد نیز نیروهای ژاپنی نهایتا در حمله‌ای پایانی به همین روش که منجر به یک نبرد خشن تن به تن شد، پس از مرگ و میر تعداد بسیاری از آن‌ها شکست خوردند و آتتو توسط نیروهای آمریکایی باز پس گرفته شد. موقعیت استراتژیک جزایر آتتو و کیسکا از این رو بود که کنترل آن‌ها باعث کنترل خطوط دریایی اقیانوس آرام شمالی می‌شد و ژاپنی‌ها باور داشتند که با کنترل این جزایر از حمله آمریکا از این منطقه جلوگیری خواهند کرد و آمریکایی‌ها نیز نگران بودند که ژاپن با احداث پایگاه هوایی در این جزایر از آن‌ها برای حمله به سواحل غربی آمریکا استفاده کند.

 


امضای پیمان ورشو

در واکنش به پیمان ناتو و پس از عضویت آلمان غربی به این پیمان کشورهای کمونیستی پیمان ورشو را امضا کردند. به موجب این پیمان، ارتش‌های کشورهای آلبانی، آلمان شرقی، بلغارستان، چکسلواکی، شوروی، رومانی، لهستان و مجارستان یک فرماندهی مشترک پیدا کردند و متعهد شدند که در روابط خود از تهدید و به کار بردن زور اجتناب کنند و اگر به کشورهای عضو در اروپا حمله شد، همه با تمام قوت به یاری آن کشور بروند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
چه فایده ای دارد که بعد از 31 سال این فیلم مرد تانکی در میدان تیا آن من چین را پخش میکنید اگر راست میگویید

در تلویزیون ملی نشان دهید ............

در ثانی حق با حزب کمونیست چین است امروز می بینید که دنیا را با تکنولوژی خود از جمله ایران را تصاحب کرده است .

اگر غیر از این حزب باشد یعنی حزب کمونیست چین چطور باید شکم 1 میلیارد و 460 میلیون نفری این کشور

پهناور را با این جمعیت سیر کند ............نظام سرمایه داری نیمی از این مردم را به کام مرگ میکشاند ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
پسر خوب چین کنونی هم نظامش سرمایه داری هست فقط اسم حزبش کمونیسته اگر نبود که باهمون شوروی نابود میشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار