بازدید 24521

پرتاب سنگ به اتوبوسهای ایرانی در ترکیه !

کد خبر: ۱۰۲۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷ 04 June 2010
روزانه چندین وسیله نقلیه ایرانی در "یوک سک اوای" ترکیه آماج سنگ پرانی قرار گرفته و متحمل میلیونها تومان خسارت می شوند اما پلیس دو کشور کاری جز صورت برداری خسارتها و پرداخت غرامت انجام نمی دهند.

به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، روزانه دو تا 10 دستگاه اتوبوس در شهر یوک سک اوا از توابع استان وان مورد تعرض قرار می گیرند که متاسفانه با وجود تشدید این مشکل طی سه ماه گذشته تاکنون مسئولان دو کشور در جهت حل این موضوع اقدام عملی انجام نداده و همچنان اتوبوسها شاهد پرتاب سنگ از سوی مردم این شهر هستند.

در محل ورود و خروج این شهر که گفته می شود عده ای از اهالی آن طرفدار گروهک تروریستی پ.ک.ک هستند دو ژاندارمری استقرار یافته که متاسفانه به دلیل عدم توجه از کمبود نیروی انسانی و تجهیزات رنج می برند به طوری که نیروهای امنیتی از تحت پوشش قرار دادن کاروان خبرنگاران آذربایجان غربی به دلیل وجود درگیری و نبود ماشین زرهی اجتناب کردند.

 شیشه های اتوبوس برسر خبرنگاران ایرانی شکست

پنجشنبه هفته گذشته درحالیکه خبرنگاران آذربایجان غربی به اتفاق خانواده هایشان از سفر زیارتی سوریه باز می گشتند در شهر یوک سک اوای ترکیه در 40 کیلومتری مرز ایران مورد تعرض عده ای قرار گرفتند به طوری که چندین شیشه روی سر و بدن مسافران خرد شد.

ژاندارمری ترکیه اتوبوسهای ایرانی را برای گذر از این شهر کوچک که گفته می شود عده ای از اهالی آن طرفدار گروهک تروریستی پ.ک.ک هستند، همراهی می کنند تا از این شهر به سلامت بگذرند اما پنجشنبه گذشته به بهانه نداشتن نیرو از پوشش اتوبوس های خبرنگاران ایرانی و سایر اتوبوس ها اجتناب کردند.

شهر مذکور واقع در 40 کیلومتری مرز ایران و ترکیه متاسفانه محل تجمع عده ای اخلالگر امنیتی است که بر اساس مشاهدات خبرنگار مهر در مسیر برگشت کاروان زیارتی خبرنگاران آذربایجان غربی از سوریه، ماموران امنیتی کشور ترکیه قادر به کنترل این افراد نبوده و حتی خود نیز در معرض تعرضات و تهدیدات آنان قرار دارند.

ارزاق خوراکی مردم این شهر که به گفته یکی از مسئولان پایگاه نظامی منطقه، عمدتا از اعضای گروهک تروریستی پژاک بوده و فاقد هرگونه کارت شناسایی هستند به دلیل رسمی بودن مرز سروی ارومیه از این شهرستان تامین می شود که به نظر می رسد قطع موقت ترانزیت بار و مسافر از این مرز رسمی و تردد از مرز بازرگان می تواند یکی از راهکارهای موثر در جهت رفع این مشکل باشد.

درآمد زا بودن تردد از مسیر مرز سرو برای رانندگان!

متاسفانه درآمد زا بودن تردد از مسیر مرز سرو برای رانندگان اتوبوسها نیز باعث عدم توجه آنان به این مشکل شده است که کارشناس مسائل ترکیه دراستانداری آذربایجان غربی معتقد است مسافران و رانندگان می توانند از این مسیر تردد نکنند که در این راستا مسئولان می توانند از طریق عدم صدور مجوز خروج مانع از این کار شوند.

این اظهار نظر در واقع پاک کردن صورت مسئله بجای رسیدگی فوری و ویژه به این مشکل بوده که شاید تحقق وعده وزیر امور خارجه در راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته مبنی بر ایجاد دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در آذربایجان غربی تا پایان امسال و عدم اجازه تردد اتوبوسهای مسافربری از این مرز، می تواند راهگشا باشد.

خبرنگار مهر برای پیگیری بیشتر این مشکل که مدتهاست مورد غفلت مسئولان قرار گرفته در حالیکه این امر روزانه جان و مال مسافران ایرانی را تهدید و موجب بروز میلیونها تومان خسارت می شود به سراغ مسئولان نهادهای ذیربط رفته است.

موضوع سنگ پراکنی در اجلاس کنسولی ایران و ترکیه بررسی می شود

کارشناس مسائل ترکیه  دراستانداری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه با اشاره به اینکه سرو به عنوان مرز رسمی ایران با کشور ترکیه از سوی هیئت دولت تصویب شده است، بیان داشت: باید مسائل امنیتی این منطقه نیز در کمیته فرعی شورای امنیتی و اجلاس کنسولی ایران و ترکیه مطرح شود.

محمد علی محمد زاده در خصوص پرتاب سنگ به اتوبوسهای کاروانهای زیارتی ایران از سوی مردم شهر یوک سک اوای ترکیه نیز اظهار داشت: متاسفانه درآمدزا بودن تردد در این مسیر و طولانی بودن مسیر مرز بازرگان برای رانندگان باعث عدم توجه آنان به این مشکل شده است.

وی از پرداخت خسارت شکستگی شیشه به صاحبان 12 اتوبوس فعال آذربایجان غربی در این مسیر تا کنون خبر داد و اظهار داشت: به هر یک از این اتوبوسها شش تا هفت میلیون ریال با هماهنگی نیروی انتظامی خسارت پرداخت شده است.

وزارت امور خارجه باید پیگیر باشد

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی نیز به خبرنگار مهر در خصوص اقدامات انجام یافته در راستای رفع مشکل، گفت: متاسفانه عدم توجه به مسئولان ترکیه باعث بروز این مشکل برای ناوگان مسافربری کشور شده است.

بابک طالبی با بیان اینکه خسارت وارده به ناوگان حمل و نقل مسافر و مشکلات بوجود آمده برای مسافران و رانندگان از سوی این اداره کل به نهادهای ذیربط از جمله دفتر سیاسی و امنیتی استانداری و وزارت امور خارجه از سوی وزارت راه و ترابری ارسال شده است، اظهار داشت: هم اکنون وزارت امور خارجه پیگیر رفع این مشکل است.

روزانه دو تا 10 اتوبوس متحمل خسارت ناشی از سنگ پراکنی می شوند

رئیس انجمن صنفی شرکتها و موسسات مسافربری آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پرتاب سنگ از سوی اهالی شهر یوک سک اوای ترکیه مشکل یک ساله رانندگان اتوبوسهای مسافربری است که در طول سه ماهه گذشته این امر تشدید شده است.

عباس کلانتری پور با اشاره به پیگیری شرکتهای حمل و نقل بین المللی در راستای رفع این مشکل از دستگاه های دولتی استان، افزود: متاسفانه تا کنون نتیجه ای حاصل نشده و به طور متوسط روزانه دو تا 10 اتوبوس مسافری استان آماج پرتاب قطعه های سنگ قرار می گیرند.

بر اساس چشم انداز 20 ساله توسعه اقتصادی کشور مبادلات اقتصادی بین ایران و ترکیه تا پایان این برنامه به 20 میلیون دلار خواهد رسید که در این راستا نیز احداث شهرک مشترک مرزی مورد توافق مسئولان قرار گرفته، این در حالیست که هنوز امنیت تردد و ترانزیت مسافر به سایر کشورهای همسایه بین مرز دو کشور از سوی نیروهای امنیتی ترکیه تامین نشده و امید می رود مسئولان دو کشور در جهت تامین این امر اقدامات لازم را انجام دهند.

آذربایجان غربی با بیش از 890 کیلومتر مرز مشترک با چهار کشور ترکیه، ارمنستان، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان و با توجه به نزدیک بودن به سواحل دریای مدیترانه دروازه ورود ایران به اروپا محسوب می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر