بازدید 16482
هشدار به آنهایی که اهل افراط و تفریط هستند

داغ شدن دوباره بازار شایعات کرونایی با «ویروس انگلیسی»

نسخه جدید ویروس کرونا، نتیجه جهشی است که چندی پیش برخی محققان انگلیسی وقوعش را گزارش کردند و در نتیجه، بررسی‌ها در خصوص آن در دستور کار قرار گرفت؛ جهشی که گفته می‌شد شکل گیری پیک جدید ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور ـ آن هم در شرایطی که محدودیت‌های بیشتری اجرا می‌شد ـ در نتیجه آن است.
کد خبر: ۱۰۲۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰ 23 December 2020
تابناک اجتماعیدر آستانه یک سالگی شناسایی ویروس جدید کرونا در جهان، نسخه جدیدتری از آن شناسایی شده که موجب هراس بسیاری شده است.
 
به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چندساعت از نامه وزیر بهداشت کشورمان به همتایش در وزارت راه و شهرسازی در خصوص توقف پروازها از/به انگلستان، نسخه جهش یافته ویروس کرونا که در این کشور شناسایی شده است، به هراس بسیاری از ایرانیان منجر گشته و بازار شایعات پیرامونش به شدت داغ شده است.

البته جهش در ویروس‌ها اتفاقی بسیار شایع است و اساسا همین جهش‌های پرشمار موجب شده که ساخت واکسن یا حتی دارو برای درمان بیماری‌هایی که ویروس‌ها به وجود می‌آورند، به شدت دشوار باشد و محصول نهایی، کارایی کاملی نداشته باشد و طول عمرش هم کوتاه باشد.

گزاره‌ای که ویروس کرونای جدید یا همان «سارس‌کو ۲» هم از شمولش خارج نیست؛ اما وقتی پای یک جهش بزرگ و شکل گیری ویروسی خطرناک‌تر در میان باشد، اوضاع فرق می‌کند. درست مانند جهش بزرگی که اخیرا بروز آن در ویروس کرونای جدید مسجل شده و نگرانی‌های بسیاری در پی داشته است.

درباره جهشی سخن می‌گوییم که چندی پیش، برخی محققان انگلیسی وقوعش را گزارش کردند و در نتیجه، بررسی‌ها در خصوص آن در دستور کار قرار گرفت؛ جهشی که گفته می‌شد شکل گیری پیک جدید ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور ـ آن هم در شرایطی که محدودیت‌های بیشتری اجرا می‌شد و توقع می‌رفت که شیوع ویروس کاهش بیابد ـ در نتیجه آن است.

 
داغ شدن دوباره بازار شایعات کرونایی با «ویروس انگلیسی»

فرضیه‌ای که موجب شکل گیری تحقیقاتی جدید و وسیع در این کشور شد که در نهایت به شناسایی نسخه‌ای جدید از ویروس در مناطقی از انگلستان، به ویژه در جنوب این کشور منجر شد که به صورت قطعی اثبات شده که از نسخه‌های قبلی مسری‌تر است و همین کافی است تا انواع و اقسام شایعات پیرامونش شکل بگیرد.

از «این ویروس با شستن دست‌ها از بین نمی‌رود» تا «زدن ماسک هم در مقابل این ویروس بی فایده است» و...، بازار شایعات درباره این ویروس جهش یافته آنقدر داغ و پررونق است که گویی بحث درباره ویروس جدیدی است؛ نه همین ویروس کرونا که یک سال اخیر با آن دست به گریبان بوده ایم و هنوز زمان خلاصی از آن را نمی‌دانیم.

ماجرایی به شدت جالب توجه که یادآور روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا در کشورمان است که شایعات به سرعت تکثیر می‌شدند و بسیاری از دروغ ها، به باور گروه‌هایی از شهروندان تبدیل می‌شد. مسیری که حالا با ویروس انگلیسی در حال طی شدن است؛ نسخه ای از ویروس که طی روز‌های اخیر، توالی کامل ژنوم آن به دست آمده، اما برخی آنچنان درباره اش سخن می‌گویند که گویی یکی از اعضای تیم تحقیق پیرامون آن هستند!

این در حالی است که «رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران» می‌گوید: «با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ طی هفته‌های اخیر [در انگلستان]، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد. همچنین هنوز شواهدی در مورد سخت‌تر شدن درمان و یا مقاومت ویروس در برابر واکسن کرونا به دست نیامده است.»

این در حالی است که به تاکید وی، «ویروس جدید چندین جهش نسبت به ویروس رایج داشته: یکی از این جهش‌ها زمینه را برای انتشار بیشتر ویروس در بدن فراهم کرده است. جهش دیگر قابلیت اتصال گیرنده ویروس به سطح سلول‌های بدن را افزایش داده و مقابله با آن را دشوارتر کرده و نهایتا یکی از این جهش‌ها باعث حذف بخشی از ویروس شده که نتیجه آن افزایش سرایت پذیری ویروس بوده است.»

به عبارت بهتر، این جهش خاص، ویروس را مسری‌تر کرده، اما مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن را افزایش نداده است. رویدادی که بهتر است در همین ابعاد مورد دقت قرار گیرد، نه بیشتر و نه کمتر، به این معنی که هنوز پروتکل‌های مراقبتی تغییر نکرده و توصیه به فاصله گذاری، شست و شوی مرتب دست ها، پرهیز از لمس صورت و دهان و البته ضرورت استفاده از ماسک مثل قبل پابرجاست.

اما آیا این جهش موجب ناکارآمدی واکسن‌های ساخته شده برای ویروس کرونا شده است؟ پاسخ مدیر ارشد انستیتو پاستور ایران به این سوال، تقریبا منفی است: «به نظر می‌رسد حداقل سه واکسن مهم تولید شده برای مقابله با کرونا قادر به مقابله با جهش جدید هم هستند و این واکسن‌ها، هنوز کارآیی خود را در این زمینه حفظ کرده‌اند.»

البته تاثیرگذاری واکسن‌ها موضوعی مطلق و خدشه ناپذیر نیست، چون ممکن است جهشی در ویروس کرونا رقم بخورد که نتیجه آن، افزایش مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس باشد که در آن صورت، نیاز است واکسن‌ها به روز شوند. این در حالی است که ممکن است روند معکوس طی شود و ویروس جهشی را تجربه کند که میزان سرایت و مرگبار بودنش را کاهش دهد.»

متغیر‌هایی که ممکن است در آینده هر کدامشان رخ دهد، اما آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، کنار آمدن با شرایط فعلی، آن هم با پرهیز از هرگونه افراط و تفریط است. کنار آمدن با ویروسی که فعلا تنها راه برای برحذر ماندن از آن در ایران، رعایت دقیق و شدید پروتکل ها، شستن دست ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری و... است و بس؛ نکاتی بهداشتی که رسیدن یا نرسیدن واکسن یا هر نوع جهشی در ویروس موجب نخواهد شد کم اهمیت شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
ویروس انگلیسی واژه مناسبی هست. در اوایل که کرونا شایع شده بود، انگلیسی ها و آمریکایی ها از واژه ویروس چینی استفاده میکردند (هرچند بعدها اثبات شد که ویروس ، ماه ها قبل از کشف شدن در چین ، در شمال ایتالیا و مناطقی از آمریکا شیوع داشته)،
ولی الان کسی از اصطلاح ویروس انگلیسی استفاده نمیکنه
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
در هر صورت من فکر می کنم ویروس انگلیسی وارد ایران شده تازه متوجه شده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
چقدر چین طرفدار داره اون کمونیستا پدر و مادرشون رو برای پول می فروشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
خدا لعنت کنه چین را .
اینم واکسن خارجی اگر واکسنشان کار می کرد که به این روز نمی افتادن واکسنشان تازه بیماری را تشدید کرده به جا ی اینکه خوبشان کند بیماری را جهش داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
شما از همان واکسن ایرانی روغن بنفشه استفاده کنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
مگه چند نفر تا حالا واکسن زدن؟؟!!
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
شب بخیر شما بخواب
جلال
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
سطح سوادت چقدره ساندیس خور. این جهش ژنتیکی که تو ویروس اتفاق افتاده ربطی به واکسن نداره
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
دوست عزیز به زمین زمان بدبین هستید چرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
جناب خوبی...من موندم چرا مردم کلا به همه چیز در داخل بدبینن ولی خارج همه گوگولی مگولی ان....خود ملتهای غربی گرفتار هیولای ضد بشریت امپریالیستن....بابا لعنتیا اینا به ما خون ایدزی دادن اینا همونان که تو کرونا ماسک و ژل از هم میدزدیدن....والا آدم به هموطن مثلا مسلمون خودشم اعتماد نمیکنه که حداقل سر سفره ی ننه بابا بزرگ شدن چطور به یه سری که به هیچ چیز اخلاقی پایبند نیستن میخوای اعتماد کنی؟؟؟من منظورم مردم نیستن منظورم اون قدرتیه که دنیارو داره بازی میده
هر فرد مسول وغیر مسول هم دراین مورد حرف میزند که باعث اغتشاش فکری مردم میشوند
متاسفانه چیزی که باعث دامن زدن به شایعات می شود اظهار نظر های متناقض غیر کارشناسی و گاهی خنده دار مقامات رسمی و رسانه های رسمی است.
تا ویروس هست درآمدهای خاص هم هست پس در مقابل خبرهای خوب واکسن و درمان باید خبرهای جهش و خطرناک ویروس هم باشد
از آنجایی که این ویروس از کشوری غیر دوست آغاز شده است امید آن است که مسئولین آنرا جدی تر نسبت به نوع قبلی آن بگیرند
فائوچی: ممکن است کرونای انگلیسی وارد آمریکا شده باشد .
معلوم نیست دنیا چه خبره، کرونای معمولی کم بود، ویروس جهش یافته انگلیسی هم بهش اضافه شد.
پاسخ ها
الهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اینها می خواهند در برابر تصمیم واراده ی خداوند بایستند وقتی خالق متعال اراده کند خواهید کرد کرنا فرشته غضب الهی است.
بیایید اینطوری هم به موضوع ویروس انگلیسی نگاه کنیم:

درست در مقطع احتمال قریب به یقین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق و بلافاصله بعد از تشکیل صف طولانی کامیونها پشت مرز دو طرف "یهویی" مقوله ویروس انگلیسی کلید وی خورد!!
بنظرتون این ویروس زیادی به موقع جهش نکرده است یا بهتر بگوییم زیادی به موقع اعلان وجود نشده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
اعتراف می کنم فریب انگلیسی ها رو خوردم و باور کرده بودم قصد درند بدون توافق از اتحادیه خارج بشن
اما هنوز نمی توانم به بروز این همه نویز درست در مقطع
خروج رسمی آنها از اتحادیه بدون در نظر گرفتن سابقه مهندسی افکار عمومی انگلیسی ها خوشبینانه نگاه کنم
آخه می دونید٬ با وجود انگلیسی ها در سپهر سیاست خوشبین بودن به این وقایع از ترس متهم شدن به توهم توطئه احمقانه بنظر می رسد
این ویروس جهش یافته در تمام کشورها وجود دارد منتها سایر کشورها یا علم تشخیص تفاوت ویروسها را ندارد و یا با زرنگی از اعلام آن خودداری میکنند
کاش برای ویروس چینی هم اینقدر جدی بودید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
حاضری چندهزار ایرانی قربانی شوند تا ناکارامدی انگلیسی ها روشن نشود.
ببینم جراتش دارین بگین منشا اصلی این بیماری بعلت عدم شفافیت و احساس مسئولیت چین کمونیست بوده؟ اینگلیس به محض اطمینان از این جهش جدید به همه دنیا و بهداشت جهانی اطلاع رسانی کرد. ولی چین چی به ماهان گفت تو پرواز بفرست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اصلا همه درد مرض ها از چین هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تابستان این ویروسو کشف کردن الان فصل زمستانه درسته خیلی روشنفکری اماکمی فکر کن . مطبوعات خودشونم میگن پنهانکاری شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
تمام بزرگان ما را کمونیستها ترور کردند.
حالا عده ای معلو حال عاشق کمونیست و دیکتاتوری پرولتاریا شده اند.
اگر شهید مطهری و باهنر و بهشتی و مفتح ترور نشده بودند اوضاع خیلی خوب بود
یک ساله دنبال ساخت واکسن هستند و هستیم و به جایی نرسیدیم که ویروس جدید امد ایا سر کار نیستید ایا نباید به تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخت تا این ویروس و دیگر ویروسهای ساختگی اثر نکند
خواست خدا بر پیروزی کرنا باشد قلع و قم خواهید شد هیچ قدرتی در هیچ کجا مانع اراده ی خداوند نمی‌تواند بشود تصمیم را خداوند متعال می‌گیرد تنبیه سخت‌تری در راه است.
اعلام مسری تر بود ویروس به اصطلاح انگلیسی توسط مدلینگ کامپیوتری اعلام شده و نه بررسی بالینی یا روش علمی دیگری و مقاله به غلط به قطعیت آن اشاره کرده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی