بازدید 11707

نرخ تورم ماهانه در کمترین سطح ۶ ماهه اخیر

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از روند نرخ تورم منتهی به آذرماه سال جاری، نشان از عقب گرد شاخص تورمی از مسیر افزایشی ماه‌های گذشته است.
کد خبر: ۱۰۲۳۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸ 22 December 2020

نرخ تورم ماهانه در کمترین سطح ۶ ماهه اخیر

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مروری بر آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار، مشخص می کند که نرخ تورم ماهانه در آذرماه ۱۳۹۹ نسبت به ماه قبل یعنی آبان ۹۹، تنها دو درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نگاهی به آمار تورمی از ابتدای سال جاری تا پایان پاییز، نشان می دهد که تنها در خردادماه، این نرخ دو درصد به ثبت رسیده است. در نتیجه تورم ماهانه دو درصد آذرماه، کمترین سطح تورم ماهانه در شش ماهه اخیر است.

بر اساس گزارش یادشده، نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور نیز با کاهش همراه شده است. به گونه ای که نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه ١٣٩٩ در حالی به عدد ٤٤,٨ درصد رسیده که این نرخ در ماه گذشته، ۴۶.۴ درصد بود. به بیان دیگر، در آذرماه ۹۹، خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٤.٨ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

همچنین بررسی مدت یاد شده، حاکی از تداوم روند کاهشی برای دومین ماه پیاپی است. به گونه ای که نرخ تورم ماهانه آبان ماه از رقم هفت درصدی مهرماه به رقم ۵.۲ درصد رسید و حالا این روند با کاهش بیشتر به نرخ ۲ درصد رسیده است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به دلیل ثبات نسبی شاخص ارزی و دنبال آن، کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد و جامعه است.

نرخ تورم ماهانه در کمترین سطح ۶ ماهه اخیر

مسلما عامل اثرگذار بر کاهش سرعت تورم، مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز است تا با ثبات نسبی و عدم نوسانات جهشی نرخ ارز به ویژه دلار، شاهد کاهش رفتارهای هیجانی در بازارهای مختلف باشیم.

هر چند در مدت یاد شده تا آذرماه، رشد نقدینگی تغییر قابل توجه و محسوسی نداشته است و بررسی متغیرهای اثرگذار بر نرخ تورم ماهانه، نشان می دهد که تنها، شاخص ارزی، نقش کلیدی داشته که آن هم با حضور قوی و هوشمندانه بازارساز و تقویت معاملات در بازار متشکل ارزی، روند با ثبات همراه با کاهش پلکانی را به ثبت رسانده است.

به گونه ای که نرخ دلار آمریکا در ایستگاه پایانی پاییز ۹۹ با کاهش از کانال ۲۶ هزار تومانی به میانه کانال ۲۵ هزار تومانی رسید که نشان از کاهش رفتارهای هیجانی در بازار و تعدیل نرخ ارز دارد.

به نقل از ایبِنا؛ افت نسبی نرخ تورم در آذرماه در کنار سیاست هدف گذاری تورمی از سوی بانک مرکزی، پیش بینی روند کاهشی تورم در ماه های پایانی سال را تقویت کرده است. هرچند میل به نرخ هدف، نیازمند اجماع و حمایت قوای سه گانه از سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی است تا به دور از فضای سیاست زده، شاهد مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم و نقدینگی در جامعه باشیم.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها