بازدید 30157
۴

آینه کاری حرم امام رضا(ع)

آینه کاری در حرم مطهر امام رضا علیه السلام بخشی وسیعی از تزئینات و نمای رواق‌ها را به خود اختصاص داده است. حاصل هنر آینه کاری، ایجاد فضایی درخشان و پر تلألو است که از بازتاب پی در پی نور در قطعات بی شمار آینه پدید می‌آید. حرم امام رضا علیه السلام از شیوه‌های متنوعی از آینه کاری استفاده شده است. گچبری روی آینه که با نقاشی همراه است آینه تصویر نامیده می‌شود؛ استفاده از گچ و آینه را در تزئین رواق‌های دارالرحمه و دارالهدایه با به کارگیری طرح گره می‌توان مشاهده کرد. آینه‌ کاری یکی از هنر‌های ایرانی و از تزیینات وابسته به معماری است که سابقۀ آن به دوره صفویه باز می‌گردد. در این میان شهر مشهد به واسطۀ وجود حرم امام رضا (ع) به یکی از مراکز رشد و شکوفایی هنر آینه‌کاری در ایران مبدل می‌گردد. در حرم امام رضا (ع) اماکن متعددی با آینه تزیین شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴ 21 December 2020
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
مردم دارند از گشنگی میمیرند اینا دارند چیکار میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
نمیدونم چرا فقط تو این مدل سایتا مردم در حال مرگند.. تو سایت موکبانگرا و بلاگرا.. مردم با عمر جاودان و زندگی های لاکچری و در جه 1 در حال قربون صدقه رفتن هستن.. اندکی تامل..
دست مریزاد
چرا معماری بومی ایران تو شهرها جا نداره.....واقعا زیباو حیرت آوره...حیف که فقط فهمیدیم مرغ همسایه غازه..نزدیک به تمام بناهای شهری ایران روح لاکچری بی ریشه و تازه اگه ریشه داشته باشه اونم نصفه نیمه بهش میگن نمای رومی........چرا رشته معماری منظر توسط نهاد های فرهنگی و ساختمانی نادیده گرفته شده...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر