بازدید 8612

انتقاد سفير ايران در روسيه از روسیه

نکته ديگري که وجود داشت اين بود که در شرايطي که در حال مذاکره بوديم، با پيشگامي روسيه آژانس بين المللي انرژي اتمي بيانيه شديداللحني عليه ما تصويب شد. نکته سوم اين بود که بعد از اينکه جلسه اي در وين برگزار شد و توافق شد که ما اورانيوم خودمان را به روسيه تحويل بدهيم، رسانه هاي غربي اين طور تبليغ کردند که ما موفق شديم اورانيوم ايران را از دستشان خارج کنيم و در نتيجه دولت ايران در اين تبادل شکست خورد. خوب براي ما چنين جو سازي قابل قبول نبود و احساس اين خواهد بود که در اين قضيه توطئه اي است.
کد خبر: ۱۰۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹ 03 June 2010
سفير ايران در روسيه رويکرد روسيه در قبال موضوع هسته اي را مورد نقد قرار داد و گفت بي اعتمادي به اين کشور و خلف وعده هاي آن سبب شد تا تهران آنکارا و برازيليا را جايگزين مسکو در توافق تهران کند.

به گزارش مهر، سيد محمود رضا سجادي در گفتگو با روزنامه "ايزوستيا" درباره روابط کنوني ايران و روسيه گفت: در حال حاضر روابط خيلي دلگرم کننده نيست. مردم و مسئولين اين سوال را مي پرسيدند که اولاً دليل اينکه برخي از مسئولين روسيه عليه ايران در همکاري با آمريکا مرتباً اظهار نظر و مصاحبه مي نمايند، چيست؟ و اينکه چرا روسيه مسئله هسته اي را اين قدر در روابط دوجانبه دخالت مي دهد، اگر موضوع هسته اي يک موضوع بين المللي است، دليلي ندارد که اين موضوع بر روي روابط دو جانبه اثر بگذارد.

سوال ديگري که مطرح مي شود اين است که چرا روسيه به تعهدات خودش در موضوعات مختلف به ايران مانند اس 300 که پيشنهاد خريد آن از سوي روسيه مطرح شد عمل نمي کند.

وي در ادامه به نکات مثبت در روابط دو طرف نيز اشاره مي کند و مي گويد: اراده سياسي رهبران دو کشور يکي از نکات مثبت در روابط دو جانيه است. وقتي با رئيس جمهور جلسه داشتم يا نقطه نظرات مقام معظم رهبري را مي ديدم، همه حاکي از اهميت راهبردي روابط دو کشور و تاکيد مقامات ايراني است بر اينکه روابط ميان دو کشور بايد روز به روز توسعه و تعميق يابد. نقطه نظراتي هم که از مسئولين عاليرتبه روسيه به ما مي رسد، دال بر اهميت همين مسئله است. نکته مثبت دوم اينکه ايران و روسيه پيوندها، منافع و تهديدهاي مشترکي دارند.

سجادي در ادامه در پاسخ به پرسش مربوط به توافق اخير تهران با ترکيه و برزيل درباره مبادله سوخت مي گويد: ما خيلي دلمان مي خواست که اين کار با روسيه انجام بشود. اما مواردي اتفاق افتاد که افکار عمومي را در ايران تحريک کرد و مانع اجراي اين مسئله شد. خصوصاً اينکه در طرحي که روسيه به همراه پنج کشور ديگر داشتند، تضمين هاي عيني به ما داده نمي شد. اگر مواد با غناي پائين 3،5 درصد از دست ما خارج مي شد، ولي قبل از تحويل اين مواد به فرانسه مي رفت و اين احتمال وجود داشت که فرانسوي ها مواد غني شده 20 درصدي مورد نيازمان را تحويل ندهند. ما اين بحث را مطرح مي کرديم، متاسفانه دوستان روسي ما نمي پذيرفتند و ما هم نگران بوديم که يکسال بعد بيماران ما در صورت عدم دريافت اورانيوم 20 درصد غني شده با مشکل روبرو شوند و ما نتوانيم پاسخگوي افکار عمومي باشيم.

سفير جمهوري اسلامي در ادامه خاطر نشان کرد: نکته ديگري که وجود داشت اين بود که در شرايطي که در حال مذاکره بوديم، با پيشگامي روسيه آژانس بين المللي انرژي اتمي بيانيه شديداللحني عليه ما تصويب شد. نکته سوم اين بود که بعد از اينکه جلسه اي در وين برگزار شد و توافق شد که ما اورانيوم خودمان را به روسيه تحويل بدهيم، رسانه هاي غربي اين طور تبليغ کردند که ما موفق شديم اورانيوم ايران را از دستشان خارج کنيم و در نتيجه دولت ايران در اين تبادل شکست خورد. خوب براي ما چنين جو سازي قابل قبول نبود و احساس اين خواهد بود که در اين قضيه توطئه اي است.

وي در ادامه گفت: دو کشور ترکيه و برزيل طي چند ماه گذشته نشان دادند که بدون وابستگي به آمريکا و يا کشورهاي اروپائي صادقانه در جهت حل مشکل مايل هستند که کمک کنند. فرمولهائي که با آنها مورد مذاکره واقع شد، فرمول هاي کاملاً منطقي بود که هم خواسته هاي پنج بعلاوه يک را برآورده مي کرد و هم منافع و خواسته هاي ايران را تامين مي نمود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
"صادقانه در جهت حل مشکل مايل هستند که کمک کنند"
مثل اینکه دستگاه دیپلماسی این مملکت علاقه شدیدی به هالو موندن داره. صداقت در سیاست معنا نداره. اگه میبینین دارن قربون صدقه تون میرن مطمئنا یک منفعت سیاسی ایجاب کرده اینطوری رفتار کنن. من نمیدونم این نابغه ها توی وزارت خارجه چه جوری فکر می کنن! بخدا نوبرین.
ايشان طوري صحبت كرده انگار كه ميخواهد از بابت عدم معامله سوخت توسط روسيه از ان كشور دلجوئي كند و نوعي اظهار پشيماني كند در صورتيكه روسها اين همه در حق ما بد كردند و در نهايت گفتند منافع ما مهمتر از همه چيز است.
چرا همه از همه جای دنیا رو دست می خوریم؟؟؟ مثل......
اگه راست می گید نظرات رو درج کنید
تابناک چرا خالی می بندی؟ اتفاقا گفته که ما با روسیه مشکلی نداریم ولی در مورد فرانسه ما تجربیات خوبی نداشتیم. در ضمن کلی هم از تجربه مثبت هستهای تو بوشهر تعریف کرده. یا مترجمتون روسی بلد نیست یا کیهان و تابناک با هم شدند؟ بسه دیگه گول زدن مردم!
التماس نكنيد زشتههههه
امام زمان و از ياد برديد؟
واقعا متاسفم!
اي جانم چقدر اين تهديد و گله اخيانا روسيه را ناراحت كرده :))
كاكو اون كه روسيه بود اين كار را باهاتون كرد اين يكي ها بيشتر ريشاشان گير است ، مي خنديم چند وفت ديگر حسابي مي خنديم و شما باز گله مي كنيد .
میگن ادم از یه سوراخ 2 بار نیش نمی خوره ... این همون روسیه مگه نیست که نصف ایران رو از ما گرفت .. مگه همین روسیه نیست که دریای خزر رو کلا دادیم بهش فقط به خاطر یه رای در سازمان ملل !!!!! روسیه هیچ وقت به ما وفا نکرده ولی بازهم ......
اینه سیاست خارجی.کی رو برا خودمون نگه داشتیم!
بعد ازحمله روسیه به گرجستان احمدی نژاد دراجلاس شانگهای از روسیه حمایت کرد واین جواب ان روز است
مرگ بر روسيه جنايتكار
قبلنا برزيل بود چي شده جديداً مي گن برازيليا؟
کسی که یکبار فریبم میدهد برای اوننگ است .کسی که دو بار فریبم میدهد برای من ننگ است....صدها بار از روسیه فریب خوردیم اما باز هم...........
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل