بازدید 22171
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / تصاویر تکان دهنده از نبرد خونین اوکیناوا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 19 December 2020

سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / تصاویر تکان دهنده از نبرد خونین اوکیناوا / سرکشی تزار روسیه به کازاک‌ها

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق

در شرایطی که دولت آمریکا در سال‌های اخیر و در جریان جنگ سوریه، نگران سلاح ‌های شیمیایی شده، این کشور در اتحاد با رژیم بعث عراق، سکوت کرد. این موشن گرافی تاریخی، نگاهی به بزرگ ترین قربانی سلاح شیمیایی در طول تاریخ است.

 


مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟

شهید دکتر مصطفی چمران وزیر دفاع دولت موقت، زمانی که ارتش بعث عراق به ایران حمله کرد، کوشید با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم، سرعت پیشروی ارتش صدام حسین در خاک را کند کرده و همزمان نیروهای نظامی ایران به ویژه نیروهای بسیجی سازماندهی و در محورها مستقر شوند. در این موشن گرافی تاریخی نقش چمران در مقام فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

 


زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی

در تصاویری قدیمی از یک گزارش خبری، روز‌های معمولی روسیه در ۱۹۳۶ (سه سال پیش از جنگ جهانی دوم) به تصویر کشیده می‌شود. تصاویری از شکار ببر، خرید لباس در دوران حکومت کمونیسم، همینطور تصاویری از مراسم دفن دانشمند شهیر روسی پاولف که در آن سال از دنیا رفته بود و تصاویری کمتر دیده شده از آغاز دوستی استالین با یک دختربچه مغول.

 


جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس

در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا در حمایت از عراق و برخی از کشورهای منطقه، روی کشتی های عراق پرچم این کشور را نصب و در عین حال مسیر انتقال و تولید انرژی را برای ایران ناامن کرد. این گزارش نشان می دهد در جریان جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس چه رویدادهایی رخ داد.

 


تصاویر تکان دهنده از نبرد خونین اوکیناوا

نبرد سنگین اوکیناوا جزو آخرین نبرد‌های جنگ جهانی دوم بود. ژاپنی‌ها به شدت از این جزیره دفاع کردند؛ اما نزدیک به ۱۵۰ هزار ژاپنی در این نبرد کشته یا مفقود شدند و خودکشی کردند. این نبرد بزرگ‌ترین نبرد آبی خاکی جنگ جهانی دوم بود و در جزایر ریوکیو رخ داد و حملات شامل جهش از جزیره‌ای به جزیره دیگر بود. ارتش ژاپن در این نبرد از ۱۷۸۰ نوجوان ۱۴-۱۷ ساله استفاده کرد و آن‌ها را به خط مقدم جبهه برد. با این که گفته شد تنها از داوطلبان استفاده می‌شود، مقامات نظامی تقریبا همه دانش‌آموزان را مجبور به داوطلب شدن کرد. تقریبا نیمی از این تعداد در این نبرد کشته شدند. در ژاپن از این نبرد به عنوان باران فولاد یا باد خشن فولاد یاد شده و تخمین زده می‌شود جمعیت محلی پیش از جنگ در این جزایر ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

 


سرکشی تزار روسیه به کازاک‌ها

ویدیویی از تزار نیکلای دوم، آخرین وارث دودمان رومانوف و آخرین تزار روسیه که به نیروهای کازاک ارتش خود سرکشی می‌کند. کازاک‌ها جنگجویان ماهر و خبره‌ای بودند که به مهارت در سوارکاری شهره بودند. در دوران تزار سازمان یافته و وارد ارتش روسیه شده بودند و تا حدودی وظیفه دفاع از مرز‌های روسیه را داشتند. تخصص این نیروها جنگ‌های چریکی و نامنظم بود و به همین شکل در برابر پیشروی فرانسوی‌ها در زمان حمله ناپلئون به روسیه مقاومت کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
چطوری فکر میکنید که تو یه صفحه 10 تا فیلم میزارید همشون هم خودکار اجرا میشن؟ اصلا صفحه هارو نگاه میکنید خودتون ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر