بازدید 7076
الاخبار فاش کرد

طرح انگلیس برای حمایت از شورش در لبنان مانند سوریه

چگونه دولت انگلیس تقریبا در تمام بخش‌های مهم لبنان نفوذ کرد؟ چطور سازمان‌های امنیتی لبنان اجازه به این کار را دادند؟ آیا در بررسی وجود ده‌ها شرکت انگلیسی که از سفارت این کشور در بیروت دستور می‌گرفتند، شکست خوردند؟ پاسخ‌های این سوالات آسان هستند. سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی لبنان مداخله خارجی را نادیده می‌گیرند و حالا اطراف‌شان پر شده از جاسوس‌های انگلیسی.
کد خبر: ۱۰۲۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 14 December 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، تمام این سوال‌ها در پایان بخش دوم اسناد "اسب تراوا- نفوذ به لبنان" که انانیمس، مخالفان "استعمار جدید بریتانیا" آن را به بیرون درز داده‌اند، خلاصه وار آمده است.

آن‌ها تاکید می‌کنند: "نه سازش می‌کنیم و نه می‌بخشیم". نمی‌خواهیم خسارت بیشتری به بار بیاید. عملیات استعمار جدید انگلیس در خاورمیانه ما را به خشم آورده است؛ استعماری که منجر به غم و اندوه بیشتر و کشته شدن افراد شده است.

آن‌ها نمی‌خواهند شاهد تلفات بیشتر باشند.

این گروه مجهول الهویه به سازمان‌های اطلاعات انگلیس اندکی وقت داده‌اند تا مزدورانش را قبل از اینکه اسامی آن‌ها را فاش سازند، از لبنان خارج کند.

آن‌ها گفته‌اند: فورا جنگ‌مان علیه استعمار جدید انگلیس را آغاز خواهیم کرد و سرآغاز کار ما افشای برنامه ظاهرا مقابله با فساد و به اصطلاح "تقویت سازوکار‌های دموکراسی" است که تنها هدفش ایجاد آشوب و سرنگونی نظام است و انگلیس می‌خواهد با نسخه برداری از استراتژی که از بعد از ۲۰۱۱ در سوریه پیاده کرد، لبنان را آتش بزند.

در بخش جدیدی از اسناد وزارت خارجه انگلیس که گروه انانیمس با عنوان "اسب تراوا - دولت صاحب جلاله" فاش کرده است، از تلاش‌های انگلیس برای ایفای نقش موثر در لبنان از طریق گروهی از ابزار‌ها همچون رسانه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی خبر داده می‌شود.

این اسناد نشان می‌دهند که چگونه دولت انگلیس از طریق مسؤولان روابط عمومی تلاش کرد تا در نهاد‌های لبنانی با "جاسوسانی" نفوذ کند که این امر در موازات با هدف قرار دادن قشری از مردم انجام می‌شود تا مسؤولیت "تغییر اجتماعی به اصطلاح مثبت" را از طریق گروهی از ابتکارعمل‌ها به ویژه برای تحقق آن هدف برعهده بگیرند.

انانیمس در بررسی خود اعلام می‌کند: هدف از برکناری نظام لبنان - که آن را سکولار توصیف می‌کند، به ویژه که دارای همزیستی مسالمت آمیز با مسیحیان و مسلمانان اهل سنت و شیعه است- این بود که لندن بتواند اهداف امپراتوری خود را محقق سازد و "ما خودمان دیدیم که چگونه دولت انگلیس پیشنهاد کمک به مسؤولان لبنانی را مطرح کرد تا آن‌ها را بعداً با پذیرش جاسوسانی انگلیسی در نهاد‌های دولتی و نهاد‌های جامعه مدنی و خدمات خصوصی و نیرو‌های مسلح و رسانه‌ها فریب دهد".

انانیمس این سوال را مطرح کرد که اگر مردم به صورت اساسی از عملکرد دولت راضی هستند، پس چگونه به سمت برکناری آن سوق داده می‌شوند. گام نخست تعیین افراد متخصص و دارای تجربه است که چگونگی دخالت در امور داخلی کشور‌ها و برکناری دولت‌هایشان را می‌دانند.

انانیمس به نقل از اسناد وزارت خارجه انگلیس می‌گوید: این متخصصان همان جاسوسان سازمان اطلاعات انگلیس هستند. یعنی این نهاد برای مقاصدش شبکه‌ای از روزنامه نگاران مستقل و نیز سازمان‌های جامعه مدنی مستقل را ایجاد کرد. اما بدون شرکت روابط عمومی طرف قرارداد با دولت انگلیس به نام "تحلیل شناسایی پژوهشی" Analysis Research Knowledge به صورت مختصر ARK انگلیس نمی‌توانست این کار را به انجام برساند. این شرکت همچنین نقش اساسی را در جنگ رسانه‌ای فراگیر علیه سوریه ایفا کرد.

به نمایندگی از سفارت انگلیس در لبنان، "ای آر کی" که خود را به عنوان یک سازمان انسانی غیردولتی معرفی می‌کند، در مارس ۲۰۱۹ راهنمای "تحلیل افراد یا مردم مورد هدف در خصوص درک صحنه تماس‌ها در لبنان" در سال ۲۰۱۶ به روزرسانی کرد که وزارت خارجه انگلیس از این راهنما به عنوان نقشه راهی برای رسیدن به سمت و سوی مطلوب خود استفاده می‌کرد.

در نسخه به روز رسانی شده آن، مواردی برای نفوذ احتمالی جهت تقویت امکان "تغییر اجتماعی مثبت" تعیین شده است. در کنار آن، شرکت روابط عمومی اعلام می‌دارد که نگرانی‌های اقتصادی در وهله نخست بر دغدغه‌های لبنانی‌ها حکم‌فرما است. بر این اساس، شعار‌هایی را در مورد ایجاد فرصت‌های شغلی و کاستن شدت فقر و خطرات تورم مطرح می‌کند. به این امر اشاره می‌شود که کار‌هایی را می‌توان انجام داد تا لبنانی‌ها بتوانند در "تغییر اجتماعی مثبت" مشارکت داشته باشند و اینکه چگونه توسعه مردم مد نظر یا مورد هدف احتمالی انجام می‌شود تا شامل گروه‌های دیگر نیز شود. اقدام ویژه ارتش لبنان و دستگاه‌های امنیتی، در بطن تغییرات هدف قرار گرفته قرار دارد. به همین دلیل، دولت انگلیس تعدادی از پروژه‌های امنیتی و طرحی برای تقویت کانال‌های تماس میان مسؤولان و افراد دارد و "مبارزه با فساد" را در اولویت‌های خود قرار داده است. "ای آر کی" توصیه‌هایی به دولت انگلیس در مورد خطرات احتمالی ارائه می‌دهد:

- اهداف تغییر اجتماعی که تبلیغ می‌شود، باید کوتاه مدت و واقع بینانه و قابل اجرا باشند. در غیر این صورت، اعتماد مردم نسبت به امکان اصلاح سلب می‌شود.

- دولت باید مشارکت‌های خود را مخفی کند، چراکه لبنانی‌ها به نفوذ بیگانه به عنوان امری بسیار گسترش یافته و معمولاً منفی می‌نگرند.

- دولت نباید گروه‌های طائفه‌ای مشخصی را در تلاش‌هایش برای تغییر اجتماعی هدف قرار دهد، چراکه لبنانی‌ها دولت‌های فراگیر را ترجیح می‌دهند.

- تحلیل "ای آر کی" مسیحیان و شیعیان را که سن آن‌ها حدود ۳۰ باشد، افراد مد نظر یا مورد هدف تعیین می‌کند.

راهنمای مخاطبان مد نظر "ای آر کی"، در مورد هر بخش از مردم لبنان تحقیق کرد که می‌توان آن را به آسانی برای شورش علیه دولت تحریک کرد. قشر ساکنان، مخاطبان مد نظر احتمالی (PTA) که بر این باور است که نیاز گسترده‌ای به اصلاح وجود دارد یا می‌تواند برای "تغییرات اجتماعی مثبت" تاثیرگذار باشد. از میان تمامی لبنانی‌ها، قشری وجود داشت که احتمالی بیشتری برای پیوستن آن به "فعالیت مدنی مثبت" در صورت فراهم شدن فرصت وجود دارد. سند "ای آر کی" همچنین پیام‌های احتمالی را بررسی می‌کند که تماس راهبردی برای تحریک گروه مورد هدف می‌تواند از آن استفاده کند.

نتیجه تحلیل بسیار پیشرفته به این اشاره دارد که مسیحیان و شیعیان که سن آن‌ها حدود ۳۰ سال است، "مخاطبان مدنظر" هستند که "تماس راهبردی" می‌تواند آن‌ها را به همکاری برای تمرکز بر ظلم بر این گروه‌ها همچون کم بودن مشاغل سوق دهد. این تحلیل ارزیابی می‌کند که مخاطبان مد نظر با این روش، حدود ۱۲ درصد از ساکنان لبنان هستند.

بعد از اینکه "ای آر کی" سند "مخاطبان مد نظر" را در مارس ۲۰۱۹ آماده کرد، دولت انگلیس این نصیحت را پذیرفت. سفارت انگلیس در بیروت رخداد‌های خاصی را برای افراد دارای منفعت در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ برگزار کرد که به برنامه‌های اصلاح سیاسی در لبنان اختصاص داشت. پیشنهاد ارائه شده از این رویداد‌ها نشان می‌دهد که دولت انگلیس، هدفش به اصطلاح "بهبود حکمرانی سیاسی و اقتصادی" در لبنان است. انگلیس از طریق تحریک به صورت محرمانه علیه "مخاطبان مد نظر" خواست تا آن را انجام دهد، مخاطبان مدنظری که "ای آر کی" آن‌ها را برای شورش علیه دولت تعیین کرد.

سه طرح برای اصلاح سیاسی مشخص شد:

- مشارکت سیاسی زنان.

- تقویت مکانیزم‌های دموکراتیک اصلاحات و بازخواست و گفتگو.

- مشارکت سیاسی جوانان.

"ای آر کی" سفارش می‌کند که باید برنامه‌های تماس راهبردی انگلیس برای تحریک به شورش در لبنان، به صورت محرمانه باقی بماند.

سپس دولت انگلیس از برخی از شرکت‌های خصوصی خواست تا مناقصه‌هایی را برای اجرای پروژه‌های "تماس راهبردی" مطرح سازند. قرار بود که شرکت‌ها پیشنهاد‌های خوبی را در اوایل مه ۲۰۱۹ ارائه دهند تا قرارداد‌های ارائه شده در ژوئیه ۲۰۱۹ اجرایی شود و به مدت ۲۱ ماه ادامه یابد. اما هر پروژه‌ای از این پروژه‌ها دارای بودجه‌ای مشخص بود، به عنوان مثال، پروژه مشارکت سیاسی برای زنان نهایتاً به ۱.۲ میلیون پوند می‌رسد. "ای آر کی" پیشنهادی را برای اجرای طرح جوانان ارائه داد، همانطور که اینترنشنال الرت با همکاری با نهاد دمورکراسی "وستمنستر" انجام داد. شرکت WYG که می‌بایست به توسعه زیرساخت‌ها بپردازد، پیشنهاد خود را ارائه داد. "ای آر کی" و شورای فرهنگی انگلیس نیز پیشنهادی را در خصوص مشارکت زنان ارائه دادند که هدف از آن، نظارت بر سیاست‌های آینده در لبنان بوده است.

اماکل این دفاتر تماس و کار غیررسمی تا الان فعال هستند و تعطیل نشده‌اند. همچنان خیابان بدارو به عنوان مثال با جوانان خارجی که به مساله ملت‌های لبنان و سوریه تمرکز دارند، موج می‌زند. آن‌ها براساس پرداخت نقدی کار می‌کنند نه چک و سند. تنها، توافقی روی کار بین کارفرما و آژانس‌های کاریابی و جوانان جویای کار لبنان وجود دارد. کل آنچه می‌داند انجام کار‌هایی نظیر ترجمه، تحقیق، نوشتن مسائل عادی شناخته شده برای همه است.

انگلیسی‌ها در استعمار قدیم بسیار خبره هستند و همچنان نیز در خدمات استعمار جدید حرف اول را می‌زنند. در عراق آن‌ها به آمریکایی‌ها می‌خندیدند که چطور می‌خواهند امور را در میان آشوب مدیریت کنند و در سوریه موفق شدند آمریکایی‌ها را قانع کنند تا برخی کار‌ها را به آن‌ها بسپارند. همانطور الان در کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و در یمن می‌بینیم که انگلیسی‌ها بار دیگر در حال شناسایی جوانان غرب‌گرا هستند. برخی از آن‌ها صراحتا دنبال کار در پایتخت‌های غربی هستند، اما انگلیسی‌هایی که قبلا در نابودی جاسوس‌ها بعد از تمام فروپاشی‌ها تجربه دارند دنبال ماجراجویی نیستند آن‌ها ترجیح می‌دهند اوضاع را به آرامی اداره کنند بدون هرگونه جلب نظر و جنجالی.

انگلیسی‌ها به خوبی می‌دانند دست‌کم از ۱۸ ماه پیش در لبنان چه روی می‌دهد. اثر انگشت آن‌ها روی بسیاری از امور هست، آن‌ها با قاطعیت از استراتژی روشن و تعیین‌کننده‌ای حرف نمی‌زنند. چند هفته پیش مهمترین نخست‌وزیر انگلیس موضع خود در قبال لبنان را در برابر شخصیت‌های عربی و لبنان شرح داد. او در حاشیه همایشی در لندن با آن‌ها ملاقات کرده بود.

افکار متعدد غرب درخصوص آنچه باید در لبنان انجام دهد، کاملا مشخص است. اما بر وجود راهکاری قوی تاکید کرده و می‌گوید کسانی هستند که معتقدند لبنان با این طبقه حاکم اصلاحش دشوار است و اگر ساقط شود فرصت بیشتری در اختیار خواهد بود.

اگر فروپاشی سراسری تنها وسیله برای تحقق این هدف باشد برای لبنانی‌ها تصور هرگونه کمک در آینده نزدیک دشوار است. در این حین باید با قدرت روی کسانی کار شود که می‌پذیرند به جهان "ان جی اوز" که بیشترین جاسوس‌های غربی جدید را در مناطق و بخش‌های مختلف جذب می‌کند، بپوندند، چرا که دعوت به انقلاب به اسم آزادی، حاکمیت و استقلال می‌کند.

انگلیس خاستگاه ایده و تفکر استعماری بوده و هست. چه آن را خودش و با تصمیم خودش انجام دهد چه به عنوان مشاوری در نزد جلادان جهان جدید عمل کند. هر صحبتی از دموکراسی، آزادی و ... ممکن است در اتاقی تنگ شناخته شود همانطور که ترور کند جولیان آسانژ، قهرمان عرصه رسانه در حال انجام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار