بازدید 23479
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

قفل واردات خودرو با کدام کلید باز می‌شود؟ / شکست انحصار چقدر جدی است؟

آزادسازی واردات خودرو همواره به عنوان یکی از راهکار‌های به تعادل رساندن بازار خودرو مطرح بوده و از حدود دو تا سه ماه پیش با چراغ سبز مجلس و موافقت ضمنی وزیر صمت با واردات خودرو و در نهایت رونمایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ موضوع واردات خودرو داغ‌تر از گذشته دنبال می‌شود.
کد خبر: ۱۰۲۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 12 December 2020

قفل واردات خودرو با کدام کلید باز می شود؟ / شکست انحصار چقدر جدی است؟

اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد و وعده بازگشت تحریم‌ها در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه داده شد. در مدت ۹۰ روزه که سررسید آن ۱۵ مردادماه ۱۳۹۷ بود، تحریم‌های صنعت خودروسازی گنجانده شده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با مشخص شدن فهرست تحریم‌های ۹۰ روزه و حضور تحریم صنعت خودروسازی ایران در این فهرست، شرکت‌های خودروساز خارجی یکی پس از دیگری خاک ایران را ترک کردند. همچنین از ابتدای تیرماه ۱۳۹۷ بود که دولت به منظور موازنه بین دخل و خرج ارزی، واردات بسیاری از کالا‌های لوکس و غیرضرور از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که عرضه خودرو در بازار ایران کاهش یافت.

با افزایش قیمت دلار و قطعات وارداتی، قیمت خودرو نیز جهش یافت و تقاضا برای خرید خودرو به عنوان یک کالای سرمایه و نه مصرفی افزایش یافت؛ بنابراین از یک سو کاهش عرضه و از سوی دیگر افزایش تقاضا موجبات رشد قیمت را از مهرماه سال گذشته فراهم کرد. روند رو به رشد قیمت خودرو از مهر تا بهمن ۹۸ ادامه داشت و در بهمن ماه سال گذشته و با ورود نهاد‌های مختلف از جمله قوه قضائیه ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شد.

اواخر بهمن ماه با شیوع ویروس کرونا در ایران و در راستای مقابله و قطع زنجیره شیوع این ویروس، بنگاه معاملات خودرو از جمله مکان‌های پرترددی بودند که حکم به تعطیلی آن‌ها تا اواخر فروردین ماه ۹۹ داده شد. در مدت غیبت بنگاه‌های معاملات خودرو، این فضای مجازی بود که قیمت خودرو‌ها را تعیین می‌کرد و رفته رفته قیمت‌های نجومی رسانه‌ای شد!

با جهش دوباره قیمت دلار از اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، قیمت خودرو دوباره افسار گسیخته شد و راهکار‌های مختلف هم نتوانست عطش تقاضای خودرو را کاهش دهد. در نتیجه روند رو به رشد قیمت خودرو تا شهریور ماه ۹۹ ادامه داشت.

در جهش اخیر قیمت خودرو، اما یک راهکار بیش از پیش مطرح شد و آن واردات خودرو در راستای توازن بخشی به عرضه و تقاضا بود.

مجلس تا حدودی چراغ سبز به واردات خودرو نشان داد و روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی گفتگویی در مورخه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹ با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، گفت: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است؛ می‌توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشا خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند.

با افزایش زمزمه‌های واردات خودرو از سوی بهارستان نشینان، انجمن واردکنندگان خودرو نیز به میدان آمد و ۹ پیشنهاد برای واردات خودرو ارائه داد. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه‌ای گفت: حتی بدون شکسته شدن تحریم‌ها واردکنندگان قادر خواهند بود که واردات خودرو را حتی بدون انتقال یک دلار ارز انجام دهند.

از سوی دیگر با روی کار آمدن رزم حسینی در وزارت صمت، دیدگاه در مورد واردات خودرو در این وزارتخانه تغییر کرد. در آخرین اظهار نظر وزیر صمت درباره واردات خودرو، رزم حسینی در ۱۷ آذرماه سال جاری اعلام کرد: به دنبال شکستن انحصار در حوزه خودرو هستیم و این کار را انجام خواهیم داد. رزم حسینی افزود: نه تنها در حوزه واردات بلکه در حوزه تولید داخلی نیز باید شرکت‌های بخش خصوصی را تقویت کنیم تا رقیب خودروسازان شوند.

قیمت خودرو‌های داخلی در شأن مردم ما نیست!

رزم‌حسینی همچنین در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های کشور، کیفیت، تنوع و قیمت خودرو‌های تولید داخل را در شان مردم ایران ندانسته و اظهار کرد: بسته اصلاح صنعت خودرو را ارائه کرده‌ایم که به زودی نهایی می‌شود. این در حالی است که باید رقبای جدید در حوزه خودروسازی وارد شده و بخش خصوصی نیز تقویت شود.

با این اظهارات، به نظر می‌رسید که یک مثلث سه ضلعی متشکل از مجلس، وزارت صمت و انجمن واردکنندگان خودرو تشکیل شده است که این مثلث یکی از راهکار‌های خروج بازار خودرو از بحران را واردات خودرو می‌دانستند.

با رونمایی از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دوباره موضوع واردات خودرو در سال آینده بیش از پیش تقویت شد. در این لایحه دولت ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو (بند حقوق ورودی خودرو) در نظر گرفته بود. موضوعی که بر خلاف لوایح و قوانین بودجه سال‌های ۹۸ و ۹۹ بود. در این لوایح و قوانین بودجه درآمد مالیاتی دولت از محل واردات خودرو به علت محدودیت منابع ارزی صفر در نظر گرفته شده بود.

همین موضوع کافی بود تا بسیاری به این باور برسند که دولت به دنبال آزادسازی واردات خودرو از سال آینده است.

با افزایش گمانه زنی‌ها در مورد احتمال آزادسازی واردات خودرو از سال آینده، مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در ۱۳ آذر ۹۹ با نفی آزادسازی واردات خودرو به استناد لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: اعمال حقوق ورودی حدود ۲ هزار میلیارد تومانی در بخش درآمدی دولت در لایحه بودجه به معنی آزادسازی واردات خودرو نیست و همچنان واردات آن ممنوع بوده و درخصوص آزادسازی واردات خودرو تصمیم جدیدی گرفته نشده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر تعدادی از خودرو‌ها به دلایلی از جمله مشکل قضایی در گمرک دپو مانده که هنوز در مورد ترخیص آن‌ها تصمیم‌گیری نشده و ممکن است در سال آینده با رفع موانع ترخیص شوند؛ بنابراین از محل آن، حقوق ورودی به‌ عنوان یکی از محل‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

البته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ۱۴ آذر ۹۹ طی گفت‌وگویی اظهار داشت: لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صنعت با واردات احتمالی خودروست، هرچند باید به انتظار نشست و دید آیا مجلس با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر؟

هر خودروی وارداتی، ۲۵ هزار دلار

وی گفت: با در نظر گرفتن متوسط قیمت ۲۵ هزار دلاری هر خودروی وارداتی، رقم دیده شده در بودجه به عنوان حقوق ورودی خودرو، به معنای ورود دست‌کم سه هزار دستگاه خودرو خواهد بود. دادفر افزود: این تعداد هر چند بسیار اندک، اما گام خوبی در ابتدای کار و قدم مناسبی برای کاهش قیمت‌ها در آشفته بازار کنونی خودرو‌های خارجی خواهد بود. وی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، حتی اگر امروز واردات خودرو آزاد شود، مهرماه سال آینده نخستین خودرو وارد کشور خواهد شد، چون با وجود استاندارد‌های ۸۵ گانه، واردکنندگان دست‌کم شش ماه معطل اخذ تاییدیه‌های لازم خواهند شد.

به هر حال با توجه به تحولات پیش آمده در حوزه واردات خودرو در چند ماه اخیر باید منتظر ماند و دید که داستان برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو به کجا خواهد رسید. شاید دو مانع اصلی بر سر راه واردات خودرو یکی ارزبری واردات خودرو و دیگری موضوع حمایت از تولیدات داخلی است.

پیرامون ارزبری دادفر گفت: در سال‌های اخیر از ارزبری خودرو‌ها به عنوان عامل اصلی ممنوعیت واردات آن‌ها یاد می‌شد، اما این انجمن به ارائه ۹ پیشنهاد ـ که یکی از آن‌ها واردات با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور با تایید سفارتخانه‌ها بود ـ پرداخت؛ اما هیچ توجهی به این پیشنهادها نشد. وی همچنین در مورد ضدیت این تصمیم با حمایت از تولید داخلی گفت: منکر حمایت از تولید داخلی نیستیم، اما باید همه قشرهای جامعه و تامین نیاز آنان را نیز در نظر داشت.

به واردات خودرو فکر نکنیم؟

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز با تاکید بر اینکه وقتی شانس تولید وجود دارد، نمی‌توان به واردات فکر کرد، گفت: امروز بحث تامین مواد اولیه در بسیاری از حوزه‌های تولیدی محل بحث و چالش است؛ اما حتی فقط در حوزه خودرو، وقتی ما می‌توانیم ارزی را برای تامین مواد اولیه ساخت خودرو یا قطعات خودرو اختصاص دهیم، آیا این منطقی است که این ارز صرف واردات یک محصول کاملا خارجی شود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۸
جالبه براحتی اب خوردن بنز بی ام و پورشه تویوتا هیوندا به اون هیکل ماشین صفر رو میتونن ازاد کنن ولی میگن تحریم هستیم نمیتونیم دارو وارد کنیم تحریم هستیم....................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
دقیقا از کدوم قفل حرف میزنن؟ این همه ماشین خارجی نو تو نمایشگاه ها از کجا میاد؟ دقیقا امروز به همین مساله فکر میکردم. نمایشگاه ها و خیابون ها پر از ماشین لوکس و نو هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
خاک پاتم ....عجب کامنت پر معنی......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
تا زنده ایم ماشین ایرانی سوار می شیم
البته با ماشین ایرانی زیاد زنده نیستیم
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
خوب عزیزان قاچاقچی و رشوه بگیران گمرگ باید نان بخورند.
ماشین ارزان با کیفیت بصورت تهاتری وارد کنید.
برای یک روز هم اجازه واردات واقعی را نمی دهند
چون طعم شیرین خودروی استاندارد با قیمت واقعی ارزان بدون سود و بهره و ربا به دندان ایرانی قشر متوسط بنشیند دیگر لگن نخواهد خرید
بازار خودرو را در انحصار دارند، و سالانه باعث مرگ انسان های خداوند می شود
مردم از داشتن خودرو با کیفیت و با قیمت مناسب محروم هستند و مجبور هستند هر خودرویی را با هر قیمتی و کیفیتی خودروسازان داخلی ساختند با شرایط فروش آنها خریداری کنند در این مورد هیچ مسئولی از عدالت صحبت نمی کند اما برای کم کردن سهمیه سوخت و افزایش قیمت آن همیشه از عدالت صحبت می کنند
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
عزيز من از ماست كه بر ماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
خودروساز تو ایران نقش یه شلنگ داره که پول رو از نقطه ای به نقطه دیگه انتقال بده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
آقای نجفی منش که میگویند ورود خودرو نبایستی آزاد کرد جهت حمایت داخلی ازایشان پرسید خودتان چه خودرویی سوار میشویدوتاکی باید مردم سوار خودروهای بی کیفیت ایرانی وچینی شوند تمام دنیا حتی کشورهای فقیر فکر مردمشان هستند تا راحت زندگی کنند خودرو باکیفیت سوار شوند سالها دارید ازاین خودروسازهای داخلی حمایت میکنید چه چیزی عاید مردم شده به جزء مرگ واقعا خجالت هم چیزی خوبی است تا خودرو آزاد نکنید این دوخودروساز بزرگ داخلی فکر کیفیت وخودرو خوب نیستند کجا دنیا قبل ازتحویل خودرو وجه خودرو پرداخت میکند بعدازیکسال خودروه اش تحویل میگیرد این دو خودرو فقط فکر چپاول جیب مردم هستند هرچه حضرت آقا دستور میدهند جهشت تولید فکر کیفیت محصولات باشید فکر کیفیت خودرو باشید آیا این دو خودرو تا بحال جهت کیفیت خودرو چه کاری انجام دادند اقای نجفی منش شما خودرو خوب با کیفیت سوار شوید فقط جهت مطرح شدن بگوید خودرو نباید آزادشود واقعا متاسف هستیم اینها تواتاق بازرگانی هستند
عدم مجوز برای واردات خودرو من رو به این اطمینان رسوند که رفاه مردم و خود مردم در اولویت دولت نیست.
حالا هر دولتی.چه این چه اون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
انحصار به فساد نزدیکه
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
مردم کین بابااااااااااااااا
سر دولت سلامت
خوابشو ببینید ملت ماشین خوب سوارشن
یه معلم هندسه داشتیم میگفت یکی که ماشین باکلاس سوار بشه لباس شیک هم میخواد بپوشه لابد دو روز بعد درباره زندگیش نظر هم میخواد بده
چه کاریه بزار پرایدشو سوارشه زودتر برسه بخدا
حناب وزیر لطفا جلوی افزایش نرخ کارخانه رو بگیرید، دلارارزون تر شد.
واردات خودرو با هدف رضايتمندي و رفاه مردم صورت نمي گيره بلكه هدف اصلي دولت كسب درآمد از طريق دريافت عوارض گمركي نجومي است . مطمئن باشيد اگركسر بودجه نداشتيم ، هرگز دولت و ذينفعان ديگر به واردات خودرو تن نمي دادند .
آقای دبییر قطعه سازان شما مگه قطعه میسازین قطعه ساز با سابقه رو ورشکست کردین با واردات قطعاتی که از چین میارین روشم زده ساخت ایران عمده بازار مافیا دست دو تا سه تا شرکته که همه میدونن کیان
تولید کننده ایرانی مخصوصا خودروساز نشان داده که تعهد ، جنس خوب و پیشرفت براش مهم نیست، وقتی واردات آزاد بود اینا اجازه نمیدادن رنج قیمت خودشون ماشین برند خوب باشه از ترس اینکه مردم محصولات اینا رو نخرن بجز چندتا چینی و بقیه ام خودشون مونتاژ میکردن
اگه میبینی خودروساز بزرگ پیشرفت کردن رضایت مشتریو جلب میکنن و خداوند فکرشونو باز میکنه و همیشه در حال پیشرفتن
چهل سال وثت داشتن دیگه دیر شده که کارهایی که میتونستن انجام بدنو انجام ندادن
یه سوال عراق و امثال اون جنگ زده ها نمیتونن از مردم تعرفه بگیرن ؟ تمام خودرو ها با قیمت خوب اونجا هست
واردات که باز بود تعرفه میگرفتین که اکثر مردم نتونن سوار شن و نتیجش بشه فرهنگ الان جامع که شخصیت طرفو با خودروش بسنجن
یه کار بگو انجام دادیم که مردم بهم برسن بگن کاره خوبی بوده دستشون درد نکنه ، همش دنبال سود خودتون و چهار پنج هزار نفر اطرافتون هستین
خویی کیا اسپورتیج 100هزار لیر در ترکیه بااقساط 24 ماهه شما وارد کنید بدهید دوبرابر چه اشکالی دارد ما که توان خرید پراید راهم نداریم لااقل درخیابانها تنوع ماشین دیده میشود وشما هم سود 100درصدی میکنید
چند تا مافیای خودرو و دلار و سکه ... را اعدام کنید، مشکل حل میشه.
چند درصد از مردم ایران توانایی خرید این نوع اتومبیل را دارند؟ چرا اینقدر نگران طبقه مرفه هستید؟ واقعا اگر به فکر عموم مردم هستید کاری کنید که همین اتومبیل پراید یا مشابه آن ارزانتر به دست مردم برسد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
ممنوع کردن واردات و هزینه های سنگین گمرک و انواع مالیات برای خودروهای خارجی خاص وارداتی برای همین است که پراید را چند برابر قیمت به مردم بقروشند
کسانی که واردات خودرو رو انحصاری میکنن واسه عده ای اون دنمیا باید به همه ملت و مردذم جواب بدنو....و این حق الناسه و من هیچوقت از حقم نمیگذرم
کسانی که واردات خودرو رو انحصاری میکنن واسه عده ای اون دنمیا باید به همه ملت و مردذم جواب بدنو....و این حق الناسه و من هیچوقت از حقم نمیگذرم
اگر دولت و مجلس توی حرف هاشون صادقند ؛ ماشینهای با کیفیت ارزان قیمت برای مردم عادی رو آزاد کنند . نه ماشین های گران قیمت برای آقازاده ها و ....
مردم توی خرید ماشن 100 میلیونی موندند ، اما آقایان بدنبال آزاد کردن ماشین های میلیاردی هستند ، پس لطفا از مردم به نفع آقازاده ها خرج نکنید لطفا .
آخر این طرح میشه واردات محدود بنز و پورشه مدل بالا برای آقازاده ها که ماشین به روز سوارشن و به تولید داخلی هم ضربه نخوره
ملت عادی هم برای حمایت از تولید داخل فعلا همین ماشین های بی کیفیت داخلی رو با قیمت بالا اونم با قرعه کشی و پول پیش دادن خرید کنند
وقتی خودروی دست دوم با کیفیت خارجی با قیمت های از 500 دلار تا 10000 دلار می توان وارد کرد چرا باید ارز کشور را هدر داد.
ضمن این که اگر رقیبی برای خودروساز داخلی با قیمت پایین بیاید تأثیر زیادی بر قیمت های داخلی خواهد گذاشت.
اینقدر واردات واردات خودرو میکنید، اخه با کدوم پول و ارز میخواهید خودرو بیارید؟ یه عده از ملت این مملکت فکر میکنند اگه راه واردات خودرو باز بشه بعد قیمت ماشین هم قیمت پشگل میشه و میتونن صاحب ماشین بشن. ماشین نو الان تو دنیا زیر 20هزاردلار نیست. حالا با قیمت روز ارز و گمرکی و سود وارد کننده و.... ، یه ماشین زیر یه میلیارد دست مردم نمیرسه. اونم نه ماشین تاپ. البته بماند این کسانی که تو مجلس دنبال ازاد کردن واردات خودرو هستند، بیشتر دنبال کاسبی خودشون هستند، اینها از اون جماعت هستن که میخوان از فرصت استفاده کنند هر حال هستند کسانی که تو این وضعیت مصیبت بار مملکت و مردم پولهای چند میلیاردی بابت ماشینهای خارجی هزینه کنند و ککشون هم نگزه.
این که معما نیست.معلومه باکلید طلایی جناب روحانی .البته کلید تاحالا کم شده بود ولی شکر خدا پیداشد
با همون کلیدکه گولمون زد .
قفل واردات یکبار شکست و مجلس رای به کاهش تعرفه واردات داد تا تولیدکننده ها به خودشان بیایند اما خودتان میدانید چه بلایی سر طرح مجلس آمد
با قفل رضایت کاسبان تحریم که آنهم مقدور نیست
صد هزار نفر بگند آقای تابناک تبلیغات صفحه شما پدر اعصاب و چشم و روان کاربر را داغون میکنه. بیایید یک ذره کم کنید! کی گوش میده؟ . گردانندگان چطور میخواند بفکر مردم باشند
سلام هر از گاهی که با پراید مدل پایین که سبقت میگیرم خودم دلم برای بچه هام می سوزه مگییم خدایا .........
الان مشکل مردم تامین اقلام حیاتی از جمله دارو ، واکسن و تجهیزات پزشکی، اقلام صنعتی است که میبایست با منابع محدود ارز وارد شود یا خودرو خارجی!!؟
مشکل خودرو با نظارت دقیق بر کیفیت خودروهای داخلی قابل حل است و واردات خودرو تا باز نشدن گره های اقتصادی کنونی، کاری است مشکل ساز و تنها در جهت قشر مرفه جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
در ورکینافاسو یا اتیوپی که زندگی نمیکنیم کشور را هر جاش دست بزاری یه دنیا ثروت خوابیده الان خیلی خیلی بیشتر از نیاز مردم دلار هست ولی از کشور های دیگه سر در میاره بلاخره مردم هم حق دارن تو کشور یه ماشین و خونه داشته باشن مگه چند سال با این همه بیماری زنده هستن
باید واردات آزاد شود تا این مردم بدبخت هم طعم اتومبیل واقعی را بدانند چون واقعا حقشان است که این همه پولی که با هزاران خون دل جمع میکنند و با وجود این همه ثروت خدادادی در مملکتشان بتوانند یک ماشین واقعی سوار شوند نه فرغونهای عصر حجر..
باند خودرو بنام تولید تمام ارز را باقیمت دولتی میگیره و بجاش سفارش قطعه چینی میده و وارد میکنه سالها بنام تولید خود کفایی ملت کف کردند از عملکردشان
هیچکس جلودار اونها نیست آنهم مجلسی که روز اول دنا را گرفته
سلام اگر هدف آسایش و رضایت مردم و جامعه است با شرایط فعلی و یکتازی خودرو سازان داخلی امکان پذیر نمی باشد. مگر اینکه به فکر جیب بخش کوچکی از جامعه باشید . قیمت خوردو به تمام اجناس مورد نیاز مردم هم تاثیر گذاشته است پس چاره ای نیست تا خودرو سازان هم به فکر رقابت باشند و کمتر روی جیب مردم بدبخت حساب باز کنن
واردات خودرو در مقطع کنونی تحریم همه جانبه تنها به نفع آقازاده ها یعنی همانهایی است که به بهانه ارزان شدن خودرو در پی پر کردن جیب خود هستند و اصلا به این فکر نمیکنند که با کمبود ارز وارد کردن تقاضای ارز واردات خودرو تنها باعث افزایش نرخ ارز و رفتن دود آن به چشم مردم عادیست . واردات با منشع ارز خارجی تنها شعار است و هرگز اتفاق نمی افتد در این شرایط هیچ عاقلی ارز از خارج به داخل نمی آورد
با همان کلیدی که تمامی گرانیها را ارزان کرد
واردات خودرو وقتی ازاد شد من باور می کنم که دارد با مافیای خودرو برخورد می شود
برای اندازه گیری ظلمی که به مردم ایران می شود کافی است قیمت خودرو را در ایران با کشور های همسایه مقایسه کنیم . به عنوان مثال لوکس ترین مدل جک اس 5 در دبی 17000 دلار معدل 425میلیون تومان قیمت دارد در حالی که همین خودرو با امکانات کمتر در ایران مونتاژ می شود و به قیمت 800میلیون فروخته می شود توجه کنید وقتی ماشین در ایران مونتاژ می شود قیمت ان باید کمتر از نوع وارداتی باشد.
خودرو سازان سالهاست با اهرم اشتغال به 80 میلیون ظلم می کنند در حالی که کل اشتغال مستقیم این بخش به 50هزار نفر هم نمی رسد و خودرو ساز با زرنگی اشتغال بخش های قطعه سازی وفروش و خدمات را به حساب خود می زند در حالیکه با واردات خودرو اشتغال در این بخشها چه بسا بیشتر هم بشود
این منع واردات به نفع چینی ها و فرانسوی ها است که در ایران خط مونتاژ دارند
ما دیگر می دانیم در پس پرده چه خبر است
آقای نجفی منش دهها سال است که به اسم حمایت از تولیدکننده داخلی، مانع واردات شده و نتیجه اش خودرو بی کیفیت و ورود قطعات از چین و ناتوانی قطعه سازان در عرصه رقابت خارجی بوده است !
مافیای خودرو بشدت درمقابل واردات خودرو مقاومت می کند وتلاش خواهد کرد که انحصار بازار خودروی داخلی را صددرصد دراختیار خودش داشته باشد...
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی