بازدید 38553
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

نبرد خونین قره‌باغ / سخنرانی ارنستو چه گوارا درباره امپریالیسم / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / زندگی شخصی علی شریعتی / جنگ کثیف آرژانتین

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵ 11 December 2020

نبرد خونین قره‌باغ / سخنرانی ارنستو چه گوارا درباره امپریالیسم / شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر / زندگی شخصی علی شریعتی / جنگ کثیف آرژانتین

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


نبرد خونین قره‌باغ

سیاست تفرقه و حکومت شوروی باعث شد، هنگام مرز‌بندی‌های جماهیر خود ناگورنو قره‌باغ که اکثر ساکنین آن ارمنی بودند به جمهوری آذربایجان داده شود. هدف از این کار این بود که جماهیر شوروی بین خود درگیر باشند و نه با شوروی. با فروپاشی شوروی منطقه خودمختار قره‌باغ خود را مستقل اعلام کرد و این باعث شد که آذربایجان با این منطقه و ارمنستان وارد جنگ شود. این درگیری‌های قومی خونین که هر دو طرف درگیری در آن فجایعی را مرتکب شده‌اند تا همین امروز نیز ادامه دارد و تمام تلاش‌های بین‌المللی در جهت حل اختلافات بی نتیجه بوده است. گزارشی از شرایط مردم قره‌باغ در اوایل دهه نود که شرایط سخت زندگی آن‌ها را نشان می‌دهد ببینید.

 

سخنرانی ارنستو چه گوارا درباره امپریالیسم

ارنستو چه گوارا در کنار فیدل کاسترو یکی از رهبران انقلاب کمونیستی کوبا بود. دیدگاه او در مورد آمریکای لاتین و مردم پس از سفری طولانی با موتورسیکلت دور آرژانتین و سایر کشورهای آمریکای لاتین بسیار تغییر کرد. پس از این سفر او به آرژانتین بازگشت مدرک پزشکی خود را گرفت و سپس با پیوستن به کاسترو علیه حکومت باتیستا در کوبا جنگید. پس از پیروزی در کوبا برای انتشار انقلاب به سایر کشورهای آمریکای لاتین به بولیوی رفت، ولی آنجا در تله سی‌آی‌ای کشته شد. سخنرانی او در مورد امپریالیسم را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


شورش‌های پیش از رفراندوم در الجزایر

پس از سال‌ها استعمار الجزایر توسط فرانسه، نهایتا ملی‌گرایی و هویت اسلامی ملت الجزایر باعث شد که تلاش برای استقلال شکلی جدی به خود بگیرد. پس از چند سال نبرد سخت و خونبار که باعث شد لقب سرزمین یک میلیون شهید به الجزایر داده شود، بالاخره پس از ۱۳۲ سال سلطه بیگانه، الجزایر استقلال خود را به دست آورد و در هشت اکتبر سال ۱۹۶۲ به نام جمهوری دموکراتیک مردمی الجزایر به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. هرچند اراده ملت الجزایر برای استقلال روشن و دولت فرانسه نیز در برابر مقاومت مردم الجزایر تسلیم شده بود، مخالفت‌ها از طرف بدنه نظامی فرانسه ادامه داشت و حتی چند اقدام برای ترور دوگل و همچنین کودتای نظامی صورت گرفت. اکثر این اقدامات توسط گروهی به نام سازمان ارتش سری انجام شد که از جدا شدن الجزایر ناراضی بودند. در این ویدیو تصاویری از درگیری و آشوب در الجزایر را که کمی پیش از برگزاری رفراندوم به بهانه سفر دو گل رخ داد، ببینید.

 


جنگ کثیف آرژانتین

دوران جنگ کثیف به دوران تروریسم دولتی در دیکتاتوری نظامی آرژانتین گفته می‌شود، که در اثر آن سی هزار نفر ناپدید شدند. این اقدامات بخشی از عملیات کندور بود، ایده پرداز اصلی عملیات کندور سی آی ای بود و در جریان آن سازمان‌های امنیتی چندین کشور آمریکای لاتین از جمله آرژانتین با پشتیبانی سی آی ای شروع به ترور، شکنجه و بازداشت گسترده غیرنظامیانی کردند که گمان می‌رفت عضو جنبش‌های ضد حکومتی با گرایش سوسیالیسم یا مخالف سیاست‌های اقتصادی نئولیبرالیسم مورد تایید عملیات کندور باشند. فرانسه نیز با انتقال روش‌های شکنجه‌ای که در دوران جنگ الجزایر آموخته بود به دولت دیکتاتور آرژانتین کمک کرد تا مردم را شکنجه کند. یا افزایش نارضایتی مردم و تشدید مشکلات اقتصادی، ارتش که شدیدا محبوبیت خود را از دست داده بود سعی کرد با پس گرفتن جزایر فالکلند از بریتانیا جایگاه خود بین مردم را احیا کند اما شکست از بریتانیا باعث شد اعتبار خود را کاملا از دست داده و کنار برود تا باز دموکراسی در آرژانتین برقرار شود. پس از برقراری دموکراسی کمیسیونی مامور به رسیدگی به مساله ناپدید شدن مردم شد و نهایتا تعدادی از عوامل این اقدامات در دادگاه محکوم شدند. تصاویری از دادگاهی که جانیان این فاجعه بشری را محکوم کرد، همراه با تصاویری از راهپیمایی و اعتراضات مردم به این مساله در ویدیو تابناک ببیند.

 


زندگی شخصی علی شریعتی

تصاویری از زندگی شخصی دکتر علی شریعتی را می‌بینید. در این تصاویر محمدتقی شریعتی فعال سیاسی ـ مذهبی و پدر علی شریعتی و دیگر اعضای خانواده شریعتی مشاهده می‌شود. روی این تصاویر، صدای دکتر علی شریعتی قرار داده شده که شعر «پاییز جان» مهدی اخوان ثالث را در تابناک می‌بینید.

 


زندگی ویلیام فاکنر

ویلیام فاکنر یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آمریکایی قرن بیستم بود که با رمان‌هایی، چون خشم و هیاهو، گوربه‌گور و روشنایی در ماه اوت شناخته می‌شود. او چهارمین آمریکایی است که جایزه ادبی نوبل را به دست آورده است. فاکنر یکی از مهمترین نویسندگان جنوب آمریکاست و بزرگ‌ترین رمان نویس آمریکایی بین دو جنگ جهانی به شمار می‌رود. با این که اولین آثار فاکنر در سال ۱۹۱۹ و بیشتر در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ منتشر شدند، پیش از آنکه جایزه ادبی نوبل را بگیرد، نسبتا ناشناخته بود، جایزه نوبل او را به شهرت رساند و توجه رسانه‌ها را به او جلب کرد. در آن دوران برای رفع کنجکاوی عموم و شناخت بیشتر از ویلیام فاکنر فیلم مستندی ساخته شد، که نحوه زندگی این نویسنده بزرگ را از نزدیک و در شهرستانی که محل زندگی او بود نشان می‌داد. می‌توانید این فیلم را که توسط دوست نزدیک او ثبت شده و به جنبه‌های شخصی‌تر زندگی این نویسنده بزرگ می‌پردازد با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲
نبرد قرباغ یک بازنده دیگر هم دراد اقتصاد ایران یک بار دیگر اذربایجان را ازدست داد
فره باغ جالب بود. پس اذربایجانی ها مردم را بیرون کردن. زمین ها شون چی میشه که ازش استفاده می کنه؟
چه طور می شه یه لینک برای این ویدیو پیدا کرد و ان را شیر کنیم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل