بازدید 28503
ورزش مردسالار ایران نیازمند نوسازی ساختار و بازنگری در تقسیمات بودجه

چهار رشته جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سهم صفر ایران / مدال‌های کاراته و وزنه برداری چگونه به باد رفت؟

ورزش ایران از چهار رشته جدید المپیک ۲۰۲۴ پاریس احتمالا فقط در رشته سنگ‌نوردی شانس کوچکی برای حضور خواهد داشت و در سه رشته دیگر اساسا ساختار منسجمی ندارد. همچنین افزایش سهمیه زنان در المپیک برای ورزش مردسالار ایران یک شوک جدید خواهد بود و ضرورت برنامه و بودجه تازه برای پر کردن شکاف با دنیا را گوشزد می‌کند.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 09 December 2020

کمیته بین‌المللی المپیک اسامی رشته‌های حاضر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را رسماً اعلام کرد که چهار رشته جدید به درخواست میزبان یعنی کشور فرانسه و تایید اعضا در آن دیده می‌شود؛ اما از تعداد مدال رشته هایی که ایران در آن شانس مدال داشت، کاسته شده است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ در جلسه هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک IOC که کشورمان در آن کرسی و جایگاهی ندارد، حضور چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص یا همان حرکات موزون برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها مورد تایید قرار گرفت. ورزش ایران به جز رشته سنگ‌نوردی، فعالیت خاص و چشمگیری در سطح حرفه ای در سه رشته دیگر ندارد و احتمال کسب مدال از آنها برای ایران بسیار کم و ضعیف است چه بسا از اساس کسب سهمیه نیز در آنها برای ایران دور از ذهن و دسترس باشد.

در این میان، حذف کاراته از جمع رشته های المپیکی ضربه بزرگی به کاروان ایران خواهد بود. البته کشور فرانسه، میزبان دوره بعدتر المپیک ـ که سه سال و نیم دیگر برپا خواهد شد ـ با حذف کاراته مخالف بود، چون در این رشته فرانسوی ها شانس زیادی برای کسب مدال دارند و یکی از قدرت های اروپایی کاراته در مسابقات جهانی و همین المپیک توکیو محسوب می شوند؛ اما زور میزبان هم به تصمیم هیات اجرایی نرسید و ماه عسل رشته های رزمی که ورزش ایران در آن ادعای بالایی دارد، به المپیک توکیو محدود ماند.

چهار رشته جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سهم صفر ایران / مدال‌های کاراته و وزنه برداری چگونه به باد رفت؟

به این ترتیب المپیک ۲۰۲۰ آخرین شانس کسب مدال المپیکی برای بسیاری از ملی پوشان فعلی کاراته ایران به حساب می‌آید و این نسل دیگر چنین فرصتی به دست نخواهد آورد!

بدون «آی او سی ممبر» فقط تماشاچی تصمیمات دیگرانیم

در این میان بعید است در صورت حضور فردی از ایران در این نشست، تصمیم اعضا تغییر می‌کرد؛ اما ضرورت حفظ کرسی ارزشمند کمیته جهانی المپیک و قدرت چانه زنی و امکان دفاع از منافع، بار دیگر خود را در محافل جهانی ورزش نشان داد؛ کرسی مهمی که آخرین بار هاشمی طبا از ایران صاحب آن بود، ولی به دلیل برخی مسائل جناحی و دسته بندی‌های حزبی، از ورزش کشورمان گرفته شد و بعید است به این زودی به دامان ورزش ما بازگردد.

بهرام افشارزاده، دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک، یکی از چهره‌های صاحب نفوذ ورزش ایران در شورای المپیک آسیا و تشکیلات جهانی ورزش بود که برای بازپس گیری این کرسی تلاش‌های بسیاری کرد و از روابط فردی خود نیز در این مسیر کمک گرفت، اما کشور‌های مختلف برخلاف گذشته دور، به سختی مهره خود در این کمیته حیاتی را از دست می‌دهند و بعید است طی سال‌های نزدیک، عنوان آی او سی ممبر به ما برسد.

به نظر می‌رسد، این تنها خسارت ورزش ایران در این اجلاس نبود، بلکه تعداد مدال‌های وزنه برداری نیز به پنج طلا در بخش مردان کاهش یافته است! در واقع ایران به دلیل عدم فعالیت سطح بالا در بخش زنان، فقط در نیمی از این رشته مثل کشتی فرنگی و آزاد، شانس صید مدال دارد که آن نیز حالا کاهش یافته است.

محرومیت خودخواسته ایران در نیمی از مدال‌های المپیک

عدم توسعه کافی ورزش بانوان در ایران، یکی دیگر از ضربات ورزش ایران در المپیک پاریس خواهد بود چرا که با درخواست میزبان و تایید بین المللی، تعداد ورزشکاران زن و مرد برای نخستین بار در تاریخ برابر می‌شود و دیگر بخش مردان سهمیه بیشتری در تقسیم بندی مدال‌های المپیک ندارند. به این ترتیب ورزش جنسیت زده ایران از این منظر هم خسارت خواهد خورد، اما همین ضربه فرصتی است تا بلافاصله با ترمیم قوانین و بودجه بندی، امکانات ورزش زنان را افزایش بدهیم تا بتوانیم سهم قابل قبولی از مدال‌ها در رشته‌های ورزشی زنان کسب کنیم.

زنان شایسته ایران در میادین ورزشی دنیا نشان داده اند که با کمی توجه و به کارگیری امکانات و صرف هزینه، همچون یکی دو دوره اخیر بازی‌های آسیایی، توان رقابت با حریفان و صید مدال‌های زیاد با وجود رعایت حجاب اسلامی را دارند. می‌توان با تخصیص بودجه عادلانه به ورزش بانوان و خارج کردن این بخش جمعیت کشور از فقر سرانه ورزشی در کنار پوشش بیشتر رویداد‌های ورزشی دختران و زنان در صداوسیما و توجه بیشتر رسانه‌ها به رکورد‌ها و موفقیت‌های آنان، با برنامه‌ای کوتاه مدت و میان مدت، این فاصله بزرگ با کشور‌های درحال توسعه و پیشرفته را پر و البته سلامت جسمی و روانی نسل آتی مادران را نیز تا حدود زیادی تضمین کرد.

ضرورت تشکیل ستاد شناسایی رشته‌های جدید

ورزش ایران از چهار رشته جدید المپیک ۲۰۲۴ پاریس احتمالا فقط در رشته سنگ‌نوردی شانس کوچکی برای حضور خواهد داشت و در سه رشته دیگر اساسا ساختار منسجمی ندارد. همچنین افزایش سهمیه زنان در المپیک برای ورزش مردسالار ایران یک شوک جدید خواهد بود و ضرورت برنامه و بودجه تازه برای پرکردن شکاف با دنیا را گوشزد می‌کند.

چهار رشته جدید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس و سهم صفر ایران / مدال‌های کاراته و وزنه برداری چگونه به باد رفت؟

مدیران و تصمیم سازان ارشد ورزش ایران باید از امروز خود را با تحولات سریع ورزشی در دنیا همگام و به روز کنند، چون دیگر با ساختاری سنتی و رشته های ورزشی ثابت در المپیک مواجه نیستیم. ورزش دیگر مانند چند دهه قبل محدود به برخی رشته های قدیمی و باستانی نیست و هر روز خود را از سیطره فدراسیون های کلیدی رهاتر می سازد. هر سال بازی هایی که زندگی شهرنشینی یا تفریحات ورزشی همراه خود به انسان تحمیل کرده است، نقش بیشتری در فعالیت و تحرک فیزیکی بشر ایفا می کنند و لازم است، در تشکیلات ورزش به خصوص در کمیته ملی المپیک، کارگروهی برای تقویت این رشته های جدید الظهور و نحوه کسب امتیاز و برتری در آن تاسیس شود. اهالی ورزش ایران نباید با اعلام اسامی رشته های المپیک تازه با برخی از آنها آشنا شده و به فکر فعالیت حرفه ای در آنها بیفتند. 

کشورهای مختلف نیز با استفاده از مزیت های محلی و برتری های منطقه ای، هر روز بازی های بومی خود را بیش از پیش به ساختار رشته های رسمی نزدیک می کنند و لازم است ایران که خود مادر و خاستگاه بسیاری از رشته های ورزشی دنیاست، در زمینه معرفی بازی ها و ورزش های بومی اش گام بردارد.

نویسنده: مجید کوهستانی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۲
تو حرکات موزون اگر علما اجازه بدن حرف واسه گفتن داریم!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
مخصوصاً کادر درمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
مخصوصا اونایی که برا برجام رقصیدن

حالا مردم منتظرن گلابی هاش برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
بی انصاف نباشید
ما رقص های سنتی زیبایی داریم ولی حیف که در مملکت ما فقط عزاداری را می پسندند
جامعه مردسالار ایران صحیح است. فقط ورزش مردسالار نیست. نظر اقای علم الهدی در مورد ورزش بانوان را جویا شدید؟ اگر جوان ها با دیدن ورزش بانوان تحریک شدند چی؟
ممنون ودست آقاي علي آبادي دردنكنه وبقيه مسؤليني كه نگذاشتن عضويت آقاي مهندس هاشمي طباباهرترفندي لغوبشه وگرفتنش نشدنيه بشه متاسفم
انهم اگر به اسراییل بخوریم خودمان را حذف میکنیم
توی همه چیز از همه دنیا عقب تریم( یا بواسطه نبود امکانات و یا بخاطر عقاید من دراوردی متحجر) توی همه جا و توی همه کارها هم‌می خواهیم شرکت کنیم و تازه اول هم‌بشیم. لطفا یا یک فکر اساسی برای ورزش مملکت بکنید و یا اصلا دور المپیک و خط بکشید ابروی ملت رو نبرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
دوست عزیز مردان ما با دیدن زنان در هر وضعیتی حتی دوچرخه سواری و دویدن تحریک می شوند و حمله می کنند و امنیت جامعه را به هم می ریزند
ولی مردان دنیا اینطور نیستند و برای زنان ورزشکار و غیر ورزشکار ارزش قائل هستند و طوری تربیت شده اند که
به زنان حمله نکنند و به آنها خیره نشوند تا حدی که در هنگام راه رفتن و رانندگی صدمات جانی و تصادف ایجاد کنند
مسئولین مقصر نیستند بلکه مردان ایران مقصر هستند
نمی شه امنیت را فدای ورزش و تفریح کرد
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
دوست عزیز آیا قبل از انقلاب هم مردها به زنها حمله می کردند ، ذات آدمیزاد به گونه ای می باشد که هر چه محدودیت بیشتر شود هرس نیز افزایش می یابد در هر زمینه ای که می خواهد باشد
ایران رو تبدیل کردید به کشوری که تو همه چیز منحصر به فرد، تک رو، خود رای، و با این حال پر مدعاترین و عصبانی ترین و طلبکارترین باشه. نصف دنیا رو هم که قبول ندارید. واسه بقیه اشونم که قبول دارید فقط خط و نشون میکشید. کلا کشور رو تبدیل کردید به دهکده ی شخصی خودتون و مام که جرات نداریم بگیم بالای چشمتون ابرو قرار گرفته. بعد میاید از این ناله میفرمایید که چرا ورزشکار زن نداریم و چرا عضو کمیته ی المپیک نیستیم و غیره؟!! چی عادی هست تو این کشور که ایناتون عادی باشه..!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
نصف دنیا چیه؟؟ بقیه دنیا را قبول نداریم. .فقط خودمون را قبول داریم
باید سریع سیاست گذاری های جدید انجام شود و روی ورزش های جدید سرمایه گذاری ویژه شود و ورزش های حذف شده کمتر مورد توجه قرار گیرند.
رقص در اسلام حرام است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
ببخشید قمار و قتل و شرب خمر هم حرام هست ولی تلویزیون همه شون رو هم پخش میکنه با فیلمای سینمایی خارجی اونوقت والیبال زنان رو پخش نمیکنه تازه با لباس مصوب جمهوری اسلامی هم بازی میکنن رقص در المپیک بماند برا 100 سال دوم.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
دل انگیز دلواپس توی دیار کفر چکار می کنی برادر.به آغوش جامعه اسلامی برگرد .اونورها یه وقت به گناه میافتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
اختلاس چی؟؟؟
دزدی از بیت المال چی؟؟

اونا حتما جایزه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
کجای قران گفته رقص حرامه
کجای قران حجاب را اجباری کرده ؟
این قوانین فقه سنتی است که قرمها پیش فقهای شیعه اسطنباط کرده اند و فقهای امروزی حاضر نیستند قوانین را تغییر دهند
قوانین ما مطابق با فرهنگ و شرایط فرهنگی دوران صفویه و ماقبل آن است
دو هفته پیش تیم ملی ژیمناستیک زنان ترکیه قهرمان اروپا شد، ترکیه از ایران به اسلام معتقد تر هست، ولی هیچ مفتی در این کشور اظهار نظر نکرد فقط مسولان و رسانه های ترکیه از بانوان شون تقدیر و تشکر کردند و در فرودگاه با چه غروری رفتن به استقبالشون. اینم کشور اسلام هست فقط ما نیستیم، نصف هزینه که در ورزش آقایون میشه را در بخش زنان بکنند ما الان یکی از غول های المپیک بودیم، زنان تو ایران با ترس و لرز میرن پیاده روی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
دقیقا همین طوره
دوست من به دلیل دیابت صبح ها پیاده روی می کرد یک مرد مسن به او پیشنهاد داده بود که همسرش سرطان دارد و چند وقت دیگه می میرد تو بیا با من باش همسرم که مرد عقدت می کنم
دوستم عصبانی شده بود که مرد حسابی من شوهر و بچه دارم خجالت بکش
پیر مرده با وقاحت گفته بود اگه سر و صاحب داری هر روز توی پارک چکار می کنی !؟
آقای علم‌الهدی تعیین کننده حد و مرز ورزش بانوان هستن. ایکاش نگاهی هم به پایان کار داشته باشن.پستهای مرحوم یزدی
هیچیمون درست نیست بخدا فقط ادعا داریم
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
بهتر بود می گفتی هیچ چیزمون درست نیست ،زیرا تو این مملکت هیچ چیزی برامون نذاشتن که بمونه
مشکل مردم و مسئولین ایرانی اینکه کم تو دل جامعه های اسلامی خارج از ایران مانند اندونزی و مالزی و ترکیه و قطر و عمان و کویت و ..... رفتن تا ببینن هیچ جامعه اسلامی مانند ما عقب افتاده و متحجر نیست و بدتر از این هم باور و ایمان داریم مسلمونتر ، باهوشتر ، قویتر و ...... از ما تو دنیا نیست !!!
بنده دو سه بار به ترکیه و مالزی رفتم خداییش خجالت کشیدم از ایرانی بودنم حداقل 15 سال عقب تریم تو همه زمینه ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
در عوض عزت داریم و با شاخ گاو درگیر هستیم و خلاصه شاخ گاو را می شکنیم و چه افتخاری از این بالا تر که گاو تا آخر عمرش با یک شاخ بر دنیا حکمرانی کنه !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
اونا می روند به جهنم و ما می رویم به بهشت !
وقتی ورزش ایران هر لحظه ممکن است از هر گونه حضور در قابت های بین المللی تحریم شود (به خاطر استنکاف ورزشکاران ایرانی از رقابت با حریفان اسرائیلی) بحث رشته های المپیک و سهمیه در ای او سی و ... همه باد هواست.
شاید اگر منافع مدیران این حوزه شامل حقوق و مزایا، بهره گیری از منافع مرتبط با بودجه سازمان و سفرهای خارجی و شهرت در اجتماع نبود، مقامات سالها قبلتر بر درب تمام فدراسیون ها قفل تعطیلی می زدند.
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
هزار آفرین
از دولت عهد قجری روحانی انتظار پیشرفت داشتن یعنی ساده لوح بودن
ما که همه جیمونو از دست دادیم ورزش هم روش
من میخوام نظرم رو به اون فردی که گفته بود کجای قرآن گفته حجاب واجبه بگم لطفا بره سوره نور رو بخونه اگه نمیخواین رعایت کنین بگیم نمیخوایم چرا میگین نیست سوره نور به صراحت درباره حجاب گفته لطفا مطالعه فرمایید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار