بازدید 6554

تکرار ادعا‌ی آمریکا درباره نقض آزادی‌های مذهبی در ایران

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ضمن تکرار ادعا‌های اثبات‌نشده ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۶ 08 December 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعا‌های اثبات‌نشده یک بار دیگر ایران را به نقض «آزادی‌های مذهبی» متهم کرده است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در توییتر نوشت: «امروز آمریکا کشور‌های برمه، چین، اریتره، ایران، نیجریه، کره شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان را به دلیل نقض نظام‌مند، مستمر و فاحش آزادی‌های مذهبی در فهرست کشور‌های موجد نگرانی ذیل "قانون آزادی‌های مذهبی مصوب ۱۹۹۸" قرار داد.»

وزارت خارجه آمریکا بر پایه ادعا‌های اثبات‌نشده نام ایران را از سال ۱۹۹۹ در فهرست «کشور‌های موجد نگرانی‌های خاص» ذیل قانون فوق‌الذکر قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر گزارش‌های موسوم به «آزادی‌های مذهبی» که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده را غیرواقع‌بینانه دانسته و از تهیه آن‌ها با هدف بهره‌برداری‌های سیاسی انتقاد کرده است.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران اردیبهشت‌ماه سال جاری در واکنش به انتشار گزارش سالانه آزادی مذاهب توسط وزارت خارجه آمریکا ادعا‌های مطرح‌شده در آن را مردود خواند.

او در کنفرانس خبری روز ۱۱ اردیبهشت گفت: «در این گزارش ادعا‌های واهی و بی اساسی در ارتباط با کشورمان و به ویژه وضعیت یهودیان در ایران مطرح شده که در خصوص هیچ یک از ادیان قانونی و رسمی در جمهوری اسلامی ایران صحت نداشته و مردود است.»

سخنگوی وقت وزارت خارجه ایران تصریح کرد: «دولت آمریکا در حالی بار دیگر و در قالب گزارشی جدید دست به تکرار اتهامات بی پایه و غیر مستند در خصوص وضعیت آزادی مذهب در جمهوری اسلامی ایران زده که محتوای این گزارش حاکی از عدم شناخت و درک درست از وضعیت ایران در این زمینه بوده و به خوبی بهره گیری از اطلاعات و منابع بی اعتبار و ضد ایرانی در تهیه آن را نشان می‌دهد.»

موسوی تأکید کرد: «اینگونه دخالت‌های آشکار در امور داخلی کشور‌ها و انتشار گزارش‌های سطحی علیه آن‌ها در حالی است که میلیون‌ها فقیر و خیابان خواب در شهر‌های مختلف آمریکا که زیر خط فقر قرار دارند از حقوق اولیه و خدمات و پزشکی و درمانی محروم هستند، وضعیتی که با بحران فراگیر و وحشتناک کرونا در این کشور شکل اسف انگیز و فاجعه بار به خود گرفته و به جان باختن ده‌ها هزار شهروند آمریکایی منجر شده است.»

برخی از کشور‌های دیگر هم از انتشار این گزارش‌ها انتقاد کرده و آن را بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی خود توسط آمریکا توصیف کرده‌اند.

به عنوان مثال، سخنگوی وزارت خارجه چین هم خردادماه امسال به ادعا‌های آمریکا پاسخ داده و تأکید کرد که ۷۵ درصد مسلمان‌ها در آمریکا احساس تبعیض می‌کنند.

«هوا چان‌یینگ»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در کنفرانس خبری ۲۲ خردادماه گفت: «اقلیت‌های قومی در آمریکا در وضعیت نگران‌کننده از حیث مذهب قرار دارند. آمریکا با مشکل دیرینه نژادپرستی نهادینه‌شده روبرو است. طبق نتایج منتشرشده توسط مراکز پژوهشی گالوپ و پیو ۷۵ درصد از مسلمان‌ها در آمریکا احساس می‌کنند به دلیل مذهبشان با تبعیض شدید روبرو هستند.»

چان‌یینگ در ادامه گفت: «طبق اطلاعاتی که علناً در دسترس است تعداد مساجد در سراسر آمریکا کمتر از یک دهم مساجد موجود در شین‌جیانگ است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین به تظاهرات‌های سراسری در آمریکا به دلیل مرگ «جورج فلوید»، مرد سیاه‌پوست آمریکایی اشاره کرد.

او گفت: «در حال حاضر به دلیل مرگ جورج فلوید در آمریکا تظاهرات سراسری برقرار است که این به نوبه خود مشکلات عمیق این کشور را نشان می‌دهد. آمریکا به جای تأمل درباره آن انگشت اتهامش را به سمت چین نشانه می‌رود. چرا احساس می‌کند محق است چنین کاری انجام دهد؟ ما از آمریکا می‌خواهیم به حقایق احترام بگذارد.»

از وزارت خارجه آمریکا به دلیل روش‌شناسی نادرست و علمی و استناد به منابع غیرمعتبر و مغرض در تهیه گزارش‌هایی از این دست هم انتقاد به عمل آمده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل