بازدید 26623

عقب‌نشینی فایزر از واکسیناسیون گسترده و سریع کرونا

شرکت فایزر اعلام کرد در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) فقط نیمی از دوزهای پیش‌بینی‌شده واکسن کرونا را می‌تواند عرضه کند و دلیل این امر مشکلات در زنجیره پخش و تعویق تاریخ ارائه نتایج آزمایش‌های بالینی اعلام شده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۳۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 05 December 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، شرکت آمریکایی فایزر (Pfizer) روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که قادر نیست به تمامی وعده‌های خود در زمینه تولید و پخش واکسن کووید۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید (سارس‌کوو۲) عمل کند.

روزنامه "وال استریت ژورنال" به نقل از سخنگوی این شرکت نوشت: فایزر در سال جاری تنها حدود نیمی از دوزهای پیش‌بینی‌شده را روانه بازار خواهد کرد.

فایزر با شرکت آلمانی بیون‌تک (Biontech) به‌طور مشترک واکسنی را تولید کرده‌اند که در حال حاضر فقط در انگلیس مجوز پخش گرفته است.

اواسط نوامبر این دو شرکت تضمین کرده بودند که تا پایان سال جاری دست‌کم ۱۰۰ میلیون دوز واکسن پخش خواهند کرد، اما اکنون فایزر گفته است که در این بازه زمانی حدود ۵۰ میلیون دوز روانه بازار خواهد شد و از آنجا که برای هر واکسیناسیون دو دوز لازم است، به این ترتیب تنها ۲۵ میلیون نفر واکسینه خواهند شد.

انتظار می‌رود که دو شرکت آلمانی و آمریکایی در سال آینده میلادی بیش از یک میلیارد دوز واکسن تولید و پخش کنند.

علت کاهش میزان واکسن‌ها

سخنگوی فایزر دو علت را برای اصلاح داده‌های ماه نوامبر این شرکت برشمرده است. نخست این که مشکلات پیش‌بینی‌نشده در زنجیره پخش، باعث ارائه کمتر به بازار می‌شود و دیگر این‌که نتایج آزمایش‌های بالینی که شرط اصلی برای گرفتن مجوز پخش است، دیرتر از تاریخ تعیین‌شده مشخص خواهد شد.

یکی از افرادی که در ساخت واکسن دست دارد به وال استریت ژورنال گفته است، چند ماده که برای تولید واکسن به‌کار می‌روند استانداردهای لازم را نداشته‌اند و این امر منجر به تاخیر در چرخه تولید شده است. شرکت فایزر به پرسش‌های روزنامه آمریکایی در این زمینه پاسخ نداده است.

تاریخ پخش واکسن در آمریکا و اروپا

بیون‌تک و فایزر روز ۳۰ نوامبر تقاضای "مجوز مشروط" خود را به آژانس دارویی اروپا (EMA) در آمستردام ارائه دادند. آنها پیش‌تر در ایالات متحده آمریکا "مجوز اضطراری" درخواست کرده بودند.

شرکت داروسازی آمریکایی مُدرنا نیز گفت که از اتحادیه اروپا و آمریکا تقاضای مجوز اضطراری کرده است. واکسن این شرکت از نظر نحوه عملکرد و کارآیی، مشابه واکسن مشترک بیون‌تک و فایزر است.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنین اعلام کرد: جلسه کمیته مشورتی برای رسیدگی به مجوز شرکت مُدرنا روز ۱۷ دسامبر برگزار خواهد شد.

براساس آزمایشاتی که تاکنون انجام شده، واکسن بیون‌تک و فایزر با کارایی ۹۵ درصد در برابر کووید۱۹ محافظت می‌کند.

کارشناسان هنوز منتظر اطلاعات بیشتر هستند تا بتوانند با اطمینان بگویند، آیا افراد واکسینه‌شده، با وجود این‌که خودشان بیمار نمی‌شوند می‌توانند ناقل ویروس باشند یا خیر؟

به گزارش دویچه‌وله، علاوه بر بیون‌تک، فایزر و مُدرنا چندین شرکت دارویی دیگر هم در کشورهای گوناگون در مرحله پیشرفته روی واکسن‌های کرونا کار می‌کنند. هم‌اکنون چین، روسیه و بحرین واکسن‌هایی را در اختیار درمانگاه‌هایشان گذاشته‌اند و تحت شروط ویژه‌ای بخش‌هایی از شهروندان خود را واکسینه می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی