بازدید 17206

سرنخ گرانی مرغ در قیمت ذرت و سویا؛ چرا در جنگ اقتصادی به خارج متکی هستیم؟

این روز‌ها قیمت گوشت مرغ در مسیر صعودی است و مرغداران، عمده‌ترین دلیل این گرانی گوشت مرغ را گرانی نهاده‌ها از جمله ذرت و کنجاله سویا عنوان می‌کنند؛ دو نهاده‌ای که ۹۰ درصد جیره غذایی مرغ به آن‌ها وابسته است. اما چرا قیمت نهاده‌هایی مانند ذرت و کنجاله سویا افزایش یافته است؟!
کد خبر: ۱۰۱۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ 03 December 2020

سرنخ گرانی مرغ در قیمت ذرت و سویا؛ چرا در جنگ اقتصادی به خارج متکی هستیم؟

این روز‌ها قیمت گوشت مرغ، روند صعودی داشته و قیمت‌ها به بازه‌ای رسیده که شاید کمتر کسی تصور آن را می‌کرد؛ به عبارت بهتر، باید گفت که مرغ با این روند قیمتی، رفته رفته از سر سفره طبقه متوسط جامعه نیز در حال پر کشیدن است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ هنگامی که دلایل افزایش قیمت گوشت مرغ با کارشناسان و فعالان این صنعت بررسی می‌شود، عمدتاً دلیل اصلی آن را افزایش قیمت نهاده‌ها از جمله قیمت ذرت و سویا می‌دانند. گفتنی است، حدود ۹۰ درصد از جیره غذایی مرغ را ذرت (۶۰ درصد) و کنجاله سویا (۳۰ درصد) تشکیل می‌دهد.

طبق مصوبات، قیمت رسمی هر کیلو ذرت برای استفاده در مرغداری‌ها باید ۱۵۰۰ تومان و قیمت رسمی کنجاله سویا نیز ۲۷۰۰ تومان است، ولی نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران طی مصاحبه‌ای در ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۹ در مورد قیمت نهاده‌های طیور گفت: هم اکنون قیمت کنجاله سویا به حدود ١٥ هزار تومان رسیده و نرخ ذرت نیز بین ٣٣٠٠ تا ٣٥٠٠ تومان است.

با بررسی دلیل گرانی قیمت کنجاله سویا و ذرت، سرنخ آن به کمبود نهاده‌ها و افزایش قیمت دلار بازمی‌گردد. متاسفانه حجم وسیعی از ذرت و کنجاله سویا مورد نیاز وارداتی است و تحریم ها، کرونا باعث کاهش واردات آن‌ها شده است و حتی میزانی نیز که وارد می‌شود به دلیل رشد قیمت دلار، افزایش قیمت شدیدی داشته اند.

مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در ششم آذرماه سال جاری طی مصاحبه‌ای گفت: حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جو در سال مورد نیاز است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا مواجه هستیم. مرغ بدون خوراکی‌های یاد شده نمی‌تواند پرورش یابد.

رضایی با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه ذرت به اندازه کافی وارد شده است، افزود: این در حالی است که کنجاله سویا و ذرت باید متناسب با هم به مرغ داده شود تا رشد مورد انتظار در مرغ صورت گیرد و اگر یکی کمتر باشد، رشدی اتفاق نمی‌افتد.

به هر حال آنچه مسلم است این که واردات این دو نهاده مهم در تولید گوشت مرغ، آن هم برای کشوری که سایه تحریم‌ها همواره آن را تهدید می‌کند، نوعی ریسک محسوب می‌شود. مجید موافق قدیری، رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: امروز به طور متوسط مصرف نهاده‌های دامی سالانه در کشور حدود ۲۱ میلیون تن است که ۱۶میلیون تن آن از محل واردات تامین می‌شود.

حل موضوع واردات نهاده‌های دامی و اتکا به خارج آن قدر اهمیت داشته که رهبر انقلاب در نشست اخیر خود با شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این موضوع ورود کردند و خواهان تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی در داخل کشور شدند.

یکی از دلایل عدم تولید خوراک دام و دانه‌های روغنی در کشور حمایت نکردن دولت از تولید داخل است ، به گونه ای که مجید زارعی تولیدکننده بذور کشاورزی در نشست خبری خود در ۱۱ آذرماه سال جاری با انتقاد از عدم حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: نهاده‌های دامی به عنوان محصول نهایی، مورد حمایت دولت قرار گرفته است و ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، اما نهاده‌های مولد تولید که به عنوان یک ماده اولیه برای تولید ذرت یا دیگر علوفه‌ها در داخل کشور باید مورد استفاده قرار گیرند مورد حمایت دولت نیستند و رقابت ناسالمی ایجاد شده است.

وی افزود: در این شرایط تولید داخل یا همان علوفه‌های تولید شده در داخل کشور نمی‌توانند با محصول نهایی نهاده‌های دامی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده رقابت کنند. زارعی گفت: در این شرایط کشاورزان مجبورند سم و بذور را با قیمت بالا و تامین شده با ارز نیمایی تامین کنند و در این شرایط امکان رقابت با محصولاتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، ندارد که این امر باعث می‌شود تولید علوفه و نهاده‌های دامی در کشور کاهش یابد.

البته بعد از صحبت‌های رهبر انقلاب در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اقدامات و برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای پاسخگویی به فرمان مقام معظم رهبری برای خودکفایی در دانه‌های روغنی و خوراک دام را اعلام کرد. وی در رابطه با تولید نهاده‌های دام و طیور در کشور گفت: حدود ۱۷ میلیون تن نهاده نیاز داریم که بخش قابل ملاحظه آن ذرت دانه‌ای بوده که گیاهی تابستانه است و به آب فراوانی نیاز دارد.

خاوازی افزود: ما در خردادماه طرحی را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم که ایشان به سازمان برنامه و بودجه ارجاع دادند و این طرح توسط کارشناسان بسیاری دیده شد، همچنین مقام معظم رهبری هم در نشست اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تامین خوراک دام و دانه‌های روغنی تاکید کردند و در این طرح با چند سناریو ورود کردیم تا در صورت تامین الزامات اجرای طرح برای سال زراعی آینده، با تولید ارقام جدید ذرت و گیاهان کم آب‌بر مانند ارزن، سورگوم و ترتیکاله که می‌توانند در خوراک دام جایگزین ذرت شوند، میزان واردات ذرت را حداقل ۳.۵ میلیون تن کاهش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کاشت دانه‌های روغنی اذعان کرد: در دانه‌های روغنی هم گیاهان جدید مانند کنجد، کاملینا و آفتابگردان و شناسایی مناطقی برای کشت سویا مثل خوزستان را در دستور کار قرار داریم که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، طرح آن را برای تامین الزامات، تقدیم دولت خواهیم کرد که نقطه آغازی برای خودکفایی در نهاده‌های صنعت دام و طیور خواهد بود.

به هر صورت آنچه مسلم است این که ذرت و کنجاله سویا دو نهاده مهم برای پرورش مرغ هستند و ایران در هر دو این نهاده‌ها وابسته واردات است؛ هر چند جهاد کشاورزی قدمی را در این زمینه برداشته است، پرسش این است که چرا تاکنون این اقدامات صورت نگرفته بود؟ مگر مسئولین از جنگ اقتصادی و فشار تحریم‌ها بر کشور آگاهی نداشتند؟ چرا باید برای تامین این دو نهاده مهم در این جنگ اقتصادی به واردات آن‌ها متکی باشیم که فشار آن به سفره‌های مردم بیاید؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
وقتی مسولین خودشان هم وارد کننده هستند وهم صادر کننده وهیچ رقابت سالمی وجود ندارد چه انتظاری دارید
کشاورزی اهمیت بالایی برای امنیت غذایی و سلامت و اشتغال مردم دارد ولی متاسفانه در ایران عقب مانده ترین بخش است کمترین نشانه مدیریت و پیشرفت در بخش کشاورزی وجود دارد و عواقب آن در کیفیت و قیمت مواد غذایی و مهاجرت به شهرها مشاهده می شود
چون ما اقتصاد نخونده بودیم درسامون یچیزای دیگه بود
ما اصلا در کشور مرغ نداریم
انقلاب کردیم که وابسته به خارج نشویم اما حالا برعکس شده مرغ وتخم مرغ و شلغم ما هم وابسته است...
سوالت اشکالی نداره چون یک سایت خبری هستی و کار کشاورزی انجام ندادی.ببین عزیزم ما ۱.۶۴۸.۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت داریم.زمینهای قابل کشاورزی ما مشخصه.اون زمینی که حالا میخوای توش ذرت و سویا بکاری قبلا گندم و جو و گوجه فرنگی و هندوانه و..‌بوده.زمینی که به کشور اضافه نشده.باید در یک جنس دیگه کمبود ایجاد کنی تا بتونی اینها رو بکاری.فردا بادمجون یا کدو یا سیب زمینی گرون شد باز صدای یه گروه دیگه در میاد.دنیا دنیای جنگ اقتصادی و تحریم نیست.هر چیو جلوشو بگیری یه جای دیگه یه حفره باز میشه.
تا وقتی انحصار واردات در اختیار چند نفر مشخص باشد همین اش و همین واسه .
البته شاید آقایان خاص دنبال واردات مرغ باشند والله اعلم
80 میلیون آدم را نمی توننند غذا بدهند
یعنی معلوم نیست این 80 ملیون چقدر گوشت می خوان چقدر مرغ میخان چقدر برنج میخان چقدر نون می خان واقعا چقدر سخته این کار را انجام دادن!!!
گرانی ها توسط دولت و دلالان اتفاق می افتد
جواب این سوال : بزرگترین وارد کننده نهاده های دامی در ایران کیست و چه کسانی از این واردات انحصاری سود میبرند ؟؟؟
حتما باید رهبر ورود کنه تا اینا به فکر بیفتن کارشونو انجام بدن؟ ما که وزیر وکیل نیستیم سالهاست برامون سواله چرا خوراک دامو و روغن خام رو به واردات وصل کردن. چرا دست دلال از زندگی کشاورزو سفره مردم قطع نمیشه؟ زمان احمدی نژادم دقیقا همین اتفاقا بعد گرونی دلار افتاد. چند دفه باید از یه سوراخ گزیده بشیم؟ یا خوراک دامو خودتون بکارید یا دنبال پرورش نژادایی باشید که خوراکشو بتونید تولید کنید. تا کی باید مردم چوب ندونم کاری وتنبلی این مسئولین بخورن....
چون آب نداریم. شما نمی تونی همه چیز رو خودت تولید کنی. فرض کن می خوای تولید کنی دوباره ابزار و ادوات و مواد اولیه سموم و کود و ...رو هم خودت تولید میکنی یا وارد میکنی!
خوراک مرغ را تولید کنی خودرو رو چه میکنی خودرو رو تولید کنی لپ تاپ و موبایل را چه میکنی شیر را تولید کنی پاکت شیر را باید وارد کنی موتور هواپیما لوازم خانگی دارو واکسن گندم و هزاران مورد . دیگر نمی شود بدون ارتباط با دنیا زندگی کرد
سلام
زمانی که تولیدکنندگان ذرت و سویا را با ارز 4200 بدون ضمانت تحویل مرغ تولیدی از دولت گرفتند و بدون زحمت با سود 3برابری به دلال فروختن نتیجه همین میشود
سود این تدبیر دولت به تولیدکنندگان مرغ و دلالان رسید
بازنده واقعی این تدبیر هم مردم ساده و بیچاره هستند
ذرت منبع انرژی برای جیره طیور هست و سویا منبع پروتیین.. درست است که ما امکان تولید ذرت را با توجه به زیست بوم ایران زمین به حد مکفی نداریم ولی ذرت به عنوان منبع انرژی در خوراک طیور براحتی قابل جایگزینی هست با گندم و یا جو.. شرایط برای تولید ذرت فراهم نیست ولی اب و خاک کافی برای تولید گندم و جو مورد نیاز موجود هست..
خواهشا اقایان ادرس غلط ندهند...
با مدیریت صحیح و دلسوزانه همه گره ها باز شدنی هست اگر همتی باشد
بابا کی میخاد بفهمید قراررررر نیست ما توی همه چی سرآمد باشیم و بی مشکل
جامعه جهانی رو همین اصل به هم وابستن
تا تعاملات مناسب با جامعه جهانی نداشته باشیم و فساد داخل رو کنترل نکنیم از اینم بدتر میشه اوضاع
چونکه فقط شعار دادن بلدیم در هیچ صنعتی حرفی واسه گفتن نداریم ولی در ادعا کل دنیارو حریفیم ودر تمام زمینه ها جزو چند کشور برتر دنیا هستیم
تابی جون از این شوخیا خسته نشدی؟
تحریم نعمته ، شکرگزار نعمت تحریم باشیم.
تقصیر امریکاست وگرنه تدبیرومدیریت ما حرف نداره !
ریاست جمهوری آقای روحانی رو به سه دوره می‌شه تقسیم کرد:
- دوره‌ی «تقصیر دولت قبل است»
- دوره‌ی «تقصیر ترامپ است»
- دوره‌ی «تقصیر مجلس است»
خارج بد بد اخ اخ
تازه الان میپرسید چرا؟
شاید پذیرش این واقعیت سخت باشد اما حقیقت ما جرا این است که ایران کشوری کم آب است وبا روش کشت و مدیریت فعلی نمی توان هم گندم، هم جو، هم برنج، هم سوپا، هم ذرت و هم علوفه را در داخل تولید کرد و نا چار به اولویت بندی هستیم....
اگه به خوای سویا تولید کنی باید از سطح زیر کشت گندم کم کنی و...........
با توجه به اقلیم ایران منطق اقتصادی حکم می کند دست کم بخشی ازاین مواد را از خارج وارد کنیم
مامتاسفانه بدلیل غرورزیادوتنگ نظری وکنارگذاردن نخبگان دلسوزمان درهمه اموربخارج متکی هستیم جزبخش اقتصادی که خارجی هامتکی بماهستندبامدیران اقتصادی کاربلدمان به هیچ کجا نیازنداریم بطورمثال عرض کنم کدام مدیراقتصادی کاربلدی دردنیامیتوانست ظرف یکسال مرغ رااینهمه باارزش کندویاپراید بی کیفیت راچنان باارزش کندکه ارزشش ازیکصدمیلیون تومان هم بیشترشده هرچه که داریم پربهاوباارزش شده اینهم ازدانش مدیران اقتصادی ماکه درهمه امور زحمت میکشند
چرا؟ چون مزیت ما بخش پتروشیمی ایست.ما باید گاز رو تبدیل به اکود اوره کنیم و با صادرات اون به کشورهایی مثل هند و برزیل و آرژانتین که کشورهای پر آبی هستن دانه های روغنی وارد کنیم چون آب و زمین مناسب نداریم. و وضعیت سفره های آب زیر زمینی بسیار اسفناک هست.هر کشوری باید ساختار اقتصادی خودش رو طوری طراحی کنه که بر مبنای پتانسیل های خودش بنا شده باشه.در غیر اینصورت کود اوره که یکی از بزرگترین تولیدات پتروشیمی ما هست روی دستمون باد می کنه و ته مانده محیط زیست کشور رو هم بخاطر کاشت ذرت و سویا نابود می کنیم.
خیلی عجیبه . یعنی فقط رهبر باید دستور بده تا یه نفر از روی اجبار ، نه دلسوزی واسه پیشرفت کشور، دست بکار بشه . این همه زمین و آب که داره هدر میره . این همه آب دریا ، که می تونه تا درجه استفاده واسه کشاورزی ، که ارزونتر از آب شرب است ، شیرین شده و استفاده بشه . متاسفانه مسئولین به عشق کشور کار نمیکنن . فقط شده جناح بازی و پارتی بازی و به فکر خودشون و هم صنف هاشون بودن ، از هر دو جاح .این همه آب بارندگی که بصورت سیل ویرانگر از مملکت خارج شده و به دریا می ریزه .
از برکات سیاست اقتصادی دولت هستش که در جنگ اقتصادی به خارج متکی هستیم ..... زمانی که آقایان هیچ تفکر اقتصادی در داخل کشور ندارند و همیشه تمام مشکلات کشور را به آمریکا نسبت می دهند این مشکلات را هم خواهیم داشت.....
مراقب باشید مثل گندم و ذرت زیادی خودکفا نشید! مگر فقط کاشتن و برداشت هست؟! کود و هزینه های جاری نگهداری و آبیاری رو حساب کنی واردات ارزونتر درمیاد! این عاقبت حقوق به ریال و خرج به دلاره!
تابناک این تبلیغ شناور گردو را بردار لطفا!
سلام.متاسفانه رانت در واردات و سودهای بالا که نسیب یک عده خاص می شود اجازه حمایت از تولیدات داخل را نمی دهد ,متاسفانه در که از محصولات تولیدی و نیازها مارا وابسته کرده اند از مسءولین انقلابی و مدیران دلسوز می خواهیم فرایندهای تولید و نیازها را بررسی کنند تا نیازها در داخل تولید شود .ممنون
مگر اقتصاد غیر وابسته هم داریم؟
درود
خیلی ساده است ...چون رانت خوارها واردات کنجاله دام نمی گذارند در داخل تولید شود
بروید تحقیق کنید ببینید چرا باید یک وارد کننده داشته بتشیم
آقا بیایید جیرفت اینقدر زمین زیر کشت هندوانه ی بی ارزش داریم.هندونه آخه به چه دردی میخوره .به خدا یادمه که چند سال شد که حتی مخارج زمین از فروش هندونه در نیومد.بعضی وقتها هندونه ها روی زمین میمونه و همونجا میپوسه.لااقل کنجد و سویا به یک دردی میخوره و میشه تا مدتها توی انبار نگهشون داشت.من هیجده هکتار زمین وآب دارم.بذر بدهید تا کاشت کنم
بنزین می تونیم برای مردم ونزوئلا آن سر دنیا بفرستیم ولی سویا و کنجاله برای داخل کشور نمی توانیم تهیه کنیم
وقتی قیمت دلار بالا می رود از (شیر ) مرغ تا جان آدمیزاد گران می شود این را شاید بقالی سرکوچه احمدی‌نژاد اینا نداند ولی ما می دانیم
خوب تلویزیون داره این روزا برنامه قشنگ ثریا را پخش میکند راجع به فرصتهای اقتصادی در سوریه
این همه دفاع کردیم و شهید دادیم و الآن وقت اونه که برخی مشکلات و نداریهامونو بریم اونجا حلش کنیم
یکی از همین موارد بحث تولید علوفه است که میتوان از منابع وسیع آب سوریه و خاک حاصلخیزش این مشکل کشور را برطرف نمود چون علوفه ها مانند یونجه و ذرت و سویا واقعاً نیاز آبی بالایی دارند. یعنی شرکتها و افراد بروند اونجا برای کشور تولید کنند.انشاء الله
یا با سوریها قرارداد ببندیم برامون تولید کنند....
عزیز من مگه چقدر آب و زمین کشاورزی داریم که میخواهید در همه چیز خود کفا بشوید
تونستید در تولید گندم و برنج خودکفا بشوید که حالا میخواهید در همه چیز خودکفا شوید
کدوم کشور همه چیزش را خودش تولید میکنه اونم کشور ما با کمبود آب و زمین کشاورزی
کدوم فناوری پیشرفته کشاورزی را به کار گرفتید کدوم روش آبیاری نوین را سرمایه گذاری کردید
راستی چرادرجنگ اقتصادی بخارج متکی هستیم واقعاچرانبایدهمکاری اقتصادی باخارج داشته باشیم بجای جنگ اقتصادی یعنی بمانیامده همکاری اقتصادی ولی واقعاخودمان هم باخودمان جنگ اقتصادی داریم مثلا یک مهربان هموطنی هرچه دستش میرسدبرای خودش ورمیداردبقول امروزی هااختلاس میکندیاهموطن دیگری همه امکانات رابرای خودش میگیردیا بقول امروزی هارانت میخورد یادیگری کلاه سربزرگ وکوچک میگذاردورحم نمیکندبازهم بقول امروزیهامفسداقتصادی میشودالبته عرض شدامروزیهاچون مادیروزی هااین لغات رانداشتیم وجدیدند وساخته فرهنگستان مدرن ! درهرحال بهتر نیست بادشمنان وطنی جنگ کنیم که نفعش بیشتراست تابه جنگ اقتصادی باخارجی هابرویم که سودش کمتر وضررش بیشتر
کشاورزی کشورظرفیت تولید و خودکفایی رو تو این بخش ها نداره
البته با اصلاح مدیریت شرایط بهتر می شه
اما...
نه اینکه ما نمی تونیم ذرت و سویا تولید کنیم بلکه وارد کننده ها اونهایی هستند که باید ارز دولتی بگیرن و محصول رو به قیمت ارز آزاد بفروشن
آدرس اشتباه ندهید ، صادرات برای جبران دلار نفتی تنها عامل مهم است
تازه جمعیت 85 میلیونی میگن کمه می خوان 300 میلیون نفر مدیریت کنن
اثار عدم حمایت از کشاورز افزایش قیمت نجومی کود و سم وبذر نجومی جهت نابود کردن کشاورز هس این وضعیت به تمام بخشها سرایت کرد موادی غدایی که خارج وارد میشه با دلار اینجا حاظر نستین بدن کشاورز تولید کنه هزینه ها نجومی افزایش یافته خیلی هم با این وضعیت قادر به کشاورزی هم نیستن
سلام ، جای تأسف دارد کشوری چهار فصل و با این همه منابع و دشت های وسیع تا کنون برای خودکفایی این نهاده های دامی اقدامی نکرده است، دلایل چیزهای دیگری است، از جمله عدم حمایت از تولید داخلی، کم کاری ونخواستن مسیولین قبلی جهد برای خودکفایی، سود عد ه ای از واردات ، و.....
خیلی وقتها سیاستهای مسئولان ضد تولید بوده حالا عمدی یا غیرعمد. همانطور که در متن گفته شد، مثلا ذرت رو با ارز 4200 تومنی وارد میکنند و باعث میشن کشاورزان نتونن با اونها رقابت کنند و تولید این محصولات در کشور کمتر بشه!!!
بارها اقتصاددانها گفتن که دولت باید بجای این سیاستهای بسیار اشتباه و فسازاد، به اقشار کم درآمد، یارانه مستقیم رو زیاد کنه یا مثلا کوپن الکترونیکی بده.
بسیار جواب ساده ای دارد. مافیای واردات با پشتیبانی نهاد های قدرت که ارز ۴۲۰۰تومان تومان برای واردات استفاده میکنند اجازه تولید مقرون به صرفه را از کشاورزان میگیرند.قسمتی از ارز ۴۲۰۰در واردات مصرف وبقیه در بازار ازاد فروخته می شود.منشا حدود ۲۰ میلیارد دلاری که در دست مردم است همان ارز ۴۲۰۰ تومانی هست که به واردات اختصاص داده شده است.
درود تابناک لطفا این مسئله رو رسیدگی و به گوش مسئولان برسون شاید فرجی شد من خودم شغلم دامداری بقدری نهادهای دامی گرون شده که شغل دامداری کلا داره توی روستاها از بین می ره جو شده کیلویی 6 هزارتومان!!!!!! یه دامدار چجوری دیگه دامپروری و تولید کنه اصلا مقرون به صرفه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
روستاها مگه کاه و ینجه و ... را خودشان تولید نمی گنند؟
دولتها كلا كشاورزي را نابود كردند و به حرف امام راحل گوش ندادند هيچ كدام
كه گفته بود كشاورزي چرخ اصلي توسعه و امنيت و وابسنگي است
من که تازه متوجه شدم بعد از 40 سال غذای مرغ و گاو و گوسفندهامون هم باید وارد کنیم. خیلی شرمنده شدم.
ذرت یکی از گیاهان پر مصرف آبی بوده وبدلیل کم آبی کشور وتبخیر سه برابرمیانگین جهانی کشور وبارش یک سوم میانگین جهانی امکان تولید را ندارد
بذر با ارز سی هزار تومنی وارد میشه سم با ارز سس هزار تومنی چطوری این کشاورز با محصولی که با ارز چهار هزار تومنی وارد شده رقابت کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار