بازدید 9393
۱

اچ آی وی مثبت‌ها به کرونا مبتلا می‌شوند؟

کد خبر: ۱۰۱۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ 01 December 2020

کارشناس ایدز مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه تاکنون در استان هیچ موردی از ابتلای مبتلایان ویروس HIV به کرونا نداشتیم، گفت: درمان‌هایی که برای بیماران مبتلا به HIV انجام می‌گیرد موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آنها می‌شود و همین امر باعث شده که این افراد کمتر در معرض عفونت‌های فرصت‌طلب از جمله ویروس کرونا قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، فاطمه مجنونی اظهار کرد: HIV یک بیماری عفونی قابل‌ کنترل است که عامل آن ویروسی با نام نقص ایمنی انسانی است. این ویروس علاقه خاصی به سلول‌های سیستم ایمنی بدن دارد و به گلبول‌های سفید بدن آسیب می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: در جهان ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دنیا مبتلا به HIV داریم که فقط ۷۰ درصد آنها از بیماری خود آگاه هستند. از این میان ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مبتلایان را خانم‌ها و یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را کودکان تشکیل می‌دهند. در ایران تخمین زده شده که ۶۰ هزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به HIV در کشور داشته باشیم اما کل موارد شناسایی شده تا به امروز ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر است. از این میان ۲۲ هزار و ۴۰۶ بیمار زنده داریم و ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر تحت درمان قرار دارند.

کارشناس ایدز مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه در کشور ۸۲ درصد موارد شناسایی شده HIV را مردان تشکیل می‌دهند، گفت: بررسی روند آماری مبتلایان به این بیماری در ایران طی چند ساله اخیر نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان زن نسبت به مرد در حال افزایش است. در شش‌ماهه اول امسال، ۳۰ درصد موارد شناسایی شده جدید را زنان تشکیل دادند.

وی خاطرنشان کرد: در گلستان ۲۵۴ بیمار مبتلا به HIV داریم که ۸۰ درصد آنها برای دریافت خدمات به مراکز ارائه خدمت به این بیماران مراجعه کردند و ۶۸ درصد تحت درمان قرار گرفتند.

مجنونی در ادامه با اشاره به اینکه الگوی انتقال HIV از طریق روابط جنسی محافظت نشده در حال افزایش است، گفت: علاوه بر این مورد، استفاده مشترک از سرنگ و وسایل تزریق آلوده، خون و فراورده‌های خونی، انتقال از مادر به کودک و استفاده از وسایل غیر استریل در انجام تاتو، خالکوبی و حجامت از دیگر راه‌های انتقال این ویروس است. عفونت HIV نمی‌تواند از طریق اشک، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ فرد مبتلا به دیگران منتقل شود مگر اینکه این ترشحات آغشته به خون فرد مبتلا باشد.

کارشناس ایدز مرکز بهداشت گلستان بیان کرد: خوشبختانه درمان‌های جدید علاوه بر افزایش طول عمر بیماران و کیفیت زندگی آنها شده است، باعث کاهش تولید ویروس در بدن آنها و کاهش دفع ویروس در مایعاتی مانند خون و مایعات جنسی می‌شود. افراد مبتلا به شرط اینکه تحت مشاوره و مراقبت باشند می‌توانند ازدواج کنند و بچه‌دار شوند.

مجنونی با تأکید بر اینکه شناسایی افراد مبتلا به HIV در جامعه اهمیت خیلی زیادی دارد، تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام مبتلایان می‌توانیم آنها را سریع‌تر به خدمات درمان متصل کنیم و با این کار هم درمان بهتری را به آنها ارائه می‌کنیم و هم از انتقال بیماری به سایر افراد جامعه جلوگیری کنیم.

وی گفت: از زمان آلودگی فرد به ویروس HIV تا ابتلا به بیماری ایدز حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد. فرد آلوده به ویروس HIV اگر زود شناسایی شود، احتمال ابتلای او به بیماری ایدز خیلی کم است.

کارشناس ایدز مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه تنها راه تشخیص HIV انجام آزمایش است، تصریح کرد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در تمامی شهرستان‌های استان فعالیت دارند و خدماتی از جمله مشاوره، آموزش، آزمایش و خدمات مراقبتی و درمانی در آنها ارائه می‌شود. تمامی خدمات در این مراکز کاملاً محرمانه و به‌صورت رایگان است.

مجنونی با بیان اینکه تاکنون در استان گلستان هیچ موردی از ابتلای مبتلایان HIV به ویروس کرونا نداشتیم، گفت: درمان بیماران HIV موجب تقویت سیستم ایمنی بدن آنها می‌شود. تنها مبتلایان HIV که شناسایی نشده‌اند، در معرض خطر هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
درود
یک سوال ساده...چرا حقوق کارگر یک بار اضافه می شه
اجناس تا الان از سه دفعه افزایش قیمت داشته
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی