بازدید 6593

بخشنامه تازه سازمان اداری استخدامی حاشیه ساز شد

سپردن تشخیص حضور یا عدم حضور کارکنان به مدیران سازمان‌ها براساس بخشنامه تازه سازمان امور اداری و استخدامی، منجر به بروز تنش میان کارکنان و مدیران و بعضا برخورد سلیقه ای برخی مدیران شده است.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ 29 November 2020

سپردن تشخیص حضور یا عدم حضور کارکنان به مدیران سازمان‌ها براساس بخشنامه تازه سازمان امور اداری و استخدامی، منجر به بروز تنش میان کارکنان و مدیران و بعضا برخورد سلیقه ای برخی مدیران شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، چهارشنبه ۶ آذر ۹۹، حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران گفت: برای هفته آینده به تمام وزرا دستور داده شد که از یک‌سوم کارمندانی که در مناطق قرمز سر کار می‌آیند نیز در حدی که ضرورت دارد سر کار بیایند یعنی مثلاً بشود یک‌چهارم و …؛ این برای خلوت شدن حمل و نقل عمومی است که شنبه تصویب خواهیم کرد.

پیروی همین سخنان ریاست جمهوری، جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی، پنج شنبه در تلویزیون گفت: هفته آینده همه ادارات دولتی تعطیل هستند مگر آن دسته از کارکنانی که بنا به تشخیص بالاترین مقام آن دستگاه، حضورشان در محل کار ضروری باشد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که «آن دسته از کارکنانی که حضورشان همچنان در محل کار ضروری است، بر چه مبنایی تعیین می‌شوند؟»، توضیح داد: متناسب با شغل افراد، و به تشخیص بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوطه، این ضرورت شناسایی می‌شود. مثلاً در شهرداری، بخشی از شهرداری خدمات شهری را ارائه می‌دهد، بخشی از شهرداری صدور پروانه ساختمانی را انجام داده و بر ساخت و ساز نظارت می‌کند. بخش صدور پروانه و نظارت می‌تواند کلاً تعطیل شود ولی بخشی که خدمات شهری را ارائه می‌دهد و ارائه این خدمات به مردم همچنان ضروری است، امکان تعطیلی آن وجود ندارد. یا مثلاً شرکت گاز، حتماً بخش سوانح و فوریت‌ها همچنان فعال خواهد بود اما بخش‌های اداری تعطیل خواهد بود.

سازمان امور اداری و استخدامی در همین راستا نیز امروز بخشنامه ای را خطاب به دستگاههای دولتی صادر کرد.

در این بخشنامه آمده است:

«در بخشنامه سازمان اداری و استخدامی به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲) قانون مدیریت بحران و استانداری‌ها آمده است، نظر به سؤالاتی که در خصوص نحوه حضور و فعالیت کارکنان ادارات در هفته جاری (از هشتم تا سیزدهم آذرماه) از سوی دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها بعمل می‌آید بدین‌وسیله اعلام می‌دارد: همانگونه که در بخشنامه قبلی این سازمان در خصوص نحوه حضور کارکنان و فعالیت ادارات در «وضعیت قرمز» ابلاغ شده است ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری و دستگاه‌های مرتبط با مأموریت‌های اساسی و مدیریت شهری می‌توانند با تشخیص بالاترین مقام مسئول نسبت به کاهش حضور تا ۵۰ درصد کارکنان خود اقدام کنند و در سایر ادارات ارائه خدمت با حضور حداکثر یک سوم کارکنان انجام خواهد شد. لذا، با توجه به ضرورت کاهش ترددهای درون شهری و تراکم مسافر در وسائط نقلیه عمومی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مقرر نمودند مقامات مسئول دستگاه‌های اجرایی با توجه به اختیار پیش بینی شده در مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر برنامه ریزی انجام فعالیت‌ها با حضور حداکثر یک سوم کارکنان در سایر ادارات در وضعیت قرمز، نسبت به کاهش حضور کارکنان در هفته جاری به کمترین میزان ممکن اقدام نمایند و صرفاً کارکنانی که با تشخیص بالاترین مقام مسئول هر دستگاه ضرورت حضور آنان احراز می‌شود در ادارات حاضر و مابقی تعطیل شوند بدیهی است که این ابلاغیه صرفاً در خصوص مناطق با وضعیت قرمز لازم الاجرا بوده و در خصوص مناطق با وضعیت «زرد» و «نارنجی» براساس نصاب‌های اعلام شده در بخشنامه فوق الذکر اقدام خواهد شد.»

دردسری برای کارکنان و مدیران دستگاههای دولتی

اما واگذار کردن کار تشخیص به مدیران ارشد سازمانها، مشکلاتی را ایجاد کرده است. کارمند یکی از ادارات دولتی در تماس با خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه شغل بنده و برخی دیگر از همکارانم کاملاً غیرضروری است اما مدیر ارشد اداره، بنا به تشخیص مدیر میانی، حضور بنده را الزامی تشخیص داده است در حالی که طی این دو روز حتی یک مراجعه کننده هم نداشته ایم. وقتی هم به این تصمیم اعتراض کردیم، عنوان کردند که تشخیص با مدیر ارشد سازمان است و همه کارکنان مکلف به تبعیت هستند.

در عین حال یکی از مدیران میانی یکی از دستگاه‌های دولتی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این مدت برای دورکار کردن کارکنان کشمکش داشتیم و بخشنامه جدید به سختی تصمیمات افزوده است.

وی ادامه داد: از یک طرف، رئیس سازمان اداری و استخدامی در تلویزیون اعلام کردند همه کارکنان دولت تعطیل هستند مگر کسانی که حضورشان ضروری است؛ از سوی دیگر در بخشنامه جدید، صحبت از حداکثر ۳۰ درصد کارکنان شده است؛ البته بخشنامه گفته حداکثر ۳۰ درصد کارکنان در محل کار باید حضور یابند ولی معنای دیگر این جملات این است که ادارات چندان دست شان برای دورکارکردن پرسنل باز نیست و ۳۰ درصد کارکنان یک حد تلویحی برای حضور کارکنان است. اما کارکنان انتظار دارند براساس صحبت های رئیس سازمان اداری و استخدامی، ادارات به جز تعدادی معدود، تعطیل شوند.

وی تصریح کرد: با جوی که در ادارات دولتی حاکم است، اختیاری که در بخشنامه به مدیران داده شده، بیشتر مایه دردسر است تا تسهیل تصمیم گیری و بهانه ای برای بروز تنش در ادارات شده است. /مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان