معضل بیکاری و نبود شغل مناسب، همواره یکی از مشکلات اصلی دولت‌هاست که نه تنها مجلسی‌ها، بلکه مسئولان اجرایی نیز همیشه برای حل آن وعده‌هایی می‌دهند؛ اما در نهایت نه تنها گشایشی در این معضل حاصل نمی‌شود که اکنون نیز با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای قطع زنجیره شیوع کرونا، پرده جدیدی از این بحران رقم خورده است.
کد خبر: ۱۰۱۷۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ 24 November 2020

معضل بیکاری و نبود شغل مناسب، همواره یکی از مشکلات اصلی دولت‌هاست که نه تنها مجلسی‌ها، بلکه مسئولان اجرایی نیز همیشه برای حل آن وعده‌هایی می‌دهند؛ اما در نهایت نه تنها گشایشی در این معضل حاصل نمی‌شود که اکنون نیز با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه برای قطع زنجیره شیوع کرونا، پرده جدیدی از این بحران رقم خورده است.

به گزارش «تابناک»؛ یکی از وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی پژوهشی پارلمان، تهیه گزارش‌هایی در موضوعات مختلف جهت استفاده نمایندگان جهت بهره‌گیری در اتخاذ تصمیمات است. چندی پیش، این نهاد نظارتی «شاخص‌های بازار کار در فصل بهار سال ۱۳۹۹» را مورد بررسی قرار داد که طبق آن نرخ بیکاری در سه ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱/۱ درصدی داشته است. البته طبق توضیح ارائه شده، کاهش نرخ بیکاری به‌ دلیل کم‌شدن نرخ مشارکت است و بنابراین ارتقای این شاخص نمی‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت بازار کار باشد؛ به همین دلیل، نرخ بیکاری شاخصی کاملاً گمراه‌کننده برای تحلیل آثار شیوع ویروس کرونا بر بازار کار است.

به عبارت دیگر، از آنجا که در ایران شاغلان مزد و حقوق‌بگیر درصد کمی از کل جمعیت شاغلان را تشکیل می‌دهند و عمده آنان به‌صورت کارکنان مستقل فعالیت می‌کنند، تأثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار کار نیز به ‌جای آنکه در افزایش نرخ بیکاری قابل مشاهده باشد، در افزایش جمعیت غیرفعال و کاهش نرخ مشارکت نمایان شده است؛ بنابراین، اگر افراد شاغل و بیکار اضافه‌شده به جمعیت غیرفعال همچنان در بازار کار می‏‌ماندند، نرخ بیکاری در بهار ۱۳۹۹ به ‌جای ۹.۸ درصد اعلام شده توسط مرکز آمار ایران به ۲۴ درصد می‌رسید.

اما توضیحات مرکز پژوهش‌ها پاسخی به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار است که طبق آن در تابستان سال جاری، جمعیت غیرفعال کشور افزایش یافته، اما جمعیت شاغل و بیکار کشور یعنی مجموعه فعالان بازار کار نسبت به فصل مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده‌اند. این شرایط یعنی اثر منفی شیوع ویروس کرونا بر شاخص‌های نیروی کار در فصل تابستان در قیاس با فصل بهار تا حدی تعدیل شده است.

در این شرایط، اما دولت برای مقابله با بحران بیکاری و شیوع کرونا و به دنبال آن، تعطیلی بسیاری از مشاغل و در نتیجه افزایش تعداد بیکاران، سیاست پرداخت تسهیلات بانکی و بیمه بیکاری را در پیش گرفته است. بر اساس مستندات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سیاست پرداخت بیمه بیکاری به نسبت پرداخت تسهیلات استقبال بیشتری شده است.

مرکز پژوهش‌ها در انتقاد به این رویه به تعیین نشدن مکانیسم‌های تشویقی حفظ و صیانت از شاغلان برای بنگاه‌های اقتصادی اشاره و تاکید کرده که دولت با این کار سیاست پرداخت بیمه بیکاری را در مقابل سیاست پرداخت تسهیلات قرار داده است.

در سوی دیگر، کمیسیون اجتماعی مجلس نیز برای بررسی نحوه پرداخت بیمه بیکاری به افراد آسیب‌دیده از شرایط ناشی از شیوع کرونا جلسه‌ای با حضور سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برگزار کرده که در آن سالاری از تهیه لایحه بیمه بیکاری سخن گفته و قرار شده این جلسات ادامه داشته باشد. اما مهمتر از پرداخت بیمه بیکاری، فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای حل معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان به خصوص قشر تحصیل کرده است که روزانه مشکلات بسیاری دارند.

برای رسیدن به این مهم، همواره نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد اشتغال و مقابله با بحران بیکاری را به عنوان اولویت‌های کاری خود بیان کرده اند؛ چه اینکه محمد باقر قالیباف رییس قوه مقننه نیز بر این مهم تاکید داشت و در جایی گفت: «بی تردید یکی از راه‌های میانبر و موثر در شرایط فعلی کشور ما برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد و بهبود وضعیت اقتصادی مردم، توجه ویژه به اقتصاد دیجیتال است.»

وکلای ملت در مصاحبه‌ها نطق‌ها و تذکرات خود بر لزوم توجه به اشتغال سخن گفته‌اند و آن را یکی از موارد مهم کاری پارلمان برشمردند. ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در این باره اظهار کرد: «حل مسئله معیشت، گرانی، بیکاری و افزایش اشتغال در اولویت مجلس قرار دارد و باید وقت مجلس صرف آن شود.» موضوعی که محمد جواد عسگری نماینده داراب نیز به شیوه دیگری به آن اشاره داشت و گفت: «در شرایط فعلی اشتغال جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های جامعه و مطالبه جدی مردم از مجلس یازدهم مطرح می‌شود که باید به آن رسیدگی کرد.»

علی اصغر خانی، نماینده شاهرود نیز این گونه مشکل را بیان کرد: «امروز بیکاری در برخی از شهر‌ها به ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است؛ در این وضعیت پدری با یک میلیون حقوق و با داشتن فرزندانی بیکار چه طور می‌تواند زندگی کند؟»

با توجه به اینکه طبق آخرین مطالعات مرکز پژوهش‌ها بین ۲ تا ۶ میلیون از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست خواهند داد، باید فکری به حال این وضعیت کرد تا شرایط بغرنج‌تر از این نشود. بیماری مزمن کمبود اشتغال به راهکار‌های کوتاه، میان و بلند مدت نیاز دارد که مجلس می‌تواند با اصلاح و تنقیح قوانین موجود و در برخی موارد استفاده از ابزار‌های نظارتی دولت را ملزم به اشتغال آفرینی و مقابله با بحران بیکاری کند؛ اتفاقی که تاکنون در این دوره پارلمان رخ داد و انتظار می‌رود به عنوان یکی از اولویت های مهم مجلس پیگیری شود.

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
کدوم نسخه؟ کدوم درمان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
واکسن آنفولانزا و دنا پلاس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
برخی نمایندهای مجلس برای رفع بیکاری آقازاده های خودشان
و فامیل و آشنایان و هم جناحی هایشان
مشغول لابی کردن هستند
سالار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
چ توقع هایی دارن از مجلس ... همون که حقوق میگیرن با ماشین اهدایی میان مجلس خودش کلی کار کردن
خویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
اینها اگر نسخه داشتند وضعیت کشور این نبود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
با طرح و دستور که نمیتوان برای بیکاری نسخه پیچید ، اصلاحات زیربنایی در اقتصاد لازم است . خصوصی سازی واقعی ، برقراری رفابت سالم اقتصادی ، توزیع برابرفرصتها و امکانات ومنابع خدادادی، تجدید نظر در رابطه با شیوه ی مالکیت زمین به عنوان اصلی ترین عامل تولید ، ایجاد مکانیزم مناسب برای کنترل کف و سقف ثروت ، حذف بروکراسی های زاید و فساد زا ، شفافیت از جمله ی مواردی هستند که باید مد نظر قوای سه گانه باشد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
متاسفانه علاوه بر نرخ بالای بیکاری در کشور، برسر راه کارآفرینان نیز مشکلات عمده قرار داده اند.
برخی شرکت ها و صنایع بزرگ ، یا تعطیل شده اند یا تنها با بخشی از ظرفیت خود کار می کنند و تعدیل نیرو کرده اند.
بسیاری از موانع در مسیر اشتغال جوانان به صورت عامدانه قرار داده شده است.
از طرفی نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در کشور بسیار پایین است و در برخی استان ها شرم آور است. در حالیکه جمعیت تحصیل کرده بانوان بیشتر است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
گاهی اوقات برای گرفتن یه پروانه کسب ساده یا ثبت یک شرکت کوچک، به اندازه فرستادن انسان به فضا استعلامات و بوروکراسی و تحقیقات می خواهند و آخرش هم مانع تراشی می کنند.
برخی شرکت ها یا صنایع با سالها سابقه کار، الان با مشکل مواجه اند و یا تولید آنها خوابیده و یا با تعدیل نیرو و نصف ظرفیت مشغول اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
نه تنها آمار بالای بیکاری در کشور، که یک مساله جدی است، دغدغه ی مسئولان نیست، بلکه عامدانه از اشتغال جوانان جلوگیری می شود.
mrs
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
چه نسخه ای از این بهتر که بکشند زیر توپ بفرستند توی یک سوم حریف( دولت). بابا ول کنید این حرف ها رو . توی کرایه خونه خودشون موندن .
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
آره نسخه های خیلی عالی داره مجلس!
یکیش اینه که آقایان نماینده آشناهای خودشان و با ارتباطی که دارند در ادارات جا داده اند!اینم خودش نوعی نسخه برای بیکاریه دیگه
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
به نام خدا
به امید خدا
جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا
نقد مالیات خانه خالی
لطفا با دلتان بخوانید نه چشمتان.
ایرادات متعدد طرح عجیب مالیات خانه های به اصطلاح خالی!
1- این جناب خاندوزی علاقه زیادی به خودنمایی داره. یک ماه است هر روز مصاحبه دارد.
2- این طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
3- ویلاهای خودشان را معاف کردند.
4- درآمد زایی برای خودشان از جیب ملت را نشانه رفته اند.
5- حتی طرح اولیه خودشان را مبنی بر معافیت یک خانه برای هر کد ملی در خانوار را نا عادلانه حذف کردند.
6- خانواده 2 نفره یک خانه معاف داشته باشد در طرح فضایی این آقایان، آن وقت خانوار 5 یا 6 یا 13 نفره هم فقط یک خانه؟!!!
7- اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟
8-اگر خانواده ای، پاکینگ یا پیلوت را تفکیک کرده باشد و شهرداری جهت منافع مالی تایید کرده و سند دهد، آیا اینهم مشمول مالیات است؟ عدم تعیین حداقل متراژ و شرایط بنا جزو اشکالات طرح است.
9- مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
10- خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
11- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
12- هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
13- مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
14- قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
15- مالیات خانه خالی برای دآمدزایی است وگرنه چرا حتی یک خونه دیگه برای خانوار رو هم استثنا نکردن؟
16- اگر شخصی در شهر دیگر، سرباز بود یا بیار مراجعه کننده یا فرد بیتوته کننده یا معسر، چه خاکی بر سر کند با این طرح؟!
17-در بحث مسکن شخص ملاک است نه خانوار، و هر کد ملی حق داشتن مسکن دارد. مگر هر شخص، شهروند کشور نیست؟
18- قانون دایمی، زمان بررسی هم می خواهد، نظرسنجی از کلیه متخصصین و کارشناسان سراسر کشور را می خواهد نه سرعت بی دقت، که آقایان می فرمایند به همین تابستان برسد.
19- مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
20- شورای عالی مسکن و مرکز پژوهشها کجای این طرح بود؟
21- رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
22- چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است.
23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست.
24- هرکدام از این ایرادها به شکست کامل منجر می شود ولی تر کیب ایرادات باعث فاجعه است.
25- کاهش ارزش پول ملی عمل تغییر قیمت است نه عامل تغییر ارزش خانه، پس نمی توان از تورم مالیات گرفت زیرا تورم، ارزش نیست و ارزش مالی ایجاد نمی کند.
26- با اوج گیری نرخ تورم، هر چند به ظاهر ارزش دارایی بالا رود که اصلا واقعی نیست اما درآمد شخص کاهش می یابد، آنهم کاملا واقعی که به کاهش قدرت خرید منجر می شود و مالیات باید از مجموع این دو اخذ شود آنهم مقدار واقعی نه ارزش تورمی. در طرح فوق الذکر، از افرادی با درآمد میلیاردی ، مالیاتی تحت این عنوان اخذ نمی شود، اما فرد فقیر با یک خانه کلنگی و یک پیلوت 20 متری سند دار، مالیات اخذ می شود. زیرا لزوما درآمد با دارایی نسبت مستقیم ندارد.
27-توقع از مردم برای عدم جلوگیری از نابودی درآمدشان با تبدیل به دارایی در شرایط همیشه اضطراری، توقعی بیجاست.
28-خانوادهایی که معلول یا جانباز به خصوص اعصاب و روان، دارند و نیاز به فضای اضافی، کجای این طرح دیده شده اند؟
29-خانه ای که مهریه همسر یا دیه شخص دیگر یا طلب دیگری یا رهن بانک است یا تضمین و یا محل تامین قرض، در طرح چرا دیده نشده است؟
30- خانوار دچار گرفتاری فرد معتاد که فضای جدا حتما نیاز دارد بخصوص مواو صنعتی جدید روانگردان و ضد روان، چه جایگاهی در طرح دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
31- هر کس به طرح اعتراض یا انتقاد کرد ، که مافیای مسکن و محتکر مسکن نیست، گرفتار و دلسوز است.
32 – محتکرین اصلی و بزرگ که اموال به خارج منتقل کردند که با این طرح مشکل ندارند.
33- اصل مالکیت و ثروت مشروع و شفاف و سند دار را با این طرح زیر سوال نبرید وگرنه گرفتار فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی و بی سند بیشتری می شوید.
34- این طرح از همان ابتدا هم در بین کارشناسان اقتصادی و مسؤولان حوزه اقتصاد و مسکن منتقدان زیادی داشت.
35- مالیات بر خانه‌های خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست.
36- این قانون امسال اجرایی شود، چندان بر قیمت مسکن تأثیر نمی‌گذارد.
37- براساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده می‌شود نه هر شخص که ناعادلانه است.
38- به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده می‌شود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود.
39- در این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانواده‌اش در مناطق مختلف زندگی کنند.
40- خرید خانه‌های قولنامه‌ای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی یکی دیگر از این ابهامات است.
41- افراد کد ملی ندارند و خانه آن‌ها شامل مالیات می‌شود.
42- در اکثر کشورهای جهان صرفاً به‌خاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آن‌ها اقامت دائم تعلق می‌گیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
43- در کشورهای مختلف جهان مالیات براساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی؛ اما اجرای طرح به این شیوه در ایران حتماً دردسرهای زیادی برای خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند.
44- تعداد قابل‌توجهی مسکن در مناطق ۱و۲و۳ تهران خالی هستند که عمده آن‌ها به دست احتکارگران و بانک‌ها هستند نه مردم. اما حالا قشر متوسط و ضعیف، برای ۵۰ تا ۷۰ تومان خانه، هم آیا باید مالیات بدهند؟؟!!
45- و .........
لطفا و خواهشا، سریع اصلاح طرح فاجعه خود را مطرح کن.
لطفا هم اینجا و هم مستقلا، منتشر کنید.
ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
شما آلمان مالیات نده بیا بده ایران بجا 50 بند توصیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
تمام دلایلی که نوشتید توجیه است. قانون باید با قدرت تصویب و اجرا شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
انتخابات مجلس تمام شد ، حالا تا بعد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
مجلس برای کارمزد خدمات بانکی چه کار کرد؟ اصلا مجلس جایگاهی در این مملکت داره که بخواد نسخه بپیچه؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
آلودگی هوا غربالگری جنین کبری خزعلی حسن قالیباف اصل حسام عقبایی جو بایدن مراسم تحلیف بایدن