بازدید 9260

کلاف سردرگم محدودیت های کرونایی در گلستان

در حالی که یک روز از اجرای طرح محدودیت های کرونایی در کشور می گذرد اما مردم گلستان هنوز ابهامات زیادی در زمینه اجرای این طرح دارند.
کد خبر: ۱۰۱۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷ 22 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، از هفته گذشته بود با شدت گرفتن کرونا در کشور، محدودیت‌هایی کرونایی به صورت جدی مطرح و فعالیت اصناف و تردد خودروها مشمول این طرح شد. جزئیات این محدودیت‌ها به تناوب بیان شد اما نتوانست به طور کامل ابهامات و نگرانی‌های مردم را برطرف کند.

مسئولان بیان کردند که تردد خودروهای غیربومی از ابتدای آذر در شهرهای قرمز ممنوع بوده و خودروهای بومی هم از ساعت ۲۱ تا چهار صبح حق تردد نخواهند داشت.

همچنین فعالیت تمام گروه‌های شغلی به جز گروه اول که تأمین کننده مایحتاج روزمره زندگی مردم و دستگاه‌های خدمات رسان هستند، در شهرهای قرمز ممنوع است و با کسانی که مصوبه ستاد ملی کرونا را رعایت نکنند برخورد قانونی خواهد شد.

از روزهای قبل تاکنون تماس‌های مکرر از سوی شهروندان و کسبه در جریان است که این محدودیت‌ها چگونه اعمال می‌شود؟ ممنوعیت تردد شامل چه پلاک‌هایی است؟ چه راه حلی برای شاغلان که پلاک آنها غیربومی است، اندیشیده شده است؟ چه تمهیداتی برای بیمارانی که بعد از ساعت ۹ به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، پیش بینی شده است؟ فعالان تولیدی‌ها و صنایع شهرک‌های صنعتی با پلاک‌های غیربومی چه اقدامی انجام دهند؟ نام برخی از حرفه‌ها در لیست مشاغل ارائه شده از سوی ستاد کرونا، وجود ندارد؟ و صدها سوال دیگر که انتظار می‌رفت با برگزاری جلسه ستاد کرونا برطرف شود اما در گلستان چنین اتفاقی نیفتاد و همه مسائل به صورت کلی مطرح و مصادیق طرح عنوان نشد.

ممنوعیت‌های تردد که انتظار می‌رفت پیش از اینها اعمال شود و احتمال تمدید آنها هم وجود دارد، باعث سردرگمی مردم شده و بسیاری از شهروندان از روند اجرای طرح آگاهی کامل ندارند.

هنوز اندکی از جلسه ستاد کرونای گلستان نگذشته بود که مصاحبه‌ای در یکی از رسانه‌ها مطرح و در آن به لغو ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی در داخل شهرها پرداخته شد که بلافاصله توسط دستگاه مربوطه آن را تکذیب کرد.

سخنگو معرفی شود

یکی از فعالان رسانه نسبت به این امر واکنش نشان داد و اعلام کرد: «جناب استاندار، تعجیل در معرفی سخنگوی ستاد کرونای استان اجتناب ناپذیر است و تأیید و تکذیب اخبار مردم را سردرگم کرده و طی روزهای آتی قبض‌های جریمه موجب رنجش خاطر شهروندان خواهد شد.»

مشاهدات خبرنگار مهر هم در روز اول محدودیت‌ها نشان داد که پلاک‌های غیربومی در شهر قرمز گرگان کم نیستند و ترافیک مانند روزهای گذشته در جریان است و همچنین در برخی از ورودی و خروجی شهرها کنترلی صورت نمی‌گیرد.

این امر نشان می‌دهد یا اطلاع رسانی خوب صورت نگرفته و یا محدودیت‌ها نتوانسته مردم را خانه نشین کند که مورد اخیر با توجه به گرانی و افزایش هزینه‌ها بعید به نظر می‌رسد.

البته ناگفته نماند در اجرای این طرح هم گریزگاه‌های زیادی وجود داشته و به نظر می‌رسد طرح هنوز پخته نشده و با آزمون و خطا جلو می‌رود، همچنین برخی خلاءها راه را برای دور زدن ممنوعیت‌ها پیش روی افراد باز گذاشته است که باید مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

یک از افراد شاغل در یکی از شهرک‌های صنعتی استان به خبرنگار مهر گفت: بنده روزانه مسیر شهرک صنعتی تا منزل را با خودرو شخصی طی کرده و برمی گردم و شرکت هم سرویس ایاب و ذهاب ندارد.

سرویس عمومی امکان ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهد

وی که از بردن نام خود امتناع کرد، افزود: مگر حقوق یک کارگر چه میزان است که بخواهد هزینه آژانس و تاکسی را هم بپردازد؟ بنده با خودروی خود این مسیر را روزانه طی کرده و مزاحمتی هم برای کسی ندارم و رفتن با تاکسی‌ها علاوه بر افزایش هزینه‌ها امکان ابتلاء بنده به کرونا را هم افزایش می‌دهد.

این شهروند گرگانی بیان کرد: جای خالی برخی راهکارها و اقدامات در این مصوبه احساس می‌شود و باید انعطاف پذیری بیشتری در این محدودیت‌ها روی دهد.

وی بیان کرد: کارمندان دولت با میزان حقوق بالاتر می‌توانند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند اما این امر شامل ما نمی‌شود.

وی عنوان کرد: صحبت با بقیه همکاران و آشنایان هم نشان می‌دهد که دیگران هم اطلاعات و آگاهی لازم در خصوص این مصوبه را نداشته و ممکن است صدای جریمه‌ها روزهای آتی در بیاید و مردم ندانسته نقره داغ شوند.

وی گفت: بنده امروز خودروهای غیربومی بسیاری در شهر مشاهده کرده و به نظر می‌رسد در بیانات مسئولان ابهامات و تناقضاتی وجود دارد.

با توجه به اینکه فعالیت آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی در مدت اجرای طرح آزاد است، چه راه حلی برای راستی آزمایی این مسأله وجود دارد و چگونه می‌توان فعالیت شغلی این افراد را از انجام کارهای شخصی و روزانه تمیز داد.

هم اکنون چهار شهرستان کلاله، آق قلا، بندرترکمن و گرگان در وضعیت قرمز کرونا قرار داشته و رامیان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌ها نارنجی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این خصوص گفت که ۴۹۹ بیمار در سطح بیمارستان‌های استان بستری بوده که از این تعداد ۱۰۰ بیمار در آی سی یو و ۵۳ بیمار هم به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

عبدالرضا فاضل با اشاره به اعمال محدودیت‌های کرونایی اصناف از دو هفته قبل، گفت: بعد از اعمال این محدودیت‌ها، جلوی سیر صعودی کرونا در استان گرفته شده است و امیدواریم اعمال محدودیت‌های جدید به سیر نزولی شیوه کرونا کمک کند.

ورود خودروهای غیربومی ممنوع

استاندار گلستان هم در جلسه ستاد مقابله و پیشگیری از کرونای استان اظهارکرد: خودروهای غیربومی در شهرهای قرمز حق ورود و تردد در محدوده شهری را نخواهند داشت.

هادی حق شناس افزود: رفت و آمد شاغلان دستگاه‌های خدماتی در این خصوص مستثنی است و رئیس آن دستگاه باید لیست پلاک خودروها را اعلام کرده و پلیس هم مکلف است جریمه را حذف کند.

وی گفت: نیروی انتظامی با استفاده از دوربین‌های کنترل ترافیک نظارت بر اجرای این مصوبه را از روز اول آذر به مدت دو هفته بر عهده خواهد داشت.

حق شناس بیان کرد: در گلستان بسیاری از محدودیت‌ها سهل گرفته شده ولی ورود و خروج به شهرهای قرمز ممنوع است.

استاندار گلستان افزود: توصیه ما به مردم این است که از خودروهای شخصی استفاده نکرده و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فلسفه اجرای طرح این است که مردم کمتر تردد کنند، تأکید کرد: هر ماشین غیرگلستانی در گلستان جریمه می‌شوند مگر اینکه دستگاه خدمات رسان باشد.

حق شناس اعلام کرد: اگر خودروی غیربومی در استان تردد کند در ۲۴ ساعت یک میلیون تومان جریمه می‌شود.

وی با اشاره به طرح دورکاری کارمندان گفت: در شهر با وضعیت زرد دو سوم کارمندان، در شهرهای قرمز یک سوم و در شهرهای نارنجی یک سوم کارمندان در محل کار حضور خواهند یافت.

حق شناس از تعطیلی مراکز شماره گذاری خودرو، مهدکودک‌ها و مدارس تا ۱۵ آذر خبرداد و افزود: در چهار شهر قرمز مساجد و اماکن مذهبی تعطیل بوده و در شهرهای نارنجی هم علیرغم بازبودن نماز جماعت اقامه نمی‌شود.

وی گفت: بانک‌ها جزو مناطق آلوده بوده لذا مردم بهتر است کارهای خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

دو هفته برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفته شده و این محدودیت‌های ممکن است با توجه به وضعیت شیوع کرونا ادامه یابد و بازشناسایی شهرهای قرمز هم طی هفته انجام می‌شود لذا در این راستا باید اطلاع رسانی دقیق‌تری صورت گرفته و ابهامات مردم رفع شود تا شهروندان با رعایت این مسائل به انقطاع شیوع کرونا کمک کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان