بازدید 8523
فوت و فن افزایش ایمنی خانه‌ها در روزهای سرد سال

نقشه نجات از دست قاتل خـاموش

یکی از خبرسازترین رویدادهای سال با شروع فصل سرما اخبار مربوط به مرگ و میر شهروندان با گاز منوکسیدکربن است؛ گازی که به‌عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱ 21 November 2020

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، هر ساله سازمان آتش‌نشانی به روش‌های مختلف و با کمک گرفتن از رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال ارائه راهکارهای ایمنی برای کاهش آمار مرگ و میر است. «مجید محمودی‌نیا» کارشناس پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش‌نشانی توصیه‌هایی درباره راه‌های فرار از مرگ توسط قاتل خاموش ارائه داده‌اند که با آنها آشنا می‌شوید.

هر وسیله گرمایشی باید دودکش داشته باشد. دودکش مناسب و بدون اشکال برای خروج گازهای تولید شده به فضای آزاد مهم است.

چگونه حادثه رخ می‌دهد؟

وجود هرگونه نقص در وسایل گرمایشی یا نارسایی و بی‌توجهی به رعایت استانداردهای ایمنی و توصیه کارشناسان باعث وقوع یک حادثه ناگوار می‌شود.

نکات ایمنی برای ساخت خانه
هنگام ساخت، خرید و اجاره منزل به ساختار دودکش‌ها توجه کنید و از خرید خانه بدون دودکش مناسب در داخل دیوار خودداری کنید.

نقشه نجات از دست قاتل خـاموش

آزمایش عملکرد صحیح دودکش‌ها


‌ـ قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی برای اطمینان از باز بودن لوله‌ها باید وزنه‌ای نسبتاً سنگین با حجم کوچک به یک طناب یا نخ مناسب بلند وصل کنید و از دهانه خارجی دودکش واقع در پشت‌بام به طبقات پایین هدایت کنید. در صورت مشاهده وزنه در داخل دودکش آپارتمان، راه باز است. در غیراینصورت فوراً و قبل از استفاده و روشن کردن وسایل گرمایشی راه دودکش را باز کنید.
‌ـ در دودکش نصب شده روی دیوار را بردارید. کبریت یا شمع را روشن کنید و مقابل دهانه دودکش بگیرید. در صورتی که زبانه شعله به سمت داخل دودکش متمایل شود نشاندهنده مکش مناسب دودکش است.
‌ـ با نوک انگشتان دودکش بخاری را لمس کنید. اگر لوله‌ها سرد بود فوراً بخاری را خاموش و اشکال را رفع کنید. دودکش سرد زنگ خطری است که نشان می‌دهد گازهای سمی مربوط به بخاری در خانه شما در حال انتشار است. برای حصول اطمینان می‌توانید این آزمایش‌ها را هرچند وقت یکبار تکرار کنید.

راه‌های انتشار و تولید گاز منوکسیدکربن
مکش نامناسب لوله‌های بخاری، بد کار کردن شومینه‌های گازی یا چوبی، سوختن ناقص زغال در فضای بسته(منقل کرسی، چادر و اتاق‌های بسته)، سوختن ناقص آبگرمکن و اجاق خوراک‌پزی، گرم کردن خودرو در پارکینگ‌های بسته و موتورخانه‌های مرکزی.

خبر خوب

سازمان آتش‌نشانی تهران با پیشنهاد مدیرعامل این سازمان با مشارکت اداره گاز، سازمان اورژانس تهران، انجمن جامعه ایمن کشور و اداره مشارکت‌های شهروندی تهران سوم تا دهم آبان ماه را هفته مقابله با گاز منوکسیدکربن نامگذاری کرده است؛ با هدف اینکه مردم قبل از راه‌اندازی وسایل گازسوز به رعایت ایمنی آنها توجه کنند.

پیشنهاد ویژه
با دستگاه منوکسیدسنج یا کاشف قاتل خاموش می‌توان متوجه شد که فضایی آلوده به این گاز شده است و با شنیدن صدای آژیر، سریع اقدامات لازم را انجام داد. شما می‌توانید این دستگاه را از مراکز معتبر تهیه کنید یا با مراجعه به پایگاه اینترنتی آتش‌نشانی شهرداری تهران به نشانی ۱۲۵.ir فهرست مراکز معتبر و نزدیک‌ترین مرکز فروش را بیابید.

نکات مهم درباره دودکش‌ها


هرچه ارتفاع لوله‌های دودکش بیشتر باشد، سرعت خروج گازهای سمی بیشتر خواهد بود و دودکش بهتر عمل می‌کند. دودکش‌های کوتاه قدرت دودکش‌های بلند را ندارند. چنانچه دودکشی فقط با یک کلاهک و مقداری لوله فلزی روی دیواره ساختمان قرار بگیرد اشتباه است. چون به این شکل گازها به داخل خانه برمی‌گردد و باعث سوختن ناقص وسایل گرمایشی و تولید گازهای سمی و منجر به مسمومیت اهل خانه می‌شود.
اگر مجبور به استفاده از دودکش‌های کوتاه شدید به این نکات توجه کنید:
‌ـ لوله گالوانیزه استفاده کنید.
‌ـ از لوله‌های آکاردئونی به هیچ‌وجه استفاده نکنید.
‌ـ قطر لوله دودکش باید مساوی یا بزرگ‌تر از قطر لوله خروجی وسایل گرمایشی باشد.
‌ـ لوله در دیواره کاملاً مهار شده باشد.
‌ـ کلاهک استاندارد نصب شود.
‌ـ از اتصال لوله به دریچه دودکش و چفت شدن زانویی‌ها مطمئن باشید.
‌ـ شیب لوله‌های افقی در داخل باید مثبت و رو به بالا و ارتفاع عمودی لوله در بیرون حداقل ۳ برابر طول افقی آن باشد.
‌ـ از رها کردن انتهای دودکش در فضای بسته راهرو، حیاط خلوت یا پاسیو سقف‌دار خودداری کنید.
‌ـ هر چقدر طول لوله دودکش در داخل اتاق طولانی‌تر باشد کارآیی آن کمتر است.
‌ـ دریچه آیفونی برای انتهای لوله‌های دودکش استفاده نکنید.

منوکسیدکربن در شمال تهران چه می‌کند؟

بیشترین اتفاقات گزارش شده از منوکسیدکربن در شمال تهران مربوط به تأسیسات مرکزی ساختمان و برج‌ها است که مدیران مجتمع‌ها باید به‌صورت مستمر برای ارتقای ایمنی از متخصصان درخواست بازدید کنند. با اجرای طرح مقابله با منوکسیدکربن در تهران طی سال، حدود ۲ هزار تماس با ایستگاه‌های آتش‌نشانی ثبت می‌شود که این تماس‌ها برای افزایش ایمنی در محل‌های کار و سکونت است.

ویژگی‌های گاز منوکسیدکربن
نامریی، بی‌رنگ، بی‌بو، سمی، کشنده و معروف به قاتل خاموش

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان