بازدید 7615
۱

ترکیب کردن مواد شوینده خطرناک است

عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبریز گفت: از مخلوط کردن شوینده‌های مختلف باید خودداری شود، چراکه با مخلوط کردن آن‌ها واکنش شیمیایی رخ داده و گاز کلر که ماده‌ای سمی است، آزاد و وارد محیط شده و در محیط‌های بسته می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷ 21 November 2020

به گزارش «تابناک»، مریم اره جانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص عوارض ترکیب مواد شوینده، اظهار کرد: سفیدکننده‌ها و مواد جرم‌گیر حاوی ترکیبات شیمیایی کلردار هستند؛ لذا توصیه می‌شود حتما در حین استفاده از چنین موادی از دستکش و ماسک استفاده شود و محل مورد نظر دارای تهویه مناسب باشد.

وی ادامه داد: عوارض تنفس گاز کلر بسته به مقدار و زمان تماس می‌تواند شامل مسمومیت، ریزش مو، آسیب به ریه و ... باشد.

وی یادآور شد: اخیرا نیز به دلیل خطرات استفاده از کلر در تصفیه آب برای ضدعفونی کردن آن از روش‌های جایگزین کلرزنی استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه گروه مهندسی شیمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبریز در خصوص ضدعفونی دست‌ها علیه ویروس کرونا نیز گفت: اولویت با شستن دست‌هاست و در صورتی که امکان شست و شو فراهم نباشد از مواد ضدعفونی کننده استفاده شود، البته استفاده مکرر از این مواد ممکن است باعث حساسیت و خشکی پوست شود.

وی توضیح داد: تمام قسمت‌های دست باید ضدعفونی شود نه فقط کف دست و پشت آن. لابلای انگشتان، ناخن‌ها و زیر آن‌ها نیز باید به مواد ضدعفونی کننده آغشته شوند.

وی خاطرنشان کرد: آب و صابون بهترین شوینده و پاک کننده است. همه مواد ضدعفونی کننده حاوی مواد شیمیایی هستند و در طولانی مدت و استفاده مکرر می‌توانند عوارضی به همراه داشته باشند.

اره جانی تاکید کرد: بلافاصله بعد از ضدعفونی کردن دست‌ها مشغول غذا خوردن نشویم، چراکه احتمال این‌که مواد شیمیایی وارد بدنمان شود وجود دارد.

وی با اشاره به ضرورت مطالعه برچسب روی محصول ضدعفونی کننده، تصریح کرد: همچنین ضروری است تا مواردی از قبیل درصد اتانول، نحوه نگهداری، تاریخ انقضا و نحوه استفاده مورد توجه قرار گیرد.

اره جانی با بیان این‌که بلافاصله بعد از اسپری مواد ضدعفونی کننده به سطوح آن را با دستمال پاک نکنید، ادامه داد: بعد از اسپری مواد ضدعفونی کننده بر روی سطوح باید 30 ثانیه صبرکنیم تا بر میکروارگانیسم‌ها تاثیر کرده و آنها را ازبین ببرند و نباید بلافاصله دست‌ها را بر روی سطح آغشته به مواد ضدعفونی کننده قرار داد و یا سطح را با دستمال پاک کرد.

این استاد دانشگاه گروه مهندسی شیمی با بیان این‌که تمامی مواد ضدعفونی کننده آتش زا هستند، گفت: از قراردادن آن‌ها در معرض آفتاب، کنار وسایل گرمایشی (بخاری و ...)، اجاق گاز و ... خودداری شود.

وی با اشاره به نحوه نگه داری مواد استریل شده، گفت: مواد استریل شده تا زمانی که در پوشش استریل قرار دارند، عاری از میکروب هستند و با تماس دست و قرار گرفتن در معرض هوا دیگر استریل نیستند.

عضو هئیت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تبریز یادآور شد: قبل از برداشتن ماسک دست‌ها باید با آب و صابون شسته شوند و از تماس دست با جداره داخلی ماسک خودداری شود؛ چراکه ممکن است آلودگی‌ها از دست به ماسک و سپس مستقیما از راه تنفس وارد بدن شود.

وی در پایان تاکید کرد: موقع استفاده از اسپری ضدعفونی کننده حتما از ماسک استفاده شود و از تنفس هوای حاوی ذرات اسپری جدا خودداری شود؛ از سویی نیز اکیدا توصیه می‌شود، برای ضدعفونی کردن سطوح از دستکش و ماسک استفاده شود؛ چراکه غالبا از مواد شیمیایی قویتری در تهیه مواد ضدعفونی کننده سطوح استفاده می‌شود، که برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
توجه :
اره جانی با بیان این‌که بلافاصله بعد از اسپری مواد ضدعفونی کننده به سطوح آن را با دستمال پاک نکنید، ادامه داد: بعد از اسپری مواد ضدعفونی کننده بر روی سطوح باید 30 ثانیه صبرکنیم تا بر میکروارگانیسم‌ها تاثیر کرده و آنها را ازبین ببرند و نباید بلافاصله دست‌ها را بر روی سطح آغشته به مواد ضدعفونی کننده قرار داد و یا سطح را با دستمال پاک کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار