بازدید 51829
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۸ آبان ماه

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ / فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت / آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

یک‌میلیارد یورو کجا خرج شد؟ دو خطای فاحش در مساله تورم ایران، قالیباف از نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ منع شده است؟ وزیر کشور دولت اصلاحات به میدان می‌آید؟ شفافیت در بودجه، چگونه؟ پرداخت وام یک میلیون تومانی به ۱۰ میلیون سرپرست خانوار، توهم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران! مناقشه بی‌پایان بر سر مفهوم «رجل سیاسی» و یارانه اسیر سیاسی بازی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۱۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹ 18 November 2020

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۸ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که مناقشه بر سر یارانه در تک و پاتک دولتی‌ها و مجلسیون با تیترهایی همچون بدهکاران طلبکار شدند (رسالت)، مردم قربانی جدال‌های سیاسی (جهان صنعت)، چه کسی اعانه می‌گیرد؟ (وطن امروز) و ژست طلبکاری بعد از ۷ سال وعده توخالی (کیهان) در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت

جلال خوش‌چهره در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان انتقاد مردمی ـ انتقاد جناحی نوشت: دولت دوازدهم این روز‌ها زیر سخت‌ترین فشارها، انتقاد‌ها و مخالفت‌ها قرار دارد. اصیل‌ترین انتقاد‌ها را مردم دارند که بدون چشم‌داشت جناحی، تنها نگران معیشت و عبور از بی‌ثباتی در امنیت سفره‌های خود هستند. اقدام‌های نمایشی و شعار‌های کسالت‌بار نه از بار مشکلات مردم می‌کاهد و نه جذابیتی را برای عاملان آن ایجاد می‌کند. مهم‌تر اینکه درک عمومی از بسیاری انتقاد‌ها از دولت به‌رغم واقعی بودن آن با هدف منتقدان، ماهیتی متفاوت دارد. دو مقام بلند‌پایه دولت در روز‌های اخیر و در پاسخ به انتقاد‌هایی که از تریبون‌های رسمی به دولت شده پاسخی درخور تامل داده‌اند. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری گفته است: «بودجه چوب ادب سیاستمدارانی است که شعار می‌دهند».

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن
«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز گفته است: «مردم رفع تحریم می‌خواهند و نه اعانه و یارانه». او تصریح کرده که «معیشت» حرف نخست مشکلات مردم است. ترجمه سخنان دو مقام یاد شده این است که چاره برون رفت از مشکلات، تنها بیان آن و یا توصیف صرف اوضاع نیست. آنچه مهم‌تر می‌نماید تبیین صادقانه چرایی و چگونگی بروز مشکلاتی است که هر روز بیش از گذشته ـ به‌ویژه ـ بر سفره معیشت مردم سایه می‌اندازد. دست آخر اینکه برای عبور از وضع حاضر چه راهکار واقعی به عنوان ایده جذاب می‌تواند چاره کار باشد. آیا اقدام‌هایی مانند مصوبه یارانه‌کالا‌های اساسی بدون توجه به منابع مالی تامین‌کننده آن و یا طرح افزایش تعرفه‌های گمرکی بدون لحاظ پیامد‌های تورمی آن می‌تواند نزد افکار عمومی به عنوان ایده‌های جذاب و کارآمد مورد توجه قرار گیرد؟


چالش اصلی با بسیاری از انتقاد‌ها به عملکرد دولت دوازدهم، نه صرفا آمار و ارقامی است که بضاعت اقتصادی را برای مردم سخت کرده، بلکه نقد‌هایی است که از منظر جناحی و نه ملی ابراز می‌شود. در همین راستا دیده می‌شود که ایده‌های دولت در معرض حملات منتقدانی قرار می‌گیرد که در نگاه آنان عنصر منافع ملی به عنوان ابزار حل اختلاف‌های نظری کمتر مورد توجه است. ماهیت کارکردی انتقاد‌هایی از این دست بیشتر به چالش گرفتن اقتدار دولت چه در سیاست داخلی و چه خارجی است. بدتر از همه تلاش برخی در ایجاد تردید و ابهام نسبت به برنامه‌هایی است که دولت در بزنگاه‌های مختلف در دستور کار قرار می‌دهد. این در حالی است که کوشش می‌شود به افکار عمومی مدام چنین القا شود که دولت در انجام وظایف خود ناکارآمد بوده و در پاسخ به نیاز‌های پیچیده اقتصادی و سیاسی ناتوان است. طرفه اینکه منتقدانی از این دست، ایده‌ای جایگزین هم نداشته و یا صراحت بیان آن را ندارند.


مشکلات جاری از نظر هیچ‌کس پنهان نیست. مردم بیش از همه آن را لمس می‌کنند. آنان به درستی دریافته‌اند که توانمندی و جذابیت ایده‌ها در واقعی بودن توصیف، تبیین مشکلات و سرانجام تجویز راهکار‌های برون رفت از آن است. اما برخی انتقاد‌ها از منظر جناحی چنان می‌نماید که به سختی می‌توان باور کرد منتقدان در آینده نه چندان دور که خود را برای آن آماده می‌کنند، خواهند توانست امنیت خارجی و توافق داخلی را به عنوان عوامل ثبات سیاسی ـ اقتصادی کشور در رفتار خود تضمین کنند. باور کنیم که دیر زمانی است مردم از شعار‌ها و رقابت جناح‌ها عبور کرده‌اند. آنان کارآمدی می‌خواهند. انتقاد از دولت فضیلت نیست وقتی همین وضع می‌تواند در آینده برای منتقدان امروز هم تکرار شود.

 

آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی با عنوان آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن در شماره امروز آرمان ملی نوشت: شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حقیقت نشانه اراده عمیق مردم آمریکا برای ایجاد تغییرات اساسی در پیکره دولتی ایالات‌متحده بود. آنچه موجب شکست دونالد ترامپ شد، رفتار پرخاشگرانه و غیرمنطقی و تقابل یک‌سویه ایالات متحده با طیف وسیعی از جامعه جهانی بود. رفتار غیرمنطقی دونالد ترامپ در برابر ایران، چین و روسیه و حتی اتحادیه اروپا موجب شد که مردم آمریکا برای خارج کردن دونالد ترامپ از کاخ‌سفید پای صندوق‌های رای‌گیری حاضر شوند و فرصت باقی ماندن این مستاجر پرخاشگر در کاخ سفید را ندهند. از سوی دیگر، در طول چهار سال حاکمیت دونالد ترامپ جامعه آمریکا شاهد گسترش پدیده شوم نژادپرستی و افزایش موج خشونت‌ها علیه رنگین‌پوستان بود. به اعتقاد ناظران سیاسی و نخبگان آمریکا، اگر دونالد ترامپ بار دیگر در کاخ سفید باقی می‌ماند، بروز یک جنگ داخلی و انفصال ایالت‌ها شکل می‌گرفت. طبیعی است نخبگان جامعه آمریکا به‌دلیل نگرانی از بروز جنگ داخلی صفوف خود را متحد کرده و باوجود برخورداری دونالد ترامپ از یک پشتوانه مالی قدرتمند و حمایت سیاسی لابی صهیونیستی سرانجام در برابر اراده ملت آمریکا تسلیم شد و به‌زودی برای همیشه از کاخ سفید رخت برخواهد بست. خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید و پیروزی نامزد حزب دموکرات، یعنی جو بایدن، تغییراتی ریشه‌ای در آمریکا و جهان به‌وجود خواهد آورد.

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

در بُعد داخلی به‌طور طبیعی جو بایدن از مهاجران و رنگین‌پوستان دلجویی خواهد کرد و سیاست دلپذیرتری در برخورد با سیاه‌پوستان درپیش خواهد گرفت. این امر به ترمیم رابطه سیاهپوستان و سفیدپوستان و تحکیم وحدت داخلی در میان جامعه آمریکا منجر خواهد شد؛ لذا در بُعد بین‌المللی رفتار سیاسی جو بایدن با دونالد ترامپ کاملا تفاوت خواهد کرد. آمریکا با اتحادیه اروپا همکاری بیشتری خواهد داشت و بسیاری از مسائل منطقه مخصوصا در خاورمیانه به سمت آرامش پیش خواهد رفت. یکی از خواسته‌های اتحادیه اروپا بازگشت آمریکا به برجام است. زیرا خروج این کشور از برجام، جایگاه این کشور را به‌شدت تنزل داد. بسیاری از نخبگان اروپا، این سوال را مطرح می‌کنند که چه فرقی میان دونالد ترامپ و صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق وجود دارد؟ صدام حسین در سال ۱۹۸۰، توافقنامه الجزایر را لغو کرد و دونالد ترامپ نیز در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد. بنابراین خروج دونالد ترامپ از برجام نوعی قانون‌شکنی بین‌المللی تلقی می‌شود و باید آمریکا با پذیرش توافقنامه برجام حیثیت خود را بازسازی کند. به نظر می‌رسد که با ورود جو بایدن به کاخ سفید جهان شاهد تعامل منصفانه‌تر ایالات‌متحده با جامعه جهانی به‌ویژه ایران خواهد شد. از طرفی طبیعی است که ترور سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی یک اقدام تروریستی از سوی دونالد ترامپ تلقی می‌شود که باید تیم ترامپ هزینه آن را بپردازد. ملت ایران تحت هیچ شرایطی این جنایت هولناک را فراموش نخواهد کرد و در زمان و مکان مناسب انتقام لازم را از دونالد ترامپ و تیمی که در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی دست داشته، خواهد گرفت. بنابراین نوع انتقام و چگونگی انتقام‌گیری بستگی مستقیم به رفتار رئیس‌جمهور آینده آمریکا یعنی جو بایدن خواهد داشت، اما انگشت ملت ایران همچنان بر ماشه انتقام باقی خواهد ماند.


ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ

فریدون مجلسی. تحلیلگر روابط بین‌الملل در بخشی از یادداشتی با عنوان برندگان و بازندگان جنگ قره‌باغ در شرق نوشت: چه کسی در این جنگ برنده یا بازنده شد. روس‌ها نمی‌توانستند و حق نداشتند در عملیات جمهوری آذربایجان در خاک خودش دخالت یا از آن جلوگیری کنند. به ارمنستان هم هشدار داده بودند که زودتر «برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی» با جمهوری آذربایجان مذاکره و قضیه را مختومه کند. به جمهوری آذربایجان هم هشدار دادند که قدم به خاک ارمنستان نگذارد وگرنه... و به عهدشان عمل کردند. دادن کریدور دستیابی ارمنستان به ناگورنو و همچنین جمهوری آذربایجان به نخجوان دستاورد بزرگ تضمین‌کننده صلح و به نفع همه همسایگان است.

تظاهرات برخی شهروندان ارمنی هم واکنش طبیعی افراطیون ستیزه‌جو است. در واقع همین‌ها مانع سازش پیش از جنگ بودند. نخست‌وزیر ارمنستان آن‌قدر شعور دارد که کشوری کوچک با منابع مالی محدود و جمعیت اندک نمی‌تواند ۳۰ سال به اشغال خاک کشوری بزرگ‌تر، با جمعیت سه برابر و ثروت بسیار بیشتر ادامه دهد؛ اما ناچار بود برای درج در تاریخ اقدامی کند که آشکار شود چاره دیگری نداشته است. البته این شکست با جنجال و فشار‌های برخی شهروندان ارمنستان با بی‌رحمی به نام او ثبت خواهد شد.

ایران و روسیه جزو برندگان جنگ قره‌باغ/فرق انتقاد مردمی و انتقاد جناحی از دولت/آمریکا و سیاست‌های جدید بایدن

برنده این جنگ جمهوری آذربایجان بود که آزادسازی شوشی برایش در حکم خرمشهر برای ایران بود. برنده ایران بود که جانب کسی را نگرفت و آینده روابطش را با دو همسایه به خطر نینداخت و می‌تواند رابطه با هر دو کشور را توسعه دهد. برنده مهم روسیه بود که نشان داد حرفش را در این منطقه به کرسی می‌نشاند و از منافع صلح در منطقه برخوردار می‌شود. برنده ارمنستان بود که توانست به رابطه‌اش با ناگورنو رنگ حقوقی مطمئن ببخشد و متقابلا از دادن و ستاندن کریدور‌های دستیابی بهره‌مند شود و با از‌میان‌رفتن تهدید جنگ شرایط سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از سوی ارامنه جهان برایش فراهم می‌شود و نیز برنده ترکیه است که به‌عنوان کشوری صنعتی و تاجر از بازار منطقه بهره‌مند می‌شود. شایسته بود رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز از ابراز شادمانی به‌عنوان برنده جنگ خودداری می‌کرد تا موجب ادامه کینه در دل همسایگان ارمنی نشود. بازنده دو ملت جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودند که قربانی تعصبات ملی‌گرایانه شدند و جوانان شایسته خود را قربانی کردند و متحمل خسارات و ویرانی‌های جنگی شدند که با عقلانیت و انصاف با مذاکره و تفاهم قابل حل‌وفصل بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۳
تفسیر فریدون مجلسی خوب و بی طرف بود.
این تفسیرهای مثبت همیشه خوش آیند و مفید هستند و خواهند بود.
برنده ایران بود ؟؟؟ ایران چیزی رو به دست آورد که از قبل داشت . اگه مسیر هارو از دست نداده باشه .
اما روسیه بله . کاملا برنده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
نمیدونم چه اصراریه این همه به روسیه چسبیدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ترکیه اول
روسیه و اسرائیل دوم
آذربایجان سوم
ایران و ارمنستان بازندگان قره باغ شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
والا به نظرم ایران تو این قضیه بیشتر نقش توپ جمع کن وسط زمین را داشت
در مورد مرز ارمنستان هم مرز ها تغییری تکرده اند و ظاهرا تنها ارمنستان متعهد شده اجازه استفاده از گذرگاه مرزی خودش در حاشیه مرز ایران را برای امکان ترانزیت به اذربایجان بده و مالکیت این مسیر با ارمنستان است.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ای برادری که نوشتهای اگر کریدور آذربایجان به نخجوان باز شود راه ایران بسته میشود را با چه اساسی میفرمایید ای کریدور را به خاطر آن به آذربایجان میدهند که آذربایجان نیز کریدور لاچین را به ارمنستان در قبال آن بدهد وتا ایجاد صلح وثباتارامنه ساکن قاراباغ در شهر خان کندی به راحتی به ارمنستان رفت وآمد بکنند مگر قرار است در مرز دیوار بکشند که کسی نتواند باه ارمنستان رفت وآمد کند نه چنین نیست در مناطق تقاطع راههاحتما پل زیرگذر یا رو گذر احداث خواهد شد واگر صلح بین این دو کشور ایجاد شود مطمئن باش مراودات ورفت وآمدها بیشتر هم خواهد شد ندانسته فرافکنی نکنید
قربانت شوم همه را به درستی گفنی الا حضور اسراییل لعنتی در شمال ایران
ترکیه جانبداری کرد، قرار شد نیروی نظامی هم برای استقرار صلح به منطقه (عمق استراتژیک) گسیل کند. آن هم به منطقه ای که پاره تن ایران است. چطور ترکیه با جانبداری و ورود به قفقاز پیروز است ولی ایران با از دست دادن عمق استراتژیک از پاره تن برنده است؟
عمق استراتژیکمون کو؟
ما مرز با ارمنستان را از دست دادیم. این برنده بودن است؟ الان آذربایجان میتواند بدون عبور از مرز ایران و پرداخت ترانزیت براحتی به سوی اروپا مسیرش را باز کند. این کجاش برنده بودن ما است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
مرز با ارمنستان قطع نشده است مشکل اصلی ترانزیت
نداشتن زیر ساخت و بروکراسی سنگین در سمت ایران است
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
9.00
کردیدور نخجوان به اذربایجان از مرز ایرانه دیگه پس اگر اون کردیدور زمین باشه و چیزی شبیه تونل نباشه ما مرز با ارمنستان رو از دست دادیم و برای صادرات کالا باید از اذربایجان خواهش کنیم.نخجوان هم وابستگی خودش به ما رو از دست میده.اذربایجان هم براحتی به اروپا متصل میشه و خط لوله نفت و گاز ایجاد میکنه.البته بیطرفی ما در این جنگ خوب بوده
ایران بازنده بود
جنگها همیشه بازنده دارند، هیچگاه جنگی برنده نداشته است. یک طرف جانش را می بازد و طرف دیگر انسانیتش را.
باکو برای اتصال به نخجوان و ترکیه از ایران بی نیاز شده،پای تروریست های داعش به منطقه قفقاز باز شده و اسراییل در آنجا پایگاه هوایی ایجاد کرده.
میشه بفرمایید ملاکتون بر ای برنده شدن چیه؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ملاک طرفداری از دولت چپ گرا مون آن هم به هر شکلی!
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
داعش کجا بود؟ یکی یه چیزی گفت شما هم تکرار میکنید
نوشته ای که درباره قره باغ بود ، کودکانه و مسخره بود
الهی بمیرم واسه کشته شدگان این جنگ . هم ارمنی ها هم آذری ها . آخه همه شون انسان بودند و حق حیات داشتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ارمنی ها اشغالگر بودند و قاتل انسانهای بیگناه و ویرانگر تمام عناصر حیات اذربایجانیان در خاک خود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
می‌گوید اشغال شده
آذربایجان هم اشغال شده است و از کشور دور شده و قدرت ما هم 1000 برابر آذربایجان است پس از نظر این روزنامه باید آذربایجان را پس بگیریم آیا؟!!!!!
شیوه انتخابات در آمریکا طوری است که تعداد الکترال ها مشخص کننده برنده انتخابات است و الا تقریباً نصف شرکت کنندگان به ترامپ و نصف به بایدن رای داده اند، یعنی نصف مردم از عملکرد ترامپ راضی بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
رای این دوره ی آمریکا ، دقیقا مثل رای قبلی ایران بود . بیشتر مردم شیخ حسن را قبول نداشتند ولی به دلیل تعصب کورکورانه که فلانی رئیس جمهور نشود به شیخ حسن رای دادند که تا حالا دارند چوبش رو می خورند
و این به معنی قبول داشتن شیخ حسن نیست . قضیه ترامپ هم دقیقا همینه
البته بنظر میرسد با تحولات کنونی جایگاه ایران در معادلات نفت و گاز منطقه کم رنگ شده و عملا از آن کنار گذاشته شده است.
آذربایجان کجا برنده شده است، فقط تبلیغات مفت است. اگر آذربایجان بتواند یک سوم خاک ارمنستان را به مدت 28 سال اشغال کند تازه با ارمنستان مساوی کرده است.کمی تفکر، اینکه بیکانگان در سر نوشت یک پنچم از خاک یک کشور مشارکت کنند برندگی نیست. در بهترین حالت می توان گفت آذربایجان با آزادسازی بخش از اراضی اش از ضررهای بیشتر جلو گیری کرده است در واقع سودش در کاستن از ضرر 28 ساله اش بود. ضمناً ایران هیچ مرزی را از دست نداده است بلکه امکان اتصال ریلی و جاده ای آن از طریق نخجوان و ارمنستان به بنادر گرجستان در دریای سیاه فراهم می شود.
30سال صبر برای حل مسالمت آمیز برای حل قضیه کافی نبود؟ چرا وقتی خاک ما در دست عراقیها بود آتش بس را قبول نکردیم؟ متاسفانه ایران طرف ارمنستان را گرفت و در این جنگ باخت!
بازهم پیروزی!!والله اینهمه بُردپشت سرهم راکجای دلمان بگذاریم!بعضی وقتهاعمدی هم شده ببازید!
آقای جهانگیری! ما مردم صبر و استقامتیم
اما شما مرد عمل نبودید...
بهترین جزای شما اینه شما و تیمتون و رئیستون را مجبور کنن که فیلم عملکرد دولت تون را از اول تا آخر ببینید تا از خجالت آب شوید...
همین
تفسیر های بعضی ها مثل نظرات مریخی ها در مورد مزه قورمه سبزی است
چندروزیه بورس رو دوباره دارند باد میکنند
بازهم دمیدن درحباب بازهم ترکیدن حباب بازهم سقوط بازهم به خاک سیاه نشستن عده دیگری درپیش است
میگن ادم عاقل ازیه سوراخ دوبارگزیده نمیشه
چراعده ایی دوست دارند بارها وبارها گزیده بشن ؟!!!!
ظریف : ما مخالف مذاکره نبوده ونیستیم !!!!
اقا حداقل بگذاربد سال سردار سلیمانی بگذره بعد !!!!
پروپاگاندا دوباره فعال شد
تیتر های روزنامه ها به نفع بورس نورچشمی را ببینید !!!
همه اینها در۴ ماه گذسته که ساخص کل ۵۰ درصد سقوط کرد خواب بودند ستردیدی ندیدی !!!
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
نمیدانم چرا هر جا کسی را می بینم که بر علیه بورس می نویسد و از لفظ بورس نور چشمی استفاده می کند ناخودآگاه یاد دلالان دلار و سکه می افتم!.0
طبق دو سطر اخر تان . بازنده در جنگ ایران و عراق ، مردم ایران و عراق شدند چون جوانانشان را از دست دادند . و فرزندانشان قربانی تعصبات ملی‌گرایانه شدند
همه که تفسیر آب دوغ خیاری می نویسند ، گفتم من هم بنویسم . برنده ها :آذربایجان که هفت منطقه اشغالی خارج از منطقه قره باغ را بعد از ۲۷ سال آزاد کرد. درقره باغ هم مهمترین شهربرای آذریها نه خان کندی بلکه شوشاست که آزادشد. کریدور نخجوان به آذربایجان هم دست اورد بزرگی برای آذریها بود. این یک پیروزی بارز و چشمگیربود. ترکیه هم در قماری شرکت کرد که برنده شد و واقیعت اینکه وزنه ترکیه در قفقاز و اسیای میانه اکنون سنگینتر از گذشته شده است و کلا در معادلات جهانی دیگر ترکیه وآذربایجان همدیگر را یاری خواهند داد.کریدورنخجوان هم پای محصولات ترکیه را به قفقاز و اسیای میانه و روسیه باز خواهد نمود . هزینه انتقال مقرون به صرفه تر و رقابت در قیمت اجناس.
روسیه: برنده دیگریست که خوشبختانه با ورود به موقع مانع از فاجعه انسانی محتملی گردید.ضمن انکه پای خود را در جمهوری آذربایجان و ارمنستان استوارتر کرد.
بازنده: کاملا واضح است و هر کس نمی بیند یا کور هست یا مغرضانه می نویسد. ارمنستان بعد از ۲۷ سال اشغال و الحاق ۲۰ درصد خاک آذربایجان و تغییراسامی مناطق ، باشکستی فاحش و وحشتناک و ارتشی درب و داغان روبرو گشت. مجبور به خاتمه اشغال مناطق آذری گردید و انچه هم از قره باغ باقی ماند جای علامت سوال دارد.
برای ایران هم نه برد و نه باخت بود . کسانی که در مورد راه ترانزیت نخجوان بحث می کنند ، قادر به درک این مسئله نیستند که سالها پیش علیف پیشنهاد مسیر ایران به ترکیه را مطرح و پشتیبانی می کرد که با مخالفت صریح آمریکا روبرو گشت. بازگشت یک میلیون پناهنده آذری به سرحدات می تواند منجر به شکوفایی اقتصادی درسرحدات صورت مدیریت صحیح در ایران گردد.نگرانی های بیموردی هم در ایران وجود دارد . البته اگر وضیعت اقتصادی ایران سال به سال بدتر و بدتر گردد این نگرانی ها مختص به مرزها نخواهد بود.کلا ایران می تواند در اینده یا برنده یا بازنده گردد و بسته به وضیعت داخل ایران خواهد داشت. ایرانی مرفه و پیشرفته می تواند تبدیل به قوه جاذبه گردد و ایرانی ورشکسته و ایزوله محتملا متلاشی می گردد.
همان اول مشخص بود این جنگی مسخرست. ارمنی ها ابتدا در تلویزیون نشان میدادند که جوانان ارمنی سوار اتوبوس برای جنگ میرفتند . مردم قره باغ و یا اسم ارمنی اون ناگورو اینها قرن ها از یک خانواده بودند و همه پسر عمو های هم بودند که بنا بدلایلی دین آنها تغییر کرده ای کاش میشد مسالمت آمیز این مردمان بدون تعصبات نژادی و قومی باهم زندگی کنند
چه تحلیل به قول‌معروف ابکی در‌مورد برندگان‌و بازندگان جنگ قره باغ به نقل از روزنامه شرق منتشر شده است. گویا سردبیر در آخرین لحظه اطلاع داده که ستونی خالی دارد و یک چیزی برای آن بنویسید.برندشان جنگ در درجه اول آذربایجان و ترکیه هستند. روسیه در این منطقه دست بالا در روابط با کشورهای منطقه و امکان اعمال نظر خود رادر هر شرایطی دارد. لذا از موضعی باید به جایکاه آن نگاه کرد که همواره و‌در هر شرایطی منافع ملی آن در دراز مدت را خودش و از فیل دیکته و تأمین میکند. با توجه به روابط گسترده آذربایجان با اسراییل و روابط بد ترکیه و اسراییل آینده این روابط سه گانه در کنار مرز کشورمان حتماً تأثیر منفی بر منافع ما خواهد داشت. بزرگ‌ترین ضرر کشور ما از این حضور سه گانه این است که ایران که طی سال‌های اخیر به جز جنبه نظامی به کشوری دارای کمترین تأثیر منطقه ای و بیشترین انزوای سیاسی در کنار ضعف شدید پشتوانه مالی برای حمایت از سیاستهای خود تبدیل کشته و باید منتظر شکل گیری کامل فرایند صلح و استقرار کامل شرایط جدید باشد تا فقط در بهترین حالت بتواند تأثیر این شرایط بر کشور ‌و منافع ملی کشور را ارزیابی و به آن تن دهد. در هر حال در شرایط فعلی اگ ایران را نتوان جزء کشورهای متضرر در این مناقشه دانست قطعاً جزء بردگان نیست.
ترکیه واذربایجان برنده اصلی وروسیه وایران وارمنستان بازنده جنگ بودند
بنده کاری به دیگر کشورها ندارم ولی از آن دلگیرم که دیپلماسی کشور ما در رویدادهای بین المللی بر اساس چی تبیین شده جدای مرز صدها کیلومتری ایران وآذربایجان ووجود مپافع مشرک بین این دو کشور چرا ما همیشه از جریان حوادث اطراف خود عقب افتاده و منتظر سیر حوادث میشویم که وقتی اتفاقی به پایان رسید برای أن موضع گیری بکنیم اگر موضع گیری نمایندگان رهبری همان ائمه جمعه شمالغرب وموضع رهبری در مسئله قاراباغ وبه رسمیت شناختن حاکمیت جمهوری آذربایجان بر اراضی اش نبود وزارت امور خارجه چه حرفی برا ی گفتن داشت بی شک صلح وثبات در منطقه قفقاز به نفع تمام کشورهای منطقه وجمهوری اسلامی ایران است که با همکاری این کشورها اقتصاد وصلح وثبات در این منطقه شکوفا ودائمی شود وچیزی که در این میان نادیده گرفته میشود بین متجاوز و کشوری که مورد حمله قرار میگیرد فرقی گذاشته نمیشود درست نیست که نگارنده از بازنده بدن مردم آذربایجان در کنار مردم ارمنستان نام ببرد چرا که آنها از خاک وموجودیت وشرف خود دفاع کردند وشرایط امروز به وجود آمد که ارامنه به واسطه روسیه از شکست سنگین جان بدر ببرند ومعلوم است بیشترین صدمه را مردم دو کشور درگیر درجنگ متحمل میشوند که این گناه سیاستمدازان کشور جنگ طلب و متجاوز است
اگه فکر کردی با این حرفا مردم که از بورس پولاشونو بیارن سمت دلار و طلا و ماشین و املاک که شماها مردمو بیچاره کنید کور خوندید. ملت ترجیح میدن توی بورس ضرر کنن
معضل اصلی خود دولت است. قضیه مثل شیر ناصرالدین شاهی است. شیری آوردند و ماموری که به او غذا بدهد با جیره روزی یک گوسفند بعد یک نورچشمی اضافه کردند که نگهبان شیر و مامور باشد بدین ترتیب سهم شیر نصف شد. بعد نورچشمی دیگری را بعنوان ناظر مصرف گوشت برای شیر گماشتند و نهایتا شیر از گرستگی مرد.
ترامپ 73 میلیون رای اورد شما چطوری میگید مردم امریکا میخواستن شرایط عوض کنند؟ از کجا مطمعنی بایدن بدتر از ترامپ نباشه و سر همه رو با پنبه نبره
ترامپ 73 میلیون رای اورد شما چطوری میگید مردم امریکا میخواستن شرایط عوض کنند؟ از کجا مطمعنی بایدن بدتر از ترامپ نباشه و سر همه رو با پنبه نبره
خوب است که ایران کمی زمین به ارمنستان داده است ...............
برنده جنگ آذربایجان نه ایران است و نه روسیه
برندگان ترکیه و اسرائیل هستند
اخه کجای این مناقشه به نفع ایران شد؟
ما انسداد کریدر جنوب به شمال رو کم داشتیم که با لطف نخست وزیر (به قول خود ارمنی ها و البته نظر خودم) ارمنستان به دست آوردیم.
علی برکت ا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
انسداد نيست. اون منطقه فقط اجازه داده شده اذربايجان رفت و امد كنه. و اذرباجان هم اجازه داده ارمني ها تا شهر خانكندي رفت و امد كنن.
من نمی دونم چرا ن اسرائیل را برادر و دوست صمیمی ما نشان می دهند و ارمنی ها رو دشمن خونین ما!؟!
حداقل قبل از نوشتن، یکم مطالعه کنید!
شادی علیوف غیر دیپلماتیک بود می‌توانست پاشنیان را مرد عاقل معرفی کند
ولی خوب نیاز به رای داره 5
باسلام چند سالی تو کشور آذربایجان زندگی نموده ام میخواستم به ملت شریف ایران بگم غول دست دوستی الهام علی‌اف نخوریم همین آدم چندسال پیش یه نقشه ای درست کرده بود وتو دفترش زده بود که قرباغ وبخش های از ایران از جمله تبریز جزو کشور خودش میدونست به نظرم کشور ترکیه آذربایجان برنامه بلند مدت دارن تا با تفرقه انداز و طرح قومیت ترک بخش های از ایران رو نیز جدا کنن نیت شومی دارن که جنگ ها بر علیه ایران از داخل و بیرون تحمیل کن و آذری های ایران لگد مال کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
كردستان عراق هم از اين نقشه ها داره و كردستان ايران و ايلام و اروميه و .. رو مال خودش مي دونه
این تئوریسین ها رو از تو لپ لپ در آوردین یا با تور ماهیگیری گرفتینشون . وصل شدن آذربایجان به اروپا ، وارد شدن اسرائیل به شمال ایران ، عوض شدن ژئوپلیتیکی منطقه کجاش به نفع ماست !!!!!!!!!!!
اولا شوشی نه شوشا ثانیا ملت آذربایجان نباخت درسته که تعدادی از آنها شهید شدند ولی عزت و افتخار باز پس گیری سرزمین هایشان را که با بی رحمی و نسل کشی به مدد روسها اشغال شده بود را کسب کردند. ثالثا هیچ کشوری زمین هایی را که اشغال می کند بدون زور و چماق پس نمیدهد و این جنگ با توجه به خوی اشغال گری ارمنی ها غیر قابل اجتناب بود. رابعا چرا فکر می کنید اگر مرز ارمنستان را از دست بدهیم و مرزهایمان با آذربایجان هم دین و هم مسلک و هم زبانمان بیشتر شود ما ضرر می کنیم!؟
آره این یک حقیقته که ما برنده این جنگ بودیم.یعنی اونقدر بردمان قوی و مقتدرانه بوده که واسه اولین بار در طول تاریخ رژیم صهیونسیتی نه تنها در مرزهای جنوبی بلوکه حالا در مرزهای شمالی هم با ما همسایه شده و از هر طرف به بیخ گوشمان خودش رسونده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر