بازدید 3825

اجرای غربالگری قضائی زندانیان خوزستان

مدیرکل زندان‌های خوزستان گفت، با اجرای طرح غربالگری قضائی، زندانیانی که از اصلاح رفتار و ندامت آنان از جرم، اطمینان حاصل شده و لیاقت و شایستگی حضور مجدد در جامعه را دارند، با استفاده از ارفاقات قضائی زمینه بازگشت‌شان به اجتماع و کانون خانواده میسر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱ 16 November 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، پژمان پروین با اعلام این خبر اظهار کرد: جامعه امروز ما سرشار از مظاهر مهرورزی است و در همین راستا و با هدف کاهش آسیب‌های ناشی از حبس بر فرد و خانواده بی‌پناه وی و همچنین در راستای توسعه عدالت قضائی و کیفری، با دستور رییس معزز قوه قضائیه و تاکیدات رییس سازمان زندان‌های کشور، طرح غربالگری قضائی در زندان‌های سراسر کشور از جمله استان خوزستان آغاز شده است تا بتوان افرادی را که شایسته رافت قضائی هستند، با مراقبت‌های لازم به جامعه و کانون خانواده باز گرداند.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل زندان‌های خوزستان، وی افزود: در حوزه زندان‌ها نیز اخبار متعددی داشته‌ایم که خیرین و نیک‌اندیشان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری پیرامون تسری مهرورزی در جامعه، همچون کمک به سایر اقشار، کمک‌های خوبی را در قالب کمک‌های مومنانه به خانواده‌های زندانیان ارائه کرده‌اند.

پروین بیان کرد: در قالب طرح غربالگری قضائی، توسعه عدالت قضائی و انصاف کیفری بیش از پیش محقق خواهد شد. هستند زندانیانی که بر اساس قانون و به درستی متناسب با جرم منتسب، محکوم و مجازات شده‌اند، با این حال مدت حضور وی در زندان و مشاهده تاثیرات اعمال مجازات حبس و ... بیانگر این است که فرد تحت تاثیر آموزش‌های مهارت‌افزایی، شایستگی برخورداری از ارفاقات حقوقی را دارا است و این حس اعتماد حاصل شده که فرد اگر از زندان آزاد شود و به جامعه بازگردد، احتمال ارتکاب مجدد به جرمش بسیار پایین خواهد بود.

مدیرکل زندان‌های خوزستان با تاکید بر اینکه زندانیان جرایم خاص و خشن، نافیان امنیت و آسایش مردم و مجرمان سازمان‌یافته از این ارفاقات برخوردار نخواهند شد گفت: زندانی یک واقعیت است، یک معلول از علت‌های مختلفی که ریشه آن را باید در خانواده‌ها، شرایط فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و ... جستجو کرد، هستند در آشنایان و فامیل اقشار مختلف جامعه، افرادی که به هر دلیل به زندان افتاده‌اند، لذا زندانی یک پدیده غریب و ناآشنا نیست، لذا همانطور خانواده‌ها نسبت به وابستگان زندانی خود با نگاه عطوفت برخورد می‌کنند، در بعد کلان‌تر، جامعه هم شایسته است به زندانیانی که نادم شده‌اند و توبه کرده‌اند و اراده برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه را دارند، با لطف و اعطای فرصت دوباره برخورد کنند و بپذیرند که فرد نادم شایسته برخورداری از رحمت جامعه و نظام قضائی است.

وی گفت: این افراد واجد شرایط اگر از زندان آزاد شوند، نان‌آور خانواده خود خواهند بود و این از تسری جرم در جامعه جلوگیری می‌کند.

عضو شورای قضائی استان خوزستان بیان کرد: ماندگاری زندانی در زندان می‌تواند یک مجازات بازدارنده باشد، اما قطعا آثار مخربی هم بر افراد متنبه شده به واسطه ماندگاری بیش از زمان مورد نیاز به دنبال دارد، بر این اساس و با نگاه فقهی و اسلامی ریاست معزز قوه قضائیه، طرح غربالگری قضائی در زندان‌ها انجام می‌شود، در همین راستا اعضای شورای طبقه‌بندی که متشکل از دادیار ناظر زندان، رئیس زندان و کارشناسان قضائی و مددکاری، عقیدتی و ... هستند، در غالب کاربرگ‌های هفت‌گانه کیفری -پرونده‌ای، وضعیت زندانیان را به دقت بررسی می‌کنند و افرادی که حقیقتا واجد شرایط برخورداری از رحمت نظام اسلامی هستند را به محاکم صادرکننده حکم و رئیس کل محترم دادگستری استان معرفی می‌کنند.

وی افزود: تحقق این مهم، موجب دمیدن رایحه امید در سایر زندانیان هم هست، زیرا خود را ماندگار و رها در زندان نمی‌بینند و اعتماد می‌کنند تا در صورت تبعیت از مقررات، فراگیری آموزه‌های اصلاحی و تربیتی و اصلاح رفتار، نگاه منصفانه نظام قضائی و نظام زندانبانی راه بازگشت به جامعه را برای وی فراهم خواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار