بازدید 4700

بانوان با اهدای خون به یاری کودکان سرطانی بشتابند

کد خبر: ۱۰۱۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸ 15 November 2020

خون و فرآورده‌های آن، نجات‌بخش بسیاری از بیماران بخصوص کودکان سرطانی است، از این رو باید بانوان با اهدای خون، برای نجات کودکان سرطانی آستین بالا بزنند.

به گزارش میزان، بنا بر اعلام سازمان انتقال خون، اکنون که ذخایر خونی به کمترین میزان در ماه‌های گذشته رسیده، مهمترین ظرفیت اهدای خون که هنوز غیر فعال مانده، جمعیت بانوان واجد شرایط اهدای خون است.

سخنگوی سازمان انتقال خون در این مورد گفت: اکنون فقط پنج درصد خون اهدایی کشور توسط بانوان تامین می‌شود و اگر بانوان برای نجات کودکان نیازمند به خون که مانند آنان مادرانی نگران دارند، خون اهدا کنند نیاز کشور به خون کاملا رفع خواهد شد.

حسن ابوالقاسمی رییس هیات مدیره انجمن خون و سرطان ایران تعداد مبتلایان و نوع سرطان را در ایران مشابه با کشور‌های اروپایی و آمریکا دانسته است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال در یکی از سخنرانی خود اعلام کرده که سالانه ۲۵۰۰ کودک کمتر از ۱۵ سال در ایران مبتلا به سرطان می‌شوند وشایع‌ترین سرطان در کودکان لوکمیا (لوسمی) است. بیماران و کودکان مبتلا به تالاسمی طیف وسیع دیگری از بیماران نیازمند به خون هستند.

طبق اظهارات اخیر رییس مرکز مدیریت بیماری‌های پیوند و خاص وزارت بهداشت، کل بیماران تالاسمی که در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده‌اند، نزدیک به ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر هستند و سالانه حدود ۱۵۰ بیمار جدید تالاسمی در کشور متولد می‌شوند تعداد زیادی از این بیماران کودکانی هستند که فقط با اهدای خون چشم به آینده دوخته اند و سرنوشتشان در رگ‌های اهدا کنندگان جاری است؛ این در حالی است که از ابتدای آبان ذخایر خون کشور رو به کاهش نهاده است.

به گفته مدیرکل انتقال خون استان تهران، بیشترین میزان مصرف و اهدای خون در استان تهران است و حالا ذخایر خونی همین استان با کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواجه شده و این اتفاق بی‌سابقه است.

این روند کاهش مراجعه برای اهدای خون با شیوع ویروس کووید۱۹از اسفند سال گذشته شروع شد و با تعطیلی بسیاری از اصناف و مشاغل و ترس از ابتلا، میزان مراجعه مردم برای اهدای خون کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد و تا نیمه‌های فروردین در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۳۰ درصدی را هم به‌خود دید.

اما به گفته مسئولان انتقال خون، این کاهش‌ها موقتی بود و با رسیدن بهار و به طور مشخص در اردیبهشت و خرداد، میزان مراجعه بار دیگر بالا رفت؛ یعنی درست زمانی که آمار شیوع کرونا و فوت کاهش پیدا کرد.

با ورود به تابستان روند کاهشی دوباره از سر گرفته شد و از ابتدای آبان، وضعیت نسبت به ماه‌های قبل نامناسب‌تر شد.

عمل‌های جراحی همچنان در حال انجام است، تصادفات اتفاق می‌افتد و گروهی از بیماران مثل افراد هموفیلی یا بیماران دیالیزی و تالاسمی و همچنین بیماران مبتلا به سرطان به خون نیاز دارند؛ بنابراین نیاز به خون و فرآورده‌های خونی کاهش پیدا نکرده است. این افراد مصرف‌کننده همیشگی خون هستند.

بانوان همیشه در بحران‌های طبیعی و شرایط حساس اهدای خون را در اولویت کار‌های خود قرار می‌دهد. اکنون نیز به نظر می‌رسد وقت آن است که بار دیگر برای اهدای خون آستین بالا بزنند و برای به دست آوردن سهم ۵۰ درصدی خود از اهدای خون و نجات انسان‌ها پیش قدم شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل