بازدید 8918

بررسی و مقایسه داکت اسپلیت، کولر گازی و چیلر

در سیستم های تهویه مطبوع استفاده از چیلر و فن کویل دارای هزینه اولیه و هزینه نگهداری بالاتر اما دارای کیفیت بهتر از کولر گازی و داکت اسپلیت است،داکت اسپلیت که طی چند سال اخیر استفاده از آن در ایران رواج یافته نسبت به چیلر و فن کویل دارای کیفیت پایین تری است اما از دستگاه های کولر گازی بهتر است ،استفاده از کولر گازی به جهت صرفه اقتصادی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار میگیرد اما به لحاظ کیفیت در این مقایسه رتبه سوم را دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 14 November 2020

در سیستم های تهویه مطبوع استفاده از چیلر و فن کویل دارای هزبنه اولیه و هزینه نگهداری بالاتر اما دارای کیفیت بهتر از کولر گازی و داکت اسپلیت است.

داکت اسپلیت که  طی چند سال اخیر استفاده از آن در ایران رواج یافته نسبت به چیلر و فن کویل دارای کیفیت پایین تری است اما از دستگاه های کولر گازی بهتر است.

استفاده از کولر گازی به جهت صرفه اقتصادی بیشتر مورد توجه و استفاده قرار میگیرد اما به لحاظ کیفیت در این مقایسه رتبه سوم را دارد.

بررسی و مقایسه داکت اسپلیت، کولر گازی و چیلر

دستگاه های دیگر تهویه مطبوع مانند vrf ، کولر آبی، ایرواشر، هواساز و ایرواشر آپارتمانی وجود دارند که هر کدام در کاربری های خاص خود استفاده میشوند،سیستم کولر آبی ارزان ترین سیستم تهویه مطبوع و خارج از رنج آسایش و سیستم باکتریال است و یک سیستم منسوخ است،vrf به جهت هزینه اولیه و نگهداری بالا و هزینه لوله کشی بالا اکثرا در پروژه ها صرفه مالی ندارد و تنها در یک سری پروژه های اداری وتجاری خاص استفاده میشود.

ایرواشر و هواساز مربوط به سیستم های صنعتی، اداری، تجاری و یکپارچه است و استفاده از آنها برای کاربری های مسکونی توصیه نمیشود،ایرواشرهای آپارتمانی و مسکونی به لحاظ بهداشتی و کیفیت عملکرد در رده کولر آبی قرار میگیرند و دارای کیفیت تهویه پایینی هستند.

داکت اسپلیت

داکت اسپیلت به سیستم کولر گازی کانالی گفته می شود که از ظرفیت ١٨٠٠٠ تا ۶٠٠٠٠ بی تی یو بر ساعت تولید می شود.

داکت اسپلیت یک پنل خارجی و یک پنل توکار داخلی دارد که امکان کانال کشی به اتاق ها و فضای نشیمن را دارد،رابطه بین پنل داخلی و خارجی یک جفت لوله مسی رفت و برگشتی است که نباید از متراژ خاصی بیشتر شود،در سیستم داکت اسپلیت توزیع هوا در اتاق ها توسط سیستم کانال کشی انجام میشود،استفاده از جریان هوا برای تهویه و سرمایش و گرمایش فضاهای مشترک مشکلاتی از جمله کنترل میزان هوای مورد نیاز هر فضا را دارد که کنترل دما را مشکل میکند،برخی از داکت اسپلیت ها امکان تامین هوای تازه و تزریق به محیط را دارند.

بررسی و مقایسه داکت اسپلیت، کولر گازی و چیلر


کنترل دما در سیستم داکت اسپلیت بدلیل استفاده از یک ترموستات در محیط مشترک به درستی انجام نمیشود. برای مثال اگر در یک واحد مسکونی که از داکت اسپلیت استفاده شده است بخواهیم دمای اتاق را تنظیم کنیم تنها راه تنظیم دما از روی پنل کنترل در فضای سالن است و یا اینکه به روش مکانیکی دریچه هوا را ببندیم که در این صورت فشار هوا به دریچه های دیگر اعمال میشود.

چیلر و فن کویل

چیلر یک دستگاه تولید آب سرد است. در واقع چیلر یک آبسردکن بزرگ است که آب سرد تولید شده را به وسیله پمپ باید به داخل واحدها هدایت کرد. لوله‌کشی بین واحدها و موتورخانه و چیلر از لوله‌های فولادی است. در داخل واحدها آب سرد باید گرمای محیط را بگیرد و محیط را خنک کند که به وسیله دستگاه فن کویل این کار انجام می شود. فن کویل ها دارای یک کویل آب مسی و یک فن هستند که با گردش آب سرد در کویل آنها باد خروجی از آن خنک می شود.

در استفاده از سیستم چیلر و فن کویل میتوان با جریان آبگرم در فن کویل ها محیط را گرم کرد. چیلر در سیتسم های تهویه مطبوع فقط در فصل گرما کار میکند و در فصل سرما باید جریان آبگرم موتورخانه درون فن کویل ها هدایت شود،در استفاده از چیلر به ازای هر فضا باید یک دستگاه فن کویل در نظر گرفته شود. فن کویل دیواری، سقفی، زمینی، کاستی، کانالی و...

در سیستم های مسکونی معمولا از فن کویل های سقفی توکار و زمینی استفاده میشود و در سیستم های تجاری و اداری از مدل های کانالی، کاستی و دیواری استفاده میشود.

به چیلر های زیر ۱۰ تن مینی چیلر گفته میشود، سیستم کاری چیلر و مینی چیلر تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در ابعاد و ظرفیت دستگاه است.

کولر گازی

کولر گازی در انواع ایستاده، پرتابل، دیواری و کاستی تولید میشود. که اکثرا به سیستم آنها آشنا هستند. کولر های گازی دارای ظرفیتی نهایتاً تا ۹۰۰۰۰ بی تی یو بر ساعت هستند که به صورت دیواری، زمینی و سقفی نصب می‌شوند و برای هر فضا باید یک دستگاه کولر گازی مجزا در نظر گرفته شود.

هر دستگاه کولر گازی دارای یک پنل بیرونی است که باید در محل مناسب با جریان هوای مناسب نصب شود و فاصله مجاز آن با پنل داخلی حفظ شود، در صورتی که طول یا ارتفاع لوله کشی کولر گازی از متراژ ذکر شده در کاتالوگ  تجاوز کند امکان آسیب به دستگاه وجود دارد.

محدودیت ظرفیت و محدودیت طول لوله کشی و تعداد پنل های خارجی زیاد، استفاده از کولر گازی را برای پروژه‌های بزرگ محدود می کند.

کولر گازی دارای انواع سرد تنها و سرد و گرم است که دارای رنج دمایی کارکرد از ۴۸ تا ۰ درجه است. در دماهای پایین تر و سردتر از ۵ درجه سانتیگراد به درستی عمل نمیکند و نمیتوان به سیستم گرمایش آن در همه شرایط اعتماد کرد.

در مناطق گرمسیری که دما تا ۶۰ درجه میرسد از سیستم کولر گازی حاره ای یا همان تروپیکال استفاده میشود این دستگاه ها عمولا تا ۵۶ و در برخی برندها تا ۶۰ درجه عمل میکنند، کولر گازی تروپیکال سیستم گرمایش ندارد و فقط بصورت سرمایشی عمل میکند.

مقایسه داکت اسپیلت، کولرگازی و چیلر به لحاظ اقتصادی

به لحاظ اقتصادی در مورد هزینه اولیه و هزینه های نگهداری و تعمیرات می‌توان گفت که چیلر پر هزینه ترین سیستم سرمایشی است. در رده دوم داکت اسپلیت و کم هزینه ترین دستگاه، کولر گازی است.

هزینه اولیه چیلر مربوط به تهیه دستگاه چیلر، فن کویل ها، لوله کشی بین فن کویل ها، سیستم پمپاژ آب و سیستم انبساط و هزینه سیستم های کنترل و... است،هزینه های مربوط به داکت اسپلیت مربوط به لوله کشی بین پنل بیرونی و داخلی و کانال کشی سیستم داخلی داکت اسپلیت است.

مقایسه داکت اسپلیت، کولر گازی و چیلر به لحاظ کیفیت عملکرد

کیفیت عملکرد سیستم چیلر و فن کویل بالاتر از سیستم داکت اسپلیت و کولر گازی است. در مورد کیفیت عملکرد داکت اسپلیت باید گفت که چون دستگاه به صورت مرکزی برای همه اتاق ها و دریچه ها در نظر گرفته می‌شود، اولاً صدای بالایی ایجاد می کند. ثانیاً کنترل دماهای هر اتاق دشوارتر است، چرا که کنترلر دما در داکت اسپلیت ها یک واحد مرکزی در فضای مشترک واحد مسکونی است و سنسوری برای کنترل دمای اتاق ها ندارد. اما در مورد چیلر و فن کویل چون هر دستگاه با ترموستات محیطی مربوط به همان محیط کنترل می‌شود امکان خاموش کردن فن کویل اتاق خواب در طول روز که از آن استفاده نمی شود وجود دارد و دمای هر فضا را می توان با ترموستات همان فضا کنترل کرد.

مزایای چیلر و فن کویل

  1. سیستم خنک کاری یکپارچه مجموعه.
  2. کنترل دما و کنترل کارکرد هر دستگاه فن کویل به صورت مجزا.
  3. امکان مادولار کردن چیلر و کنترل ظرفیت طبق نیاز ساختمان.
  4. امکان تهویه ساختمان های بزرگ و ظرفیت نامحدود چیلر.
  5. امکان نصب چیلر در موتورخانه طبقات پایین، روی بام و یا در حیاط ساختمان.
  6. امکان اتصال برخی از مدل‌های فن کویل به سیستم هوای تازه.

معایب چیلر

  1. هزینه اولیه بالا.
  2. هزینه تعمیرات و نگهداری بالا نیاز به اپراتور متخصص.
  3. اشغال فضای موتورخانه یا بام ساختمان.
  4. نیاز به تامین آب نرم و سختی گیری آب با حجم زیاد برای چیلرهای آب خنک.
  5. در صورت خرابی سرمایش کل مجموعه از کار می افتد مگر اینکه از دو دستگاه چیلر استفاده شده باشد

مزایای داکت اسپلیت

  1. سیستم یکپارچه گرمایش و سرمایش واحد.
  2. امکان لوله کشی با طول بالا.
  3. عدم نیاز به پمپ آب و سیستم لوله‌کشی آب.
  4. امکان نصب کویل آبگرم.
  5. امکان اتصال به پکیج و موتورخانه مرکزی گرمایش سرمایش با کویل DX و راندمان بالا.
  6. نصب در سقف کاذب و پنهان و دور از دید.
  7. قیمت نسبتاً مناسب.
  8. امکان اتصال به سیستم هوای تازه.

معایب داکت اسپلیت

  1. صدای زیاد در واحدهای مسکونی و اداری
  2. عدم امکان کنترل دمای هر اتاق به صورت مجزا
  3. نیاز به کانال کشی
  4. اشغال فضای سقف کاذب گرمایش ضعیف با کویل گرمایی به نسبت رادیاتورها و سیستم شوفاژ
  5. عدم امکان کنترل ظرفیت و در نتیجه مصرف برق بالا.

مزایای کولر گازی

  1. قیمت اولیه مناسب.
  2. امکان خاموش و روشن کردن دستگاه هر فضا.
  3. عدم نیاز به لوله کشی آب و سیستم پمپاژ و کانال کشی.
  4. تنوع محصولات کولر گازی مانند پنجره ای، کاستی، دیواری و....

بررسی و مقایسه داکت اسپلیت، کولر گازی و چیلر

معایب کولر گازی

  1. عدم امکان لوله کشی کولر گازی با طول بالا
  2. عدم امکان اتصال به سیستم هوای تازه
  3. محدودیت ظرفیت
  4. چیدمان پنل های خارجی
  5. تخلیه آب کندانس از چند نقطه.

در ادامه می توانید قیمت محصولات و همچنین اطلاعات فنی و تخصصی در رابطه با انواع سیستم های تهویه مطبوع، کولر گازی، داکت اسپلیت، فن کویل، چیلر، هواساز و برج خنک کننده را در انواع برندها، مدل ها و ظرفیت ها در وبسایت تخصصی بامین تهویه مشاهده نمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل