بازدید 6042

بیانیه پایانی کنفرانس بازگشت آوارگان در دمشق

این بیانیه ضمن تاکید بر حق سوریه در داشتن حاکمیت، استقلال و همچنین پیگیری‌ها برای بازگشت آوارگان، مخالفت خود را با تلاش برای نقض حاکمیت کشور اعلام کرد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲ 13 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما از شبکه تلویزیونی المیادین، کنفرانس بین المللی بازگشت آوارگان در دمشق در بیانیه پایانی خود بر حاکمیت، وحدت، سلامت سرزمینی و تلاش برای بازگشت آوارگان از خارج از مرز‌ها به عنوان حقوق ثابت سوریه تاکید کرد.

این بیانیه ضمن تاکید بر حق سوریه در داشتن حاکمیت، استقلال، سلامت سرزمینی و همچنین پیگیری‌ها برای بازگشت آوارگان، مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای نقض حاکمیت کشور اعلام کرد و از تداوم تلاش برای تامین زندگی آبرومندانه برای آوارگان خبر داد.

در این بیانیه که ایمن سوسن معاون وزیر امور خارجه سوریه آن را قرائت کرد، ضمن تاکید بر تداوم مبارزه با تروریسم، در هر شکل و نام، تا نابودی داعش و جبهه النصره و همه افراد و گروه‌های وابسته به القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی که نامشان در فهرست تروریسم سازمان ملل متحد دیده می‌شود، آمده است، توقف درگیری‌ها، هیچگاه شامل اقدامات هجومی یا دفاعی علیه چنین گروه‌ها و افرادی نمی‌شود.

بیانیه پایانی بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که حل بحران سوریه با راهبرد نظامی ممکن نیست بلکه این بحران باید به شیوه سیاسی و با مشارکت سوری ها، اما با کمک سازمان ملل متحد حل شود.

در بخشی از بیانیه با تاکید بر اهمیت کمیته بررسی قانون اساسی که بر اساس نتایج کنفرانس گفتگوی ملی سوری در سوچی شکل گرفت، آمده است، این کمیته در فعالیت هایش باید به همکاری‌های توافقی و به دور از مداخله خارجی توجه داشته باشد.

این بیانیه با اشاره به نگرانی‌های شدید از اوضاع انسانی در سوریه، به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر سوریه اشاره کرد و افزود، این مشکل تا حد زیادی دشواری‌های موجود در برابر نظام درمان و بهداشت کشور را افزایش داده و بر اوضاع انسانی، اقتصادی و اجتماعی اثر گذاشته است.

بیانیه مذکور ضمن مردود دانستن هرگونه تحریم‌های یک جانبه بر سوریه، این تحریم‌ها را، به ویژه در شرایط کنونی که ویروس کرونا عالمگیر شده است، مخالف با قانون بشردوستانه بین المللی و منشور ملل متحد دانست و تسلط غیر قانونی بر منابع نفتی سوریه را محکوم کرد.

این بیانیه پیشبرد راه حل فراگیری را که بتواند بدون تبعیض و سیاسی کاری یا بدون هیچ پیش شرطی، تلاش‌های انساندوستانه را در خدمت همه مردم نیازمند سوریه قرار دهد، با اهمیت خواند و با اشاره به ضرورت کمک برای بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان به مناطقی از کشور که خود تمایل به اقامت در آن دارند، از ضرورت بازسازی مناطق آسیب دیده در چارچوب قانون بین الملل به ویژه قطعنامه ۲۲۵۴، خبر داد و از جامعه بین المللی خواست برای تامین مسکن آوارگان و بازگشت آنان به روند عادی زندگی و اجرایی شدن طرح‌های بازسازی سوریه، کمک کنند.

در انتهای بیانیه، بر آمادگی دولت سوریه برای بازگشت آوارگان به خاک کشور و همچنین تداوم تلاش برای تامین زندگی محترمانه برای آنان تاکید شد و از محافل بین المللی و نهاد‌های زیر نظر سازمان ملل متحد خواسته شد در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل