بازدید 15764

پیشنهاد یک مسئول برای بازار گوشت؛ گوسفندان را به بورس ببرید!

با توجه به بی ثباتی قیمت گوشت و رسانه‌ای شدن خبر ارائه دام زنده در بورس کالا، مسئولین مربوطه از این طرح بی خبر بوده و قادر به ارائه توضیحات در این خصوص نیستند. گویا تنها شخص مطلع از این موضوع، اتحادیه مرکزی دام سبک کشور است.
کد خبر: ۱۰۱۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 10 November 2020

پیشنهاد یک مسئول برای بازار گوشت؛ گوسفندان را به بورس ببرید!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ یکی از راهکارهایی که برای حل آشفتگی بازار گوشت توسط اتحادیه مرکزی دام سبک، ارائه شده است، عرضه دام زنده در بورس بوده است، در این گزارش چرایی مطرح شدن این موضوع و منطقی بودن آن بررسی شده است.

ثباتی در بازار گوشت

گوشت قرمز یکی از کالا‌های اساسی کشور است، که متاسفانه تا به امروز از سبد غذایی خیلی از قشرهای جامعه حذف شده است. در هفته‌ی گذشته، نرخ گوشت قرمز در بازار ۱۴۰ هزار تومان و نرخ گوشت بسته بندی مرغوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا ۱۸۰ هزار تومان مشاهده شده است. قیمت عرضه هر شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه تا به امروز در خرده فروشی‌ها به ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان رسید. البته هنوز در برخی مراکز، شاهد قیمت‌های متفاوت و بالاتر هستیم. لازم به ذکر است کماکان این قیمت‌ها بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن است. همچنین در این خصوص، جلال محمود زاده، عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با رسانه‌ای مطرح کرد، علت اصلی کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار افت قدرت خرید مردم است و در حال حاضر میزان تولید و عرضه گوشت قرمز به بازار کاهش بسیاری داشته است.

قاچاق؛ از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

کارشناسان این حوزه معتقد هستند، قیمت ها واقعی نیست و افزایش قیمت محصولات گوشتی دلایل مختلفی از جمله قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه دارد. برای صحت قاچاق نیز می توان به فیلم منتشره در رسانه ها در خصوص قاچاق دام زنده به عراق از طریق تالاب هورالعظیم اشاره کرد. با توجه به نوسانات ناگهانی و افزایش اخیر قیمت ارز، فروش دام زنده در کشورهای همسایه صرفه اقتصادی بیشتری برای دامدار دارد و افراد سودجو را متمایل به قاچاق این محصول کرده است.

ارائه دام زنده در بورس کالا

هفته ی گذشته خبری مبنی بر ارائه دام زنده در بورس کالا در رسانه ها مطرح شد و مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در این راستا، از پیشنهاد عرضه دام زنده از طریق بورس کالا کشاورزی خبر داد و تاکید کرد که با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی و موافقت سازمان بورس، مراحل اداری آن در حال انجام است. همچنین هدف از انجام این کار، تامین نیاز محصولات گوشت تولیدی اعضا در فروشگاه های زنجیره ای است.

گفتنی است، تعداد دام سبک تحت پوشش این اتحادیه حدود هفت میلیون راس است که از این تعداد ۲۵ درصد این دامها به عنوان دام قابل عرضه وارد بازار می شوند؛ به عبارتی دو میلیون و هشتصد هزار دام در بورس عرضه می شوند که با توجه به حجم عرضه، نمی توان به میزان تاثیر گذاری آن در بورس بسیار امیدوار بود.

آیا با ارائه دام در بورس کالا موافقت شده است؟

حسنی، سخنگوی بورس کالا در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص تعامل این اتحادیه با بورس کالا گفت: هیچ نهادی تاکنون در این باب مذاکره ای نداشته، ولی بورس کالا، یک پلتفورم معاملاتی است و آمادگی این را دارد که هر محصولی را عرضه کند.

وی اضافه کرد: بورس باعث گرانی و ارزانی یک کالا نمی تواند باشد. بورس صرفا یک پلتفورم برای کشف قیمت واقعی است و معاملات شفاف این بازار، قیمت را تعیین می کند. همچنین بر اساس عرضه و تقاضا شکل می گیرد. حذف واسطه گرهای اضافه، از کارکرد بورس است و نرخ را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می کند.

وی با تاکید بر این که پانزده سالگی عرضه فولاد در بورس کالا و مشکلات آن گفت: تقاضا‌ها به ما ربطی ندارد. سامانه‌ی بهین یاب وزارت صنعت تقاضا را تعیین می کند که چه شرکت و افرادی بتوانند خرید کنند. در عرضه فولاد، وزارت صنعت باید کاری انجام دهد و کف عرضه‌ها رعایت شود.

حسنی در خصوص ارائه این محصول در بورس کالا گفت: باید ببینیم چه هدفی را دنبال میکند، اگر هدف صرفا این باشد که یک مقداری از بازار شفاف شود، دست برخی از واسطه‌ها حذف و قیمت واقعی یک کالا کشف شود که بورس کالا می تواند به این امر مهم کمک کند. هر چه سهم بیشتری از بازار دام وارد بورس بشود، قیمت کشف شده می تواند واقعی‌تر باشد. بسیاری از بورس‌های کالایی معتبر دنیا از جمله بورس شیکاگو دام سبک و دام سنگین، یکی از محصولاتی هستند که مستمر دارند معامله می شوند و این امر در دنیا، شناخته است.

مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی نیز در پاسخ به خبرنگار تابناک اقتصادی از عدم اطلاع دقیق در خصوص ارائه دام در بورس کالا خبر داد.

سخن پایانی

بهتر این است موضوعاتی مانند ارائه دام در بورس کالا روند تحقیقاتی خود را کامل کرده و از مطرح کردن آن به صورت ناقص در رسانه‌ها و جراید پرهیز شود، زیرا با توجه به گذشت بیش از یک هفته از مطرح شدن مسئولین این امر از جزئیات این طرح خبر ندارند و معتقدند تنها این موضوع را شنیده اند.

اگر از تجربه‌های عرضه‌های محصولات دیگر در بورس کالا استفاده شود، می تواند به ثبات و کشف قیمت واقعی کمک کرد. این در حالی است که با توجه به عرضه فولاد در بورس کالا تا به امروز منجر به نتیجه‌ی مثبتی نشده است.

حال در صورت اجرای این طرح که با عرضه ۲۵ درصدی محصول همراه است، باید از متولیان این امر پرسیده شود، این طرح به کشف قیمت واقعی کمک می‌کند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
همينو كم داشتيم كه گاو و گوسفند و شتر و گوساله وغيره در بورس قيمت گذاري شوند خدايا ما را از دست این مسؤلان نجات بده
همین که ما مردم... رو به بورس سپردید برای 7 نسلمومون کافیه
آدرس غلط به مردم ندید
هر زمان کالایی کمیاب و نایاب شد سراغ آن را در عراق بگیرید
عرضه گوسفندان در بازار بورس عالی است عالی. آنرا عملی نمایید.
تا وقتی دستمزد به ریال و هزینه به دلار باشد مشکلات حل نمیشود.

صادرات مایحتاج مردم خیانت به مردم است.
گوسفند ما بودیم که رفتیم بورس . بیچاره شدیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
خیلی جالب گفتی، دقیق گفتی
فکر کن هر روز صبح چوپان و گوسفند به تابلو بورس نگاه کنند وسپس بگویند ما هستیم ویا نیستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گوسفندان در بورس




بع بع بع بع بع بع
چرا مسئولان گرامی سعی دارند که هر کالایی را تبدیل به کالای سرمایه ای کنند کجای دنیا کالای مصرفی رو تبدیل به کالای سرمایه ای میکنن مسئولان اون کشور...
برای این که قیمت گوشت بیاد پایین منظورش بوده . چون کار بورس شده نابودی سرمایه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
لطفا قیمت حق تقدم پاچه گوسفند و سیرابی را اعلام کنند.
خوب این که جدید نیست! دولت چندین ماه این برنامه را دارد!!!
گویا نه درکی از بورس دارند نه از کشوری که در آن زندگی می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
ای بارکلا
کافیه مرز رو ببندین که وظیفه اش با نیروهای امنیتی و نظامی هست... همین!
این تنها کاری هست که میشه انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
نیروهای امنیتی و نظامی فقط با کولبر کار دارن
یک زمانی پدرم تعریف میکرد. برای یک دورهمی دوستانه گوسفند کامل میخریدند در کنار هم کباب میکردند میخوردند .
حالا باید گوسفند را ذره ذره تو بورس بخریم!!
بورس یکی از ارکان هست ولی تقدم با افزایش ملزومات تولیده. شیکاگو را بی خیال ،سرانه تراکتور و کمباین و روش های کشاورزی مون را با ترکیه مقایسه کنید .تامین علوفه ،دارو ،مراقبت و سایر ملزومات هست که میتونه قیمت را تعدیل کنه. تولید کم باشه قاچاق هم که نشه بورس بدتر هم می کنه.
ما خودمون رفتیم توبورس
چه تیتر بامزه ای
دلمون برای تلخند تنگ شده
گوسفندها چند ماه پیش رفتن بورس شما خبر نداری!!!
عراق
عراق
عراق
عراق
آنها رو بورس هستند طفلیها، چه عزا باشه چه عروسی رو بورسن ولی خودشون سهمی ازش ندارن جز درد سلاخی
با سلام
چرا اجازه صادرات رسمی گوسفند به خارج داده نمی شود.
دامداران زحمت کش باید حاصل دسترنج خودشان را در بازار به قیمت پایین بفروشند. با توجه به هزینه علوفه و نهاده های دامی، عملا سود چندانی با قیمتهای فعلی نصیب دامدار نمی شود. بحث قاچاق به خارج نیز کار دللالان و واسطه هاست.
چگونه است که کسی که ماشین دارد، سکه دارد، ملک دارد، باید ارزش ریالی دارایی اش اضافه شود ولی دامدار جهت کمک به دولت در تامین گوشت مردم، دسترنج سالانه اش را به قیمت دلار 18 هزار تومان بفروشد.
این ظلم به قشر زحمت کش دامدار است و نتیجه آن ضربه به اقتصاد دامداری است.
گوشت را وارد بورس کنید تا چند نفر دلال آنها را خریداری و با بالاترین قیمت به دلال های بیرون فروخته و دیگر مصرف‌کنندگان حتی نتوانند در قصابی قیافه آنرا ببینند تا چه رسد به خوردنش
مانند ارائه آهن در بورس که چند تا دلال می نشینند آنجا و آهن مربوطه را که توسط کارخانجات فولاد ارائه شده خریداری و بعد از چند دست خرید و فروش در نهایت با قیمت چند برابر بدست مصرف‌کنندگان واقعی می رسد
خدا به فریاد برسد
ما الان هستیم... همانهایی که ادرس بهترین جای سرمایه گذاری را گرفتیم و امدیم توش و 70 درصد سرمایه مان رفت !!!!!!!!!!!!!!!!!
چه تیتر پر کنایه ای!!!!!!!
این قاچاق دام 40 سال در کشور وجود داشته پس چطور فقط در این دو سال قیمت ها افزایش داشته است در ثانی همه چیز بدلیل بی مدیرتی کشورافزایش داشته است.
پاسخ ها
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
تا حالا دولت نمی دانست دام قاچاق می شود الان فهمید و دست گذاشت روی قاچاق دام و قیمت ها رفت بالا!!!!!!!!!!!!!!! الله و اکبر. علی برکت الله
دولت فعلا مشکلاتی که برای بورس درست کرده را جمع کند تا بعد.
بهتر است به جای اینکه گوسفند ها را به بورس ببریم ، دلار را وارد بورس کنید تا ظرف یک هفته کمتر از 4200 تومان شود
قاچاق کالا به خاطر دو عامل مهم است 1- واقعی نبودن نرخ ارز بگونه ای که اگر ارز بالا باشد از داخل به خارج قاچاق می شود و اگر پایین باشد از خارج به داخل قاچاق می شود و رمز کنترل آن واقعی و متعادل کردن ارز است بگونه ای که خیر الأمور أوسطها 2- نبود شغل مناسب برای طبقات جامعه و در این زمینه باید آمار بیکاران در هر شهر شناسایی شود و بر اساس آن طرح های اشتغال سازی دولتی و خصوصی برنامه ریزی شود بگونه ای که بر اساس طرح توجیهی مناسب و نزدیک به منابع و بازار مصرف آنها باشد مشخصاٌ در آمار بیکاران باید تحصیلات و مهارت های آنها و علاقه مندی های آنها هم آمارگیری شود
اگر نرخ ارز را بازار عرضه و تقاضا تعیین کند و از سیاست شکست خورده و پوپولیستی قیمت گزاری دستوری دست بردارند،نرخ ارز تثبیت و قاچاق هم از بین می رود
یعنی گاو و گسفند بیاد توی بورس دیگه به کشورای حاشیه عرب قاچاق نمیشه؟
من موندم این مرز صاحاب نداره.... که وقتی دلار پایین باشه ، چند هزار چند هزار تن کالا وارد میشه وقتی دلار بالا بره چند هزار تن چند هزار تن کالا از کشور خارج میشه..... بعد اونایی که هم که باید حفظش کنن و نمی کنن
من متوجه تیتر نشدم. یعنی اداره گوسفندان به بورس محول شده است یا ؟
تیتری زدی که غیر قابل انتشارش از کامنتهای منتشر شده بیشتری. ولی سانسورچی حرومت بشه تنهایی میخندی
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
مهم کلیک خور سایت هست
آقای روحانی تحریم ها هم برداشته خواهند شد ببینیم دیگه چه بهانه ای داری . مردم به شما رای دادند که مشکلاتشونو حل کنید
چرا کسی نمی پرسد قیمت نهاده های دامی 3برابر شده است . دامداران نیز مانند مرغداران تمایلی برای پروار کردن دام ندارند چون نهاده ها گران هستند و دولت هم نهاده ارزان را در اختیار دامداران قرار نمی دهد
پاسخ ها
محمد شریفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
قیمت نهاده سه برابر شده دلیلی نداره که قیمت گوشت 5 برابر بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها