بازدید 16790
۲
تحقق پیش‌بینی ۶۰ روز پیش «تابناک»

خورشید بدون اکران عمومی نماینده سینمای در اسکار ۲۰۲۱ شد؟

از میان ۳ فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.
کد خبر: ۱۰۱۳۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵ 08 November 2020

خورشید نماینده سینمای در اسکار 2021 شدهيات معرفي نماينده سينماي ايران به مراسم اسکار، در پي چند جلسه مستمر، فيلم «خورشید» به کارگرداني «مجید مجیدی» را به عنوان نماينده سينماي ايران براي معرفي به آکادمی اسکار ۲۰۲۱ انتخاب کردند.

به گزارش «تابناک»، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، «رائد فریدزاده»، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفت: کار این هیأت با توجه به تغییر قوانین اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان و تغییر مهلت زمانی شرکت در این دوره به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹، با بررسی ۹۰ فیلم اکران شده ایرانی آغاز شد و سپس اعضای هیات انتخاب به یک فهرست متشکل از ۱۲ فیلم رسیدند.

رقابت دو فیلم برای نمایندگی ایران در اسکار 2021
صحنه‌ای از فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی

هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنر‌های سینمایی اسکار ۲۰۲۱ از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما، محمدعلی نجفی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، آتیلا پسیانی (بازیگر)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدمحمد داودی (فیلمبردار)، نرگس آبیار (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس) و آنتونیا شرکاء (منتقد) تشکیل شد و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد.

فیلم‌های جهان با من برقص (سروش صحت)، خانه پدری (کیانوش عیاری)، شنای پروانه (محمد کارت)، روز‌های نارنجی (آرش لاهوتی)، تومان (مرتضی فرشباف)، مسخره باز (همایون غنی زاده)، مردن در آب مطهر (نوید محمودی)، یلدا (مسعود بخشی)، کشتارگاه (عباس امینی)، حمال طلا (تورج اصلانی)، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) و خورشید (مجید مجیدی) فهرست اولیه هیات انتخاب برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار را تشکیل داده بودند.

خورشید نماینده سینمای در اسکار 2021 شد

نکته قابل تامل اینکه در میان کاندیداها، فیلم «جنایت بی دقت» ساخته شهرام مکری، که موفق‌ترین حضور‌های بین المللی را در یک سال اخیر به نمایندگی سینمای ایران داشته، قرار ندارد که این موضوع لابد به دلیل عدم اکران این فیلم است. این در حالی است که خورشید نیز اکران نشده و از یازده آبان عنوان شد، این فیلم در مشهد برای احراز شرایط حضور در اسکار اکران می‌شود و سپس اداره کل ارشاد خراسان اعلام کرد، به دلیل شیوع کرونا، امکان چنین اکرانی فیلم نیست.

البته عنوان شده فیلم «خورشید» از 14 آبان در تفرش اکران می‌شود که اگر این اتفاق نیز رخ داده باشد، یک هفته اکران این فیلم در 22 آبان به پایان می‌رسد و هنوز شرط اکران یک هفته‌ای این فیلم محقق نشده است. در واقع در حالی که فیلم مجیدی یک هفته شرط اکران عمومی را نداشته، انتخاب شده که با این اوصاف، لیست نامزد‌ها می‌توانست طولانی‌تر باشد. بنابراین اینکه فیلمی انتخاب شود و پس از انتخاب شرایطش برای حضور در اسکار فیلم بین الملل احراز شود، بدعتی است که برای نخستین بار در سینمای ایران گذاشته می‌شود.

به گفته فریدزاده، هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار با بازخوانی مقررات به بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها پرداختند و پس از رأی‌گیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و «یلدا» ساخته مسعود بخشی، فیلم «خورشید» به کارگردانی «مجید مجیدی» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و با امضای اعضای این هیأت، به عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۱ معرفی خواهد شد.

گفتنی است، فیلم‌هایی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند، باید در تاریخی بین اول ژانویه سال ۲۰۲۰ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ اکران شده باشند تا واجد شرایط حضور در اسکار باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
در حق سرخپوست اجحاف شد
فیلم‌های سفارشی نیازی به دریافت تأیید مردمی ندارن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل