بازدید 3954
۲

دلار توانی برای افزایش قیمت ندارد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر کاهش تقاضا را شاهد هستیم. در نتیجه این دو عامل می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 07 November 2020

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر کاهش تقاضا را شاهد هستیم. در نتیجه این دو عامل می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کاهش معنادار نرخ ارز در بازار روز پنج شنبه و امروز، باعث شد تا بسیاری از افراد که پیش از این در پی کسب سود، به دنبال دپو کردن دلار و یورو در خانه های خود بودند، حالا برای فروش آن، روانه بازار شوند. این در حالی است که پیش از این بارها توسط مسئولان و کارشناسان اقتصادی در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار هشدار داده شده بود و حالا با توجه به خبرهای بین المللی از احتمال بالای پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، سیگنال کاهشی به بازار ارز ارسال شده و معامله گران خود را برای نرخ های پایین تر دلار آماده می کنند.

در این خصوص دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تاکید چندین باره کارشناسان اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ریسک بالای ورود به بازار ارز اظهار داشت: در این مدت سیاست های تند و خشن ترامپ، ذهنیت منفی برای مردم ایجاد کرده بود و حالا که زمزمه انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا مطرح است، آثار روانی خودش را در بازار مشاهده می کنیم و طبیعی است که این انتظارات هم روی عرضه ارز تاثیر گذار باشد و هم در بخش تقاضا. به عبارت دیگر افرادی که ارز در خانه نگه داشته اند، این ارزها را وارد بازار می کنند و آن تقاضا کنندگانی که ارز را برای حفظ قدرت خرید خودشان تقاضا می کردند، به این امید در آینده قیمت ارز کاهش پیدا می کند، فعلا برای تقاضا و ورود به بازار دست نگه داشته اند. زیرا روند پیش رو روند کاهشی است و با ریسک بالای سرمایه گذاری همراه است

بنابراین از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر نیز کاهش تقاضا را شاهد هستیم و خواهیم بود. در نتیجه این دو عامل می تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و قیمت ارز را پایین بیاورد.

دکتر قادری با اشاره به فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد ایران و اینکه دیگر فشاری بالاتر از فشارهای فعلی وجود ندارد، اظهار داشت: روند بازار ارز روند با ثبات و کاهشی خواهد داشت، زیرا با توجه به تصمیمات مهمی که اخیرا در خصوص واردات در برابر صادرات و همچنین واردات با ارز اشخاص گرفته شد، می تواند در مدیریت عرضه و تقاضای ارز اثرگذاری مثبت داشته باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به ورود مقام معظم رهبری و همچنین ورود مجلس و اینکه وزارت صمت سروسامانی گرفته و موافقت رییس کل بانک مرکزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز، چشم انداز مثبتی از روند کاهشی بازار ارز و ثبات نرخ را شاهد هستیم.

من فکر می کنم که این سیاست ها و تسهیلاتی که در مجموعه حاکمیت گرفته شده و بانک مرکزی هم با آن همراهی می کند، می تواند کمک کند که مواد اولیه به کشور وارد شود و تولید رونق بگیرد، امکان صادرات بیشتری فراهم شود.

وی افزود: در این شرایط و با توجه به تصمیمات خوبی که گرفته شد دیگر صادرکنندگانی که با امید به اینکه نرخ ارز اضافه بشود و بعد ارز خود را وارد بازار بکنند، رویه جدیدی در پیش خواهند گرفت. الان واردکننده وقتی می بیند که با روش جدید می تواند کالا را وارد کند و با نرخ روز، کالای وارداتی را در بازار بفروشند، دلیلی ندارد که منتظر بمانند تا قیمت بالا برود و بعد ارز خود را وارد سامانه نیما کنند. در نتیجه به نظر من، اقتصاد ایران از فشار حداکثری و خصمانه دولت ترامپ عبور کرده و با تصمیمات جدید و اتخاذ روش های منطقی و معقول برای تامین کسری بودجه، می توان به تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ارز و ثبات نرخ ها، امیدوار بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به موارد بالا اظهار داشت: من معتدم که روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه پیدا می کند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در کوتاه مدت و میان مدت با روند نزولی همراه است زیرا رشد بورس بر پایه انتظارت تورمی بود و تا زمانی که این انتظارات تقویت نشود بورس وارد فضای رشد نمی‌شود. از دید این گروه سطوح کنونی بورس با تعادل بنیادی تا حدی فاصله دارد و بازار حداقل در سال جاری بارونق روبرو نخواهد شد و در کانال‌های نزدیک به یک‌میلیون واحد نوسان خواهد کرد.
دلیل دیگری که این گروه بر ادامه روند افت شاخص تأکید دارد قیمت دلار است. این گروه می‌گوید بسیاری از سهم‌های شاخص ساز وابسته به نرخ ارز هستند که در صورت افت دلار جذابیت آتی این دسته از سهام تعدیل می‌شود.
همش میگویید ورود به این بازار خطرناک است. هر چند وقت یک بار هم سکه و ارز بالا می رود. همه میدانیم که مذاکره ایران و آمریکا نتیجه نخواهد داشت پس احتمالا چند وقت دیگر باید منتظر افزایش نرخ ارز باشیم. پس این بازی ها چیست که در می آورید.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار