بازدید 3893

بانک ملی ایران پیشقروال پروژه بزرگ ملی

طرح بزرگ و مهم شیرین کردن آب خلیج فارس برای تامین آب نوحای خشک کشور ضمن اینکه یک طرح ملی برای تامین نیاز مردم است، طرحی زیست محیطی برای نجات مناطق خشک به حساب می آید و بانک ملی همانطور که از نام آن بر می آید همیشه پیشقراول طرح های بزرگ ملی کشور است.
کد خبر: ۱۰۱۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 07 November 2020

بانک ملی ایران پیشقروال پروژه بزرگ ملی

به گزارش تابناک، کل منابع آب شیرین در کره زمین با سرعتی بیش از 200 میلیارد مترمکعب بر روز در حال مصرف است. یک پنجم جمعیت جهان با کمبود یا نبود آب آشامیدنی مواجه اند. یکی از گزینه‏‌های مطرح برای مقابله با بحران کم ‏آبی، شیرین کردن آب دریا‌ها و نمک زدایی از آنهاست.

نیاز بشر به آب شیرین یک نیاز اساسی و حتی اصلی ترین نیاز برای بقاست. بخش عمده ‏ای از سطح سیاره زمین (بیش از 1٫5 میلیون کیلومتر مکعب) را آب فرا گرفته است که نزدیک به 97 درصد این آب ‏ها شور و غیر قابل نوشیدن هستند و 3 درصد باقی مانده به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب ‏ها و بر فراز قله کوه ‏ها وجود دارد. اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان با کمبود منابع آب شیرین مواجه اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2040، این مقدار به بیش از هفتاد درصد برسد؛ تغییر در سبک زندگی مردم، رشد سریع جمعیت جهان، افزایش فعالیت‌های صنعتی و افزایش آلاینده و...از دلایل آلوده کردن آب شیرین در جهان هستند.

کشور ایران با در بر داشتن یک درصد جمعیت جهان 0.36 درصد از آب شیرین قابل استفاده را در اختیار دارد که طبق تخمین‌های به عمل آمده حدود 130 میلیارد مترمکعب آب است که حدود 70 درصد آن برداشت شده و حداکثر تا 85 درصد قابل برداشت است. آمار نهاد‌های بین‌المللی نظیر بانک جهانی نشان می‌دهد که حدود 60 درصد از شیرین‌سازی آب دریا در دنیا متعلق به منطقه خاورمیانه است، اما از این 60 درصد هم فقط 2 درصد سهم ایران است و بخش اعظمی از این ظرفیت‌ها به کشور‌هایی نظیرعربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت تعلق دارد.

بانک ملی ایران پیشقروال پروژه بزرگ ملی

ایران جزو مناطق خشک محسوب می‌شود؛ همچنین مدیریت و برنامه ریزی‌های اشتباه در سال‌های اخیر موجب خشک شدن آب دریاچه‌ها و صدمه به کشاورزی شد. کاهش بارندگی در کشور، خشک شدن چشمه‌ها و سفره‌های زیر زمینی و شور شدن آب‌های زیر زمینی تهدیدی جدی برای زندگی روزمره انسان است به همین دلیل دریا‌ها پایدارترین منابع آب محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر در ایران پیشنهاد‌های جدی برای تامین آب برخی استان‌های مرکزی و شرقی از طریق شیرین سازی و انتقال آب دریا از شمال یا جنوب کشور مطرح شده است. ولی همکاری غالب نهادهای مربوطه فقط در حد حرف بوده و این بانک ملی بود که در این راه پیشرو شد. طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس تا استان های مرکزی به عاملیت بانک ملی ایران تامین مالی شد. این پروژه که تسهیلات قابل توجهی توسط کنسرسیومی از بانک ها به آن تزریق شده، قرار است آب را پس از شیرین سازی از خلیج فارس به سه استان هرمزگان، کرمان و یزد انتقال دهد. تسهیلات پرداختی نظام بانکی به این پروژه بیش از 18 هزار و 101 میلیارد ریال و سهم بانک ملی ایران در آن بیش از 14 درصد بوده است.

مزیت اصلی شیرین کردن آب دریا تامین نیاز انسان به آب، نامتناهی بودن آب شور دریا‌ها اشاره کرد؛ هم چنین شیرین کردن آب دریا‌ها با وجود هزینه‌های زیاد موجب حفظ آب شیرین در کره زمین می‌شود که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

حال این بانک ملی است که از بین همه بانک‌های کشور سهم مهی را در این امر ملی به خود اختصاص داده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری