بازدید 10881

وزیر صمت: انحصار بازار خودرو را می‌شکنیم

وزیر صمت با اشاره به انحصارطلبی در بازار خودرو گفت: از مردم می‌خواهیم به ما زمان بدهند تا ساختارها را اصلاح و تأثیر حضور دلال‌ها را کم رنگ تر کنیم تا وضعیت بهبود پیدا کند.
کد خبر: ۱۰۱۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰ 06 November 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علیرضا رزم حسنی پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر وارد کننده نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نکند به عنوان کالای متروکه شناخته شده و به مزایده گذاشته می‌شود، افزود: در مجموع ما به دنبال فراوانی کالا هستیم، در بحث کالاهای اساسی موجودی خوبی داریم.

وی افزود: در بحث بازرسی و نظارت بر عمده فروشان، انباردارها و بنکداران با بسیج قرارداد امضا کرده‌ایم که مورد استقبال هم قرار گرفت، عنوان کرد: ما یک بحث گرانی داریم که متأثر از وضعیت نرخ ارز و تورم در جامعه است اما آنچه که مردم گلایه مند هستند گرانفروشی است که انشاءلله به دنبال کنترل این وضعیت هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که سامانه جامع تجارت راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: بر این اساس دیگر نیاز به حضور فیزیکی افراد نیست، متقاضیان می‌توانند برای صدور کارت بازرگانی، انجام حواله پول و ثبت سفارش از این طریق اقدام کنند.

وی با اشاره به قانون رفع موانع تولید، بیان داشت: در همه استان‌ها جلسات برگزار می‌شود و ستاد اصلی آن در وزارت صمت است از طرف دیگر این ستاد اختیارات نسبتاً خوبی دارد اما برخی مصوبات علیرغم ابلاغ، عملیاتی نمی‌شود که به دنبال رفع موانع و تقویت این ستاد هستیم.

رزم حسینی با بیان این مطلب که در سطح ملی بعضاً مشاهده شده است که برخی دستگاه‌ها مانند بانک‌ها در بحث سرمایه در گردش به خوبی عمل نمی‌کنند، اضافه کرد: در این راستا از طریق معاون اول رئیس جمهور این موضوع پیگیری و مبلغ ۵۰ هزار میلیارد در اختیار بانک‌ها قرار گرفت تا مراکز تولید مشکل سرمایه در گردش شأن برطرف شود.

وی اظهار کرد: همه ما با این موضوع مواجه شدیم که صادر کنندگان موظف به برگشت ارز به بانک مرکزی شدند اما عده‌ای ارز را برگشت دادند و عده انجام ندادند.

رزم حسینی ادامه داد: در چنین شرایطی از هنگامی که بنده در وزارت صمت مشغول به فعالیت شدم، شاهد کاهش صادرات بودیم لذا بسته سیاستی بانک مرکزی در این زمینه اصلاح و مقرر شد که از سال ۹۸ تمامی صادرکنندگان که تعهد برگشت ارز را داشتند، می‌توانند از طریق واردات نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام کنند.

خودرو با کیفیت و قیمت پایین حق هر ایرانی است

وزیر صمت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «باید افکار عمومی را اقناع کنیم و مسئولان با مردم گفتگو کنند» اما متأسفانه نتوانستیم و یا نخواستیم که با مردم صادقانه صحبت کنیم، تصریح کرد: از جمله مواردی که در تعامل با مردم صداقت به خرج ندادیم بحث خودرو بود چرا که حق هر ایرانی است که از یک خودرو با کیفیت و قیمت پایین استفاده کند.

رزم حسینی ادامه داد: واقعیت این است که در این ۴۰ ساله نتوانستیم چنین خودرویی را تولید کنیم چرا که دو شرکت دولتی بازار خودرو را در دست گرفته‌اند درحالی که ۱۴ درصد در این دو شرکت دولت سهم دارند لذا بازار خودور انحصاری شد، حمایت‌های بی جا انجام شد، ممنوعیت واردات رقم خورد و این دو شرکت با هر قیمت و کیفیتی اقدام به تولید خودرو کردند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر خودرو در بازار ۳ قیمتی شده است که شامل ارائه قیمت شورای رقابت، قیمت تمام شده توسط شرکت و قیمت بازار است از طرف دیگر به دلیل رشد نقدینگی زیاد، پول‌های کلانی یکدفعه وارد بازار خودرو شد و دلال‌های مالی نیز برای سود بیشتر ورود پیدا کردند.

رزم حسینی ابراز کرد: جلساتی برای بحث قیمت خودرو تشکیل دادیم و با مشارکت بخش خصوصی و با هماهنگی مجلس طرحی را آماده کردیم و امیدواریم که این انحصار را بشکنیم، رقابتی ایجاد شود همچنین از طریق تقویت شرکت‌های خصوصی شاهد افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو باشیم.

تولید خودرو افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که در شرایط سخت جنگ اقتصادی قرار داریم، شاید کامل هم نتوانیم برنامه‌های پیش بینی شده را انجام بدهیم اما سعی می‌کنیم وضعیت بهتر شود به دنبال افزایش تولید خودرو هستیم لذا تا پایان سال ۹۰۰ هزار خودرو تولید و اگر بخش خصوصی فعال بشود، این آمار بیشتر می‌شود در نتیجه انشاءلله شاهد کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: از مردم ایران اجازه می‌خواهیم که به ما زمان بدهند تا ساختارها در این زمینه اصلاح شود همچنین تأثیر حضوردلال ها کم رنگ تر شود تا انشاءلله وضعیت بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی ایران، افزود: عده‌ای انتقال آب از خلیج فارس را نشدنی می‌دانستند اما خوشبختانه کارها انجام شد و عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم کلید خورد که در ابتدا شرکت مس و گلگهر اما در ادامه شرکت چادرملو مشارکت کردند تاجایی که این پروژه حتی یک روز هم تعطیل نماند.

رزم حسینی با بیان این مطلب که استان‌های کرمان، یزد، اصفهان و فلات مرکزی معدن خیز هستند و احتیاج مبرم به آب دارند، ابراز داشت: اینها باید مواد خود را به کنار دریا منتقل کنند که هزینه بسیار زیاد است لذا طرح انتقال آب مطرح شد چرا که صرفه اقتصادی دارد از طرف دیگر چنین پروژه‌ای در تاریخ کشور سابقه ندارد و در خاورمیانه نیز در این حجم بی سابقه است لذا امیدواریم که تا پایان سال این طرح به اردکان برسد.

وی با بیان این مطلب که این طرح، یک افتخار بزرگ در کشور است، اظهار داشت: همین الگو را در خراسان رضوی نیز آغاز کردیم و از یک سال پیش از منطقه چابهار به خراسان جنوبی و رضوی برنامه ریزی شده است و عامل این طرح نیز صنعت کشور است و خود بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که ما در بحث اکتشافات در کشور خوب عمل نکردیم و تنها ۱۰ درصد در کشور اکتشافات انجام شده است، اظهار داشت: همچنین در بحث معادن با مشکلاتی روبرو هستیم و حتی مجوز فروشی انجام شده است لذا براین اساس به مسئولین مربوطه ابلاغ شده است معادنی که غیر فعال شده‌اند باید ظرف مدت ۳ ماه جهت فعال کردن آنها اقدام کنند در غیر این صورت مجوز لغو و مجدداً به مزایده گذاشته می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که استان کرمان از استان‌های مهم معدنی کشور است، افزود: یکی از وظایف مسئولین صمت در استان انجام اکتشافات است که خوشبختانه یک معدن بزرگ طلا در مرز کرمان و سیستان اکتشاف شده است همچنین یک طرح در جهت توسعه صنعتی جنوب استان داریم، که پیگیری خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶
در حالیکه همه درد بازار خودرو را می دانند اما باز هم داروی اشتباهی برای آن تجویز می شود. شکستن انحصار بازار خودرو و بهرمندی مردم از خودروی ارزان و با کیفیت تنها از طریق آزاد کردن واردات خودروی با کیفیت خارجی و کاهش چشمگیر مالیات گمرکی انجام می گیرد. روشهایی که وزیر پیشنهاد داده است به نوعی تکرار روشهای شکست خورده قبلی است و در عمل باعث ضرر و محرومیت هرچه بیشتر مردم از داشتن خودروی با کیفیت می گردد.
وزیر محترم هم خوب بلده داستان تعریف کنه
جناب وزیر انگار از دو کشور حرف می زنید، مرز کرمان و سیستان!
احتمالا منظور حضرتعالی دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان است
نه دو کشور کرمان و سیستان!!
آیا جای تعجب نیست که وزیر محترم جغرافیای کشور و اسامی دقیق استان ها را بداند
انحصار بازار خودرو با ازادی واردات شکسته میشود انوقت تو که تمام بانکهایت تحریم هستند و اگه تحریم هم نباشند دلار اینکار را نداری چرا غم پوز در میکنی؟؟
تاحالا کجا بودی انحصار شکن
« از مردم ایران اجازه می‌خواهیم که به ما زمان بدهند تا ساختارها در این زمینه اصلاح شود همچنین تأثیر حضوردلال ها کم رنگ تر شود تا انشاءلله وضعیت بهبود پیدا کند.»
ملت چند دهه صبر کرده ، فقط بی زحمت این مدتی را که می خواهید مردم صبر کنند مشخص کنید مثلا یک ماه دیگر ، 1 سال دیگر یا چند دهه دیگر ؟؟؟؟
آقای وزیر با توجه به اینکه سال دیگر شاید شما در این پست نباشید ، پس در این چند ماهه باید قولتون رو عملی کنید .
یا نمی دونی چی میگی
یا نمی تونی
یا نمیزارن تا بتونی
یا بر اثر کرونا میمیری
وزیر خوبی اگر بزارندکارکند
روی این سخن با مردم نیست بلکه با خودرو ساز است. منظورشون اینه که چرا شیتیلها را بیشتر نمی کنید.
روی این سخن با مردم نیست بلکه با خودرو ساز است. منظورشون اینه که چرا شیتیلها را بیشتر نمی کنید.
بسه بابا. همش شعار و حرف الکی. مردم به ما زمان بدهند.
حرفی را بزن که از دستت برآید. بزرگ از تو نتونسته این مافیا را شکست بده تو که هیچ..................... چند حلب روغن نباتی را نمی تونی جابجا کنی ...............
تا الان که هر وزیری اومده یه راه جدید پیش پای خودروسازها گذاشته برای افزایش قیمت و تلکه کردن مردم. این آخری هم مجوز افزایش قیمت با توجه به تورم اعلامی بانک مرکزی. شما اگر می خواستید کاری کنید در چهل سال اخیر کرده بودید.
وزیر داشت مصاحبه میکرد یا قصه حسین کرد شبستری رو نقالی میکرد؟
معلومه هیچ استراتژی اثر گذاردر صنعت خودرو نداره و منتظره این ۸ ماه بگذره و فقط اسمش تو تاریخ بعنوان وزیر ثبت بشه
امسال سال خاصی است هر کس پست و مقام گرفته می خواهد با حرف ها و اعمالش ثابت کند که اگر به جای او کسی را از سر چهارراه می اوردیم و پست می دادیم بیشتر میفهمید و بهتر عمل می کرد .برادر من معمولی ترین و ارزان ترین خودرو های روز دنیا ۱۵۰۰۰ دلار قیمت دارند که با دلار ۳۰ هزار تومانی و حداقل هزینه های جانبی مانند مالیات ارزش افزوده که از ماست و پنیر هم می گیرند بالای ۵۰۰ میلیون تومان در می اید .ان وقت تو چگونه می خواهی برای جماعتی که درامد سالانه شان ۵۰ میلیون تومان در سال است چنین خودرویی را چه داخلی و چه خارجی تامین کنی؟اصلا چه کسی گفته که در مملکت فقیری مثل ایران همه باید خودرو داشته باشند که حالا شما دنبال با کیفیتش هستی؟تجسمی داری که همه هندی ها یا بنگلادشی های بالغ بخواهند خودروی شخصی داشته باشند؟
زیاد به خودتون فشار نیارین. حالا چه عجله ای دارین؟ بذارین ۳۰ سال دیگه هم بگذره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر