بازدید 98305
۷

نفس عربستان، امارات و بحرین در سینه حبس شد

تارنمای شبکه تلویزیونی المیادین لبنان در گزارشی تحلیلی به نگرانی حاکمان ریاض و ابوظبی و منامه از پیروزی احتمالی جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و نوشت: نفس عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین در سینه حبس است.
کد خبر: ۱۰۱۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ 05 November 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، المیادین در این گزارش با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات و بحرین با طرح این پرسش که آیا ماه عسل برای این کشورها با باقی ماندن ترامپ ادامه خواهد یافت یا اینکه روابط [ آن‌ها ] به زمان اوباما که ناخوشایند بود باز می‌گردد؟ ، اضافه کرد: ساعاتی در انتظار کشورهای حاشیه خلیج فارس است که سرنوشت آن‌ها را در سطح سیاسی و استراتژیک برای چهار سال آینده رقم خواهد زد.

المیادین اضافه کرد: اغراق نیست اگر بگوییم که نفس سه کشور خلیج فارس (عربستان، امارات و بحرین) در سینه حبس شده و منتظر نتیجه هستند. آیا ماه عسل با ترامپ در حالی که اوضاع در زمان بی‌تفاوتی، نا آرامی و نیاز به سازش با واقعیت جدیدی مواجه شده بود که باعث شد خلیج فارس سرعت خود را در عادی‌سازی با رژیم "اسرائیل" افزایش دهد و در یک برنامه سبقت گیرانه همه اوراق خود را در سبد انتخاباتی ترامپ‌ اندازد و از سوی دیگر پناه دادن به رژیم "اسرائیل" با هدف تشکیل اتحاد استراتژیک برای مقابله با ایران، ادامه خواهد یافت یا اینکه رابطه به زمان ناخوشایند و سست اوباما و اضطراب برای بازگشت آمریکا به مذاکرات با ایران و برقراری مجدد توافق هسته‌ای تغییر خواهد کرد.

این شبکه تلویزیونی با اشاره به اینکه نفوذ و قدرت ایران بیشترین نگرانی [ برخی دولت‌های ] خلیج فارس است، افزود: اجرای مجدد توافق هسته‌ای به معنای آزادسازی دست تهران از نظر اقتصادی و سیاسی است که با سیاست [ این دولت‌های ] خلیج فارس که تصمیم به مقابله با نفوذ ایران در منطقه گرفته اند مغایرت دارد.

از سوی دیگر، بایدن هیچ پیام اطمینان بخشی به خلیج فارس ارسال نکرده بلکه بر عکس با انتقاد از این کشورها، آن‌ها را مستبد، استعمارگر قدرت و نقض حقوق بشر توصیف کرده است و بر لزوم تشکیل ساختار مجدد رابطه با آن‌ها و اهمیت اصلاح در پیچ و تاب روابطی که ترامپ طی سالهای گذشته با آن‌ها ایجاد کرده است، تأکید کرد.

این واقعیت جدیدی است که در صورت پیروزی بایدن در انتظار [ این کشورهای ] خلیج فارس است و این، سازگاری و امتیاز دادن آن‌ها را ضروری می‌کند، امتیازاتی که حجم و ماهیت آن‌ها در نقشی که آمریکا در مرحله بعدی برای خلیج فارس می‌خواهد بازی کند همچنین سقف رو در رویی و حدود رابطه‌ای که بایدن می‌خواهد با متحدانش برقرار کند را تعیین خواهد کرد.

شاید این اغراق باشد که فکر کنیم بایدن رابطه خود را بطور اساسی با [ کشورهای ] متحد سنتی آمریکا در خلیج فارس تغییر خواهد داد اما دست رهبران این کشورها را آزاد نخواهد کرد آنگونه که ترامپ در جنگ یمن عمل کرد زیرا [ این جنگ ] مورد موافقت و حمایت او قرار داشت در حالی که بایدن محدود کردن فروش اسلحه و اصلاح حقوق بشر [در عربستان] را انکار نکرده است و قول داده است که فوراً جنگ یمن را پایان دهد، تصمیمی که عربستان سعودی را مجبور به مذاکره با جنبش انصارالله با شرایط جدید و شاید امتیازات می‌کند.

در این زمینه، یک منبع بحرینی نزدیک به حکومت این کشور می‌گوید که دوره آینده ممکن است شاهد تغییر در سطح بحران سیاسی که از سال ۲۰۱۱ کشور را درگیر خود کرده است باشیم زیرا شواهد نشان می‌دهد که در مرحله بعدی اگر بایدن پیروز شود ممکن است شکافی در دیوار بحران [ سیاسی ] بحرین به وجود آید و درهای دولت برای گفت و گو با مخالفان که پس از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بسته شده بود، باز شود.

بنابر این، انتظار می‌رود که دولت بایدن برای پایان دادن به بحران خلیج فارس و برای نشستن روی میز گفت و گو با قطر به ابوظبی فشار وارد کند زیرا دیگر مخفی نیست که امارات به دلیل ادغام پرونده‌های منطقه‌ای و حمایت مداوم دوحه از اخوان المسلمین و اتحاد با ترکیه که یکی از دشمنان ابوظبی در منطقه به شمار می‌آید از برقراری رابطه با قطر امتناع می‌کند.

المیادین با اشاره به اینکه در هر صورت، بین ترامپ و بایدن، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای دو احتمال آماده هستند، افزود: بهترین احتمال برای آن‌ها رسیدن به ترامپ و چهار سال پر رونق به جای چهار سال حنیف در صورت پیروزی بایدن و عقب نشینی، دادن امتیاز و حسرت برای مدتی. اما آن‌ها قواعد و فنون سازگاری با متحدان خود را تمرین کرده‌اند و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این قوانین را از زمان متحد سابق خود یعنی انگلیس اجرا و کامل کرده‌اند و آن‌ها کسانی هستند که در هنر سازگاری با متحد تسلط دارند.

تازه ترین آمار رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه نشان می دهد، جو بایدن با ۲۶۴ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ پیش است و به گزارش رسانه های آمریکایی فاکس نیوز و سی.ان.ان در آستانه ورود به کاخ سفید قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۷
منطقه آبستن حضور عبدالله اردنی شده پس از رویاروییه ایران و اسراییل
اینها در همه حال از امریکا سود می برند و امریکایی هم ایضا
در صورتی که بایدن انتخاب بشه، به عنوان اولین اقدام، کشورهای عربی فورا با قطر آشتی می کنن!
امیدواریم دیگر برنیاد.
اینا اینقدر عقلانی به فکر منافع ملیشون هستن که انتخابات یه کشور دیگه ارزش پول ملیشونو اینقدر بالا و پایین نکنه
تسلط به باب المندب برای عربستان داره رویا میشه
بن سلمان فعلا به لوله کشی نفت به سمت دریای سرخ و روابط خوب با مصر رو بیار بهتره
کانال سوئز رو هم به رو بن سلمان ببندن ، دیگه قیافش دیدنی هست
المیادین برای صداو سیما است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار